2509
Sök

Trimtips: Audi A4 1.8T -06 (B7)

Raquex
16 juni 2011
Trådstartare
Tjenare!
Köpte mig en Audi A4 Avant 1.8T Quattro -06 för ett litet tag sedan (är den som finns på min sida). Börjar bli lite sugen på att fixa till den lite mer under huven cool

Satt och läste igenom en del forum där folk slänger in en rejäl turbo och sånt där och visst hade det vart skoj om man haft ekonomi för det.

Så nu är jag på jakt efter ett billigare alternativ!

Nån tipsade om ett BSR-chip steg 1 (utan sportavgas.) eller steg 2 (med sportavgas.). Skulle då ge ca 43 hk och 97 Nm enligt deras uppgifter --> http://sv.bsr.se/products/t1040/
Hur är deras prylar?

Har ni nått annat tips på hur man enkelt och "billigt" kan få extra krut i bilen och utan att behöva byta allt för mycket, så är jag väldigt tacksam om ni vill dela med er det till mig smile

//Mvh Robin
Senast redigerat av Raquex (16 juni 2011)

296 Inlägg
16 juni 2011
bsr gör riktigt bra grejer och effektskillnaden kommer bli som dag och natt. det finns ingenting att tveka på, bara att köpa tongue

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

Whatever :)
1 652 Inlägg
16 juni 2011
Hmm, kanske inte till Audi men jag märkte ju någon skillnad med mitt chip från BSR men men det är inte riktigt optimerat. Bättre att mappa bilen riktigt, som man säger, " mer valuta för pengarna " wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

296 Inlägg
16 juni 2011
XeptiQ skrev:
"mer valuta för pengarna "

men hur mycket styrsystem och hur många timmars mappning får du för 7900kr som steg 1 kostar?
du får precis ett piggyback system från civinco, eller ett Megasquirt och två timmars mappning... det blir inte så mycket optimering på den tiden? smile rätta mig som jag har fel...? smile

1 652 Inlägg
16 juni 2011
2quick4u skrev:
XeptiQ skrev:
"mer valuta för pengarna "

men hur mycket styrsystem och hur många timmars mappning får du för 7900kr som steg 1 kostar?
du får precis ett piggyback system från civinco, eller ett Megasquirt och två timmars mappning... det blir inte så mycket optimering på den tiden? smile rätta mig som jag har fel...? smile

Jag skulle iallafall köpt ett VEMS eller Mega, finns privat personer ( på gorg ) och lätt att lära sig, där igenom spar du massa pengar än att lägga nästan 8000:- på ett chip..  och för dom lapparna så har du garanterat en färdig mappad bil. Det är nästan till att spola ner pengarna tycker jag iaf..

sen tror jag inte att PB systemet är så bra som alla säger, menar , det lär ju skada motorn mer än ett chip. Och floppa chip hit och dit är itne så roligt mitt under bilkörning.. ?

Right or wrong?

296 Inlägg
16 juni 2011
allting handlar om tid, frågan är om du vill köpa av bsr och vara klar efter 30sek eller köpa eftermarknadsgrejer och hålla på i veckor? smile

1 652 Inlägg
16 juni 2011
jag lägger hellre tid på en riktig mappning med ett eftermarknads sprut än ett chip... sen beror det på vad man vill göra med bilen. så jag väljer köpa eftermarknadsgrejer och hålla på i veckor om det lönar sig.

2quick4u skrev:
allting handlar om tid, frågan är om du vill köpa av bsr och vara klar efter 30sek eller köpa eftermarknadsgrejer och hålla på i veckor? smile

Raquex
17 juni 2011
Trådstartare
Kul att ni svarade!
Efter att har pratat med ett par vänner som är betydligt mer bilkunniga än vad jag är (fast det är väl nästan de flesta), så har jag bestämt mig för ett besök hos BSR och det lutar åt deras steg 2 faktiskt. Känns som att ska jag trimma hos dom så kan jag lika gärna ta steg 2 istället för steg 1 då det inte skiljer så jättemycket i pris mellan dom.

Så på tisdag förmiddag ska jag dit, så får jag se vad dom säger och vem vet. Kanske kommer hem med en trimmad bil tongue

296 Inlägg
17 juni 2011
att köpa steg två när man har en audi är som att kasta pengarna i sjön sa dom till mig, eftersom audi har så pass bra avgassystem redan orginal så ger inte steg två någon skillnad mot steg ett förutom ljudet. det kostar mer än vad det smakar om man säger så smile

Raquex
17 juni 2011
Trådstartare
hehe.. Jo, visserligen. Fast det blir ju lite sportigare ljud med deras än vad det är original. Vet dock inte hur min låter utifrån då jag alltid sitter i och kör tongue

Lite spännande är det iaf då jag aldrig trimmat mina egna bilar nån gång. Bara haft såna som va trimmade redan innan jag skaffade dom. Han på BSR verkade trevlig iaf, men får se vad dom säger på tisdag.

Va lite sugen på att välja till ett öppet luftfilter också, men är inte värt att lägga ca 2.000:- (inkl. montering) på ett sånt. Sen vet inte tjejen om detta, så med ett öppet filter så lär hon undra vad det är som pyser varje gång hon gasar på tongue

930 Inlägg
17 juni 2011
Jag skulle ha kört om den på dahlbäckracing och låtit dem chippat den.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Raquex
17 juni 2011
Trådstartare
Jo, visst. Fast jag har ju 50 mil enkel resa för att ta mig dit. Är inte så sugen på att ligga och köra 100 mil bara för att trimma bilen och få ut samma effekt (enligt deras hemsida) för ungefär samma pris som jag får hos BSR i Växjö som jag bara har 6 mil till tongue

Hade jag haft gott om pengar så hade jag ju gett mig på annat än BSR, men nu va jag ju ute efter ett billigare alternativ där man samtidigt inte behöver byta så mycket och kände att BSR verkar va ett bra alternativ då dom inte va överdrivet dyra och att jag inte har så långt till dom.

Har dock hört lite olika om dom, både positivt och negativt. Fast än så länge är det mest åt det positiva hållet.

Men ska som sagt in till dom på tisdag förmiddag och tar även en vän med mig som kan mer om sånt här än vad jag kan. Så får vi se vad vi kommer fram till smile

Hanskyofsweden
18 juni 2011
Trådstartare
ace compition finns ju

SSS -12
3 217 Inlägg
18 juni 2011
Jag blev mycket nöjd sedan BSR chippade min 1.8T hos BSR, jag hade 180 hk från början och det ska vara 209 hk i den nu... Det var klart värt det! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

327 Inlägg
18 juni 2011
V-Tech all the way hombre.

Hanskyofsweden
18 juni 2011
Trådstartare
så länge du e nöjd så e allting bra smile

Raquex
18 juni 2011
Trådstartare
Hanskyofsweden skrev:
ace compition finns ju

Va inne på deras sida och kollade. Dom ska ha 8.000:- för deras som ger 192 Hk och 300 Nm samt att det då ligger i Borås (är också en bit att köra)

BSR ska ha 7.900:- som ger 196 hk och 322 Nm. Så i det läget så lutar det mer åt BSR då man på papper ska få ungefär detsamma för samma peng men som ligger närmre där jag bor.

Kollade även V-Tech och enligt deras hemsida så fanns inte min modell med där. Har en 1.8T, men där fanns det mest bara en massa TDI alternativ tongue

474 Inlägg
22 juni 2011
Till att börja med, schyst bil! Letar efter liknande nu när M3an ska säljas smile

Jag skulle köra på med ett chipp, spelar ingen större roll från vilken leverantör så länge det är ett kunnigt företag med bra bemötande och support. En grej som kan vara värt att nämna är att BSR mäter enbart toppen på sina siffror, så om du jämför rakt av med tex. autotech (som jag gjorde när jag skulle chippa min s60 som jag hade förut) så var a-tech egentligen ett vettigare chipp men BSR kunde visa en "högre" effektsiffra. Valet blev BSR ändå av den enkla anledning att jag hade väldigt nära dit och grejerna fanns hemma direkt. Men fick jag välja efteråt så skulle jag ha kört på a-tech då dom tydligen skulle ha lite mera "race-kurva" på sitt chipp... Men du kommer hur som helst märka en stor skillnad!

Jag köpte också till ett sportluftfilter, det är verkligen värt det.. Tycker du att det är dyrt så är det bara att slå ett öga på blocket, finns del där. Försök hitta med "skärmväggen" också, så du inte får in massa varmluft i filtret (kan leda till konstiga värden som får bilen att strula). Blir en stor skillnad på responsen på bilen, och så låter det ju rätt gott också wink

En annan sak som jag har spanat in lite på tills jag lägger vantarna på en audi är sprint booster, det blir nog en av dom första grejerna jag köper. Googla sprintbooster så ser du vad jag snackar om, inte skadligt på nå sätt för motorn. Ligger en ute på blocket i gbg för 1800, skynda dig så är det din! smile

Avgassystemet har jag ingen koll på när det gäller audi, men på min s60 så blev det iaf bra mycket bättre skjut från ca 3500 - 4000 varv och uppåt även fast det bara var halvsystem som jag hade på. Har att göra med att det blir för trångt flöde när det blir mycket avgaser och därför blir det segt på höga varv, men det där har du säkert redan koll på smile

Så vore jag dig, kolla efter sprintbooster, filter med avskärmning och chipp (jag skulle ringa runt och fråga om jag kunde få effektkurvorna mailade till mig, då kan du jämföra väldigt bra!). Sen om du vill så kan du ju hålla koll efter avgassystem på blocket, ebay osv. BSR tar 1500 tror jag det är för att ladda i nytt chipp om du byter avgassystem, så länge du har kvar BSR dosan alltså.

Mappning tycker jag inte du behöver kolla på sålänge du inte börjar på med att byta turbo, spridare, hela avgasystemet osv. då kan det bli aktuellt, men inte på den här nivån du är ute efter.

Hoppas det hjälpte dig lite! smile

Kommentera & Rösta ! ©

Raquex
23 juni 2011
Trådstartare
Tackar för den informationen!

Blev dock BSR i bilen i tisdags. Valde steg 2 med avgassystem. Märkte en hel del skillnad både vid acceleration och ljudet smile Skulle testa om det va nån skillnad vid omkörning, så jag la i 4an och stampade till och vips så va man helt plötsligt uppe i 180 km/h tongue

Valde att ta ett sportluftfilter som passade i original lådan. Mest för att tjejen/sambon inte riktigt vet om detta, så då ville jag inte att det där pys-ljudet från ett öppet luftfilter skulle höras. Hör dock lite pys iaf när jag gasar smile Så än så länge så är jag hel nöjd och ska bli spännande och se vad tjejen säger om hon nu märker nån skillnad. Har fortfarande BSR-emblemen i lådan. Så det enda som syns är de större ändrören som sticker ut lite mer än original tongue

Kollade på den där "sprintbooster" också som du nämnde och låter rätt intressant. Hittade dock inget pris på vad det kostar på sprintbooster.nu, även om dom hade så att man kunde beställa. Lite dåligt av dom!

Men är rätt nöjd med bilen som den är och den reagerar rätt kvickt ändå smile

Återstår väl mest att göra nått åt utseendet också..

296 Inlägg
23 juni 2011
det står med stora vita siffror att dom kostar 2900kr, och om du vill beställa en så är det väl bara att klicka på knappen där det står "beställa"? wink

Sök