Volvo 460GL -93. Flera elfel.

kricka_
3 maj 2011 · 168 Inlägg

Tja nu är det så att tjejens bil inte funkar som den ska, eller det har den inte gjort på 2 år men rullar igenom besiktningen och är rostfri etc så tänkte att man kanske skulle ta en titt på felen.

Bilen är en Volvo 460GL 2.0F är väl renault motor?.

Till felet:

1.Bilen har väldigt dålig värme
2.Bakrutevärmaren verkar gå på halveffekt
3.Stolsvärmarna likaså halveffekt
4.Framlyserna halvljus verkar också gå på halveffekt
5.När man startar bilen så lyser trasig glödlampa i mätarhuset.(Slocknar om man trycker på bromsen 2x)
6.SRS lampan började lysa här om dan.
7.Tempen stigen när bilen står på tomgång (ny termostat sitter i)

1.Det jag tittat hittils är att batteriet är laddat och att generatorn laddar och det gör dom.
2.Letat glappkontakt
3. Ryckt i kablar under huven tagit lös samt rengjort kontakter utan framsteg.

Under felsökningen under huven så testade jag rycka ut kontakter när bilen var igång och märkte då att bilen inte reagerar alls om man rycker ut kontakten som sitter i luftröret just innan luftburken. Luftmassemätare?

Så bara komma med tips för jag har då ingen aning om vad som gör att allt verkar gå på halv kraft då min första tanke var generatorn eller batteriet kabelbrott etc..

Mvh/ Kricka

Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Cupra_
3 maj 2011 ·

SRS-lampan indikerar fel i airbag vad jag vet. Indikering för trasig lampa skall lysa tills du trycker på bromsen, den "testar" då så inte bromslamporna är paj.

Dålig värme o hög temp brukar ju vara klassiska tecken på termostat men den var bytt sa du ju, så ja.. Vet inte.
Hade en 460 där tempen varierade kraftigt men funkade som den skulle för det, tempmätaren låg aldrig still ens med ny termostat.

Halvljuset är PISS på dessa bilar, så det behöver inte nödvändigtvis vara något fel så länge du inte vet att det lös bättre förr.

2 och 3 har jag ingen aning om men det var halvtrasigt i min med...

kricka_
3 maj 2011 · 168 Inlägg

Deception skrev:
SRS-lampan indikerar fel i airbag vad jag vet. Indikering för trasig lampa skall lysa tills du trycker på bromsen, den "testar" då så inte bromslamporna är paj.

Dålig värme o hög temp brukar ju vara klassiska tecken på termostat men den var bytt sa du ju, så ja.. Vet inte.
Hade en 460 där tempen varierade kraftigt men funkade som den skulle för det, tempmätaren låg aldrig still ens med ny termostat.

Halvljuset är PISS på dessa bilar, så det behöver inte nödvändigtvis vara något fel så länge du inte vet att det lös bättre förr.

2 och 3 har jag ingen aning om men det var halvtrasigt i min med...

Jajamenn SRS står ju för airbag. Den var in på volvo för sådär 3 år sen och fick detta åtgärdat samt lite annat jox som bromsar,tutan m.m fixat har hon berättat och tydligen kom den tillbaka med dessa fel efter: dålig spänning till bakrutan å dedär. Hade vart kabelbrand i den så en del av kabelmattan är ju bytt samt mätarhuset och det är gjort på volvo.
Jo brukar ju vara termostaten som ger upp men är ju inte fullt omöjligt att denna är trasig också då det verkar vara många defekta nya termostater i dagens läge. Ja då får hon överleva med dåliga halvljus tur att hon till 90% stadskör med denna. Jadu sen jag träffade henne för lite mer än 2 år sen har dom lyst lika dåligt big_smile

Tack för svaren! smile

Kan ju också nämnas att fläkten inte går igång förren man stänger av bilen är det normalt? fan mina bilar är ju lättare konstruerade än denna haha big_smile Skruvar ju själv mycket i mina bilar och andra fordon så brukar lösa det mesta själv men nu orkar jag inte felsöka nåmer i denna och frågar då hjälp här då någon kanske haft någon av dessa syntom och kan svara på någon smile

Senast redigerat av kricka_ (3 maj 2011)

Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Cupra_
3 maj 2011 ·

Det sitter en elektrisk hjälpfläkt som går igång när motorn blir för varm, problemet är att den går ibland igång typ precis när man stänger av bilen, sen fortsätter den gå i flera minuter av sig själv.

Värt att veta är att hela 400-serien drogs med svåra elproblem, så det kan vara lika bra att låta det vara då det låter som "standardfel" det du beskriver, däremot termostaten kan man ju alltid se över..

kricka_
3 maj 2011 · 168 Inlägg

Deception skrev:
Det sitter en elektrisk hjälpfläkt som går igång när motorn blir för varm, problemet är att den går ibland igång typ precis när man stänger av bilen, sen fortsätter den gå i flera minuter av sig själv.

Värt att veta är att hela 400-serien drogs med svåra elproblem, så det kan vara lika bra att låta det vara då det låter som "standardfel" det du beskriver, däremot termostaten kan man ju alltid se över..

Aha. Men denhär stannar kanske sådär 10 sek efter haha big_smile Jo har läst till mig lite om just 460 då jag aldrig skuvat i en och det verkar vara ett mörker att finna elfelen i dessa.. Jo termostaten får man ta och byta så man slipper frysa därinne när man snålåker på vintern big_smile

Tack för svaren!

Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Volvo 240 "Våfflan" (1980)
RD_87 Skrotsamlare
4 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Det sitter också en elektrisk hjälpvattenpump på bilen som cirkulerar vatten genom värmepaketet, kolla den. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
kricka_
4 maj 2011 · 168 Inlägg

RD_87 skrev:
Det sitter också en elektrisk hjälpvattenpump på bilen som cirkulerar vatten genom värmepaketet, kolla den. smile

Vart sitter den? Vet du? smile Tänkte ta och spola igenom hela värmepaketet också så man får ut gammalt skit däri om det råkar finnas nått.

Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Volvo 240 "Våfflan" (1980)
RD_87 Skrotsamlare
4 maj 2011 · 4 031 Inlägg

kricka_ skrev:

RD_87 skrev:
Det sitter också en elektrisk hjälpvattenpump på bilen som cirkulerar vatten genom värmepaketet, kolla den. smile

Vart sitter den? Vet du? smile Tänkte ta och spola igenom hela värmepaketet också så man får ut gammalt skit däri om det råkar finnas nått.

Jag vet att jag snodde den till ett projekt när "chefen" skrotade sin för några år sedan. Men jag minns fan inte var den satt, någonstans i motorrummet med slangar på tongue en liten jävel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
habomaster
4 maj 2011 · 463 Inlägg

Den motorn är lite känslig på kylarvätska också. Jag skulle börja med att spola kylsystem inkl kylare, värmepaket mm och sedan verifiera funktionen på termostaten genom att koka den tillsammans med en termometer på spisen så man ser att den öppnar vid rätt temperatur. Blås ur så mycket vatten som möjligt efter spolningen och köp antingen färdigblandad kylarvätska eller blanda egen med destillerat vatten. Använd inte kranvatten då det är massa salter och ämnen som gör att kylarvätskan kan gegga ihop, speciellt på ställen där det är lite sämre flöde, t.ex. vinklar och så.
Gjorde exakt så här på en polares 460 2.0 och han det löste problemet med tempen som var precis som du beskriver innan.

Personligen använder jag Coolelf röd kylarvätska i mina bilar, den är färdigblandad -37°C

Cupra_
4 maj 2011 ·

Den pumpen sitter på de med 1,7 och 1,8 motor på en balk. Om du står framför bilen och tittar ned under huven så sitter den långt ned, långt in, till höger. Det går såklart kylarslangar till den. Vanligt att den läcker..

kricka_
4 maj 2011 · 168 Inlägg

habomaster skrev:
Den motorn är lite känslig på kylarvätska också. Jag skulle börja med att spola kylsystem inkl kylare, värmepaket mm och sedan verifiera funktionen på termostaten genom att koka den tillsammans med en termometer på spisen så man ser att den öppnar vid rätt temperatur. Blås ur så mycket vatten som möjligt efter spolningen och köp antingen färdigblandad kylarvätska eller blanda egen med destillerat vatten. Använd inte kranvatten då det är massa salter och ämnen som gör att kylarvätskan kan gegga ihop, speciellt på ställen där det är lite sämre flöde, t.ex. vinklar och så.
Gjorde exakt så här på en polares 460 2.0 och han det löste problemet med tempen som var precis som du beskriver innan.

Personligen använder jag Coolelf röd kylarvätska i mina bilar, den är färdigblandad -37°C

Jo man får allt ta och börja med att spola igenom allt, man tycker lite synd om henne när det är sådär -30 ute och ska åka i denhär när det kanske bara blir runt 15-20 grader som bäst inne i den om man haft den i motorvärmaren i ca 16 timmar. Om man bara har den ett par timmar sådär 8 så tar det extremt länge tills det blir lite värme i den och det blåser inte sådär jätte varm luft i den mera ljummet. Medans min 240 får man kokhet luft och om man ligger med fläkten på 2an och full värme i kanske 20-30 min så ligger man väl på en kupevärme runt +30-35 haha big_smile

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
kricka_
4 maj 2011 · 168 Inlägg

Deception skrev:
Den pumpen sitter på de med 1,7 och 1,8 motor på en balk. Om du står framför bilen och tittar ned under huven så sitter den långt ned, långt in, till höger. Det går såklart kylarslangar till den. Vanligt att den läcker..

Ska kika på den. Fast den verkar inte läcka någon glykol vad man sett när den stått parkerad, man har inte sett några pölar eller så.

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
habomaster
5 maj 2011 · 463 Inlägg

kricka_ skrev:
Jo man får allt ta och börja med att spola igenom allt, man tycker lite synd om henne när det är sådär -30 ute och ska åka i denhär när det kanske bara blir runt 15-20 grader som bäst inne i den om man haft den i motorvärmaren i ca 16 timmar. Om man bara har den ett par timmar sådär 8 så tar det extremt länge tills det blir lite värme i den och det blåser inte sådär jätte varm luft i den mera ljummet. Medans min 240 får man kokhet luft och om man ligger med fläkten på 2an och full värme i kanske 20-30 min så ligger man väl på en kupevärme runt +30-35 haha big_smile

Låter definitivt som igenkläggat värmepaket/kylsystem. Om du har tillgång till hetvatten ska det vara bra att ta diskmaskinstablett och skölja igen med för att det ska bli riktigt rent, annars kan man köra med lite högtryckstvätt, men om paketet är gammal och gavlarna börjar sitta halvtaskigt är högtrycksmetoden rent olämplig.

Sheba Certifierad besserwisser
5 maj 2011 · 308 Inlägg

kricka_ skrev:
Bilen är en Volvo 460GL 2.0F är väl renault motor?.

Yes, stämmer.

kricka_ skrev:
2.Bakrutevärmaren verkar gå på halveffekt
3.Stolsvärmarna likaså halveffekt
4.Framlyserna halvljus verkar också gå på halveffekt

Att stolsvärmen har dålig effekt på en gammal bil är normalt. I detta fall så behöver det dock inte vara stolsvärmen som är problemet eftersom mycket verkar gå på halv effekt i bilen. Det bör väl om något indikera på dålig kontakt någonstans, men jag ser att du har kontrollerat dessa. Kanske har du sån tur att det är en säkring som behöver bytas? Ryck säkringarna som har med detta och göra och byt dem. Kostar ju i princip ingenting.

Laddar generatorn som den ska? Har du kontrollerat om batteriet mår bra? Testa att ladda upp det med en batteriladdare.

Är det endast halvljuset eller gäller halv effekt även positionslyktorna? Mät både med motorn igång samt avstängd (men nyckeln i läge 1) och se om resultatet skiljer "på fel håll", dvs lägre spänning med motorn igång. Du kan göra detsamma med helljuset. Helljuset bör väl vara lättare att utgå från då det drar mer ström om jag tänker efter.

Annars så uppstår elfel oftast av dåliga kontakter, t.ex pga ärgning, då har du lite detektivarbete framför dig. roll Har du testat att mäta spänningen på t.ex halvljuset och bakrutevärmen? Om de båda visar för låg spänning och samma spänning så är ju felet med största sannolikhet relaterat.

Du kan ju även ha någonting i bilen som stjäl ström eller så kan du ha någon kabel som är trasig och ligger emot någonstans och bildar en kortslutning. Det är ett riktigt svårt fel att lokalisera. Här blir det till att experimentera med att rycka ut vissa saker i bilen. Bilstereon är ofta skyldig, framför allt om den är monterad i efterhand. Man vet aldrig om någon klåpare har varit framme, så börja med den. Kunde faktiskt lösa ett elfel som hade med att helljuset på en av morsans gamla bilar inte fungerade genom att koppla om bilstereon.. Lustigt, men ändå möjligt.

kricka_ skrev:
5.När man startar bilen så lyser trasig glödlampa i mätarhuset.(Slocknar om man trycker på bromsen 2x)

Det ska räcka att trycka på bromsen en gång, visserligen, men detta är helt normalt och indikerar inte på något fel, egentligen. Om lampan fortsätter lysa efter att du tryckt på bromsen efter start så visar det på något fel, det kan ju i så fall hänga ihop med den låga spänningen du har i bilen. Volvo har tyvärr haft problem med den där förbenade lampan i sina gamla modeller.

kricka_ skrev:
7.Tempen stigen när bilen står på tomgång (ny termostat sitter i)

Om du låter bilen stå på tomgång, går fläkten igång till slut? Eftersom det sitter elektrisk fläkt i dessa så är det normalt, den snurrar inte konstant utan bara när den behövs, därför så stiger värmen när den inte snurrar. Om den aldrig sätter igång så har du ett problem, men som jag kan läsa mig till i tråden så verkar den ju snurra när bilen blir varm? Hur varm blir bilen innan den börjar snurra? Jag vet att min 480 tillåter sig själv att bli ganska varm i alla fall och det är inga problem på det. Den kyler effektivt när fläkten drar igång, så..

Senast redigerat av Sheba (5 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
kricka_
5 maj 2011 · 168 Inlägg

Sheba skrev:

kricka_ skrev:
Bilen är en Volvo 460GL 2.0F är väl renault motor?.

Yes, stämmer.

kricka_ skrev:
2.Bakrutevärmaren verkar gå på halveffekt
3.Stolsvärmarna likaså halveffekt
4.Framlyserna halvljus verkar också gå på halveffekt

Att stolsvärmen har dålig effekt på en gammal bil är normalt. I detta fall så behöver det dock inte vara stolsvärmen som är problemet eftersom mycket verkar gå på halv effekt i bilen. Det bör väl om något indikera på dålig kontakt någonstans, men jag ser att du har kontrollerat dessa. Kanske har du sån tur att det är en säkring som behöver bytas? Ryck säkringarna som har med detta och göra och byt dem. Kostar ju i princip ingenting.

Laddar generatorn som den ska? Har du kontrollerat om batteriet mår bra? Testa att ladda upp det med en batteriladdare.

Är det endast halvljuset eller gäller halv effekt även positionslyktorna? Mät både med motorn igång samt avstängd (men nyckeln i läge 1) och se om resultatet skiljer "på fel håll", dvs lägre spänning med motorn igång. Du kan göra detsamma med helljuset. Helljuset bör väl vara lättare att utgå från då det drar mer ström om jag tänker efter.

Annars så uppstår elfel oftast av dåliga kontakter, t.ex pga ärgning, då har du lite detektivarbete framför dig. roll Har du testat att mäta spänningen på t.ex halvljuset och bakrutevärmen? Om de båda visar för låg spänning och samma spänning så är ju felet med största sannolikhet relaterat.

Du kan ju även ha någonting i bilen som stjäl ström eller så kan du ha någon kabel som är trasig och ligger emot någonstans och bildar en kortslutning. Det är ett riktigt svårt fel att lokalisera. Här blir det till att experimentera med att rycka ut vissa saker i bilen. Bilstereon är ofta skyldig, framför allt om den är monterad i efterhand. Man vet aldrig om någon klåpare har varit framme, så börja med den. Kunde faktiskt lösa ett elfel som hade med att helljuset på en av morsans gamla bilar inte fungerade genom att koppla om bilstereon.. Lustigt, men ändå möjligt.

kricka_ skrev:
5.När man startar bilen så lyser trasig glödlampa i mätarhuset.(Slocknar om man trycker på bromsen 2x)

Det ska räcka att trycka på bromsen en gång, visserligen, men detta är helt normalt och indikerar inte på något fel, egentligen. Om lampan fortsätter lysa efter att du tryckt på bromsen efter start så visar det på något fel, det kan ju i så fall hänga ihop med den låga spänningen du har i bilen. Volvo har tyvärr haft problem med den där förbenade lampan i sina gamla modeller.

kricka_ skrev:
7.Tempen stigen när bilen står på tomgång (ny termostat sitter i)

Om du låter bilen stå på tomgång, går fläkten igång till slut? Eftersom det sitter elektrisk fläkt i dessa så är det normalt, den snurrar inte konstant utan bara när den behövs, därför så stiger värmen när den inte snurrar. Om den aldrig sätter igång så har du ett problem, men som jag kan läsa mig till i tråden så verkar den ju snurra när bilen blir varm? Hur varm blir bilen innan den börjar snurra? Jag vet att min 480 tillåter sig själv att bli ganska varm i alla fall och det är inga problem på det. Den kyler effektivt när fläkten drar igång, så..

Har tittat alla säkringar och batterit är i stortsett nytt då det gamla var helt slut. Gick inte att ladda upp den nåmer. Eller gick gjorde det men den höll inte strömmen och den blev aldrig helt full. Trasiga celler m.m Är eftermonterat en bättre stereo än orginal i den av tidigare ägare men då med en adapter inga klippta sladdar m.m. Det roliga med stolsvärmaren är ju att både förar och passargerar stolen är lika dåliga. Sen har ju bilen bara gått runt 8000-9000 minns inte på rak arm smile
Ska ta och mäta och titta lite mer runt kablar och liknande till semestern v25-32 smile
Sen detdär med att den indikerar trasig lampa det gör den bara tills man tryck i bromsen och då verkar ju den funka som det ska.
Sen har vi då tempen, fläkten går först igång när man släcker bilen och det blir man illa tvungen till då tempmätarn står på max samt att lampan för hög temp lyser. Kan ju också nämnas att det finns bra med kylarvätska samt inga läckage. Det är typ endast på sommarn den kommer upp i dom graderna, på vintern får den stå ett bra tag på tomgång beroende på hur kallt det är ute.

Tack för alla svar nu ska jag ta och luska vidare på det när jag får tid smile
'

Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang