4034
Sök

Basarna ryker :( Vad ska man göra?

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Full mutter under 5 minuter är inte dåligt, då tar det hårt på grejerna. Vad var det för musik du spelade vid det aktuella tillfället? smile

Det var lite nog frekvenser runt en 30-35 hz,

Nu har jag kortat ner lådan ganska mycket, det börjar nog inte ryka nu i alla fall, men det luktar fortfarande talspole när man spelar.

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Full mutter under 5 minuter är inte dåligt, då tar det hårt på grejerna. Vad var det för musik du spelade vid det aktuella tillfället? smile

Det var lite nog frekvenser runt en 30-35 hz,

Nu har jag kortat ner lådan ganska mycket, det börjar nog inte ryka nu i alla fall, men det luktar fortfarande talspole när man spelar.

har du gjort lådan mindre?      då blir ju avstämningen ännu högre..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
kan jag inte korta rören lite då eftersom det är 25cm bara röret + trattar:p så ca 39cm är dom, fick tips av stickan att först korta lådan så avstämningen blev rätt. den pilla med rören

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
kan jag inte korta rören lite då eftersom det är 25cm bara röret + trattar:p så ca 39cm är dom, fick tips av stickan att först korta lådan så avstämningen blev rätt. den pilla med rören

kortar du rören så blir avstämningen ytterligare högre..

om en låda en för högt avstämd så måste man göra den större/längre portar.

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Hmm, jasså trodde det var tvärtom med rören, kortare lägre=avstämmning, Då blir det 2st nya 6"s rör;)

187 Inlägg
27 juni 2011
Läste lite om avstämningsfrekvens vs effekttålighet och håller med precis om de ni skriver.. Att en bas som spelar frekvenser under lådans avstämningsfrekvens tappar väldigt mycket i effektålighet! Men min fråga är hur mycket den tappar? Läste även att "man ska inte stämma av en låda under högtalarens egna resonansfrekvens, FS" ?? Exempel en bas som jag har kikat på B2 Audio HD12a har ett fs värde på 52,2hz och blekingebilradio rekommenderar en låda på 53l med en 4" port som ger en avstämning på 37hz! Så om jag har fattat det rätt så verkar inte det helt optimalt?? Är väldigt förvirrad... Och ursäkta Bechmds för att jag lånar tråden!

Mvh Niklas

Nya planer..

16 197 Inlägg
27 juni 2011
snirrealm skrev:
Läste lite om avstämningsfrekvens vs effekttålighet och håller med precis om de ni skriver.. Att en bas som spelar frekvenser under lådans avstämningsfrekvens tappar väldigt mycket i effektålighet! Men min fråga är hur mycket den tappar? Läste även att "man ska inte stämma av en låda under högtalarens egna resonansfrekvens, FS" ?? Exempel en bas som jag har kikat på B2 Audio HD12a har ett fs värde på 52,2hz och blekingebilradio rekommenderar en låda på 53l med en 4" port som ger en avstämning på 37hz! Så om jag har fattat det rätt så verkar inte det helt optimalt?? Är väldigt förvirrad... Och ursäkta Bechmds för att jag lånar tråden!

Mvh Niklas

en 12" med ett Fs på 52 hz??   verkar ju galet.

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
Hmm, jasså trodde det var tvärtom med rören, kortare lägre=avstämmning, Då blir det 2st nya 6"s rör;)

2st 6" rör till 2st 12"??     hur stor e lådan?

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
snirrealm skrev:

Mvh Niklas

Lättaste sättet är ju att mäta sig fram med termlabb helt enkelt

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Bechmds skrev:

Den va på 120l sen sågade jag av 2cm på längden så ca 110l nu

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
snirrealm skrev:

Mvh Niklas

Lättaste sättet är ju att mäta sig fram med termlabb helt enkelt

mäta sig fram till vad?

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Vilken hertz man har,  vi gjorde ju så att vi spelade olika hertz och såg var min låda peaka, och det var på 47hz, ska nog testa igen med lådan avsåga och se vad det ligger på.

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
evilaudio skrev:
Bechmds skrev:

Den va på 120l sen sågade jag av 2cm på längden så ca 110l nu

120 liter,  har du räknat bort volymen för portar å basarna då eller?

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
Vilken hertz man har,  vi gjorde ju så att vi spelade olika hertz och såg var min låda peaka, och det var på 47hz, ska nog testa igen med lådan avsåga och se vad det ligger på.

spelade ni med lådan i bilen när ni leta efter peaken eller?

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
nop, det är bara vad lådans volym är, men basarna trodde jag var inräknade i måtten:P.

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Bechmds skrev:

Jag lådan var i bilen

187 Inlägg
27 juni 2011
Kollade in på b2-audio.com och även där står det att den basen har 52,2hz i FS... Kollar lite snabbt på andra basar och de flesta ligger ju runt 30hz! För 12"are!

Nya planer..

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
nop, det är bara vad lådans volym är, men basarna trodde jag var inräknade i måtten:P.

då får du ju dra av volymen för basarna samt portarna.. vilket e en hel del.   

6"port till en 12" som man ska spela musik me känns jävligt stort.

16 197 Inlägg
27 juni 2011
snirrealm skrev:
Kollade in på b2-audio.com och även där står det att den basen har 52,2hz i FS... Kollar lite snabbt på andra basar och de flesta ligger ju runt 30hz! För 12"are!

som sagt.. verkar galet.

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
evilaudio skrev:
Bechmds skrev:

Jag lådan var i bilen

de kan ju även vara så att bilen peakar vid 47 hz..

Sök