3697
Sök

Hjälp med att bygga om från förgasre till insprutning volvo.

3 182 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
ska köpa en volvo 244 86a med 14tusen mil på mätaren men som antagligen har förgasare, jag undrar hur pass mycket jobb är det att bygga om till insprut på den och vad behöver man.

3 292 Inlägg
10 juli 2011
pukan2 skrev:
ska köpa en volvo 244 86a med 14tusen mil på mätaren men som antagligen har förgasare, jag undrar hur pass mycket jobb är det att bygga om till insprut på den och vad behöver man.

Bra mycket jobb att bygga om till insprutare, det mesta av elsystemet måste ju bytas ut för att passa styrbox osv osv,

Men inget är ju omöjligt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 182 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
så svårt kan det inte vara spridare och allt siter gör ändå i insuget på dom flesta insug. frågan är ändå vilket insug med härva man använder så det passa på den toppen som sitter idag. samt räcker det med 1 st bensin pump eller måste jag fixa en insprutnings tank med.

3 292 Inlägg
10 juli 2011
pukan2 skrev:
så svårt kan det inte vara spridare och allt siter gör ändå i insuget på dom flesta insug. frågan är ändå vilket insug med härva man använder så det passa på den toppen som sitter idag. samt räcker det med 1 st bensin pump eller måste jag fixa en insprutnings tank med.

Det är bra med jobb att bygga om till insprutning enligt mig.. men andra som besitter andra kunskaper än vad jag gör kanske tycker det är skitlätt.

Du bör ha en förpump och en matarpump, en i tanken och en under förarstolen. Samt att du åxå måste dra en returledning från motorn till tanken, och armaturen bör passa från vilken 240 insprutare som helst. På insprutar armaturen har monterar du sen enkelt på röret för returen.

Vissa finner det lättare att byta hela tanken medans andra finner det smidigast att bara byta armatur.

5 111 Inlägg
10 juli 2011
Du får den aldrig besiktigad med en insprutningskonverterad A-motor bara så du vet.
Enda utvägen blir att skaffa en F-motor med komplett sprut och katalysator, då kan du regga om med den.
Vet att det inte besvarar din fråga men sånt kan ju vara bra att veta från början.

3 292 Inlägg
10 juli 2011
Volvo544special65 skrev:
Du får den aldrig besiktigad med en insprutningskonverterad A-motor bara så du vet.
Enda utvägen blir att skaffa en F-motor med komplett sprut och katalysator, då kan du regga om med den.
Vet att det inte besvarar din fråga men sånt kan ju vara bra att veta från början.

Japp.. glömde att säga det jag åxå.. detta ämne har tagits upp många många gånger i andra trådar.. big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 juli 2011
E-motorn är ju också en möjlighet när det är en -86, den har ju betydligt mycket mindre elektrisk utrustning.
Det lättaste är ju att köpa en billig insprutad 240 att slakta på motor, tank, soppapumpar & eldetaljer. Om du är riktigt seriös så tar det några timmar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 111 Inlägg
11 juli 2011
Svårt regga med en E bara...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 juli 2011
Volvo544special65 skrev:
Svårt regga med en E bara...

Nja kan det vara så svårt? Den fanns ju som orginal motoralternativ 1986.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 111 Inlägg
11 juli 2011
Jo, men det spelar ingen roll, problemet som jag fattat det är att det krävs intyg på att motorn är i originalskick, som Volvo inte längre vill lämna ut, som man slipper med en katrenad motor (som är certifierad för det alltså, så att sätta en kat på en E är inget alternativ).

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
en annan fråga 244an har 4 växlat kan man ta vilken m47 låda som helst att sätta i vilken kardan ska man ha i så fall.

749 Inlägg
11 juli 2011
pukan2 skrev:

Varför vill du ha insprutningssystem de ger ju absolut ingen fördel på en sån bil?
Förgasare är ju hur bra som hels om man sköter den dessutom billigare att underhålla och drar lite soppa.
Det är snarare en stor fördel att den har en förgasare.

Menar dock om det är motorn B230A, B230K förgasaren med automatchoke är inget vidare.
De flesta K motorer är nog ombyggda med A motorns förgasare.

Dock kan man behöva anpassa B230A motorn till 95oktanig bensin om det ej redan är gjort.
De brukar knacka i ventilerna när man tankar 95oktan men går tyst med 98oktan som de körts på från början.
Ombyggnaden är hyfsat enkel, man byter helt enkelt ut ventilena i cylinderhuvudet till ventiler från en B230F motor som går på 95oktan, sedan försvinner knacket.
Senast redigerat av Bjornn (11 juli 2011)

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
oki vet ej vad det är för motor en. men antar att det är b23a. vet hur vad det är man behöver för att få på en 5vxl låda

749 Inlägg
11 juli 2011
pukan2 skrev:
oki vet ej vad det är för motor en. men antar att det är b23a. vet hur vad det är man behöver för att få på en 5vxl låda

Du byter ut växellådan eventuellt kopplingen om splinsen i lamellen ej passar ingående axel till den nya växellådan.
Både M47 och M46 med elektronisk överväxel passar.
oavsett vilken låda du väljer så får du nog byta ut kardanaxelen eftersom M47 växellådan har hardyskiva som ansluts med 6 bultar.
M46 har 4bultsanslutning på medbringaren men växellådan är längre och därför behövs den tillhörande kardanaxlen som är kortare.
M46an har elektronisk överväxel som också behövs installeras, inte så mkt jobb tror jag, behövs nog bara ett överväxelrelä och en säkring.
Överväxlen M46 växellådan före 90års modell ska man frikoppla när man växlar till 5ans växel.
Men efter 90års modell är  överväxlen ombyggd så man ska kunna växla till och från 5an utan att frikoppla.
Kan kanske va en fördel att välja M46 från 90- om du vill ha den växellådan.

Sj hade jag valt 46 men båda lådorna fungerar bra till din bil.
M46 tål mer.

749 Inlägg
11 juli 2011
Förresten borde en Volvo från 1986 vara 5 växlad.
Min Volvo 240 från 1983 var 5 växlad.

En grej till förresten, undersök hur hastighetsmätaren får sin signal.
Borde vara elektrisk ifrån bakaxlen eftersom sista Volvo 240 med hastighetsmätarwire tillverkades 1983 vad jag vet men om den nu verkligen är 4växlad så kanske.
Senast redigerat av Bjornn (11 juli 2011)

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
har pratat med tanten som har bilen och bilen är standard utrustad det vill siga ingen lyx alls överhuvudtaget, bilen har 1 tidigare ägare samt den är pedant sköt och har rullat hela 14300mil, sörvas 1 gång per år på volvo. bes ut anmärkning som vanligt med 2000kr borde den vara värd tycker man.

749 Inlägg
11 juli 2011
pukan2 skrev:
har pratat med tanten som har bilen och bilen är standard utrustad det vill siga ingen lyx alls överhuvudtaget, bilen har 1 tidigare ägare samt den är pedant sköt och har rullat hela 14300mil, sörvas 1 gång per år på volvo. bes ut anmärkning som vanligt med 2000kr borde den vara värd tycker man.

Ja verkligen.
Men den är nog 5växlad med överväxel.

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
pukan2 skrev:

Ja verkligen.
Men den är nog 5växlad med överväxel.

hoppas det men tanten siger att den är 4vxlad.

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
pukan2 skrev:

Du byter ut växellådan eventuellt kopplingen om splinsen i lamellen ej passar ingående axel till den nya växellådan.
Både M47 och M46 med elektronisk överväxel passar.
oavsett vilken låda du väljer så får du nog byta ut kardanaxelen eftersom M47 växellådan har hardyskiva som ansluts med 6 bultar.
M46 har 4bultsanslutning på medbringaren men växellådan är längre och därför behövs den tillhörande kardanaxlen som är kortare.
M46an har elektronisk överväxel som också behövs installeras, inte så mkt jobb tror jag, behövs nog bara ett överväxelrelä och en säkring.
Överväxlen M46 växellådan före 90års modell ska man frikoppla när man växlar till 5ans växel.
Men efter 90års modell är  överväxlen ombyggd så man ska kunna växla till och från 5an utan att frikoppla.
Kan kanske va en fördel att välja M46 från 90- om du vill ha den växellådan.

Sj hade jag valt 46 men båda lådorna fungerar bra till din bil.
M46 tål mer.

är det svårt att koppla in od.

21 761 Inlägg
11 juli 2011
Bjornn skrev:
Min Volvo 240 från 1983 var 5 växlad.

Borde vara elektrisk ifrån bakaxlen eftersom sista Volvo 240 med hastighetsmätarwire tillverkades 1983 vad jag vet

Då hade du väl en GL gissar jag?

Enligt "240sidan.com" hade -83 GL en M47 (tidigare GL hade M46), däremot hade DL den fyrväxlade M45.

På samma sida står det också att från -86 blev det elektronisk hastighetsmätare. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 juli 2011)

Sök