Var ska bästa däcken sitta?

cmdbadass
6 maj 2011 · 8 Inlägg

Hej.
Jag har en Volvo s40 med framhjulsdrift. Två av däcken har ca 3mm och två ca 6mm. Jag har lärt mig att de bästa däcken ska alltid sitta bak men detta skapar ett problem för mig. Jag går på gymnasiet nu och tänkte bara ha bilen över sommaren för sommarjobbet och sälja den till hösten. Jag misstänker att 3mm på framhjulet inte kommer att räcka över sommaren och i och med att den ska säljas är jag inte jättesugen på att köpa nya däck, så min fråga är om jag kan sätta mina bakdäck fram?
Alltså, kan man sätta de bästa däcken fram och komma fram till jobbet helskinnad?

careau
6 maj 2011 · 1 624 Inlägg

Klart du kan göra det, hjälper mest om du skulle få sladd eller nått liknande.

cmdbadass
6 maj 2011 · 8 Inlägg

Så vid torrt väglag är det inga problem, men om det skulle piss regna ska man ta det lungt?
Man kan ju få sladd på torr väg också, spelar det någon roll då var de bästa däcken sitter?

Senast redigerat av cmdbadass (6 maj 2011)

jimmzzan
6 maj 2011 · 1 168 Inlägg

kör vettigt bara, du behöver ju inte börja bromsa 2meter innan kurvan eller köra i hastigheter som ska bli dina PB. sätter mina bästa däck bak, sedan blir dom sämst ändå, kör lungt!

cmdbadass
6 maj 2011 · 8 Inlägg

Så kör jag normalt vid torrt väglag och tar det extra lugnt när det regnar borde det inte vara några problem?

Plymouth_Plaza
6 maj 2011 · 162 Inlägg

Bättra på däckmönstret med en slipmaskin.

Racso Dr Snuggles
6 maj 2011 · 956 Inlägg

Fram givetvis. Vill hellre kunna svänga och bromsa, istället för att "kanske inte få sladd".

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
no_fake
6 maj 2011 · 865 Inlägg

Racso skrev:
Fram givetvis. Vill hellre kunna svänga och bromsa, istället för att "kanske inte få sladd".

jag kan svänga och bromsa även utan frambromsar finns ju bromsar bak på bilen

lingua
6 maj 2011 · 2 271 Inlägg

no_fake skrev:

Racso skrev:
Fram givetvis. Vill hellre kunna svänga och bromsa, istället för att "kanske inte få sladd".

jag kan svänga och bromsa även utan frambromsar finns ju bromsar bak på bilen

Ja visst men generellt ligger ju 70% av bromsfördelningen fram.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
6 maj 2011 · 1 418 Inlägg

Jag vill då iaf ha dom bästa däcken fram då jag hellre har styrning och bromsar om ja skulle få sladd. För man har ju ändå 70% av bromskraften på framhjulen. Får jag sladd så vill jag ha greppet kvar fram så jag kan ha en chans att få in bakdelen igen.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
beta
6 maj 2011 · 804 Inlägg

Jag säger bästa bak. Provade en vinter med bästa däcken fram av samma anledning som nämns här, styra och bromsa. Det spelade ingen roll hur bra grepp man hade fram när man hade noll grepp bak, bilen snurrade runt även i 20km/h på lite snö och det var omöjligt att rätta upp den, det var bara att vänta tills den snurrat klart, för bakdäcken hade ju noll % friktion och då kan dom så klart inte få grepp! 
Jag kommer aldrig anlita euromaster, dom vet tydligen inte vad dom pratar om. wink

Pa3rlan dBverkstan.se
6 maj 2011 · 64 Inlägg

BAK!!! enligt de flesta däckexperter

Keps_nille
6 maj 2011 · 271 Inlägg

Bak

cheffer
6 maj 2011 · 1 422 Inlägg

Bak säger de flesta men det är väl mest pga att generellt sätt har folk svårare att hantera en överstyrd bil jämt med en understyrd? Eller hur? Beror ju på förarens körförmåga faktiskt. Bästa däcken på drivhjulen tycker jag personligen.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Keps_nille
6 maj 2011 · 271 Inlägg

cheffer skrev:
Bak säger de flesta men det är väl mest pga att generellt sätt har folk svårare att hantera en överstyrd bil jämt med en understyrd? Eller hur? Beror ju på förarens körförmåga faktiskt. Bästa däcken på drivhjulen tycker jag personligen.

Jag håller med, tror det är som du säger

FLindgren
6 maj 2011 · 5 089 Inlägg

enligt vägverkerts rekomendation så skall bästa däcken sitta bak. ur snåljåpens rekomendation ska dom sitta fram.

Vad händer när du kommer in i en blöt rondell och du känner att du har bra med grepp på framhjulen och kan gasa på, sen när du börjat sväng i rondellen kommer baken utflygandes för du har sketdåligt grepp bak.. då hoppas jag att jag själv inte är i samma rondell som dig wink

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
cmdbadass
6 maj 2011 · 8 Inlägg

Frågan gällde inte på snö. Frågan är varför är det dåligt med bästa däcken fram på sommaren? Spelar det någon roll på torr asfalt? Självklart kommer jag att ta det jävligt lugnt om det pissar ner... Men allmänt sommarväglag, hur ofta får man sladd på sin bil då? Lite understyrdhet är ju lätt att få när man är tung med foten... bakhjulssladd har jag dock aldrig varit med om på torr asfalt.

beta
6 maj 2011 · 804 Inlägg

cmdbadass skrev:
Frågan gällde inte på snö. Frågan är varför är det dåligt med bästa däcken fram på sommaren? Spelar det någon roll på torr asfalt? Självklart kommer jag att ta det jävligt lugnt om det pissar ner... Men allmänt sommarväglag, hur ofta får man sladd på sin bil då? Lite understyrdhet är ju lätt att få när man är tung med foten... bakhjulssladd har jag dock aldrig varit med om på torr asfalt.

För att det är inte torr asfalt alltid. Har haft en e36 320 med hela 150hk som började spinna så fort man kom upp i 100km/h på blöt asfalt med sämre däck bak. Jag har även varit med om "race" med andra bilar som flygit av vägen för det kom ett lokalt ösregn. Tappar man greppet med dåliga däck bak är det i stort sett omöjligt att parera när det är dåligt väglag. Fast det är klart, är ens liv inte värt mer än 1500-2000kr som ett par däck kostar så får man ju köra med dåliga däck. Survival of the fittest är trotts allt vad som gäller här i världen.

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 maj 2011 · 10 427 Inlägg

Här finns en videoförklaring från Vi Bilägare:
http://www.vibilagare.se/video/darfor-s … a-bak-1454

+ att det är nya däck det handlar om wink

granadadr
7 maj 2011 · 7 294 Inlägg

beta skrev:
Jag säger bästa bak. Provade en vinter med bästa däcken fram av samma anledning som nämns här, styra och bromsa. Det spelade ingen roll hur bra grepp man hade fram när man hade noll grepp bak, bilen snurrade runt även i 20km/h på lite snö och det var omöjligt att rätta upp den, det var bara att vänta tills den snurrat klart, för bakdäcken hade ju noll % friktion och då kan dom så klart inte få grepp! 
Jag kommer aldrig anlita euromaster, dom vet tydligen inte vad dom pratar om. wink

nja då krävs lite driverskills,,
köpte en dieselbil med urkassa däck bak,, den spann i 100km/h snurrade aldrig wink vart lite snopen första gången den spann men vad fan wink how cares smile smile lite jobbigt att sitta fast här å var,,iof men jag personligen vill ha de bättre däcken fram, för sladdar är jag inte rädd för,, men om det dyker upp nått vill jag ha stopp på skiten,, SNABBT,,

iof därför jag HATAR FWD wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang