Chip / dumpventil audi a4 1.8t/ts 96-01 ?

Firecat
18 juni 2011 · 86 Inlägg

Halloj.. letar bil för fullt och lär köpa en rätt snart, audi a4 1.8t eller en ts, års 96-01 nånstans däremellan
Och ska nog uppdatera motorn lite, med ett chip och någon form av dumpventil för ljudets skull.

Chip - Vilken av företagen är att föredra? finns ju en uppsjö av leverantörer.. har mest kollat på BSR, då dom verkar veta vad dom håller på med samt rätt bra priser kan jag tycka (iaf på steg 1 chippen). Kan jag montera chippet själv om jag inte bor i närheten, eller är det bäst att låta dem som håller på byta?

Dump - vilken rekomenderas, och vart ska den placeras? har hört så nära som spjällhuset som möjligt..?
Öppen dump ska väl inte fungera på a4erna, så är det ett öppet filter eller en återcirkulerande dump som gäller?

osv osv.. har ej skruvat så mycket med bilar förut men är inte helt bakom flötet..lol

DJchaoz
18 juni 2011 · 181 Inlägg

Tjena.

För det första tycker jag det är ok bil att leta efter, gillar dem. Jag har bara syskonet, men där är inte mycket skillnad.
Chip bytas inte(iaf inte vad jag vet) däremot så antingen kopplar de in boxen eller lödar av chipet och "fixar" programmet. Bsr är ju ok firma, synd att man inte kan trimma via diagnos på bilen dock(iaf om det är som min)
Jag har it´s fun och den är rolig och köra.

Filter, tja där lär du aldrig få folk att bli eniga. Ett bra filter som sköts är inte farligt, men väldigt tveksamt om det ger mer än ljud. Jag har öppet, men tror inte en minut att jag fick 10hk av det tongue Viktigt att skärma av iaf, och kanske om man orkar så fixa en extra slang som fixar friskluft.
Dump är där orginal. Kanske vill byta till "finare" men återcirk är bäst, finns hybrid, alltså dumpar fritt vid hårt drag och återcirk vid lugnare, men osäker på hur Lmm gillar det. Har provat öppen på min och mesta problemet vid det är att vid hårdare körning så sattes den i safe mode, Laddtrycket sänks, men återställs när man slår av tändning, men återcirk så finns inte det problemet på min.

Lite av mina erfarenheter, och är ingen expert smile

Mvh Kenta

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
2quick4u
19 juni 2011 · 296 Inlägg

dessa gamla boxar måste lödas om och det är ingenting som du vill göra själv. turbon kommer att bottna i båda fallen och det är det som sätter gränsen för hur mycket effekt som du kommer att få ut. det vill säga att de olika effektsiffrorna som företagen skriver på sina hemsidor oftast bara är diffar på olika bromsbänkar. Dahlbäck gör fina grejer till audi, men bsr eller itsfun är inte mycket sämre.

angående pysljudet som du ville uppnå så räcker det med om du sätter på ett konfilter från tex bsr så kommer du att få pysljud tills du tröttnar, det lovar jag smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Firecat
19 juni 2011 · 86 Inlägg

Okej, så de är väl lika bra att skicka ner boxen till dom så lär dom väl kunna fixa de? smile
Har hört att filter inte är så skonsamt för motorn..? att det kan komma in skit osv så det blir ras?
Har varit med om liknande fast då cross, blåskar för att det kom in skit genom filtret

2quick4u
19 juni 2011 · 296 Inlägg

köper du ett filter av bsr och sköter det så är det inge problem, http://sv.bsr.se/products/4900418/

allting handlar om skötsel smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang