Köpa kablar, hur mycket vågar man köpa på biltema, samt hjälp med vad jag behöver?

Mikke_I
8 juni 2011 · 61 Inlägg

Lonefox skrev:
Det absolut viktigaste är att KORTSLUTNINGSSÄKRA kablar så att ev. kabelbrand ej uppstår vid ev. kollision. Är det fel utfört så får man inte ut ngt på försäkringen om det vill sig illa.

lollollollollollollol

Just det, om du sitter fast i en kolliderad bil som börjat brinna är det riktigt illa om du inte får "ut ngt på försäkringen"

rollrollrollrollrollroll

Senast redigerat av Mikke_I (8 juni 2011)

Sydeken
8 juni 2011 · 750 Inlägg

Mikke_I skrev:

Lonefox skrev:
Det absolut viktigaste är att KORTSLUTNINGSSÄKRA kablar så att ev. kabelbrand ej uppstår vid ev. kollision. Är det fel utfört så får man inte ut ngt på försäkringen om det vill sig illa.

lollollollollollollol

Just det, om du sitter fast i en kolliderad bil som börjat brinna är det riktigt illa om du inte får "ut ngt på försäkringen"

rollrollrollrollrollroll

japp, lagen verkar vara lite luddig om var det ska säkras men jag kan ju ha fel wink

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
evilaudio
8 juni 2011 · 16 195 Inlägg

Säkringar?  ska man ha sånt? ;-)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Tokken Team dBakuten
8 juni 2011 · 3 453 Inlägg

evilaudio skrev:
Säkringar?  ska man ha sånt? ;-)

Inte vad jag hört.. lol

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
evilaudio
8 juni 2011 · 16 195 Inlägg

Tokken skrev:

evilaudio skrev:
Säkringar?  ska man ha sånt? ;-)

Inte vad jag hört.. lol

Verkar bara va en onödig utgift. :-D

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sydeken
8 juni 2011 · 750 Inlägg

evilaudio skrev:

Tokken skrev:

evilaudio skrev:
Säkringar?  ska man ha sånt? ;-)

Inte vad jag hört.. lol

Verkar bara va en onödig utgift. :-D

haha big_smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Drönirettab
8 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Detta med hur lång kabeln får vara innan det ska sitta säkring kan man ju egentligen se ur flera olika synvinklar, exempelvis:

# Ur allmän säkerhetssynpunkt ska kabeln ha en säkring oavsett hur kort den än är (dock blir det i vissa fall väldigt opraktiskt), det finns alltid en viss risk för kortslutning.

# Ur tävlingssynpunkt får man poängavdrag och "skäll" från domarna ifall man tex inte avsäkrar kablar som är längre än 40 cm eller när man förgrenar ut till en tunnare kabel.

# Ur försäkringssynpunkt ska man ha en säkring inom ett visst avstånd från batteriet (oftast 30 cm vad jag vet, kan möjligen variera mellan olika försäkringsbolag), annars får man inte ut på försäkringen om kabelbrand uppstår i bilen.

I slutändan är det upp till ägaren av bilen att avgöra vilket som bör prioriteras mest. smile

Lonefox Bad music kills good sound
8 juni 2011 · 7 241 Inlägg

Mikke_I skrev:

Lonefox skrev:
Det absolut viktigaste är att KORTSLUTNINGSSÄKRA kablar så att ev. kabelbrand ej uppstår vid ev. kollision. Är det fel utfört så får man inte ut ngt på försäkringen om det vill sig illa.

lollollollollollollol

Just det, om du sitter fast i en kolliderad bil som börjat brinna är det riktigt illa om du inte får "ut ngt på försäkringen"

rollrollrollrollrollroll

Jojo.....men det där är extremfall du nämner...
Du skall veta hur många bilar som har fått elbrand EFTER en tid som bilen stått och folk kommit utoch polis och räddningstjänst är på plats...... :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang