Hjälp med Megasquirt.

V_Racing
23 maj 2011 · 935 Inlägg

Hejsan Har ett problem med ett MS 1 v3

Problemet är..

Har kopplat in mitt MS1 v3 till volvo 760 med T5 motor
Alla singnaler funkar förutom "vevaxelgivare/svänghjulsgivare" plockade isär boxen och hittade en brunnen
bana på kretskortet, lödde över den så fick jag signal till och från, men signalen är ostabil och tröskelvärdet
samt att hysteresen går inte att ställa in. den flyttar sig självt hela tiden.

Någon om har nått förslag på vad felet kan vara ?

Go_Patrik
23 maj 2011 · 252 Inlägg

V_Racing skrev:
Hejsan Har ett problem med ett MS 1 v3

Problemet är..

Har kopplat in mitt MS1 v3 till volvo 760 med T5 motor
Alla singnaler funkar förutom "vevaxelgivare/svänghjulsgivare" plockade isär boxen och hittade en brunnen
bana på kretskortet, lödde över den så fick jag signal till och från, men signalen är ostabil och tröskelvärdet
samt att hysteresen går inte att ställa in. den flyttar sig självt hela tiden.

Någon om har nått förslag på vad felet kan vara ?

Tror att du får kontrollera att du verkligen fick till lödningen ordentligt, kolla med en lupp. Sen får du kontrollera övriga komponenter på kortet, alternativt bygga en ny MS-box?

Hur kan hysteres flytta sig själv? Hysteres används för att skapa svängutrymme för ett inställt värde.

Ring om du behöver mer hjälp, du har mitt nummer. Jag har ju gått elektronik på gymnasiet smile

V_Racing
23 maj 2011 · 935 Inlägg

Go_Andree skrev:

V_Racing skrev:
Hejsan Har ett problem med ett MS 1 v3

Problemet är..

Har kopplat in mitt MS1 v3 till volvo 760 med T5 motor
Alla singnaler funkar förutom "vevaxelgivare/svänghjulsgivare" plockade isär boxen och hittade en brunnen
bana på kretskortet, lödde över den så fick jag signal till och från, men signalen är ostabil och tröskelvärdet
samt att hysteresen går inte att ställa in. den flyttar sig självt hela tiden.

Någon om har nått förslag på vad felet kan vara ?

Tror att du får kontrollera att du verkligen fick till lödningen ordentligt, kolla med en lupp. Sen får du kontrollera övriga komponenter på kortet, alternativt bygga en ny MS-box?

Hur kan hysteres flytta sig själv? Hysteres används för att skapa svängutrymme för ett inställt värde.

Ring om du behöver mer hjälp, du har mitt nummer. Jag har ju gått elektronik på gymnasiet smile

Boxen ligger i Ljungby så han som mappar min bil får skicka den på service sad

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
23 maj 2011 · 1 163 Inlägg

V_Racing skrev:

Go_Andree skrev:

V_Racing skrev:
Hejsan Har ett problem med ett MS 1 v3

Problemet är..

Har kopplat in mitt MS1 v3 till volvo 760 med T5 motor
Alla singnaler funkar förutom "vevaxelgivare/svänghjulsgivare" plockade isär boxen och hittade en brunnen
bana på kretskortet, lödde över den så fick jag signal till och från, men signalen är ostabil och tröskelvärdet
samt att hysteresen går inte att ställa in. den flyttar sig självt hela tiden.

Någon om har nått förslag på vad felet kan vara ?

Tror att du får kontrollera att du verkligen fick till lödningen ordentligt, kolla med en lupp. Sen får du kontrollera övriga komponenter på kortet, alternativt bygga en ny MS-box?

Hur kan hysteres flytta sig själv? Hysteres används för att skapa svängutrymme för ett inställt värde.

Ring om du behöver mer hjälp, du har mitt nummer. Jag har ju gått elektronik på gymnasiet smile

Boxen ligger i Ljungby så han som mappar min bil får skicka den på service sad

Han kunde ju plockat boxen som satt i min bil tongue rasade ju en kolv där så hade ett box över big_smile

~Andy~
V_Racing
23 maj 2011 · 935 Inlägg

volvoandy90 skrev:

V_Racing skrev:

Go_Andree skrev:
Tror att du får kontrollera att du verkligen fick till lödningen ordentligt, kolla med en lupp. Sen får du kontrollera övriga komponenter på kortet, alternativt bygga en ny MS-box?

Hur kan hysteres flytta sig själv? Hysteres används för att skapa svängutrymme för ett inställt värde.

Ring om du behöver mer hjälp, du har mitt nummer. Jag har ju gått elektronik på gymnasiet smile

Boxen ligger i Ljungby så han som mappar min bil får skicka den på service sad

Han kunde ju plockat boxen som satt i min bil tongue rasade ju en kolv där så hade ett box över big_smile

Jasså din bil som står i ljungby?smile tyvärr är ju inte din box byggd för 5:a annars kunde jag köpt den smile

Senast redigerat av V_Racing (23 maj 2011)

V_Racing
24 maj 2011 · 935 Inlägg

Någon som vet nått företag/person som kan laga ett MS1 v3? Tacksam för alla svar..

93T Aufrecht Melcher Großaspach
24 maj 2011 · 292 Inlägg

Vad har du för triggerhjul/givare?
Är boxen lödd för VR?
Har du rätt firmware?
Skärmad givarkabel?
Rätt triggerinställningar i megatune?

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
V_Racing
24 maj 2011 · 935 Inlägg

93T skrev:
Vad har du för triggerhjul/givare?
Är boxen lödd för VR?
Har du rätt firmware?
Skärmad givarkabel?
Rätt triggerinställningar i megatune?

Boxen är byggd för både Hall och VR

Inkoppling/mappning sker av riktig mappare och något är fel på boxen:(
även bränslemappen strular..

Får inte tag i nån heller som kan göra service på boxen:(
Någon som vet/kan göra service omgående så är det stor lättnad...

Senast redigerat av V_Racing (24 maj 2011)

Glesmark
24 maj 2011 · 1 938 Inlägg

Lite långsökt, men turbobanditen håller la på mycket med megasquirt.
Hör av dig till dom.

93T Aufrecht Melcher Großaspach
24 maj 2011 · 292 Inlägg

Alla MS1V3 är byggda för både hall och VR men måste byglas för antingen eller.

Har du kollat med Mofid?, eller Backeliten (Jonas Back) ?

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
V_Racing
24 maj 2011 · 935 Inlägg

93T skrev:
Alla MS1V3 är byggda för både hall och VR men måste byglas för antingen eller.

Har du kollat med Mofid?, eller Backeliten (Jonas Back) ?

får inte tag i nån av dom sad

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
24 maj 2011 · 1 163 Inlägg

V_Racing skrev:

volvoandy90 skrev:

V_Racing skrev:

Boxen ligger i Ljungby så han som mappar min bil får skicka den på service sad

Han kunde ju plockat boxen som satt i min bil tongue rasade ju en kolv där så hade ett box över big_smile

Jasså din bil som står i ljungby?smile tyvärr är ju inte din box byggd för 5:a annars kunde jag köpt den smile

Ja den stog där ett tag hemma nu :p behöver ett nytt block att leka med annars är den fin xD det var den röda förövrigt ^^

~Andy~
kolvas
2 juni 2011 · 4 001 Inlägg

Fortsätter på denna tråden då rubriken stämmer!

Jag har problem med kalibreringen av TPS:en, även om jag går in och kalibrerar closed & full throttle så när jag går över till Real Time Display och kollar så visar den bara 0-61%, varför verkar det som att den inte plockar in den nya kalibreringen?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
2 juni 2011 · 4 001 Inlägg

Löste mitt förra problem men jag vet inte om min TPS är som den ska, ska testa en annan.

men ett par andra problem, jag ska bara använda MS till att styra tändningen, måste man använda lufttempgivaren då?

Nu har jag inte fått dit VR-givaren ännu så jag ska bara testa så att alla andra givare fungerar som dom ska men när jag startar bilen(kör med original tändsystem än så länge) så går boxen offline, varför?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
V_Racing
3 juni 2011 · 935 Inlägg

har haft boxen på service nu och boxen funkar helt enkelt inte med separata tändspolar utan boxen löds nu om för att köra med fördelare. Nån som vet hur jag tar signal ifrån insugskammen? tillverka eget triggerhjul i bakkant eller hur funkar det?

torpis Forummoderator
3 juni 2011 · 10 572 Inlägg

Du har ju en fördelare som passar bak, sen skulle du kunna fästa en liten trigger på ena kamdrevet.  Kanske ett 25kuggars drev där du slipar bort alla utom 5 kuggar eller så. vet dock inte om du nu kör Hall eller VR eller vad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
V_Racing
3 juni 2011 · 935 Inlägg

torpis skrev:
Du har ju en fördelare som passar bak, sen skulle du kunna fästa en liten trigger på ena kamdrevet.  Kanske ett 25kuggars drev där du slipar bort alla utom 5 kuggar eller så. vet dock inte om du nu kör Hall eller VR eller vad.

Ok får göra så å testa annars säljer jag MS+härva och bygger 850 t5 orginal härva med box smile
Slutar la med att jag säljer 760:n å köper en Toyota Supra sedan fixa klart T6:an smile

Stort tack Henke för jobbet du gjort endå smile

Go_Patrik
4 juni 2011 · 252 Inlägg

V_Racing skrev:

torpis skrev:
Du har ju en fördelare som passar bak, sen skulle du kunna fästa en liten trigger på ena kamdrevet.  Kanske ett 25kuggars drev där du slipar bort alla utom 5 kuggar eller så. vet dock inte om du nu kör Hall eller VR eller vad.

Ok får göra så å testa annars säljer jag MS+härva och bygger 850 t5 orginal härva med box smile
Slutar la med att jag säljer 760:n å köper en Toyota Supra sedan fixa klart T6:an smile

Stort tack Henke för jobbet du gjort endå smile

Ja sälj den till mig så fixar ja till de där nu så de händer nåt tongue

V_Racing
5 juni 2011 · 935 Inlägg

Go_Andree skrev:

V_Racing skrev:

torpis skrev:
Du har ju en fördelare som passar bak, sen skulle du kunna fästa en liten trigger på ena kamdrevet.  Kanske ett 25kuggars drev där du slipar bort alla utom 5 kuggar eller så. vet dock inte om du nu kör Hall eller VR eller vad.

Ok får göra så å testa annars säljer jag MS+härva och bygger 850 t5 orginal härva med box smile
Slutar la med att jag säljer 760:n å köper en Toyota Supra sedan fixa klart T6:an smile

Stort tack Henke för jobbet du gjort endå smile

Ja sälj den till mig så fixar ja till de där nu så de händer nåt tongue

fått tag i en nu som kopplar in allt på måndag smile 850 t5 orginal med stg 3 chipp smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang