Hej Alla som gett mig så goda tips!
Nu har jag varit och provkört en hel drös med bilar, så här tyckte jag (en total novis som behöver en rejäl hästbil som går fram i all möjlig och omöjlig terräng och dessutom kan dra 2 ton). Ni duktiga bilkännare out there, snälla rätta mig där jag har totalfel. Detta är min ytterst personliga åsikt efter provkörning av bilar i olika årsmodell och miltal (vilket inte gör detta till ett helt rättvist test om man säger så, man vad fasen detta är ett test från min ytterst personliga verklighet):
KIA SORENTO
+ väldigt god bränsleekonomi (ca 0,7/l) imponerande för en så stor bil (och för en som gjort misstaget och kört Hyundai Santa Fe i åtta år...hundratusentals kronor bensin senare...)
+ mycket förbättrad yttre formgivning
+ snygg tvåfärgad inredning, extra plus för härliga panoramataket
+ Imponerande 7 års nybilsgaranti
+ mycket bil för pengarna, men det känns som en förklädd Hyundai
+ Stor och maffig och man känner som om man sitter i ett skepp, fast jag undrar om det är en förklädd liten optimistjolle...
- Får mer känsla av att jag sitter i en minibuss för att köra ungar till fotbollen (säkert helt utmärkt för detta ändamål), men jag ska köra fullblod genom snö och dynga. Klarar den en omgång i terrängen?
- Lite "smeckig"
- Lite högljudd
- Varför har de ändrat, vad fasen det nu är, så att nya Sorenton nu får dra mindre än sin superstarka föregångare som var perfekt för häst och båtsläp. Ett stort minus för mig, om än bilen fortfarande får dra 2 ton.
Okej, jag gillar Sorenton, jag tycker den är rätt juste, men något säger mig att den har mer + på designsidan än tekniksidan. Är det ännu en förklädd riskokare?
VW Touareg CDI (import)
+ Ett jäkla muskelpaket. Här finns lite resurser under huven!
+ Jag gillar formen, det är en kaxig bil. Ett stort as.
+ Känns som om att den här bilen kan dra Ålandsfärjan eller en hel cirkuskaravan, men det är just det, det är lite cirkus över den här bilen.
- Det känns som att sitta i ett tivoli. Alldeles för mycket knappar och skit överallt. Allt blinkar och är i en enda röra. Vem har slängt in alla knapparna på instrumentpanelen? Herregud, jag blir helt trött...hur fasen ska jag reda ut vad allt detta är...
- Bilen vi provkörde hade instabilitet i ratten vilket var drygt på en så dyr bil. Ska kanske inte skylla detta på bilen, kan ju vara en service fråga, vad vet jag. Hur som haver gjorde faktumet mig osäker på köp.
- När vi körde av landsvägen och in på en liten grusväg då började det varningsplinga i hela bilen. - Oh my god jag kör off-road! Warning Warning! - Men hallå! Det är väl meningen med den här bilen??? Verkar vara mycket snack och lite verkstad här om man säger så.
BMW X5
+ Stabil
+ Säkert en jättebra bil
- Men den är ju fantastiskt tråkig, så himla "tysk"
- Bagaget är högt och luckan man ska fälla ner är grymt opraktisk för våra hundar som ska hoppa in.
- Hur funkar den här 4x4 driften egenligen i "verkligheten".
Hade bagaget varit smartare hade den nog trots tråkigheten varit ett alternativ. Jag känner mig väldigt säker i den här bilen.
BMW X3 3,0 DA (import)
- Alltså den här bilen gillar jag bara helt enkelt inte. Tyvärr tillåter inte min ekonomi att köpa den senaste årsmodellen och bilen vi provade var en 2004:a och var helt enkelt ingen rolig bil, motorn var trög och nej, den var bara inte kul. De 9500 milen den har på nacken har tagit hårt. Men för ärlighetens skull så var kanske provbilen inte i bästa skick... Känner att den här bilen förtjänar en andra chans. Värt att testa en nyare modell och jämföra.
- Dålig manövrering
- Känns som en tröska
- För liten för våra häst/hund behov
VOLVO XC90 summum diesel
+ Ett skepp
- Ett skepp
Ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga, den är ungefär lika rolig som BMW X5.
+ Känns otroligt trygg, bekväm och stabil
- Klarar motorn mina behov?
- Tar jag mig upp för isig serpentivväg på Hallandsåsen utan att köra fast eller glida ner i ena hagen? Hm...tveksamt... Den här bilen är nog mer för stan' och för folk som "vill" köra SUV, hellre än behöver det.
VOLVO XC60
+ I love it! Jag bara satte mig och kände mig som hemma.
+ Enkel och snygg instrumentpanel. Här har Volvo verkligen lyckats att skala bort all onödig skit och vad som är kvar är alla nödvändigheter i en jäkla snygg och enkel förpackning. (VW Touareg: Ta en kurs hos Volvo!)
+ Bekväm, trygg, stabil utan att vara tråkig plåtlåda
- Dyr
- Men hur tuff är den här lilla spolingen egentligen? Är 4x4 driften "på riktigt"?? Är detta bara en "urban-cowboy"? (jag vill inte erkänna det, men det är väl egentligen bara en lite roligare version av XC90, men jag gillar den skarpt!)
- Men varför i hela friden har de gjort en 2-hjulsdriven version? Varför vill man ha en 2-hjulsdriven SUV? Jag vet inte men poletten trillar inte ner på mig.
XC60 står högt på listan om jag kan hitta en i vettig prisklass (OCH 4x4!!!)
AUDI Q7 3,0 TDI, (import)
+ Stor, snygg bil
- Anonym, kommer knappt ihåg att jag kört denna bilen. Liksom Touaregen var denna väldigt instabil i ratten. (Hmm kanske beror mer på bilhandlaren än bilarna, då båda dessa kom från samma hall...)
- Lite väl mycket bling på instrumentpanelen
- imponerade helt enkelt inte, jag förväntade mig mer av denna bilen
- Väldigt hög bak (högt för doggarna att hoppa in, högt att lasta havresäckar...men säkert perfekt höjd för att sätta sig och ta en latte vid trottarkanten)
MERCEDES GLK 4-matic
+ vi körde en bil som gått 12000 mil och den kändes som en splitterny bil. Detta var en förtroende ingivande körupplevelse.
+ Kvalitet, kvaltiet, kvalitet: Detta känns som en solid, super trygg bil.
+ Grym dragkapacitet: 3,5 ton!!!
- Tyvärr känns det också som en John Deer. Dieselmotorn är tråkig och man börjar undra var lastaren har tagit vägen...
- Alltså jag kan inte ljuga. Den här bilen är helt enkelt inte snygg. Den är ful. Linjerna är mer som ett leksaks-lokomotiv än en modern SUV.
- Nej, det här känns mer om min kära fars gamla två-tonnare. Jag kan bara inte förlika mig med den, fast än att min hjärna försöker övertyga mig om vilken gedigen bra bil det här säkert är.
Önskar jag hade fått testa den här bilen på skogsväg med lösssnö istället då hade jag kanske fått en helt annan uppfattning. Men nu går den tyvärr bort på sin traktor-faktor.
MERCEDES ML 350 4-matic
+ Ohhhhhh I Like it! - Jag tar den. Klappat och klart!
+ Grym dragkapacitet: 3,5 ton!
+ Skön och lätt att köra, känns mycket piggare och roligare än GLK:n
+ Bekväm, superstabil. Det här är en riktig jäkla bil.
- Ja jag kommer inte på något minus...skulle väl vara priset då...och att bilen vi provade inte hade någon taklucka, det hade ju varit nice. (ha ha ha!)
LANDROVER Freelander version S samt HSE (provade både import + svensksålda)
+ Okej, det här känns ääääääääääääntiligen som en jeep. Alla de andra får ursäkta.
+ Gillade både diesel och bensinmotorn. Båda känns förvånande pigga.
+ Otroligt smidig och lättmanövrerad.
- Inte samma gedigna kvalitetskänsla som Mercedes ML & GLK.
- Känns som att denna bil åldras ganska snabbt.
Men jag måste säga att detta är en av mina favoriter!
SUBARU Outback
- Föll direkt på att automaten inte får dra mer än 1400-1500 kg...sorry Subuaru.
- Subaru: Lyssna nu: Alla borde ha taklucka som standard så den blir lite sexigare. Jag vill känna vinden i håret när jag bränner runt i den här.
+ Annars tror jag detta är en jäkla bra och prisvärd bil, väldigt trevlig att köra.
+ Designen har tagit sig, det finns ljus i slutet av tunneln...
SUBARU Forester
- Föll också platt fall på att automaten inte får dra mer än 1400-1500 kg... Men hallå, vad är det för underdimensionering? Hur tänkte de där? Slå en signal till Mercedes och snacka med ML och GLK killarna om hur man gör en dragbil.
+ Precis som outbacken säkert en rejäl och bra bil både i skogen och på landsväg.
- Nej, den är inte snygg den här bilen. Den ser ut som ett skåp. Men "don't judge the book by its cover". Det här är nog en bil med många fördelar under lacken.
Valet står nu mellan:
Landrover Freelander
MB ML
XC60