3216
Sök

Ang optima batteri.

388 Inlägg
1 maj 2011
Drönirettab skrev:
Alla AGM-batterier bör ha spänningsreglerad laddning, om sedan laddaren är utrustad med pulsunderhåll eller "vanlig" underhållsladdning spelar mindre roll så länge som underhållsspänningen inte är för hög. smile

Nja enligt Optima själva är pulsladdare att föredra vi har yellow optima X 2 i våra volvo ambulanser på jobbet och har haft stora problem med livslängden som varit ca 1 år som test bytte vi för 3 år sedan dels till en annan sorts billigare batterier som funkar utmärkt,men som test satte vi i en pulsladdare i en bil samtidigt och batterierna i den bilen funkar kanon än idag.Sen om det beror på att vi satte i en pulsladdare eller att laddaren som satt inte alls var kompis med Optima batterierna är ju en annan sak.
Detta var alltså vad teknikern på Optima sa när jag ringde och klagade för några år sedan.

21 761 Inlägg
1 maj 2011
Okej. Min gissning är att laddaren inte passade ihop med batteriet, men det är som sagt min egen uppfattning. Huvudsaken var iaf att ni fick till livslängden på era batterier, de ska ju palla med den typen av användning. smile

388 Inlägg
1 maj 2011
Drönirettab skrev:
Okej. Min gissning är att laddaren inte passade ihop med batteriet, men det är som sagt min egen uppfattning. Huvudsaken var iaf att ni fick till livslängden på era batterier, de ska ju palla med den typen av användning. smile

Jag tror samma sak och som du skrev tror jag att det var så att underhållsspänningen var för hög,men batterierna vi har nu verkar inte må dåligt av det och så är dom ju billigare så chefen är nöjd då han tidigare utryckte "Behöver vi köpa nya guldklimpar igen?" han tyckte dom var lite dyra;)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 maj 2011
Det brukar ju gå förvånansvärt bra att väcka batterier i bil. Vi hämtade en Saab som stått i varmgarage, battriet var väl ca 1år gammalt och soptomt inte ens innerbelysningen gick. Vi knuffade igång den och stängde inte av den på hela vägen hem typ 10mil. Detta var 2008 och batteriet funkar fortfarande.
Jag fick en 240 med samma problem, kablade igång den och lät den stå 1 timme, funkade så länge vi hade bilen.

Är optima så fantastiskt som det sägs? Jag har bara haft ett och det vibrerade ihjäl under lite stubbkörning. Var det ett måndagsex eller tål dom inte mer?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 315 Inlägg
2 maj 2011
RD_87 skrev:
Det brukar ju gå förvånansvärt bra att väcka batterier i bil. Vi hämtade en Saab som stått i varmgarage, battriet var väl ca 1år gammalt och soptomt inte ens innerbelysningen gick. Vi knuffade igång den och stängde inte av den på hela vägen hem typ 10mil. Detta var 2008 och batteriet funkar fortfarande.
Jag fick en 240 med samma problem, kablade igång den och lät den stå 1 timme, funkade så länge vi hade bilen.

Är optima så fantastiskt som det sägs? Jag har bara haft ett och det vibrerade ihjäl under lite stubbkörning. Var det ett måndagsex eller tål dom inte mer?

Jag är inne på det också. Dunka ner det i en bil och kör nån halvtimme. Prova ladda sen igen. Om inget annat hjälper så är det värt ett försök.

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
2 maj 2011
RD_87 skrev:

De ska ju enligt produktbeskrivningen tåla tex vibrationer väldigt bra. En lindad konstruktion är generellt mycket stabil och sedan har väl varje tillverkare en egen liten "patentlösning" som ska göra just deras batteri jättebra, det finns ju även andra tillverkare som gör lindade konstruktioner.

Det röda Optima som jag skrev om i tidigare inlägg är som sagt drygt 15 år och funkar fortfarande, dock har det inte varit med om terrängkörning.

De gula batterierna har väl haft en del kvalitetsproblem förut enligt vad jag har läst på olika forum, men hur det är nu vet jag inte. Optima är ett bra batteri, grejen är att övriga tillverkare har kommit ikapp och även förbi medan Optima inte har kommit fram med speciellt mycket nya lösningar. Ett par nya storlekar på YT de senaste 5-10 åren, men inte mycket mer enligt mig. smile

Sök