2619
Sök

Volvo 745 -90 Elfel, intermittent

3 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej.
Det gäller min Volvo 745 -90. Ett elfel som uppträder i bland. Kupefläkten går inte på något hastighetsval. I dag, under färd, så utökades just det felet  med att även vindrutetorkarna la' av att radion dog.
Efter att ha stannat bilen och återstartat så fungrade allt som vanligt. Radion startade utan att begära startkod.
Någon som har en hint om vad som är orsaken till strulet, och kan berätta?
Tackar på förhand.
Colab

Tekniker
624 Inlägg
3 maj 2011
#2
Jord fel kanske ta och kolla kontakterna  till samtliga moduler


3 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack för tipset !
Har ryckt i säkringar och moduler men får väl köra ett varv till.
Bilen börjar upplevas som gammal på detta plan med jordfel och spruckna lödningar. Bränslepumpsreläet är utbytt mot ett nytt pga felfunktion. Det gamla är omlödat och finns med som reserv om man skullet träffa på någon som fått stillestånd av just det skälet.

Mvh. Colab

1 008 Inlägg
5 maj 2011
#4
kontrollera jordanslutningarna vid höger A-stolpe, vid bränsleboxen, där har bla fläkten sin jordning.
Men att även torkare och radio dog får mig att misstänka startkontakten bakom tändningslåset, om denna är glapp/sliten vilket inte är helt ovanligt.
Man kan testa lite genom att rucka på nyckeln i läge I och II och känna på "hacken" mellan lägena och samtidigt se om stereo,tuta,torkare etc lägger av.
Kan vara lite lurigt eftersom den kan funka bättre när den är kall än varm, men känns låset/lägena slappa och mjuka så tyder det på en sliten startkontakt.


3 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#5
Hej igen.
Felen är nu lokaliserade och åtgärdade.

A: Kopplingsplinten med de fyra flatstiften som sitter direkt på kupe'-fläkthuset var samtliga kraftigt ärgade.
Bilen är utrustad med AC så att kondenspåslag verkar vara orsak till oxidbildningen.
Miljön verkar torr och fin för övrigt alltså inget karossläckage.

Rengjort anslutningen, och strukit på El-fett, typ Vaselin.

B: Tändlägesmodulen som sitter fastskruvad på baksidan av tändningslåset satt lös / glappade.
Bilen har för länge sedan hos tidigare ägare varit utsatt för inbrott och åverkan. Möjligen så har modulen blivit utbytt och skruvarna inte blivit ordentligt åtdragna. Har svårt att tro att de kan lossna av sig själv med åren. Skruvskallarna har räfflor på anliggningsytorna.

Demonterade modulen. Sprayade 5-56 i tändlägesmodulens centrumhål, där medbringaren ansluter, för att smörja kontaktblecken. Återmonterat med dubbelcheck av skruvspänning.

Allt verkar nu fungera som vanligt.
Tack för tipsen.
Med vänlig hälsning
// Colab


Sök