Köpråd: Audi S4 2.7 vs A4 1.8T quattro - kring -99

TS_quattro fyrkrafsare
17 juli 2011 · 1 443 Inlägg

Rspeter skrev:

JX skrev:

Rspeter skrev:

V.A.G är samlingsnamnet/organisationen för Volkswagen, Skoda, Seat och Audi. Volkswagen AG.

En auktoriserad V.A.G verkstad lagar bara dessa bilar.

Aha på så vis big_smile


Ungefär hur länge brukar en turbo hålla då förresten?

Tills den går sönder. En turbo har ingen speciell livslängd utan det beror på hur bilägarna har brukat bilen. Man byter inte förräns den i princip rasar.

och när det blir turboras på S4:an så är det två aggregat som byts, biturbo - double the gun, double the fun, tills man ska betala kalaset vill säga  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
AEracing Servicetekniker
17 juli 2011 · 160 Inlägg

LIVINL0UD skrev:
Har du ekonomi för en S4 så hade jag inte tvekat en sekund. Är du ute efter att trimma bilen eller ska du köra med original hk? För om du ska trimma så är det betydligt billigare med en S4 att komma upp i hk jämfört med en 1.8T om du inte köper en som redan är trimmad. quattro är helt underbart, speciellt på vintern big_smile

Jag kör själv idag en 1.8T och är grymt nöjd med bilen, visserligen är min ganska så trimmad så den rör ju på sig fint samt hänger på en original S4 smile

Jag betalar 500:-/mån i helförsäkring för min A4 och den står på mig. Kör man normalt med bilen så drar den 1l/mil blandad körning. Kör inte så mycket landsväg, men senast när vi skulle till Jönköping så drog bilen 0.8l/mil och då var vi 4 personer i bilen och höll 110-130km/h i snitt.

S4 har betydligt dyrare försäkring jämfört 1.8T, sen beror det också på om du själv ska stå på bilen eller någon förälder?

Köper du en S4 så köp gärna en 99B pga dom tidigare hade problem med grenröret och från 99B så är dom uppgraderade + facelift smile

Finns mycket mer att läsa på www.nordicaudi.com där har du även en köpguide för A4 på FAQ.

Ta det inte på fel sätt men är 250hk mycket i sammanhanget A4 1,8T? Hur länge orkar original kolvar mm hänga med i effekt innan man måste byta.

Har varit lite sugen precis som trådskaparen men det verkar som att det krävs mycket modifiering för att plocka ut "lite" effekt. Stämmer det?

OG9-3 2.0T Sport Edition
TS_quattro fyrkrafsare
17 juli 2011 · 1 443 Inlägg

Kopplingen är den svagaste länken i drivlinan och den ruttnar ganska omgående när man börjar komma upp runt 250 hk, hur långt vev, kolvar, stakar etc hänger med är jag fel person att svara på men det finns säkert andra här som har bättre koll på det...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
koka
17 juli 2011 · 629 Inlägg

JX skrev:
En till fråga.. vad kostar kamremsbyte på A4 respektive S4? Hur ofta ska det göras?

Fyller i lite då jag har en S4, har ägt en A4 -96 dock med V6 2,6.
Har kompisar som har både A4 1,8T och TS, fwd och quattro..

S4 - Byte kamrem ( vattenpump osv ingår då ) ca 12900kr på Audi i Malmö har jag fått pris på..
Skivor fram + belägg på Audi = ca 4500kr ENDAST DELAR!
Drivknutar är ganska vanligt att de går söder, brukar börja med damasken spricker.
Som fler har skrivit, turboagg. lyssna noga och köp en 99b eller senare.
Motorn måste ut vid byte av turbona.
Chip gör motor ännu roligare smile men turbona får en kortare livslängd.
Y-röret som man ser när man öppnar huven har en tendens till att spricka, dock inte vanligt..
Försäkring = dyr. Min står på fassan (49år) som dock lyckades krocka föra vintern. Bor i utkant av malmö och kostar då ca8000kr hel år, hel försäkring på Länsförsäkring.
Skatt = 2499kr, betalade föra månaden..
Oljeläckage från ventilkåpspackningarna i bakkant, mot torpedväggen. Syns när man tittar under bilen då det brukar hamna på "kompressor" delen av turbo och sedan rinner ner längst tryckröret.
Original dumparna ger upp ganska fort, nya köps på audi! Köper man till den gamla Audi TT modellen med 225hk motorn = "förstärkta"
Startproblem när dom är varma, ofta en givare som ger upp. Kylvätsketemp alt. EGT-givarna som mäter avgastempen..
Turbona är samma som sitter på A4 1,8T - Turbo K03. RS4ans K04 turboagg används ofta som uppgradering.
Allmänt törstig när man gasar, går dock att köra "ekonomiskt" också smile 6växlad..
Framvagnen kan börja "klonka" och gnissla.. Finns länkarmskit att köpa för en billig peng, jämför original delar smile
Kontrollera efter rost i framskärmarna, bagageluckan samt uppe på taket i delningen av karossen!


A4 1,8T - TS
Kamrem som andra skrev ligger runt 10k på en VAG verkstad.
Inte så dyr att äga som en S4 smile
Bromsar är mindre, 286mm istället för 321mm som på S4an fram.
En chipad TS går bra också!
Magnetventil(N75) som styr laddtrycket ger ofta upp ganska fort efter chip. Finns andra N75 ventiler som är bättre!
Trimma mer än chip, då är det turbo, kolvar, stakar, grenrör osv. som gäller!
Åter igen framvagnen en svag punkt!
Kontrollera efter rost i framskärmarna, bagageluckan samt uppe på taket i delningen av karossen!


Fler kan säkert fylla i med ännu mer!

Men en sammanställning..
S4 - Går ganska mycket bättre än en A4 tongue
A4 - Billigare att underhålla, kanske mer ekonomisk i "yngre" ålder tongue

Senast redigerat av koka (17 juli 2011)

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
JX
17 juli 2011 · 107 Inlägg

Rspeter skrev:
Tills den går sönder. En turbo har ingen speciell livslängd utan det beror på hur bilägarna har brukat bilen. Man byter inte förräns den i princip rasar.

Jo att man byter turbo(s) först när de är slut visste jag, men tänkte bara ifall det fanns någon uppskattad/förväntad livslängd på en turbo smile

TS_quattro skrev:
Kopplingen är den svagaste länken i drivlinan och den ruttnar ganska omgående när man börjar komma upp runt 250 hk, hur långt vev, kolvar, stakar etc hänger med är jag fel person att svara på men det finns säkert andra här som har bättre koll på det...

Antar att du pratar om kopplingen på A4? Eller är det lika på S4 med om det trimmas?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
JX
17 juli 2011 · 107 Inlägg

koka skrev:
...

...

Intressant information, tackar!

Har för övrigt fortfarande inte kunnat bestämma mig för vilken sad A4 som är mer ekonomisk eller en S4 som är mer rolig..

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
unsuspected
17 juli 2011 · 203 Inlägg

TS_quattro skrev:

Tott skrev:
T och TS har respektive 150 och 180hk. allt är lika och det som skiljer är chippet.

TS har andra kammar än T och således ett lite annorlunda effektregister, när T lägger ned verkstaden vid 3500 varv (mer eller mindre) så skyfflar TS på med stora spaden hela vägen till varvstopp, den är piggare och mer varvvillig än vanliga T och inte bara pga programvaran...

Inte B5 utan B8 hade andra kammar.

TS_quattro fyrkrafsare
17 juli 2011 · 1 443 Inlägg

JX skrev:
Antar att du pratar om kopplingen på A4? Eller är det lika på S4 med om det trimmas?

Jo det är A4:ans koppling jag menar, S4:ans är starkare, dock inte mycket, trimmar man en S4 utöver chip och catback så åker man på koppling även där, hetsade jag min TSq lite när det var bra grepp kunde jag få kopplingen att slira på trean vilket kanske säger en del...

Unsuspected skrev:
Inte B5 utan B8 hade andra kammar.

Det är möjligt, vet dock att vissa trimfirmor får ut mer totalhästar ur en Ts än de tar ut ur en T (Dahlbäck bla)

Senast redigerat av TS_quattro (17 juli 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
JX
17 juli 2011 · 107 Inlägg

TS_quattro skrev:

JX skrev:
Antar att du pratar om kopplingen på A4? Eller är det lika på S4 med om det trimmas?

Jo det är A4:ans koppling jag menar, S4:ans är starkare, dock inte mycket, trimmar man en S4 utöver chip och catback så åker man på koppling även där, hetsade jag min TSq lite när det var bra grepp kunde jag få kopplingen att slira på trean vilket kanske säger en del...

Okej, tänkte det smile Tackar! Nä mer än chipp blir det nog inte på någon vilken jag än väljer tongue

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
LIVINL0UD
17 juli 2011 · 1 582 Inlägg

Tagit denna text från FAQ från www.nordicaudi.com

"Liftarens guide" till 1.8T trim
       
Text & Foto:
Fredrik Ljunggren

Vad är det som begränsar den effekt som kan tas ut vid trimning av Audi 1.8T? Jag sammanfattar nedan de uppgifter jag samlat på mig, och vill samtidigt varna för att jag kan fara med en del osanningingar! På det hela taget tror jag att det är en korrekt bild av verkligheten som lämnas här. Jag behandlar i tur och ordning de delar som kan komma i fråga att modifieras. Därför börjar jag där luften går in, och avslutar där luften går ut. Sist behandlar jag några av de vanligaste sätten att få extra mycket fart på sin 1.8T utöver chip.

Lufttillförseln
En flaskhals i tidigare A4'or (-97 och äldre) är luftmängdmätaren med tillhörande anslutning, som helt enkelt är för liten. Den tillåter inte det ökade luftflödet att passera obehindrat genom den. Detta gör att turbon måste arbeta hårdare för att tillföra den tänkta luftmängden till motorn. Även luftfiltret skapar ett motstånd. Det gäller att få luften att så obehindrat som möjligt passera in till turbon. En turbo är i allmänhet känslig för undertryck på just sugsidan, då undertrycket "håller tillbaka" luften som skall laddas. Det är därför viktigt att installera ett sportluftfilter.

Turbon
När tillverkaren designar en turbomotor, så dimensioneras turbon efter cylindervolymen och det tänkta laddtrycket. Det betyder att en turbo är byggd för ett visst luftflöde, och har då en viss adiabatisk verkningsgrad. Verkningsgraden är ett mått på hur mycket turbon värmer luften när den komprimerar den. En normal turbo har en verkninggrad på c:a 70% vid de varvtal den är avsedd för. Det betyder att 30% av tryckökningen är tryckökning pga värmeökning - ej extra luft!! Värmet skapas av virvlar och friktion i turbon, och om man vill att turbon skall ladda mer, så skapas ännu fler virvlar, och friktionsvärmen blir än högre - verkningsgraden sjunker. Årsmodell 98 och framåt har en annan turbin, där verkningsgraden vid högre laddtryck är bättre än den äldre varianten. Vid en överladdning på t.ex 1 bar, så är luften efter kompression kallare med den nya turbon än med den gamla. Bilen får alltså mer effekt, inte pga ett högre laddtryck, utan pga en lägre temperatur på luften (mer luft). Alltså kan man låta den nya turbon ladda mer, utan att verkningsgraden blir oacceptabelt låg. Man skall också tänka på att ett konstant varvtal (konstant verkningsgrad) på turbon ger ett högre laddtryck på låga motorvarv, och lägre laddtryck på höga motorvarv, eftersom luftflödet ökar ju högremotorvarvet blir. Det är alltså naturligt att låta laddtrycket sjunka med motorvarvet för konstant verkningsgrad.

Laddluftkylaren
En laddluftkylare är en värmeväxlare som lämnar värme från laddluften till omgivningen (dvs fartvinden som strömmar igenom den). En laddluftkylare kan ha en verkningsgrad på 65-75%. Det betyder att runt 70% av den temperaturökning som turbon ställt till med kan avlägsnas med laddluftkylaren. Vid trimning ökar luftströmmen, och då hinner inte laddluftkylaren kyla laddluften i samma omfattning som vid ordinarie laddtryck, dvs verkningsgraden på laddluftkylaren sjunker.

Spjällhuset
Spjällhuset är modifierat och ersatt på nyare modeller (någonstans 97 och framåt). Det nya spjällhuset kan släppa igenom större luftflöden än det gamla, och bör då räcka till för mycket höga effektuttag (upp till omkring 300 hk).

Spridarna
Spridarna tillsätter bränsle till luften. Då motorn går på 6000 rpm har spridaren endast 2/100 sekund på sig att tillsätta rätt mängd bränsle till den luft som skall släppas in i cylindern. För effekter upp emot 260-280 hk och däröver måste därför spridare med större munstycken monteras för att tillräckligt med bränsle skall kunna tillsättas. Man kan flytta gränsen för vad originalspridarna klarar genom att höja bränsletrycket. Generellt sett kan man säga att 20% högre bränsletryck ger 10% mer bränsle.

Kamaxlar och ventiler
1.8T motorn finns 5 ventiler per cylinder. 2 för avgaserna, och 3 för insugningsluften. Anledningen till att man har hela 5 ventlier per cylinder är att man vill ha ett så sfäriskt förbränningsrum som möjligt, samt en så obehindrad "andning" av motorn som möjligt. Det sistnämnda bidrar till en högre fyllnadsgrad av luft i cylindern, vilket även påverkas av kamaxelns utformning. Det är kamaxelns konstruktion som avgör timingen för öppning resp stängning av ventilerna. Det finns två överliggande kamaxlar på 1.8T motorn. Den ena kamaxeln styr avgasventilerna och den andra styr inloppsventilerna. Den optimala timingen för öppning och stängning av ventilerna varierar med varvtalet. T.ex så kan det vara svårt att uppnå samma fyllnadsgrad på höga varv som på låga varv, då luften kräver viss tid på sig att fylla cylindern. Det kan alltså på höga varv vara motiverat att stänga inloppsventilerna senare än på låga varv. Därför har man på moderna motorer utan turbo ofta variabla kamaxeltider. På turbomotorer är timingen av ventilerna inte lika kritisk, eftersom man har ett övertryck i insugnings rören som pressar in luften, och man når en tillfredsställande fyllnad utan att behöva finlira med ventiltiderna. Därför är ofta kamaxlarna på turbobilar ganska "snälla". Ett byte till en optimerad kamaxel kan ge ett bättre "bett" på höga varv. Vid effekter över 350 hk behöver man modifiera insugs- och avgaskanaler, samt större ventiler, för att motorn skall kunna andas ordentligt.

Kompressionen
När ventilerna stängts och luft/bränsleblandningen befinner sig i cylindern, pressas det hela samman av kolven. Trycket i förbränningsrummet när kolven når sitt översta läge blir nu mycket högt. Det geometriska kompressionsförhållandet i 1.8T motorn är 1:9,5 i originalskick. Det betyder att den av turbon redan komprimerade luften, komprimeras nu 9,5 ggr till. Det resulterar i att vid 1 bar övertryck, så är luften komprimerad nästan 20 ggr atmosfäriskt tryck, och trycket i förbränningsrummet är alltså 20 bar plus det extra tryck som värmeutvecklingen vid kompressionen i cylindern skapat. Helt avgörande för om motorn nu skall knacka eller ej är luft/bränsleblandningens temperatur. Betänk att luften och bränslet har värmts upp ytterligare under kompressionen i cylindern. Om temperaturen är för hög, så kommer bränslet att förbrännas för fort, självantända i någon del av förbränningsrummet, eller rent av explodera. Tanken är att tändstiften skall tända luft/bränsleblandningen, och att en kontrollerad förbränning påbörjas, där flamfronten avancerar från tändstiftets centrala placering ut mot kanterna. Om denna processen störs på något sätt har vi laddat mer än vad det effektiva kompressionförhållandettillåter. Då kan man vidta vissa åtgärder, vilka jag skall diskutera senare i dokumentet.

Tändning
En metod att motverka knackningstendenser är att sänka tändningen. Med det menas att man sänker (fördröjer) gnistan någon/några grader (gradermed avseende på vevaxelns läge. Det är 180 grader från kolvens nedersta läge till det översta). Man kan då låta tända blandningen lite senare än optimalt, när kolven rört sig ytterligare något nedåt, för att få en mer kontrollerad förbränning. Vid chippning av sugmotorer brukar man optimera tändningen genom att höja den (tända tidigare) för att få ut mer effekt, men vid chippning av turbomotorer är det vanligt att man istället sänker tändningen för att öka säkerhetsmarginalerna, och för att kunna ladda mer. 1.8T motorn har ett modernt och avancerat motorstyrsystem, som ytterligare moderniserades med 98 års modell. Styrsystemet har också knacksensorer, som kan detektera knackningstendenser, och själv anpassa tändningen. Det gör att chiptrimmaren förmodligen inte behöver ändra preferenserna för tändning, eftersom det är självjusterande. Bränslet spelar också in i sammanhanget. Ett högre oktantal har en högre självantändningspunkt, och tål därför ett högre effektivt kompressionförhållande. Det är alltså därför chiptrimmarna rekommenderar 98 oktan istället för 95. Då kan tändningen justera in sig högre, och därmed ge me effekt. Chiptrimmarna brukar också se till att motorn får en fetare blandning av luft/bränsle vid fullast än original. En fetare blandning brinner mer kontrollerat än en mager. Den magra blandningen har också lättare för att självantända eller explodera.

Avgaserna
Avgaserna måste sedan evakueras snabbt och smärtfritt ur cylindern ut igenom grenröret. Avgaserna är mycket varma och har många gånger större volym än vad luft/bränsle-blandningen hade. Detta främst på grund av värmeökningen. Vid effekter över 250-260 hk måste därför grenröret ersättas med ett grövre dito. Avgaserna går sedan i tur och ordning cylidervis till turbon. Detta skapar avgaspulser som kommer med jämna mellanrum. Pulserna gör att turbon reagerar snabbare vid gaspådrag. Avgasströmmen går sedan vidare ut genom kalaysatorn och avgassystemet, och här gäller det att hela tiden skapa ett så litet mottryck som möjligt. Det är extra viktigt att ha ett grövre avgassystem närmast turbon, eftersom avgasernas volym minskar mer och mer då de kyls av ju längre bak de kommer.

Chiptrim
Man kan med endast chiptrim höja effekt och vridmoment högst avsevärt i en 1.8T. På modeller 95-97 anser de flesta motortrimmare att 195 hk är det som kan tas ut. På 98- visar nya rön på att motsvarande ansträngning med den nya turbon ger 220 hk. Det är i slutändan chiptrimmaren det hänger på. Han måste noga avväga alla ovan nämnda faktorer när han skapar ett trimchip. Om du är ute efter ett trimchip till din bil, så handlar det om att lita till chip-företagets goda omdöme. I slutändan är det ändå du själv som bestämmer om din bil skall hålla ihop och fungera. Har du trimmat din bil, så skall gaspedalen tryckas ner med omtanke.

Ännu mer effekt
Om du vill gå vidare och trimma mer än bara med chip, så finns det stora möjligheter att ta ut enorma effekter ur 1.8T motorn. Nedan har jag gjort en liten lista, där jag omnämner vilka komponenter som måste bytas senast vid ett visst effektuttag. Den skall läsas som så, att den givna komponenten måste bytas om effekten i motorn är tänkt att överstiga den givna effekten.

Filter bytes alltid
Turbo -97 195 hk
Turbo 98- 220 hk
Luftmängdmätare -97 220 hk
Avgassystem 220 hk
Intercooler 250 hk
Grenrör 250 hk
Konfilter 260 hk
Spridare 260 hk
Spjällhus 280 hk
Kamaxlar 300 hk
Modifierat topplock 330 hk Större insug- och avgaskanaler.

Observera att det självklart t.ex kan vara till fördel att använda ett rejält avgassystem redan vid endast chiptrimning. Avgassystemet måste alltså bytas vid c:a 220 hk, men upp till den effekten så är originalsystemet funktionsdugligt. Motsvarande gäller för samtliga andra delar som är listade. Listan är också bara en fingervisning om hur mycket arbete det är att nå en viss effekt. Det skall givetvis till en del andra delar också, men dessa är de dyra komponenterna. Sedan vill jag nämna att uppgifterna är upphämtade från flera olika håll, och det är inte alls osannorlikt att någon/några av uppgifterna är direkt felaktiga!

Extra laddluftkylare
Att montera en extra laddluftkylare i serie med originalvarianten är ett bra sätt att öka motorns prestanda (Alternativt byta ut den gamla). Då kan man ytterligare höja verkningsgraden för laddluftkylningen.

Vatteninsprutning
Det går också bra att tillsätta vatten till insugninsluften. Detta görs bäst efter laddluftkylningen, eftersom vattnet annars kondenserar i den. Vattnet tar huvudsakligen upp värme från luften under kompressionen i cylindern. Det ökar alltså inte nämnvärt mängden luft i cylindern i sig (som t.ex en extra laddluftkylare), men tillåter istället ett högre laddtryck än vad det effektiva kompressionförhållandet annars hade gjort. Nackdelen att man måste hålla kollen på vattennivån är uppenbar. Tar vattnet slut föreligger fara för motorskador. Tänk också på att vattnet i sig bidrar till en volymökning av avgaserna då det förångats. Man måste se till att grenrör och avgassystem tål den ökade gasmängden.

Större turbo
Att montera en turbo som är konstruerad för ett högre luftflöde är en nödvändighet om man skall nå höga effekter utan att kompromissa. Den större turbon kan ladda mer och värma mindre.

Grenrör, sportkatalysator och grövre avgassystem
Ett specialanpassat avgassystem ger bättre respons och lägre temperatur i turbon, vilket kan bidra till en bättre verkningsgrad och högre effekt. Gränsen för vad originalsystemet klarar av nås då avgaserna börjar stocka sig i grenrör och/eller avgassystem. Effekten kan i extremfallet bli att mottrycket orsakar ett tillbaka flöde av avgaserna in i cylidern.

Slangar och kopplingar
För riktigt höga laddtryck kan man bli tvungen att byta ut luftslangarna. Dels för att få en bättre luftgenomströmning, dels för att tåla det höga trycket.

Luftfilter
Man kan också vilja byta ut sitt filter mot ett filter i kon-form, som har extra stor filteryta och som tillåter ännu högre luftgenomströmning och mindre motstånd.

Preparera topplocket
För att kunna nå riktigt höga laddtryck kan det krävas att man sänker det geometriska kompressionsförhållandet genom att öka förbränningsrummets volym. Detta kan göras genom en urfräsning i topplocket, eller genom att man byter ut topplockspackningen mot en tjockare. Det kan också krävas att man gör insugs- och avgaskanalerna grövre för bättre andning.

Byta kamaxel
Om man byter till vassare kamaxlar kan man få ett bättre klipp, främst på höga varv. En specialdesignad kamaxel kan också sänka avgastemperaturerna. Riktigt vassa kamaxlar kan försämra tomgången och lågvarvsegenskaperna.

Progressiv bränsletrycksregulator eller större spridare
Om man inte kan få fram tillräckligt mycket bränsle till förbränningen finns två vägar att gå. Om man bara behöver måttligt mycket mer bränsle kan man välja att montera en progressiv bränsletrycksregulator, som höjer bränsletrycket vid det tillfälle då systemet inte kan få fram tillräckligt med bränsle. I de fall då man önskar öka effekten mycket måste man byta spridare. Detta erfordrar att hela bränslesystemet omprogrammeras från början, vilket kan vara ett mycket omfattande arbete.

Senast redigerat av LIVINL0UD (17 juli 2011)

LIVINL0UD
17 juli 2011 · 1 582 Inlägg

Visst är 250hk mycket i en A4 som har 150hk som standard. Men original kolvar/stakar håller om man inte ska över 300hk gränsen. Det är då man ska in i motorn och då börjar det kosta cool

Men original kopplingen pallar inte riktigt med dom 250hk så därför skulle jag behöva förstärkt kopplingskit.

Jo visst behövs det göras en hel del saker för att plocka ut 250hk ur en vanlig A4 1.8T, gratis är det ju inte direkt smile


AEracing skrev:
Ta det inte på fel sätt men är 250hk mycket i sammanhanget A4 1,8T? Hur länge orkar original kolvar mm hänga med i effekt innan man måste byta.

Har varit lite sugen precis som trådskaparen men det verkar som att det krävs mycket modifiering för att plocka ut "lite" effekt. Stämmer det?

JX
19 juli 2011 · 107 Inlägg

Hmm.. vad går chippning på för respektive bil då, någon som har några ungefärliga priser? smile

Edit: Hmm det var kanske inget, det stod ganska klart och tydligt om man letade tongue

Men priserna man ser på t.ex. www.bsr.se , kan de verkligen stämma? Tycker det verkar rätt billigt ändå tongue eller behöver man nå mer prylar än bara chipp?

Senast redigerat av JX (19 juli 2011)

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
LIVINL0UD
19 juli 2011 · 1 582 Inlägg

Kolla in www.dahlbackracing.se, www.ace-competition.se eller www.stertman.com smile


JX skrev:
Hmm.. vad går chippning på för respektive bil då, någon som har några ungefärliga priser? smile

Edit: Hmm det var kanske inget, det stod ganska klart och tydligt om man letade tongue

Men priserna man ser på t.ex. www.bsr.se , kan de verkligen stämma? Tycker det verkar rätt billigt ändå tongue eller behöver man nå mer prylar än bara chipp?

Senast redigerat av LIVINL0UD (20 juli 2011)

JX
20 juli 2011 · 107 Inlägg

LIVINL0UD skrev:
Kolla in www.dahlbackracing.se, www.ace-competition.se eller www.stertman.com smile

Okej, tackar! smile

Hur är det förresten med att de skriver att de behöver köras på 98-oktan efter chippning? Är det något som måste göras eller är det något de skriver för att "safe-a" bara?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
unsuspected
20 juli 2011 · 203 Inlägg

JX skrev:

LIVINL0UD skrev:
Kolla in www.dahlbackracing.se, www.ace-competition.se eller www.stertman.com smile

Okej, tackar! smile

Hur är det förresten med att de skriver att de behöver köras på 98-oktan efter chippning? Är det något som måste göras eller är det något de skriver för att "safe-a" bara?

Varför snåla när man har trimmat bilen? smile

Wicca
20 juli 2011 · 886 Inlägg

Sry om jag sticker in huvudet här, men när man ändå trimmar bilen, vore det inte en bra idé att konvertera till etanol när man ändå är igång? Det borde väl ge en ganska prisvärd effekthöjning?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
JX
20 juli 2011 · 107 Inlägg

unsuspected skrev:
Varför snåla när man har trimmat bilen? smile

Så man har råd att köra den lol

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Jennsii
20 juli 2011 · 64 Inlägg

JX skrev:

unsuspected skrev:
Varför snåla när man har trimmat bilen? smile

Så man har råd att köra den lol

Har man inte råd att köra bilen så är det väl bättre att låta bli chip osv!?!? Du får ju oftast högre bränsleförbrukning om du kör på 95 så i slutändan handlar det bara om några kr mer vid varje tank!

TS_quattro fyrkrafsare
20 juli 2011 · 1 443 Inlägg

Skulle nog inte slå i snålbensin (95) i en motor optimerad för 98 oktan, hur som helst så gick min TS "snålare" (0,5 dl/mil mindre) på 98 än 95 så det gick på ett ut mer eller mindre...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
JX
20 juli 2011 · 107 Inlägg

Jennsii skrev:
Har man inte råd att köra bilen så är det väl bättre att låta bli chip osv!?!? Du får ju oftast högre bränsleförbrukning om du kör på 95 så i slutändan handlar det bara om några kr mer vid varje tank!

Tja, inte alla gånger man behöver kräma ut allt ur motorn, så går det att köra snålt däremellan så är ju inte det dåligt precis smile

Dock köper jag det ni säger, att de går "snålare" på 98, vill minnas att jag hört det förr.



Hur är det förresten med extrautrustning på dessa bilar.. S4 antar jag att det mesta ingår i (AC och elhissar runtom är väl i princip det viktigast), hur är det med A4? Och hur är det med dragkrok på dessa bilar, går de att plocka bort eller finns det dem som är fast monterade?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang