3165
Sök

Ang optima batteri.

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
har ett gult optima batteri jag fick av en granne som har stått i hans garage en okänd tid( tvär slut) har satt det på laddning o det har stått i 2 dagar mätte med multimeter o det vissa 7volt en så länge går det att få det batteriet att funka igen.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 maj 2011
När Optima batterier dör så sker det ofta helt plötsligt och blir helt kassa på en gång.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
När Optima batterier dör så sker det ofta helt plötsligt och blir helt kassa på en gång.

oki jag laddar batteriet med en biltema laddare ok på den så finns det high och low (stavas)  nu står den på low men hur lång tid brukar det ta för att ladda ett batteri fult. när optima batterier blir kassa tar dom inte emot laddning då eller.

21 761 Inlägg
1 maj 2011
Att just Optima skulle ha speciella problem att ta emot laddning ställer jag mig lite tveksam till, däremot kan AGM-batterier generellt ha vissa problem när de blir riktigt djupurladdade. Man kan få bråka en del med batteriet innan det tar emot laddning, under förutsättning att det inte är direkt kasst förstås.

Har själv fått ladda upp dels ett rött Optima och ett Exide Maxxima 900 (ej DC) som blivit urladdade ner till runt 2 V pga glömd innerbelysning, men de funkar fortfarande ganska bra faktiskt. Det röda Optima är dessutom drygt 15 år gammalt (köptes Oktober 1995).

pukan2: När det gäller ditt batteri så skulle det vara bra att veta om batteriet ställdes undan pga att det var dåligt eller om din granne helt enkelt inte behövde det, dessutom undrar jag ungefär hur länge det har stått oanvänt. Man bör ha en spänningsreglerad laddare till såna där batterier, för att undvika överladdning och risk för vätskeförlust.

Ett kasst batteri tar inte emot laddning oavsett vilket märke det gäller, i så fall är det inte kasst. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 maj 2011)

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Att just Optima skulle ha speciella problem att ta emot laddning ställer jag mig lite tveksam till, däremot kan AGM-batterier generellt ha vissa problem när de blir riktigt djupurladdade. Man kan få bråka en del med batteriet innan det tar emot laddning, under förutsättning att det inte är direkt kasst förstås.

Har själv fått ladda upp dels ett rött Optima och ett Exide Maxxima 900 (ej DC) som blivit urladdade ner till runt 2 V pga glömd innerbelysning, men de funkar fortfarande ganska bra faktiskt. Det röda Optima är dessutom drygt 15 år gammalt (köptes Oktober 1995).

pukan2: När det gäller ditt batteri så skulle det vara bra att veta om batteriet ställdes undan pga att det var dåligt eller om din granne helt enkelt inte behövde det, dessutom undrar jag ungefär hur länge det har stått oanvänt. Man bör ha en spänningsreglerad laddare till såna där batterier, för att undvika överladdning och risk för vätskeförlust.

Ett kasst batteri tar inte emot laddning oavsett vilket märke det gäller, i så fall är det inte kasst. smile

ja min granne kan inte svara på det hur länge eller värför då det satt i en bil han köpte som projekt bil. vad är det för laddare. min kosta 199kr på biltema antar att den inte har det du fråga efter.

1 212 Inlägg
1 maj 2011
ett test du kan göra är att koppla in en H4-lampa som motstånd en stund tills det tar riktig laddning.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

21 761 Inlägg
1 maj 2011
Man rekommenderar oftast CTEK, men det börjar ju finnas en del andra tillverkare med liknande laddteknik. Själv använder jag CTEK och de har hittills gjort sitt jobb utan bekymmer, men billiga är de inte.

Om ditt batteri går att få fulladdat törs jag inte svara på. Det kan hända att batteriet behöver en kraftigare laddare och tillfälligt hög laddspänning för att "tvinga igång" laddningen, sedan när/om det verkar ta emot laddningen så fortsätts laddningen med kontrollerad spänning. Har det varit i urladdat skick under mycket lång tid så finns naturligtvis risk att det inte alls vill fungera. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 maj 2011)

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
jag hitta en CTEK-laddare XS3600 på blocket för 500kr helt ny i förpackning är det nått att satsa på.

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
ett test du kan göra är att koppla in en H4-lampa som motstånd en stund tills det tar riktig laddning.

oki ska jag bara ha lampan inkopplad då eller laddaren med. hur lång stund ska det va i så fall.

1 212 Inlägg
1 maj 2011
laddarens plus på  med H4 plus. minus till lampa, kabel till minus batteri.

21 761 Inlägg
1 maj 2011
MXS3600 ska funka bra, däremot finns inget rekonditioneringsläge på den. Detta läge ger en förhöjd laddspänning under en viss tid för att "toppladda" batterier som har varit riktigt djupurladdade. Laddaren i övrigt är i mitt tycke tillräckligt kraftig för batterier i den där storleken. smile

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:

du menar att lampan ska sitta imellan + från laddaren till batteriet.

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
MXS3600 ska funka bra, däremot finns inget rekonditioneringsläge på den. Detta läge ger en förhöjd laddspänning under en viss tid för att "toppladda" batterier som har varit riktigt djupurladdade. Laddaren i övrigt är i mitt tycke tillräckligt kraftig för batterier i den där storleken. smile

oki då vet jag. men tror du min laddare funkar eller ska jag skrota den.

21 761 Inlägg
1 maj 2011
pukan2 skrev:
oki då vet jag. men tror du min laddare funkar eller ska jag skrota den.

Det vet jag inte, kan kanske funka. Det du kan göra är att ställa den på "high" och kolla spänningen på batteriet om/tills det stiger till tex 14 V, då kan du ställa tillbaka på "low" och sedan fortsätta tills laddaren anser att det är fulladdat. smile

Det viktiga är att laddspänningen inte blir alltför hög och att du inte hör något "pysljud" eller "tjut" från batteriets säkerhetsventiler, detta är nämligen ett tecken på att batteriet förlorar vätska.

1 212 Inlägg
1 maj 2011
pukan2 skrev:
kenth66 skrev:

du menar att lampan ska sitta imellan + från laddaren till batteriet.

koppla lampan i serie till batteriet. http://www.ne.se/seriekoppling

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
hittade en CTEK ZAFIR 45 på clas ohlson för 499kr är det nått att ha.

21 761 Inlägg
1 maj 2011
Den är likadan som MXS3600, samma laddningsprogram och laddström enligt manualen iaf. smile

3 182 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
oki då blir det den på clase i stället.

388 Inlägg
1 maj 2011
Optima batterier mår oftast bäst av någon form av pulsladdare.

21 761 Inlägg
1 maj 2011
Alla AGM-batterier bör ha spänningsreglerad laddning, om sedan laddaren är utrustad med pulsunderhåll eller "vanlig" underhållsladdning spelar mindre roll så länge som underhållsspänningen inte är för hög. smile

Sök