4194
Sök

Motorbyte från B230A TILL B230FT??

Emelie Hallberg
829 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Hejsan,  är så less på motorn som sitter i min 740.... sugen på en B230FT från 940. Är väl en nyare B230FT man skall satsa på med oljekylda kolvar?
I och med att de är en förgasare nu så blir det väl antagligen mer krångel än om det var en insprut?
Noll koll på detta.... nån som har erfarenhet av detta och kan dela med sig lite info med allt som har med detta att göra?  krävs det mycket kunnande för att fixa detta? eller är det mest logiska grejer...
Vad jag förstått skall de inte vara nått krångel att reg-besikta med en sådan motor i min bil.

Länka gärna olika projekttrådar så man kan kika lite.

Mvh Emelie

8 283 Inlägg
23 juni 2011
Oljekylda kolvar eller inte spelar ingen större roll om du inte har väldiga trimplaner.

Mer jobb blir det ju eftersom du har ha en kabelhärva till insprutningen, den tas lämpligen från en 240 88B eller nyare som är lätt att plocka ur en bil och som bara kräver små modifieringar för att passa.

Fri fart för ett fritt folk!
15 032 Inlägg
24 juni 2011
som oavanstående skriver använd härvan från en 240 88b-93 och montera in ett spridarmotstånd och förläng lmm sladden eldragnignen är minimal med denna härvan

sen är det bara att få ordning på insprutningspumpar osv använder du amaturen från en 940 95-98 så räcker det med tankpumpen men då fungerar inte mätaren istället =/

så använd slangar och hållare och allt från valfri insprutar 740 men montera INTE en tankpump från en nyare 740 om du inte vill byta mätarhus+bakaxel
eller själva tankpumpen går att använda men inte hela amaturen där bak

inte speciellt svårt jobb om man använder 240 elhärva och du kan dessutom regga bilen med detta

Kör fort så hinner inget hända...

Emelie Hallberg
829 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Om vi säger så här: Köper en komplett bil med 940 FT eller En FK....
Passar inte sakerna rätt i min bil då?

mvh

15 032 Inlägg
26 juni 2011
Oceanmist skrev:
Om vi säger så här: Köper en komplett bil med 940 FT eller En FK....
Passar inte sakerna rätt i min bil då?

mvh

jo då bara att ta rubbet bakaxel framvagn elsystem bräda och allt bara att flytta över bara elen till bakljusen som behöver fixas då och det är inte svårt

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Men om du ska köpa en hel bil.. satsa på en du kan köra istället då.. så slipper du byta motor.. big_smile

Du ska tänka på att det är bra med jobb att slänga ner en FT i en där det tidigare suttit en A motor, du ska dra en helt ny bränsleledning åxå, nämligen returen till tanken...

Självklart är inget omöjligt, men med tanke på det finns rätt många Volvo med FT som står i rätt bra kurs så skulle jag inte ta mig besväret att byta motor.. skulle byta bil helt enkelt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Såg dock inte förrens senare att du har en kalasfin 740.. ja men då kan du glömma det jag sa om att byta bil..

Men att byta motor då.. jaa.. klart det är möjligt, men bra med jobb..

15 032 Inlägg
26 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Men om du ska köpa en hel bil.. satsa på en du kan köra istället då.. så slipper du byta motor.. big_smile

Du ska tänka på att det är bra med jobb att slänga ner en FT i en där det tidigare suttit en A motor, du ska dra en helt ny bränsleledning åxå, nämligen returen till tanken...

Självklart är inget omöjligt, men med tanke på det finns rätt många Volvo med FT som står i rätt bra kurs så skulle jag inte ta mig besväret att byta motor.. skulle byta bil helt enkelt.

ähh vad är det för sport hur ofta hittar man en 740 med B230Ft/fk och m90? inte ofta bara 90-91 som har det så självklart ska man offra sig en hel del om man gillar bilen i övrigt tar inte speciellt lång tid att flytta över rubbet skulle tro att det tar 2-3dagar för någon van 1vecka för en ovan

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:

ähh vad är det för sport hur ofta hittar man en 740 med B230Ft/fk och m90? inte ofta bara 90-91 som har det så självklart ska man offra sig en hel del om man gillar bilen i övrigt tar inte speciellt lång tid att flytta över rubbet skulle tro att det tar 2-3dagar för någon van 1vecka för en ovan

Som det var sagt skulle det köpas en 940 med FT motor i.. och jag menade på att bättre att köra den då istället för att byta motor.. men kollade in bilen hennes sen och såg vad det var för bil.. så nu fattar jag att det inte är aktuellt att byta bil.

Självklart går det hur bra som helst att byta motorn.. inga tvivel.. men att säga att det inte är mycket jobb det är en ren och skär lögn anser jag... bra mycket mer än man tror eftersom det är från A och FT motor det ska bytas.

15 032 Inlägg
26 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:

Som det var sagt skulle det köpas en 940 med FT motor i.. och jag menade på att bättre att köra den då istället för att byta motor.. men kollade in bilen hennes sen och såg vad det var för bil.. så nu fattar jag att det inte är aktuellt att byta bil.

Självklart går det hur bra som helst att byta motorn.. inga tvivel.. men att säga att det inte är mycket jobb det är en ren och skär lögn anser jag... bra mycket mer än man tror eftersom det är från A och FT motor det ska bytas.

jo klart det är en del jobb men det är betydligt lättare att montera rubbet än att klabba med elen och ha sig nu tar man ur brädan med elen kvar och hänger i den brädan rakt in i 740 faktist lättare än vad man tror polarn hängde i komplett 940 paket med bräda och allt i en 745:A och det gjorde han på 1dag men så har både han och jag mekat 940 sen dom nästan var nya så vi kan och vet exakt vad man ska släppa  väljer man en 96-98 så har men den elen som är både bättre och lättare dessutom..som bonus är det fördraget till larm osv smile

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:
Growe skrev:

jo klart det är en del jobb men det är betydligt lättare att montera rubbet än att klabba med elen och ha sig nu tar man ur brädan med elen kvar och hänger i den brädan rakt in i 740 faktist lättare än vad man tror polarn hängde i komplett 940 paket med bräda och allt i en 745:A och det gjorde han på 1dag men så har både han och jag mekat 940 sen dom nästan var nya så vi kan och vet exakt vad man ska släppa  väljer man en 96-98 så har men den elen som är både bättre och lättare dessutom..som bonus är det fördraget till larm osv smile

Ja det är ju toppenbra det.. men rent generellt är det nog väldigt individuellt ang vad som är lätt och inte.. jag kanske tycker att det är svinlätt att konvertera en 760 med B28 i till D24 medans andra skulle tycka att det känns drygt, jobbigt, svårt, invecklat osv osv.. allt är ju relativt, har gjort massvis med sånna konverteringar i mina dagar.. och visst, det är inte speciellt svårt.. men det är rätt bra med jobb om man tänker efter.

Men som du sa.. hittar man rätt donatorbil.. så är det ju "bara" att flytta över grejerna.. allt handlar ju om vilken kunskap man har inom ämnet.

15 032 Inlägg
26 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja det är ju toppenbra det.. men rent generellt är det nog väldigt individuellt ang vad som är lätt och inte.. jag kanske tycker att det är svinlätt att konvertera en 760 med B28 i till D24 medans andra skulle tycka att det känns drygt, jobbigt, svårt, invecklat osv osv.. allt är ju relativt, har gjort massvis med sånna konverteringar i mina dagar.. och visst, det är inte speciellt svårt.. men det är rätt bra med jobb om man tänker efter.

Men som du sa.. hittar man rätt donatorbil.. så är det ju "bara" att flytta över grejerna.. allt handlar ju om vilken kunskap man har inom ämnet.

jo om jag ska byta motor i en saab eller nått har jag säkert att göra en vecka..senast igår skrota jag en 940 tog ur maskin+låda inreding fjäderben fram dämpare+fjädrar bak osv hade nog att göra 3timmar på 2gubbar utan stress smile så man är så där skaplig skadad..det sjuka var att vi tyckte det var lättare att slita hela motorpaketet än att plocka ner lådan och släppa toppen men allt är relativt har man motorlyft tar det kanske 1.5timme högst att riva ur motor och låda hade det inte varit för kardan j-veln så hade det inte tagit någon tid alls =/ enda jag verkligen hatar som pesten

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Som jag sa... allt handlar om kunskap, alla har olika förutsättningar att lyckas med olika saker... big_smile

Emelie Hallberg
829 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Lättare att köpa en hel bil och flytta över allt från isåfall smile istället för att köpa en lös motor.....
Jo ja vet att de är betydligt lättare att byta bil men de vill ja inte "/

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Oceanmist skrev:
Lättare att köpa en hel bil och flytta över allt från isåfall smile istället för att köpa en lös motor.....
Jo ja vet att de är betydligt lättare att byta bil men de vill ja inte "/

Jag har full förståelse att du inte vill byta bil.. det skulle inte jag heller vilja om jag hade samma bil som du har.. big_smilebig_smile   den är ju supersnygg.. big_smilelol

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 juni 2011
Men om du ändå hänger i en FT/FK så får du reg bes bilen sen? Eller hade du tänkt att bra lägga i?
För på din -86 har du ingen katt, och du får ju ta hela drivlinan från donator bilen om du ska få den igenom. Man kan krångla till det ändå.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Personbils tekniker
238 Inlägg
26 juni 2011
Du får vell turbo konvertera förgasarmotorn smile

1 652 Inlägg
26 juni 2011
Purrre skrev:

Hade varit nice det med, finns inte så många förknasar turbos vad ja har sett iaf smile

3 292 Inlägg
26 juni 2011
XeptiQ skrev:
Purrre skrev:

Hade varit nice det med, finns inte så många förknasar turbos vad ja har sett iaf smile

Jag vet iaf att det fanns turbo-kitt man kunde köpa och montera på sin förgasar bil i mitten/slutet på 80 talet.. Biltema hade sånna kit bla.. minns inte vad dom kostade.. men dom var rätt så dyra.

Många år senare köpte jag en Volvo 240 med ett sånt kitt på.. en förgasarturbo .. den gick faktiskt rätt så bra tycker jag.. men inte lika bra som en insprutare såklart.

1 652 Inlägg
26 juni 2011
Danne_1977 skrev:
XeptiQ skrev:
Purrre skrev:

Jag vet iaf att det fanns turbo-kitt man kunde köpa och montera på sin förgasar bil i mitten/slutet på 80 talet.. Biltema hade sånna kit bla.. minns inte vad dom kostade.. men dom var rätt så dyra.

Många år senare köpte jag en Volvo 240 med ett sånt kitt på.. en förgasarturbo .. den gick faktiskt rätt så bra tycker jag.. men inte lika bra som en insprutare såklart.

Nej, sant. Men hon får ju ändå lite små problem vid besiktning oavsett. För ser dom att det är bytt motor etc så blir det reg bes och sen är det mycket pengar som ska ut för att den ska bli helbil godkänd med. Vet när jag skulle göra det så vart det en hel del så tappa lusten och pengarna tog typ slut tongue hah

Sök