Fortkörning i norge, vad händer nu?

Abborre
23 maj 2011 · 2 Inlägg

Tjohosan!

Nu är det såhär att jag körde lite för fort i norge igår.
105km/h på en 80 "sone"
Jag reflekterade inte över en hastighets skylt pga att det såg ut som en motorväg(4 filer och mitträcke)
Efter ett tag fick jag blåljus i bakrutan och jag stannade fint.
Han bad mig komma ut och ta med mitt körkort.
Vi stod och snackade lite och han frågade om jag visste vad det var för hastighet här!
Jag svarade ja det är väl 100/110 för det är väl en motorväg?
Då svarade han att det är en motortrafikled och det bara var 80.
Dom hade klockat mig med laser i 108km/h men så drar dom av 3km/h.
Men iallafall så fick jag 6500nok i böter eller 15 dagar i norskt fängelse, och han sa att dom har ett avtal med sverige och danmark så att man inte kan skita i att betala böterna.
Om jag inte betalar så hämtar svenska polisen mig, kör mig till gränsen och överlämnar mig till norska polisen.

Nu till mina frågor

Finns det ett sådant avtal eller han ville bara skrämma mig?
Om det finns ett sådant avtal, hur stor risk är det att polisen överlämnar mig?
Ska jag betala och ge dom rika ännu mer pengar eller ska jag våga att INTE betala?
Är norska fängelse likadant som svenska?
I så fall kommer jag att överväga att sitta 15 dagar.
Jag bor i trelleborg, vilket ligger längst nere i sverige, så det tar ett par timmar att få upp mig till gränsen.

gemini78 Jägermeister
23 maj 2011 · 909 Inlägg

Dom kommer inte och hämtar dig, en polare till mig fick sin fängelsetid flyttad till Sverige, han satt en månad, han fick välja mellan det eller 15 000kr Norska, klart som f*n han hellre satt det än betalde ca 17 000kr Svenska.

Han var jobbade i Norge och hamnade i nått krogbråk som han inte ens själv påbörjade utan Norrmännen tyckte han var en j*vla Svenskj*vel och ställde till med bråk och skulle ge han på käften, hamnade i fyllecell + massa olika påhittade grejer, bla våldsamt motstånd mot polisen osv.

Han fick hem en lapp från Norge att han måste komma och sitta av tiden för han sket i att betala böterna men fick som sagt domen överförd till Sverige.

Senast redigerat av gemini78 (23 maj 2011)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 maj 2011 · 2 307 Inlägg

Ja dom har utlämningsavtal med Sverige så den e bara å betala du.

Ådet där med fängelse e egenligen inget val. Om du kan betala böterna så skall du det e bara om du inte kan som du får fängelse.

Detta kan dock vara lite annorlunda om du e svensk. Jag som jobbar här får det draget via staten på lönen om jag inte betalar.

Norska å svenska fängelser skiljer väll inte så mkt skulle jag tro å dom som du kommer på för trafikbrott e väll inte så farliga.

Men i vilket fall som helst sålänge du har jobb eller tänkt å få det nån gång... Så lönar det sig å bara betala.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
yoppe
23 maj 2011 · 388 Inlägg

Kompisen åkte dit för några år sedan och körde rejält över hastighetsbegränsningen i Norge så dom tog kortet på plats.När han kom hem ringde han vägverket för att få reda hur och när han skulle få tillbaka kortet och fick till svar att så länge han inte fått besked om att körkortet var indraget från dom var det bara att köra bil här hemma men kunde självklart få böter för att han inte hade kortet med sig.
Så det gick någon vecka och han fick ett långt brev på norska vilket han inte läste så mycket utan helt enkelt betalde bötesbeloppet,tiden gick och efter 2-3 mån fick han ett nytt brev från norge och blev inte riktigt klok på vad det var frågan om så han tog med det till sin chef (som är norsk) och då kom det fram att i det första brevet han fick skulle han skrivit på ett erkännande och betala böterna annars hota fängelse,men han betalade böterna så dom väntade helt enkelt på ett erkännande så han fick skriva på och skicka upp till norge det tog någon vecka och han fick beskedet att körkortet skulle dras in i 3 mån.
Ok tänkte han surt men efter 2 veckor fick han tillbaka körkortet och då stod det klart att dom 3 månaderna hade gått från den dagen dom tog själva körkortet,så han hade tur i oturen genom att helt enkelt läsa dåligt på norska;)

Senast redigerat av yoppe (23 maj 2011)

Abborre
23 maj 2011 · 2 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Ja dom har utlämningsavtal med Sverige så den e bara å betala du.

Ådet där med fängelse e egenligen inget val. Om du kan betala böterna så skall du det e bara om du inte kan som du får fängelse.

Detta kan dock vara lite annorlunda om du e svensk. Jag som jobbar här får det draget via staten på lönen om jag inte betalar.

Norska å svenska fängelser skiljer väll inte så mkt skulle jag tro å dom som du kommer på för trafikbrott e väll inte så farliga.

Men i vilket fall som helst sålänge du har jobb eller tänkt å få det nån gång... Så lönar det sig å bara betala.

Jag har inget jobb utan jag är studerar på komvux.
Csn-lån är ingen fast inkomst så då sitter jag hellre 15 dagar än att betala 6500nok.
Plus att det är sommarlov nu så under sommaren får jag inga pengar om jag inte "jobbar" smile
15 dagar med god mat och skön säng tackar man ju egentligen inte nä till, men det kommer väl stå i mitt belastningsregister hos polisen?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 maj 2011 · 2 307 Inlägg

Abborre skrev:

JaggaChafen skrev:
Ja dom har utlämningsavtal med Sverige så den e bara å betala du.

Ådet där med fängelse e egenligen inget val. Om du kan betala böterna så skall du det e bara om du inte kan som du får fängelse.

Detta kan dock vara lite annorlunda om du e svensk. Jag som jobbar här får det draget via staten på lönen om jag inte betalar.

Norska å svenska fängelser skiljer väll inte så mkt skulle jag tro å dom som du kommer på för trafikbrott e väll inte så farliga.

Men i vilket fall som helst sålänge du har jobb eller tänkt å få det nån gång... Så lönar det sig å bara betala.

Jag har inget jobb utan jag är studerar på komvux.
Csn-lån är ingen fast inkomst så då sitter jag hellre 15 dagar än att betala 6500nok.
Plus att det är sommarlov nu så under sommaren får jag inga pengar om jag inte "jobbar" smile
15 dagar med god mat och skön säng tackar man ju egentligen inte nä till, men det kommer väl stå i mitt belastningsregister hos polisen?

Om du inte har ågon inkomst å inte äger nått fogden kan ta ifrån dig då får du sitta. Det e ju tyvärr inte gratis för staten å ha folk i fängelse så givetvis så gör dom allt för å få inn sina pengar istället för att det skall kosta dom.

Å ja det kommer å stå i registret men förmodligen e det inte så många som ser ner på det vid anställning om dom nu vet varför du fick sitta.

Men jag hade oavsett gjort allt jag hade kunnat för å betala. Om du tex skulle få lust å åka till USA eller så så kan du glömma å få visum om du har vart straffad

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2011 · 13 742 Inlägg

Abborre skrev:

JaggaChafen skrev:
Ja dom har utlämningsavtal med Sverige så den e bara å betala du.

Ådet där med fängelse e egenligen inget val. Om du kan betala böterna så skall du det e bara om du inte kan som du får fängelse.

Detta kan dock vara lite annorlunda om du e svensk. Jag som jobbar här får det draget via staten på lönen om jag inte betalar.

Norska å svenska fängelser skiljer väll inte så mkt skulle jag tro å dom som du kommer på för trafikbrott e väll inte så farliga.

Men i vilket fall som helst sålänge du har jobb eller tänkt å få det nån gång... Så lönar det sig å bara betala.

Jag har inget jobb utan jag är studerar på komvux.
Csn-lån är ingen fast inkomst så då sitter jag hellre 15 dagar än att betala 6500nok.
Plus att det är sommarlov nu så under sommaren får jag inga pengar om jag inte "jobbar" smile
15 dagar med god mat och skön säng tackar man ju egentligen inte nä till, men det kommer väl stå i mitt belastningsregister hos polisen?

sitt hellre i norge än i sverige
maten är nog varken så god eller sängen så skön som du tror
men har man inte pengarna har man inte så mycket att välja på smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Henjer
23 maj 2011 · 276 Inlägg

Skaffa du fram 6500:- och betala. Är ju inte värt och ha ett fängelsestraff i registret oavsett om de är fortkörning eller ngt värre. Ser ju inte bra ut hur som helst. Plus som någon annan skriver, ska du ut och resa så kan de bli lurigt till vissa länder. Jobbar själv i Norge och vi har pratat om en ev framtida situation som den du är i nu!

Pengar är bara papper med tryck på, tänk på de! Ett fängelsestraff är obra som fan!

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Muttley
23 maj 2011 ·

Vilken attityd att man hellre vill ta fängelse, de är inte så jävla kul att sitta i 15dar och inte kunna göra precis de du vill.
Nej bättre du betalar och skaffar dig ett jobb och gör nått vettigt istället.
smile

engolf
23 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Du kan söka om nedsättning om du inte har någon inkomst.
Jag blev stoppad i Oslo med oskattad, oförsäkrad bil med körförbud, och då fick jag 4500 kr, men då skrev jag brev om att jag inte hade fast inkomst bla bla bla. Dem ville självklart se bevis på det, så jag skaffade utdrag från skatteverket och då satte dem ner beloppet till 3000 istället. Skriv,eller ring dem och fråg hur de ligger till, så kan du nog få pruta ner ett par tusen.

jimbon
23 maj 2011 · 711 Inlägg

Läste för länge sen en tråd på sporthoj.com om nån kille som hade åkt fast för fortkörning
i norge.Han satt av tiden på en öppen anstalt.Och enligt han så var det som en semester.

Du kommer ju inte få sitta på norska "kumla" precis smile

Danne_gg KTH Ingenjör;)
23 maj 2011 · 391 Inlägg

gemini78 skrev:
Dom kommer inte och hämtar dig, en polare till mig fick sin fängelsetid flyttad till Sverige, han satt en månad, han fick välja mellan det eller 15 000kr Norska, klart som f*n han hellre satt det än betalde ca 17 000kr Svenska.

Han var jobbade i Norge och hamnade i nått krogbråk som han inte ens själv påbörjade utan Norrmännen tyckte han var en j*vla Svenskj*vel och ställde till med bråk och skulle ge han på käften, hamnade i fyllecell + massa olika påhittade grejer, bla våldsamt motstånd mot polisen osv.

Han fick hem en lapp från Norge att han måste komma och sitta av tiden för han sket i att betala böterna men fick som sagt domen överförd till Sverige.

Om man hällre sitter en månad än att oröjsa 17' då kan man fan inte tjäna bra me stålar:p

Four rings to rule them all!
gamlingen
23 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Grejen med att man åker in så förföljer det en i hela livet,, vid resor,, visum,, alla jobb som kräver utdrag ur belastningsregistret. skulle tro att i ett utdrag ur belastningsregistret står det INTE vilket typ av brott,, utan bara att man suttit inne.. Likväl som en kreditupplysning inte anger vilken typ av betalningsanmärkning man har.

Hamilton
23 maj 2011 · 8 864 Inlägg

gamlingen skrev:
Grejen med att man åker in så förföljer det en i hela livet,, vid resor,, visum,, alla jobb som kräver utdrag ur belastningsregistret. skulle tro att i ett utdrag ur belastningsregistret står det INTE vilket typ av brott,, utan bara att man suttit inne.. Likväl som en kreditupplysning inte anger vilken typ av betalningsanmärkning man har.

Att det förföljer en hela livet är fel. Fängelsestraff raderas ur registret efter ett antal år hur många vet jag inte exakt men troligtvis 5.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
gamlingen
23 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Hamilton skrev:

gamlingen skrev:
Grejen med att man åker in så förföljer det en i hela livet,, vid resor,, visum,, alla jobb som kräver utdrag ur belastningsregistret. skulle tro att i ett utdrag ur belastningsregistret står det INTE vilket typ av brott,, utan bara att man suttit inne.. Likväl som en kreditupplysning inte anger vilken typ av betalningsanmärkning man har.

Att det förföljer en hela livet är fel. Fängelsestraff raderas ur registret efter ett antal år hur många vet jag inte exakt men troligtvis 5.

Mvh
Hamilton

Ok men 5 år mycket iaf när man söker jobb eller ska ha visum.. men 6500 kr är jävligt mycket pengar,,, spec om man inga har..

Hamilton
23 maj 2011 · 8 864 Inlägg

gamlingen skrev:

Hamilton skrev:

gamlingen skrev:
Grejen med att man åker in så förföljer det en i hela livet,, vid resor,, visum,, alla jobb som kräver utdrag ur belastningsregistret. skulle tro att i ett utdrag ur belastningsregistret står det INTE vilket typ av brott,, utan bara att man suttit inne.. Likväl som en kreditupplysning inte anger vilken typ av betalningsanmärkning man har.

Att det förföljer en hela livet är fel. Fängelsestraff raderas ur registret efter ett antal år hur många vet jag inte exakt men troligtvis 5.

Mvh
Hamilton

Ok men 5 år mycket iaf när man söker jobb eller ska ha visum.. men 6500 kr är jävligt mycket pengar,,, spec om man inga har..

Har man inte 6500 så är valmöjligheterna mindre och att då "sitta" av straffet det enda allternativet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
m-lowet
23 maj 2011 · 253 Inlägg

Jag fick 7800Nkr i böter när civilpolisen klocka mej till 114 på 80 väg. Dom sa inget om fängelse eller liknande. Väntade bara på papper från statens inkrevningsentral och fick böterna på avbetalning efter ett samta till doml. Däremot fick min bror 14 dagar i fotboja hemma i Sverige efter att han kört 140 på 90 väg i Norge plus indraget kort i 8 månader i norge men inga böter.

Dalsland......Varför trängas?
gemini78 Jägermeister
24 maj 2011 · 909 Inlägg

Tror det var att han satt sin tid när han var arbetslös sen senare, han var ju som inte tvungen att gå in i finkan efter nån vecka utan det var typ ett halvår senare, han tjänade då ungefär 30tkr Svenska i handen per månad för 3 veckors jobb och en vecka ledig(Snickare/isolatör).

Var inget snack om nån utmätning eller annat sånt utan det var fängelse bara, så han välde att sitta istället då han ändå var arbetslös just då, han stämplade även a-kassa samtidigt han satt inne, detta var då för kanske 5 år sedan eller nått år mer tom.smile

Danne_gg skrev:

gemini78 skrev:
Dom kommer inte och hämtar dig, en polare till mig fick sin fängelsetid flyttad till Sverige, han satt en månad, han fick välja mellan det eller 15 000kr Norska, klart som f*n han hellre satt det än betalde ca 17 000kr Svenska.

Han var jobbade i Norge och hamnade i nått krogbråk som han inte ens själv påbörjade utan Norrmännen tyckte han var en j*vla Svenskj*vel och ställde till med bråk och skulle ge han på käften, hamnade i fyllecell + massa olika påhittade grejer, bla våldsamt motstånd mot polisen osv.

Han fick hem en lapp från Norge att han måste komma och sitta av tiden för han sket i att betala böterna men fick som sagt domen överförd till Sverige.

Om man hällre sitter en månad än att oröjsa 17' då kan man fan inte tjäna bra me stålar:p

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
gamlingen
24 maj 2011 · 5 198 Inlägg

gemini78 skrev:
Tror det var att han satt sin tid när han var arbetslös sen senare, han var ju som inte tvungen att gå in i finkan efter nån vecka utan det var typ ett halvår senare, han tjänade då ungefär 30tkr Svenska i handen per månad för 3 veckors jobb och en vecka ledig(Snickare/isolatör).

Var inget snack om nån utmätning eller annat sånt utan det var fängelse bara, så han välde att sitta istället då han ändå var arbetslös just då, han stämplade även a-kassa samtidigt han satt inne, detta var då för kanske 5 år sedan eller nått år mer tom.smile

Danne_gg skrev:

gemini78 skrev:
Dom kommer inte och hämtar dig, en polare till mig fick sin fängelsetid flyttad till Sverige, han satt en månad, han fick välja mellan det eller 15 000kr Norska, klart som f*n han hellre satt det än betalde ca 17 000kr Svenska.

Han var jobbade i Norge och hamnade i nått krogbråk som han inte ens själv påbörjade utan Norrmännen tyckte han var en j*vla Svenskj*vel och ställde till med bråk och skulle ge han på käften, hamnade i fyllecell + massa olika påhittade grejer, bla våldsamt motstånd mot polisen osv.

Han fick hem en lapp från Norge att han måste komma och sitta av tiden för han sket i att betala böterna men fick som sagt domen överförd till Sverige.

Om man hällre sitter en månad än att oröjsa 17' då kan man fan inte tjäna bra me stålar:p

Antar att han skrev förhindrad på strämpelkortet då...

gemini78 Jägermeister
24 maj 2011 · 909 Inlägg

gamlingen skrev:

gemini78 skrev:
Tror det var att han satt sin tid när han var arbetslös sen senare, han var ju som inte tvungen att gå in i finkan efter nån vecka utan det var typ ett halvår senare, han tjänade då ungefär 30tkr Svenska i handen per månad för 3 veckors jobb och en vecka ledig(Snickare/isolatör).

Var inget snack om nån utmätning eller annat sånt utan det var fängelse bara, så han välde att sitta istället då han ändå var arbetslös just då, han stämplade även a-kassa samtidigt han satt inne, detta var då för kanske 5 år sedan eller nått år mer tom.smile

Danne_gg skrev:

Om man hällre sitter en månad än att oröjsa 17' då kan man fan inte tjäna bra me stålar:p

Antar att han skrev förhindrad på strämpelkortet då...

Nej, han var in på arbetsförmedlingen dagen före och skulle in nästa månad igen, sa inget om att han skulle sitta inne utan stämplade under tiden och fick ut ersättning som vanligt, varken A-kassan eller Arbetsförmedlingen visste alltså om att han satt inne emellanåt.

Vet inte om det är riktigt rätt gjort men det är så länge sedan så det är nog preskribierat även om det vore ett brott.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang