Piratstikins Volvo 164 Projekt - 73:a Helrenovering, Trimmning & Turbo bygge! Bildupdate: 2011-10-16 **SÅLD**

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 juni 2011 · 5 092 Inlägg

Liten renoveringsupdate här då smile

Har börjat spackla på volvon nu & slipa inför lack, har även nu tagit bort alla lister längsmed bilens sida för att underlätta renoveringen en aning, kommer inte att ha dessa kvar så det blir list löst tongue

Fick fart på bromsarna som låg på på höger sida men råkade pressa ut ena kolven för långt så det sprutade lite olja. Andra sidan låg bromsarna på lite lite bara & skulle fixa med det så trycket försvann?!!?
Luftade bromsarna på vänstersida först & skulle fixa höger sida efter det men då bröt vi av nippeln såklart sad får skaffa nya på onsdag & borra ur den gamla & hoppas på att det var pga luft i systemet som trycket försvann.

Lite bilder här då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-c3abbc2accd2302ecbf41f5c7b630eb6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-e436e8e80c8efc11c1b9754f948ae6c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-7ad6aab10c317f3a83e047dfa83400b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-e302083c4eba45264731e6294f07e05f.jpg

Fortsättning följer! har otroligt mycket att ordna med mimermeet dessa 2 veckor så det kanske inte blir allt för mycket jobbandes i garaget med denna bil, men lite ska vi väll hinna med ändå smile vem behöver sova? big_smile

mechanic_soul
6 juni 2011 · 134 Inlägg

Ah, kul att se att det börjar hända lite med finbilen! smile Jag ska också sätta igång nu snart så fort jag får hem grejer jag beställt!

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 juni 2011 · 5 092 Inlägg

mechanic_soul skrev:
Ah, kul att se att det börjar hända lite med finbilen! smile Jag ska också sätta igång nu snart så fort jag får hem grejer jag beställt!

jodå smile ska till biltema på onsdag troligtvis, då lär vi köpa lite nipplar, slip papper spackel osv sen är det bara att köra hårt med denna. ja vad är det för saker du beställt då? smile

Lina-
6 juni 2011 · 1 213 Inlägg

Kul se det går framåt, kommer bli finare utan lister. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
mechanic_soul
7 juni 2011 · 134 Inlägg

Piratstikins skrev:

mechanic_soul skrev:
Ah, kul att se att det börjar hända lite med finbilen! smile Jag ska också sätta igång nu snart så fort jag får hem grejer jag beställt!

jodå smile ska till biltema på onsdag troligtvis, då lär vi köpa lite nipplar, slip papper spackel osv sen är det bara att köra hårt med denna. ja vad är det för saker du beställt då? smile

Tja, en massa smått och gott.. T.ex. avgassystem, filter, packningar, osv osv
Vad ska du göra med listerna nu när du inte ska ha dom på bilen? Jag har inte hunnit kolla skicket på mina lister än, men jag tror att det var några som var lite buckliga hmm Om du inte har användning för dina lister så kanske jag kan köpa lös dom för en billig peng? smile
EDIT: min bil--> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215224

Senast redigerat av mechanic_soul (7 juni 2011)

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 juli 2011 · 5 092 Inlägg

Nu kan vi äntligen förtsätta med volvon smile stereobygget i audin är snart klart & i dag köpte vi kruvutdragare sk grispittar tongue ska skaffa nya nipplar i morgon eller på måndag sen är det bara att lufta bromsarna sen åka till bilprovningen & se vad och eller om det är något som måste fixas. sen ska det jobbas lite mer på lacken smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
21 juli 2011 · 5 092 Inlägg

här går det tyvärr oxå lite halvsegt tongue Har iallafall köpt grispittar att testa dra ur nippeln från oket med utan resultat. MÅSTE värma med något. antingen krånglar man och ska värma och försöka lirka ur den avbrytna nippeln Eller så skaffar man bara ett nytt ok. vart köper man billiga ok till en 164?? big_smile

Kanske det finns på biltema eller liknande? 

Har slipat mer på bilen nu och spacklat lite mer fast inte i några mängder. ska sätta lite fart med denna nu oxå så kommer det en bildupdate inom kort big_smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

Har varit dålig på updates nu, sorry för det. har iallafall slipat & spacklat mer på lacken nu och andra bromsok har blivit monterade. ska bara lufta alla bromsar nu någon dag sen går den att köra big_smile ska fixa lacken klart till den 13e hoppas jag och förhoppningsvis hinna in på besiktningen så man kan ha med denna på norbergs träffen den 13e augusti big_smile bilder kommer i veckan big_smile

Hackev8
2 augusti 2011 · 2 121 Inlägg

grymt intressant projekt trodde ingen skulle dra igång ett sånt med en 164 letar själv en s¨n bil för ett roligt bygge big_smile.. lycka till

evilaudio
2 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

varför plockar du inte bort dörrhandtagen??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
AndreasPlars
2 augusti 2011 · 1 062 Inlägg

BALL BIL! Alltid gillat 164:an! Vet du vad som är gjort åt motorn? Kam + avgas eller?

Förresten... spacklar du direkt på naken plåt? Inte rädd för att det rostar under spacklet sen?
M.V.H.

Saab 900i (1989)
evilaudio
2 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

AndreasPlars skrev:
BALL BIL! Alltid gillat 164:an! Vet du vad som är gjort åt motorn? Kam + avgas eller?

Förresten... spacklar du direkt på naken plåt? Inte rädd för att det rostar under spacklet sen?
M.V.H.

rosta under spacklet??    hur ska fukten komma dit efter man lackat bilen??




själv slipar ja alltid plåtrent när ja ska spackla.. å de e i typ 15 års tid på massor av bilar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
AndreasPlars
2 augusti 2011 · 1 062 Inlägg

evilaudio skrev:

AndreasPlars skrev:
BALL BIL! Alltid gillat 164:an! Vet du vad som är gjort åt motorn? Kam + avgas eller?

Förresten... spacklar du direkt på naken plåt? Inte rädd för att det rostar under spacklet sen?
M.V.H.

rosta under spacklet??    hur ska fukten komma dit efter man lackat bilen??




själv slipar ja alltid plåtrent när ja ska spackla.. å de e i typ 15 års tid på massor av bilar.

Har rivit bort och gjort i ordning massor med rostskador som börjat under spackel. (nu pratar jag bruksbilar och inte hobbybilar som bara rullar sommar)
Senast för två veckor sedan. Många är verkstadsjobb också och ser jättefina ut från utsidan, i början) Det är extremt svårt att få bort all rost även om man inte ser nåt och fukt letar sin in ändå och skapar spaltkoorosion mellan spacklet och plåten. Beta plåten med forforsyra hjälper men är ingen garanti det heller.
Jag zinkar rejält innan jag spacklar. Helst ska man ju tennspackla!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
evilaudio
2 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

AndreasPlars skrev:

evilaudio skrev:

AndreasPlars skrev:
BALL BIL! Alltid gillat 164:an! Vet du vad som är gjort åt motorn? Kam + avgas eller?

Förresten... spacklar du direkt på naken plåt? Inte rädd för att det rostar under spacklet sen?
M.V.H.

rosta under spacklet??    hur ska fukten komma dit efter man lackat bilen??




själv slipar ja alltid plåtrent när ja ska spackla.. å de e i typ 15 års tid på massor av bilar.

Har rivit bort och gjort i ordning massor med rostskador som börjat under spackel. (nu pratar jag bruksbilar och inte hobbybilar som bara rullar sommar)
Senast för två veckor sedan. Många är verkstadsjobb också och ser jättefina ut från utsidan, i början) Det är extremt svårt att få bort all rost även om man inte ser nåt och fukt letar sin in ändå och skapar spaltkoorosion mellan spacklet och plåten. Beta plåten med forforsyra hjälper men är ingen garanti det heller.
Jag zinkar rejält innan jag spacklar. Helst ska man ju tennspackla!

M.V.H.

ok.. kan säga att när jag gick i plugget så fick vi lära oss att ALLTID slipa plåtrentför att spacklet skulle fästa, sen PÅ spacklet så ja man en gul zinkgrund.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

AndreasPlars skrev:
BALL BIL! Alltid gillat 164:an! Vet du vad som är gjort åt motorn? Kam + avgas eller?

Förresten... spacklar du direkt på naken plåt? Inte rädd för att det rostar under spacklet sen?
M.V.H.

Nja håller på att forska i det. vart trimmad 2001 sen körd några veckor innan den ställdes av. har kvitto från företaget som trimmade med ingen direkt info om det.

Avgas systemet är byggt i 2,5" med 2 simons dämpare hemma byggt av svärfas som är svetslärare på YA så det är iallafall snyggt gjort smile låter tok fint.

Sen ang spackel & rost är det väll bara om man spacklar och fukten kommer in på insidan tex i en dörr som det kan efter lång tid få spacklet att släppa om plåten rostar från andra sidan eller hur man ska säga?

Gör iallafall rent noga och slipar, spacklar klart & kommer innan lack rostskyddas sedan lack på det big_smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

Hackev8 skrev:
grymt intressant projekt trodde ingen skulle dra igång ett sånt med en 164 letar själv en s¨n bil för ett roligt bygge big_smile.. lycka till

tack big_smile ja vi fick den ju gratis av svärfar eftersom det stått orörd på hans gård sen 2001 så vi hade tur. tog någon dag innan vi fick igång den men nu mullrar den på som bara den haha.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

evilaudio skrev:
varför plockar du inte bort dörrhandtagen??

Kommer troligtvis att bli så fast i vinter. låsen på båda dörrarna är helt kaputt så det lär bytas, men i stället för det så kommer vi fixa igen handtagen och köra med dosa i stället.

Ska mest snygga upp den lite nu och använda den resten av sommaren för lite "inkörning" sen i vinter blir det att riva och renovera lite seriösare. kommer förhoppningsvis på en turbo i vinter oxå om allt går som planerat. big_smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

Förresten. Någon som har iallafall 2st 16" fälgar med bultdelning 5*108 tidigare än 95 tillsalu så säg till.

Alu eller plåt spelar ingen roll, så billigt som möjligt bara. har lite mer däck att välja på om vi har ett par 16"

Hackev8
2 augusti 2011 · 2 121 Inlägg

Piratstikins skrev:

Hackev8 skrev:
grymt intressant projekt trodde ingen skulle dra igång ett sånt med en 164 letar själv en s¨n bil för ett roligt bygge big_smile.. lycka till

tack big_smile ja vi fick den ju gratis av svärfar eftersom det stått orörd på hans gård sen 2001 så vi hade tur. tog någon dag innan vi fick igång den men nu mullrar den på som bara den haha.

hehe låter ju bara kul big_smile

Transam1973
2 augusti 2011 · 220 Inlägg

Riktigt skoj bilar detta smile Sålde nyss min 164 71:a med 3.3 liters motor med 3 * Weber 45:or m.m. Hämtade den faktiskt för 5000 avställd sen 94. Sålde den till nån här på Garaget (21000) Som slutför den med att bygga Turbo osv. Ligger upplagd bland mina gamla bilar.smile Kan ju inte ha fler projekt eftersom jag äger ytterligare 5 bilar utöver de upplagda haha

Senast redigerat av Transam1973 (2 augusti 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang