Kollar bilprovningen på mätarställningen om den är tillbaka skruven på bilen ?

killercow
25 juni 2011 ·

JaggaChafen skrev:
Bilprovningen skriver bara upp den mätarställning som står... Jag har tom ett protokoll där det står oläslig mätarställning.... Så e det när man inte orkar bläddra på färddatorn..

Detta bör du säga till om på bilprovningen nästa gång för de kan ge dej problem med försäkringen om nått händer

Andromeda Rumpmas
25 juni 2011 · 3 860 Inlägg

killercow skrev:
En av anledningarna är ju det som nämns med försäkring. försäkringsbolagen kollar alltid upp detta när nått händer pga att många sätter lägre miltal pga lägre premie. dock så gäller fortfarande trafikförsäkringsbiten men inte säkert du får full ersättning på hel och halv.

I nyare bilar så sitter inte miltalen i instrumenthuset utan i data-boxen. så då spelar de ingen roll om du byter instrumenthuset.

På vissa äldre bilar så går mätaren bara till 9999mil så där blir de dumt med bes. min gamla opel från 87 frågade dom hur många ggr den gått runt. en gång fråga dom inte å helt plötsligt hade den gått rätt lite.

Det är olagligt att ändra mätarställningen på en bil å sen sälja den utan att säga detta, kallas bedrägeri.

Kan även räknas som försäkringsbedrägeri. ex du betalar försäkring för 1000mil/år. bilens mätare står på 10000mil vid bes. du skruvar tillbaks till 6000mil. du krockar å mätaren visar 8000mil. då kommer du behöva bevisa att bilen inte gått mer än 1000mil. hur gör man det? försäkringsbolagen är stenhårda för att slippa betala ut. å dom är duktiga på att hitta anledningar

Ska även sägas att dom gånger jag krockat så har dom antecknat miltal på verkstaden till försäkringsbolaget

Finns ju fler sätt att lägga fram en uppskattning av körsträckan på, som även försäkringsbolagen använder sig av. Min kusin tankade med Volvia-kort för ett par år sedan, och hade också bilen försäkrad i Volvia på tja, vi säger 1500 mil. Han åkte sin fars bil en del, och brukade naturligtvis tanka upp den igen innan han lämnade tillbaka den, och på sommarhalvåret och han i princip bara motorcykel, som naturligtvis också tankas på Volviakortet.

Hursom fick han ett brev från Volvia försäkring där de hade sett att han tankat alldeles för mycket på sitt Volvia-kort i förhållande till hur långt han fick köra med sin försäkrade bil enligt försäkringsbrevet.

Kan ju säga att han bytte försäkringsbolag och mack ganska omgående lol



Ont: Min poäng är att du kan ju visa med tankkortet att bilen i allafall inte kan ha gått över en viss sträcka, eller tankningar med bankomatkortet, transaktionerna sparas väl 18månader eller så. Problemet blir ju om man tankar flera fordon.

Du kanske har ett kvitto på instrumenthuset från skroten där miltalet står. Skulle jag se till att få i alla fall eftersom det kan vara mycket bra att ha om bilen ska säljas, så att köparen vet precis hur långt bilen gått egentligen.

Du kanske haft bilen på verkstad några månader innan olyckan där de nedtecknat mätarställningen etc.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hellectric Trött
25 juni 2011 · 267 Inlägg

Andromeda skrev:
Ont: Min poäng är att du kan ju visa med tankkortet att bilen i alla fall inte kan ha gått över en viss sträcka, eller tankningar med bankomatkortet, transaktionerna sparas väl 18månader eller så.

Tror nog inte att det funkar så bra, då skulle ju alla teckna försäkring på 1000 mil/år och sen betala bränslet kontant...

Andromeda Rumpmas
25 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Hellectric skrev:

Andromeda skrev:
Ont: Min poäng är att du kan ju visa med tankkortet att bilen i alla fall inte kan ha gått över en viss sträcka, eller tankningar med bankomatkortet, transaktionerna sparas väl 18månader eller så.

Tror nog inte att det funkar så bra, då skulle ju alla teckna försäkring på 1000 mil/år och sen betala bränslet kontant...

Ah, tänkte inte på det, man kan bara visa hur långt den minst gått sad

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2011 · 14 075 Inlägg

Andromeda skrev:

Hellectric skrev:

Andromeda skrev:
Ont: Min poäng är att du kan ju visa med tankkortet att bilen i alla fall inte kan ha gått över en viss sträcka, eller tankningar med bankomatkortet, transaktionerna sparas väl 18månader eller så.

Tror nog inte att det funkar så bra, då skulle ju alla teckna försäkring på 1000 mil/år och sen betala bränslet kontant...

Ah, tänkte inte på det, man kan bara visa hur långt den minst gått sad

Man kan ju ha samma tankkort till familjens två bilar och då blir det missvisande.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Andromeda Rumpmas
25 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Vettemannen skrev:

Andromeda skrev:

Hellectric skrev:

Tror nog inte att det funkar så bra, då skulle ju alla teckna försäkring på 1000 mil/år och sen betala bränslet kontant...

Ah, tänkte inte på det, man kan bara visa hur långt den minst gått sad

Man kan ju ha samma tankkort till familjens två bilar och då blir det missvisande.

/Benny

Som i min kusins fall, de antog att han bara tankat sin bil på tankkortet, och därför borde åkt långt mer med sin bil än försäkringen medgav.

Ja, verkar väl inte gå att komma åt på det sättet då.

Men verkstadskvitton brukar i alla fall jag få mätarställningen nedtecknad på, och verkstadsbesök brukar tyvärr behövas ett par gånger per år sad

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2011 · 14 075 Inlägg

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:

Andromeda skrev:

Ah, tänkte inte på det, man kan bara visa hur långt den minst gått sad

Man kan ju ha samma tankkort till familjens två bilar och då blir det missvisande.

/Benny

Som i min kusins fall, de antog att han bara tankat sin bil på tankkortet, och därför borde åkt långt mer med sin bil än försäkringen medgav.

Ja, verkar väl inte gå att komma åt på det sättet då.

Men verkstadskvitton brukar i alla fall jag få mätarställningen nedtecknad på, och verkstadsbesök brukar tyvärr behövas ett par gånger per år sad

Det verkar som om du som är bilägare har bevisbördan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Andromeda Rumpmas
25 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Vettemannen skrev:

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:
Man kan ju ha samma tankkort till familjens två bilar och då blir det missvisande.

/Benny

Som i min kusins fall, de antog att han bara tankat sin bil på tankkortet, och därför borde åkt långt mer med sin bil än försäkringen medgav.

Ja, verkar väl inte gå att komma åt på det sättet då.

Men verkstadskvitton brukar i alla fall jag få mätarställningen nedtecknad på, och verkstadsbesök brukar tyvärr behövas ett par gånger per år sad

Det verkar som om du som är bilägare har bevisbördan.

/Benny

Vet ej, det hände inte min kusin något, det var bara ett förslag med ny framräknad premie och körsträcka bara att tacka ja till om man ville, men klart man blir lite förbannad, lite fräckt är det allt att "snoka runt" och framställa en som en brottsling utan att ha på fötterna. Han bytte som sagt både mack och försäkringsbolag.

Edit: Men man kan ju anta att situationen hade varit annorlunda om han vållat en olycka. Då kanske de hade hållit inne en del av ersättningen på halv och hel och hänvisat till tankkortet, för att sedan tvinga honom att bevisa att han tankat flera fordon.

Med stöld av bilar med startspärr verkar det ju vara upp till ägaren att bevisa att bilen faktiskt stulits.

Senast redigerat av Andromeda (25 juni 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2011 · 14 075 Inlägg

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:

Andromeda skrev:

Som i min kusins fall, de antog att han bara tankat sin bil på tankkortet, och därför borde åkt långt mer med sin bil än försäkringen medgav.

Ja, verkar väl inte gå att komma åt på det sättet då.

Men verkstadskvitton brukar i alla fall jag få mätarställningen nedtecknad på, och verkstadsbesök brukar tyvärr behövas ett par gånger per år sad

Det verkar som om du som är bilägare har bevisbördan.

/Benny

Vet ej, det hände inte min kusin något, det var bara ett förslag med ny framräknad premie och körsträcka bara att tacka ja till om man ville, men klart man blir lite förbannad, lite fräckt är det allt att "snoka runt" och framställa en som en brottsling utan att ha på fötterna. Han bytte som sagt både mack och försäkringsbolag.

Jag skulle oxå byta mack och bolag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang