Köpråd: Audi S4 2.7 vs A4 1.8T quattro - kring -99

JX
2 juli 2011 · 107 Inlägg

Är ute efter en ny bil!

A4 1.8T quattro vs. S4 2.7 biturbo, vilken skille du/ni rekommendera?
Det jag är ute efter är något från 96-97 och frammåt, -99 vore perfekt.

Jag är ute efter något som är roligt att köra (därav quattro på A4) men ändå är hyfsad billig i drift, så det jag funderar på mest är kostnader i efterhand, typ försäkring och speciellt bränsleförbrukning? Vad ligger respektive bil på? Vad har de för för/nackdelar?

Är tacksam för tips big_smile

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
LIVINL0UD
2 juli 2011 · 1 582 Inlägg

Har du ekonomi för en S4 så hade jag inte tvekat en sekund. Är du ute efter att trimma bilen eller ska du köra med original hk? För om du ska trimma så är det betydligt billigare med en S4 att komma upp i hk jämfört med en 1.8T om du inte köper en som redan är trimmad. quattro är helt underbart, speciellt på vintern big_smile

Jag kör själv idag en 1.8T och är grymt nöjd med bilen, visserligen är min ganska så trimmad så den rör ju på sig fint samt hänger på en original S4 smile

Jag betalar 500:-/mån i helförsäkring för min A4 och den står på mig. Kör man normalt med bilen så drar den 1l/mil blandad körning. Kör inte så mycket landsväg, men senast när vi skulle till Jönköping så drog bilen 0.8l/mil och då var vi 4 personer i bilen och höll 110-130km/h i snitt.

S4 har betydligt dyrare försäkring jämfört 1.8T, sen beror det också på om du själv ska stå på bilen eller någon förälder?

Köper du en S4 så köp gärna en 99B pga dom tidigare hade problem med grenröret och från 99B så är dom uppgraderade + facelift smile

Finns mycket mer att läsa på www.nordicaudi.com där har du även en köpguide för A4 på FAQ.

JX
3 juli 2011 · 107 Inlägg

Tja, råd att köpa den har jag, men det jag vill få fram med den här tråden är om jag har råd att köra den smile Funderar som sagt om jag ska nöja mig med någon "snålare" (?) A4 istället.

Och jag är bara ute efter att chippa i så fall, inget annat såvida det inte är prisvärt.

Vad har du för trimm på din då? Antar att 1 l/mil inte är vad en A4 drar original/chippade i all fall?

Om det blir förälder eller ej beror på vad det kostar, känns dumt att snylta på dem mer än vad jag redan gör smile

Hur vet man vad som är 99A respektive 99B då?

Förresten, vad kostar det att serva respektive bil, någon som vete? Hur ofta ska det göras, och hur mycket kan man göra själv?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
TS_quattro fyrkrafsare
3 juli 2011 · 1 443 Inlägg

S4 är dyrare vad gäller allt (utom möjligtvis trimmet) bromsarna och andra slitdelar är dyrare, dyrare service, försäkring, skatt, förbrukning etc etc, sen är det mer bil än en vanlig 1.8T, dock så tror jag du får mer bil per krona om du köper en 1.8T/ts än vad du får om du kör på S4. Troligtvis är det även lättare att hitta en fin/välskött 1.8T då utbudet där av förklarliga skäl är större... Dock så är ju S4:an en riktigt trevlig bil utan tvekan  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
LIVINL0UD
3 juli 2011 · 1 582 Inlägg

Om du har råd att köra den beror på en del olika saker smile jobbar eller studerar du? Bor du hemma eller har du eget? Har du höga räkningar/utgifter varje månad?

Chippar du en S4 så har du 300hk+ om man nu ska titta på vad DBR eller ACE erbjuder. Är du ute efter en vanlig 1.8T eller TS modellen?

Du kan kolla min garaget sida för att se min spec på motorn smile pratar vi stadskörning så kan du räkna med 1l/mil för en original/chippad A4 med quattro.

Hur gammal är du?

99b har de nya lysena med klarglas som "sitter ihop med blinkersen" och spolarmunstyckena till vindrutan ligger "under" huven vid vindrutan. Knappsatsen och kliman skiljer sig också osv.

S4 är betydligt dyrare att serva jämfört med en A4, speciellt om vi pratar om den "stora servicen" med kamrem, spännrullar, vattenpump, turbos byte. Men enklare service som olja + filter så bör det inte skilja såg så jätte mycket. Jag byter olja + filter i min A4 varje 1000:e mil. Annars är intervallen 1500:e mil.




JX skrev:
Tja, råd att köpa den har jag, men det jag vill få fram med den här tråden är om jag har råd att köra den smile Funderar som sagt om jag ska nöja mig med någon "snålare" (?) A4 istället.

Och jag är bara ute efter att chippa i så fall, inget annat såvida det inte är prisvärt.

Vad har du för trimm på din då? Antar att 1 l/mil inte är vad en A4 drar original/chippade i all fall?

Om det blir förälder eller ej beror på vad det kostar, känns dumt att snylta på dem mer än vad jag redan gör smile

Hur vet man vad som är 99A respektive 99B då?

Förresten, vad kostar det att serva respektive bil, någon som vete? Hur ofta ska det göras, och hur mycket kan man göra själv?

Danne_gg KTH Ingenjör;)
3 juli 2011 · 391 Inlägg

S4 kan bli en riktigt dyr men underbar affär... Hittar man en frisk maskin så fine men turbobyten är en affär på 30-50lax...
Finns mycke som kostar på de bilarna men fan va goa dom är! Och visst det behöver inte rasa något... men du bör ju ha det i åtanke iaf!

Four rings to rule them all!
JX
4 juli 2011 · 107 Inlägg

TS_quattro skrev:
S4 är dyrare vad gäller allt (utom möjligtvis trimmet) bromsarna och andra slitdelar är dyrare, dyrare service, försäkring, skatt, förbrukning etc etc, sen är det mer bil än en vanlig 1.8T, dock så tror jag du får mer bil per krona om du köper en 1.8T/ts än vad du får om du kör på S4. Troligtvis är det även lättare att hitta en fin/välskött 1.8T då utbudet där av förklarliga skäl är större... Dock så är ju S4:an en riktigt trevlig bil utan tvekan  smile

Vad är det för skillnad på T och Ts då?
Jo det är ju just det, just nu står jag lite mellan prestanda vs pengar.. egentligen är jag ute efter någon bil som är hyffsat billig att köra och äga, men såklart är det ju heller inte fel med en som går bra och är rolig att köra, därför känns det svårt att välja smile

LIVINL0UD skrev:
Om du har råd att köra den beror på en del olika saker smile jobbar eller studerar du? Bor du hemma eller har du eget? Har du höga räkningar/utgifter varje månad?

Chippar du en S4 så har du 300hk+ om man nu ska titta på vad DBR eller ACE erbjuder. Är du ute efter en vanlig 1.8T eller TS modellen?

Du kan kolla min garaget sida för att se min spec på motorn smile pratar vi stadskörning så kan du räkna med 1l/mil för en original/chippad A4 med quattro.

Hur gammal är du?

99b har de nya lysena med klarglas som "sitter ihop med blinkersen" och spolarmunstyckena till vindrutan ligger "under" huven vid vindrutan. Knappsatsen och kliman skiljer sig också osv.

S4 är betydligt dyrare att serva jämfört med en A4, speciellt om vi pratar om den "stora servicen" med kamrem, spännrullar, vattenpump, turbos byte. Men enklare service som olja + filter så bör det inte skilja såg så jätte mycket. Jag byter olja + filter i min A4 varje 1000:e mil. Annars är intervallen 1500:e mil.

Just nu har jag jobb och i princip inga utgifter alls då jag fortfarande bor hemma, men jag är 22 så tanken är väl att jag någon gång ska flytta också smile

Blir nog mest blandat för min del. Vad drar de långkörning då?

Aha, typ denna då antar jag? Som jag f.ö. är sugen på då den finns rätt nära, men är lite tveksam till att det är kombi.

Hur ofta skall man utföra kamremesbyte och turbobyte då? Olja och filter, kommer man åt att göra sånt själv då?

Danne_gg skrev:
S4 kan bli en riktigt dyr men underbar affär... Hittar man en frisk maskin så fine men turbobyten är en affär på 30-50lax...
Finns mycke som kostar på de bilarna men fan va goa dom är! Och visst det behöver inte rasa något... men du bör ju ha det i åtanke iaf!

Hua.. någon som vet vad turbobyte kostar på en A4 då som jämförelse?


Lär f.ö. bli skaplig skillnad med ny bil, just nu kör jag 745:an till vänster, så när något går sönder är jag van att det går att fixa enkelt också smile

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Tott
4 juli 2011 · 130 Inlägg

hur bilar drar o så beror ju helt på din körstil (= har du tung fot eller inte?
om jag hade fått välja samma sak så hade jag valt s4:an alla dagar pga jag älskar ljudet från motorn och allt. Om du kör hårt med din S4 så kanske du tillochmed skulle byta olja o så var 500:e mil istället och det är ju lite dyrare. sen ska du alltid höra om turbosarna när dom är bytta osv, på en A4 skulle man ju kunna byta själv kanske (jag vet inte, inte tittat in i motorrummet), men på en S4:a så är det jävigt trångt och du måste riva fronten för att komma åt allt.

kammremsbytet tror jag är vid 12k mil. turbon går väll tills det börjar gå dåligt tongue

T och TS har respektive 150 och 180hk. allt är lika och det som skiljer är chippet.

så om du ska ha en bil som är billig att äga och köra skulle jag nog säga en  a4 T med chip så kan du nog lägga ut lite på IC och såna grejer. då har du nog en jävligt roligt bil också. MEN! en S4a är alltid en s4a wink

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Danne_gg KTH Ingenjör;)
5 juli 2011 · 391 Inlägg

För att byta turbos på S4an måste du väll ändå lyfta motorn? därav priset...
medans du kanske lägger 4-5timmar på ett turbobyte på en A4...

Four rings to rule them all!
Tott
5 juli 2011 · 130 Inlägg

Danne_gg skrev:
För att byta turbos på S4an måste du väll ändå lyfta motorn? därav priset...
medans du kanske lägger 4-5timmar på ett turbobyte på en A4...

Om jag inte minns fel så tror jag man kunde demontera hela fronten och massa annan skit, men det är nog lättare att ta ut motorn om det ska bytas. Sen är ju 2 turbosar inte heller så billigt direkt.

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
TS_quattro fyrkrafsare
5 juli 2011 · 1 443 Inlägg

Tott skrev:
T och TS har respektive 150 och 180hk. allt är lika och det som skiljer är chippet.

TS har andra kammar än T och således ett lite annorlunda effektregister, när T lägger ned verkstaden vid 3500 varv (mer eller mindre) så skyfflar TS på med stora spaden hela vägen till varvstopp, den är piggare och mer varvvillig än vanliga T och inte bara pga programvaran...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
CrilleD
5 juli 2011 · 831 Inlägg

A4an för min egen del krånglade mest med dyra reparationer som följd. Ingen vidare körglädje heller, jag hade nog varit lyckligare med en Nissan Micra.

LIVINL0UD
5 juli 2011 · 1 582 Inlägg

Hade du en original A4 så kan jag absolut tänka mig att den var sjukt tråkig wink men med lite krut i motorn så blir det en helt annan bil kan jag lova smile

CrilleD skrev:
A4an för min egen del krånglade mest med dyra reparationer som följd. Ingen vidare körglädje heller, jag hade nog varit lyckligare med en Nissan Micra.

JX
5 juli 2011 · 107 Inlägg

Suck, ja det får inte vara lätt inte sad

Håller fortfarande på och funderar på vad jag ska välja, om jag ska slå på stort med en S4 eller nöja mig med en A4 o istället dra på med lite trimm på den. A4 har ju alla fördelar (billigare) mer än att ja, det är ingen S4 smile

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
JX
13 juli 2011 · 107 Inlägg

En till fråga.. vad kostar kamremsbyte på A4 respektive S4? Hur ofta ska det göras?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
TS_quattro fyrkrafsare
13 juli 2011 · 1 443 Inlägg

A4 1.8T (B5) 12000 mil ELLER 5 år, kostar ca 10.000 inklusive vattenpump och "standardservice med tändstift"

edit: på V.A.G alltså...

Senast redigerat av TS_quattro (13 juli 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
JX
15 juli 2011 · 107 Inlägg

Okej, tackar!

Vad är V.A.G. ?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
15 juli 2011 · 2 203 Inlägg

JX skrev:
Okej, tackar!

Vad är V.A.G. ?

V.A.G är samlingsnamnet/organisationen för Volkswagen, Skoda, Seat och Audi. Volkswagen AG.

En auktoriserad V.A.G verkstad lagar bara dessa bilar.

JX
17 juli 2011 · 107 Inlägg

Rspeter skrev:

JX skrev:
Okej, tackar!

Vad är V.A.G. ?

V.A.G är samlingsnamnet/organisationen för Volkswagen, Skoda, Seat och Audi. Volkswagen AG.

En auktoriserad V.A.G verkstad lagar bara dessa bilar.

Aha på så vis big_smile


Ungefär hur länge brukar en turbo hålla då förresten?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
17 juli 2011 · 2 203 Inlägg

JX skrev:

Rspeter skrev:

JX skrev:
Okej, tackar!

Vad är V.A.G. ?

V.A.G är samlingsnamnet/organisationen för Volkswagen, Skoda, Seat och Audi. Volkswagen AG.

En auktoriserad V.A.G verkstad lagar bara dessa bilar.

Aha på så vis big_smile


Ungefär hur länge brukar en turbo hålla då förresten?

Tills den går sönder. En turbo har ingen speciell livslängd utan det beror på hur bilägarna har brukat bilen. Man byter inte förräns den i princip rasar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang