Skillnad på en turbo från diesel bil och bensin bil ?

lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Jag undrar som sagt om det är nån skillnad mellan turboagregaten i bensin/diesel bilar, har bytat turbo på min d24 till en t3/t4 turbo, lika stort avgashus som min org turbo men lite större kompressor hus, grejen är att jag får typ aldrig ladd, sent som fan kommer det, någon som har råkat ut för samma grej ? är defenetivt ingen jätte turbo så borde ha ladd tidigare tkr jag..

nån som e med på hur ja upplever detta??

tacksam för svar

Donken86
8 maj 2011 · 184 Inlägg

jag vet inte om det är nå mekaniska skillnader men vissa märken har andra material bara, på impeller, avgashus osv pga att en diesel producerar bara hälften så varma avgaser tongue Så man kan tillverka ett diesel agg mkt billigare. Jag vet att det va så förr men det kanske är annat idag?

Senast redigerat av Donken86 (8 maj 2011)

twin_cam Smålänning
8 maj 2011 · 7 877 Inlägg

Dieseln varvar mindre, så har ofta mindre avgasturbin eller andra vingar för att få upp snurren snabbare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

okej okej, men folk kör ju med lastbilsturbos på bensinbilar o de verkar ju funka?

PMPerformance
8 maj 2011 · 2 266 Inlägg

Är de kina agg? Va har du tänkt ladda? När kommer turbon igång? hur mycke påställd och förställd är pumpen? De är ju bra fart i avgaserna på en diesel då du har hög komp i motorn.

svetsdiff !!!
twin_cam Smålänning
8 maj 2011 · 7 877 Inlägg

lindgreen skrev:
okej okej, men folk kör ju med lastbilsturbos på bensinbilar o de verkar ju funka?

Dom gör inte det på originalmotorer...

Med lastbilsturbo har du inte fullt ladd vid 2500 rpm kan jag lova dig wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

det är ett kina agg, jag får inte nåt ordentligt ladd alls, har ryckt slang o allt men får typ 1 bar vid 5 tusen varv, o de funkar ju inte, den är skruvad rätt så bra, ryker kolsvart tongue

Marlboroman
8 maj 2011 · 8 233 Inlägg

lindgreen skrev:
okej okej, men folk kör ju med lastbilsturbos på bensinbilar o de verkar ju funka?

Jo, men det förutsätter att man väljer storlek på avgashus med förstånd + att man ofta gör en del andra saker för att få igång dem fortare.

Tänkte på det, hur vet du att avgashuset på turbon du satt dit är lika stort på den gala snurrarn? Jämfört storleken genom att titta på dem? Kollat A/R på husen eller vad? Sen är det ju lite en fråga om hur du styr laddtrycket och va du har för tryck på wastegaten?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

jag har bara kollat ögonmått, kör med samma wg som org turbon, samma spänn på den och t kors, hade 1.6 i ladd me den o de kom tidigt, nu får jag ju inget ladd alls typ, är a/r vinklar på vingarna eller hur funkar sånt?

Marlboroman
8 maj 2011 · 8 233 Inlägg

Har du provat att spänna wastegaten eller ändra nåt på pysventilen?

A/R är förhålladet mellan area och radie och det händer att folk tror att 2 avgashus mäkta med till exempel AR63 är lika stora, men så behöver inte alls vara fallet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har du provat att spänna wastegaten eller ändra nåt på pysventilen?

A/R är förhålladet mellan area och radie och det händer att folk tror att 2 avgashus mäkta med till exempel AR63 är lika stora, men så behöver inte alls vara fallet.

alltså det är inte wgn som är problemet, jag får ju laddtryck men jävligt sent bara, och turbon är inte gigantisk så, har för mig att de står a/r 60 på snurran

Marlboroman
8 maj 2011 · 8 233 Inlägg

Är du helt säker på att du fått samma grundtryck på wastegaten nu som innan? För har det sjunkit så får man lägre laddtryck och det tar längre tid att bygga upp. Så hade jag varit du hade jag definitivt provat att spänna lite mer eller vrida lite på pysen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Marlboroman skrev:
Är du helt säker på att du fått samma grundtryck på wastegaten nu som innan? För har det sjunkit så får man lägre laddtryck och det tar längre tid att bygga upp. Så hade jag varit du hade jag definitivt provat att spänna lite mer eller vrida lite på pysen.

det är inte wgn som är problemet, jag har vikit slangen på den och provat det mesta där, jag får ju ladd tryck men det är ju att det kommer så sent, extremt sent

Swemil93
8 maj 2011 · 429 Inlägg

Kanske wastegaten som fastnat?

Volvo V70 "D5" (2010)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Swemil93 skrev:
Kanske wastegaten som fastnat?

nej så är det inte, läs tidigare inlägg

PMPerformance
8 maj 2011 · 2 266 Inlägg

Den läcker inte i wg i avgashuset? så avgaserna slinker förbi dom är lata och väljer alltid lättast vägen ut, då kan du aldrig få nån riktig snurr på turbon

svetsdiff !!!
Nos_robban
8 maj 2011 · 8 Inlägg

vet du vad jag tror är problemet smile det är att kompressorhuset är för stort jämfört med avgashuset som kör att mottrycket blir för stort in i cylindrarna som gör att effekten och laddtrycket ej kommer det problemet är vanligt på sådanna turbosar med litet avgashus och stort kompressorhus och dålig kompressormapp så en turbo med ett större avgashus hade gjort susen för vet många dieselbilar med samma problem  smile

Ford Galaxie "Fååååårdeeeen" (1966)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

kan ligga nåt i det robban!!

Nos_robban
8 maj 2011 · 8 Inlägg

ja för det är samma problem med 13c turbosar för du kan ladda 1,8 bar men effekten ökar inte och kicken blir inte större och det beror på att avgaserna inte kan ta sig ut ur det lilla avgashuset vilket blir att du får ett mottryck på 10 bar nästan som sliter av stakarna så jag tycker du ska fixa en turbo med större avgashus och att inpellermåtten på avgas är större en på kompressorinern smile

Ford Galaxie "Fååååårdeeeen" (1966)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

aa jag får se vad jag ska göra, nu får jag 1 bar i ladd vid 5 tusen varv, o de håller ju inte i längden, me org snurran fick ja ju full ladd vid 2.5-3 tusen varv typ.. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang