V8 i Volvo 240

Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Nej det ska inte vara några problem.. fixar du en bra lösningen på avgasreningen så ska det inte vara några problem alls.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Super40
14 maj 2011 · 415 Inlägg

JolliW skrev:
De är det med 740-760 , kan vara lättare av reg.bes.
Men då faller man väl på avgaskraven istället.?

Får fundera lite på saken!

305tbi sitter som en fläskläpp och har kat.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Super40 skrev:

JolliW skrev:
De är det med 740-760 , kan vara lättare av reg.bes.
Men då faller man väl på avgaskraven istället.?

Får fundera lite på saken!

305tbi sitter som en fläskläpp och har kat.

Det stämmer... det är nog det bästa alternativet tror jag åxå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Och hittar du en Volvo 760 från 1982 så åker du dessutom snart skattefritt.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
JolliW
14 maj 2011 · 255 Inlägg

Vad tror ni SFRO kräver om jag besiktar hos dom med en 350 motor?

Audi A4 Quattro
Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Är osäker på det.. men om det skulle vara möjligt så skulle nog alla göra så..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
JolliW
14 maj 2011 · 255 Inlägg

Dom kräver nog lite extra ombyggnad skulle jag tro men vet inte vad!

det blir nog att bygga på en 240 eftersom att jag har den redan. Man får inte ge upp direkt smile

Ser ni någon 262 dyka upp eller vet nån som säljer en sån, så var inte rädda för att tipsa mig smile

Audi A4 Quattro
Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Ja blir nog bra.. det är dock sällan man ser sånna motorer faktiskt.. tror inte jag sett en enda på blocket nån gång..

Ett alternativ kan ju vara att se om du kan låna en motor att regga med.. och sen lämna tillbaka den direkt efter att du reggat.. eftersom du endå skulle i med 350..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
JolliW
14 maj 2011 · 255 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Ja blir nog bra.. det är dock sällan man ser sånna motorer faktiskt.. tror inte jag sett en enda på blocket nån gång..

Ett alternativ kan ju vara att se om du kan låna en motor att regga med.. och sen lämna tillbaka den direkt efter att du reggat.. eftersom du endå skulle i med 350..

Ja, det hade varit ett alternativ!

Men undra hur dom andra har gjort som kör 240 med v8? Finns en hel del bara här på garaget

Audi A4 Quattro
Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Dom har reggat med typ liten V8.. och sen bytt.. det är ju så man bör göra.. oftast är bilarna kanske reggade för länge länge sen.. och bilen har köpts och sålts av många.. då spelar det inte så stor roll om det sitter en 262 eller 350.. är den en gång reggad så är den.

Får du inte tag på nån 262 så satsa hellre på en Volvo 760.. så kan du slänga i en 305.. sånna är inte svåra att få tag på..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
JolliW
14 maj 2011 · 255 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Dom har reggat med typ liten V8.. och sen bytt.. det är ju så man bör göra.. oftast är bilarna kanske reggade för länge länge sen.. och bilen har köpts och sålts av många.. då spelar det inte så stor roll om det sitter en 262 eller 350.. är den en gång reggad så är den.

Får du inte tag på nån 262 så satsa hellre på en Volvo 760.. så kan du slänga i en 305.. sånna är inte svåra att få tag på..

305 verkar vara lättillgänglig har jag sett!
Men undra om de inte kan fungera fast jag lägger i en lite rover v8 och sen byter ut den till 350:in!
Visst dom liknar ju inte varann men undrar om dom lägger märke till det?

Audi A4 Quattro
JolliW
14 maj 2011 · 255 Inlägg

http://www.blocket.se/dalarna/V8_265_ch … 10&w=3

Vad är detta för motor?
Skulle det fungera med denna?

Audi A4 Quattro
Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Ja det skulle funka med en sån motor.. lagom storlek på den.. ring och hör om den funkar och hur mycket han ska ha för den.. så är ju saken biff.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Rinnegan Malleus Malificarum
14 maj 2011 · 2 401 Inlägg

JolliW skrev:
http://www.blocket.se/dalarna/V8_265_chevrolet_motor_33716606.htm?ca=1_10&w=3

Vad är detta för motor?
Skulle det fungera med denna?

265'an med minst effekt hade 162hk och 348nm.

En 305'a under sent 70-tal, tidigt 80-tal hade 130hk och cirka 300nm. De är dessutom identiska mot 350, så det är lätt att byta ut.

Angående växellåda, så om du vill ha något som pallar effekt så är TH400 något du ska sikta efter.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
G-sson
14 maj 2011 · 612 Inlägg

Ta reda på exakt effekt & vridmoment den ger.

[Edit: för sen]

Senast redigerat av G-sson (14 maj 2011)

Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Tror inte det är effekten vi är ute efter här.. tror mer att det är frågan om en cool glidarbil.. 700 låda kommer man långt med.. dessutom bra när man ska åka lite längre åxå..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Rinnegan Malleus Malificarum
14 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Tror inte det är effekten vi är ute efter här.. tror mer att det är frågan om en cool glidarbil.. 700 låda kommer man långt med.. dessutom bra när man ska åka lite längre åxå..

Du kan inte regga bilen om den har för mycket effekt eller vrid. Alltså kommer effekt väldigt mycket in i spel i den här frågan.

Och givetvis så funkar TH700 att köra med, dock så gillar den inte bus, överhuvudtaget.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Nej ang effekten så var det ju en 262 eller 265 som ägaren av denna tråden ville ha.. för att det ska gå att regga bilen.... och en 400 låda är ju bra om man ska bygga en muskelbil.. i alla andra fall så är nog en 700 låda hur bra som helst.. eller kanske rent av en volvolåda..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Rinnegan Malleus Malificarum
14 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Nej ang effekten så var det ju en 262 eller 265 som ägaren av denna tråden ville ha.. för att det ska gå att regga bilen.... och en 400 låda är ju bra om man ska bygga en muskelbil.. i alla andra fall så är nog en 700 låda hur bra som helst.. eller kanske rent av en volvolåda..

Nu är ju dock problemet att 265'an har mer effekt än en 305'a från tidigt 80-tal som jag påpekade i mitt förra inlägg. Och då 262'an faller inom ramarna för effekt med sina 110hk och 264nm, så är den OTROLIGT svår att hitta. Jag som dessutom håller på med amerikanska bilar på heltid, har hittills aldrig sett en sådan.

Då är det lättare att gå efter en 305'a som sitter i nästan varje 80-tals jänk och regga med den motorn, då det både går, och den är fysikaliskt oskiljbar från en 350.


Angående Volvo lådan så kommer det kanske att hålla ett tag om man preppar den. Vridmomentet tar dock död på lådan tämligen snabbt.

Senast redigerat av Rinnegan (14 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
G-sson
14 maj 2011 · 612 Inlägg

Rinnegan skrev:
Då är det lättare att gå efter en 305'a som sitter i nästan varje 80-tals jänk och regga med den motorn, då det både går, och den är fysikaliskt oskiljbar från en 350.

300Nm är fortfarande 25Nm över 275 som man får ha i 240. hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang