8888
Sök

Ljuddämpare BMW

Adam
111 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Tjenare!
Jag ska köpa en ny ljuddämpare till min bil. Det finns två anledningar.
1. orginal är så förbannat fult.... litet och svart..
2. vill ha mer skönsång från sexan

Min fråga är då! Vad ska man ha? Jag har inga planer att lägga ut tiotusentals kronor på detta så något av det billigare. Kromade dubbelpipor är ända kravet då jag tycker det klär bilen bäst! typ 76mm.

Så bomba på med tips och ideér på vad jag borde köpa för att få en snyggare häck på bilen och lite skönare ljud från motorn!! smile

Adam
111 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Kanske borde tillägga att det är två anslutningsrör till ljuddämparen och att om man ska ha större än 76mm så måste man modda diffusern lite, vilket jag varken har tid, kunskap eller lust till! smile

12 086 Inlägg
4 maj 2011
Eftersom det är dubbla rör in i ljuddämparen är det absolut lättast att köpa något modellanpassat.
Enklast och billigast är ju att bara svetsa på 2 nya ändrör.

Modellanpassade ljuddämpare finns för runt 3k på Schmiedmann.

Adam
111 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Eftersom det är dubbla rör in i ljuddämparen är det absolut lättast att köpa något modellanpassat.
Enklast och billigast är ju att bara svetsa på 2 nya ändrör.

Modellanpassade ljuddämpare finns för runt 3k på Schmiedmann.

Alltså skippa ljuddämpare? Jag har kollat på ett eisenmann och var riktigt nära att beställa ett sånt. Men nu har jag ändrat mig lite med vad jag vill lägga pengar på.

Men du menar att ta bort orginalljuddämparen och svetsa på två rör från anslutningsrören?

12 086 Inlägg
4 maj 2011
Nej, utan att svetsa på ändrör på befintlig ljuddämpare.

Att svetsa på 2 rör ist för ljuddämpare låter inte värdigt en E46 tongue

Adam
111 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
ahaa. Men gör det någon skillnad i ljudet?

12 086 Inlägg
4 maj 2011
Inte nämnvärt, nej.

Men det är enkelt och billigt smile

Miklen
5 maj 2011
Ja skicka på en dubbel Simons dämpare. me lite böjar, såga å skit gick det att fixa utan svets.. även om svetsat såklart är att föredra. Men har man inte tillgång.. Finns nån bild i mitt fotoalbum på hur det blev. Slängde ju dit dubbla men det är ju ändå bara en dämpare så du får skippa att titta på högersidan tongue

Adam
111 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Miklen skrev:
Ja skicka på en dubbel Simons dämpare. me lite böjar, såga å skit gick det att fixa utan svets.. även om svetsat såklart är att föredra. Men har man inte tillgång.. Finns nån bild i mitt fotoalbum på hur det blev. Slängde ju dit dubbla men det är ju ändå bara en dämpare så du får skippa att titta på högersidan tongue

Vad gick det på då? Och är det svårt att göra? jag har sett bilderna och det ser bra ut! Dock så är det ju dubbelpipor jag vill ha på min! smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
Miklen
5 maj 2011
Det är lite pill men totalt gick d väl kanske på 1200 exkl ändrören..

Adam
111 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Om man ska skippa ljuddämparen. Vad är det som behövs då för att få till det snyggt?
Älskar ljudet utan bakre ljuddämparen!

624 Inlägg
5 maj 2011
stumpar+ ändrör..? vad tycker du själv behövs för att få det snyggt?

who´s the man?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 maj 2011
AdamN_16 skrev:
Om man ska skippa ljuddämparen. Vad är det som behövs då för att få till det snyggt?

2st gruva rör t.ex. 3" med rätta vinklar(dom går ju inte rakt) o fina ändrör.

Adam
111 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
guwib skrev:
stumpar+ ändrör..? vad tycker du själv behövs för att få det snyggt?

Jag är helt nybörjare.... Det jag vill ha är två stycken kromade slutrör typ 76mm. Om man tar bort ljuddämparen saknas det ju rör, det var det jag inte visste vad jag skulle ha... tips på var man kan köpa grejer?

Adam
111 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Grabber skrev:
AdamN_16 skrev:

2st gruva rör t.ex. 3" med rätta vinklar(dom går ju inte rakt) o fina ändrör.

Okej, var kan man få tag på detta?

1 867 Inlägg
5 maj 2011
Bästa/enklaste är att tjacka ett originalsystem som egentligen är till 325, det lär passa rakt på din bil.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

624 Inlägg
5 maj 2011
mekonomen / meca / biltema alla har rör o stumpar+ ändrör till dig..

who´s the man?

Adam
111 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Tackar. Någon som har någon erfarenhet om det låter bra utan bakre ljuddämpare?

Sök