3714
Sök

Hjälp med att bygga om från förgasre till insprutning volvo.

749 Inlägg
11 juli 2011
pukan2 skrev:
Bjornn skrev:
pukan2 skrev:
oki vet ej vad det är för motor en. men antar att det är b23a. vet hur vad det är man behöver för att få på en 5vxl låda

Du byter ut växellådan eventuellt kopplingen om splinsen i lamellen ej passar ingående axel till den nya växellådan.
Både M47 och M46 med elektronisk överväxel passar.
oavsett vilken låda du väljer så får du nog byta ut kardanaxelen eftersom M47 växellådan har hardyskiva som ansluts med 6 bultar.
M46 har 4bultsanslutning på medbringaren men växellådan är längre och därför behövs den tillhörande kardanaxlen som är kortare.
M46an har elektronisk överväxel som också behövs installeras, inte så mkt jobb tror jag, behövs nog bara ett överväxelrelä och en säkring.
Överväxlen M46 växellådan före 90års modell ska man frikoppla när man växlar till 5ans växel.
Men efter 90års modell är  överväxlen ombyggd så man ska kunna växla till och från 5an utan att frikoppla.
Kan kanske va en fördel att välja M46 från 90- om du vill ha den växellådan.

Sj hade jag valt 46 men båda lådorna fungerar bra till din bil.
M46 tål mer.

är det svårt att koppla in od.

Vet ej, man får kolla i ett kopplingsshema för överväxlen, men förmodligen fungerar det så att knappen på växelspaken sluter ett relä som ger spänning åt överväxel som jordas igenom motorn, vilket jag tycker är enkelt iallafall.

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
det är en dl och bilen har reggnummer mrt189 om nån vill kolla upp om den har 5vxl eller 4 vxl

749 Inlägg
11 juli 2011
Drönirettab skrev:
Bjornn skrev:
Min Volvo 240 från 1983 var 5 växlad.

Borde vara elektrisk ifrån bakaxlen eftersom sista Volvo 240 med hastighetsmätarwire tillverkades 1983 vad jag vet

Då hade du väl en GL gissar jag?

Enligt "240sidan.com" hade -83 GL en M47 (tidigare GL hade M46), däremot hade DL den fyrväxlade M45.

På samma sida står det också att från -86 blev det elektronisk hastighetsmätare. smile

Aha jo en GL var det då är kanske 240 från 86 fyrväxlad ändå.
Senast redigerat av Bjornn (11 juli 2011)

3 292 Inlägg
11 juli 2011
Jag tycker såhär, varför överhuvudtaget bygga om till insprutning.. ?  Verkar ju mycket smidigare att få tag i en som redan har insprutning om det nu är det du ska ha.. för det kommer bli en hel del grejer du måste köpa för att kunna få den att funka, samt dra ny soppaledning till tank osv osv.. mycket jobb om man ska göra det seriöst.

Spara pengarna för inköpet av bilen du tänkt köpa och spara pengarna till inköpet av delarna du har tänkt köpa och lägg ihop slantarna och köp dig en fin insprutare istället...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

21 761 Inlägg
11 juli 2011
Elschema till 81-84: http://www.volvoturbo.net/schema81-84.pdf  Kolla område D5, där är överväxeln.

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Jag tycker såhär, varför överhuvudtaget bygga om till insprutning.. ?  Verkar ju mycket smidigare att få tag i en som redan har insprutning om det nu är det du ska ha.. för det kommer bli en hel del grejer du måste köpa för att kunna få den att funka, samt dra ny soppaledning till tank osv osv.. mycket jobb om man ska göra det seriöst.

Spara pengarna för inköpet av bilen du tänkt köpa och spara pengarna till inköpet av delarna du har tänkt köpa och lägg ihop slantarna och köp dig en fin insprutare istället...

får nog vara förgasare på denna bil, skulle villa ha tag på ett förgasar turbo kitt till den.

749 Inlägg
11 juli 2011
pukan2 skrev:
Danne_1977 skrev:

får nog vara förgasare på denna bil, skulle villa ha tag på ett förgasar turbo kitt till den.

Förgasarturbokitt?
Isåfall kan du även välja växelåda M90 som är den slitstarkaste volvoväxellådan till bakhjulsdrift.
Vill du ha M46 växellådan ändå som också tål mycket så får du välja en kraftigare överväxel eftersom det finns olika som klarar olika belastningar, den klenare heter typ J tror jag.

Enklast och billigas är kanske att byta till en motor med förgasar och turbo men du behöver säkert runtomkringprylar också.
Du kan få problem med bilprovningen dock, men de ser ju inte allt.
Kanske inte är så kul om du nu skulle råka krocka en olaglig bil?

3 292 Inlägg
11 juli 2011
pukan2 skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja det är nog ett klokt beslut, är bilen otroligt snygg så vill du till att du gör en insprutningskonvertering åxå väldigt seriöst för att det ska bli bra... tar tid, kostar massa pengar och massa tid.

Förgasarturbokitten är inte lätta att få tag på.. men förr i världen fanns det företag som sålde dessa kit till B21A och B23A och liknande motorer, Biltema var ett av företagen som sålde dom i mitten slutet på 80 talet.

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
såg ett på blocket för några dagar sedan.

3 292 Inlägg
11 juli 2011
pukan2 skrev:

Låter ju otroligt med ett förgasartubokit på blocket.. dom är verkligen rätt så ovanliga nu för tiden... hittar du ett så slå till direkt.. om priset är det rätta.big_smile

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
pukan2 skrev:

Låter ju otroligt med ett förgasartubokit på blocket.. dom är verkligen rätt så ovanliga nu för tiden... hittar du ett så slå till direkt.. om priset är det rätta.big_smile

hade slagit till men jag är arbetslös så pengar finns inte.

3 292 Inlägg
11 juli 2011
pukan2 skrev:
Danne_1977 skrev:
pukan2 skrev:

Är du arbetslös och inte har några pengar så är nog inte en konvertering att tänka på heller, planer kan man ju ha, så kan man genomföra dom senare när man har ekonomi för det.. big_smile

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
pukan2 skrev:
Danne_1977 skrev:

Är du arbetslös och inte har några pengar så är nog inte en konvertering att tänka på heller, planer kan man ju ha, så kan man genomföra dom senare när man har ekonomi för det.. big_smile

har många planer för 244an men det är som sagt va planer. men samtidigt ska 940in säljas så då kommer lite pengar in dära. så känner nån sig sugen skicka ett pm. startar alltid o går bra.

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
ska hämta 244an imorn läger in bilder här då.  kommer inte skapa en profil en.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 juli 2011
Men jag ställer mig klart tveksam till svårigheterna med att besikta med B230E, jag har hjälpt flera kompisar med det. På regbesikningen tog dom inga intyg då iaf, men de kanske har blivit petigare.
Däremot så bör det ju finnas krav på ventilerade skivor eftersom alla 240 med sprut har det.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 182 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Men jag ställer mig klart tveksam till svårigheterna med att besikta med B230E, jag har hjälpt flera kompisar med det. På regbesikningen tog dom inga intyg då iaf, men de kanske har blivit petigare.
Däremot så bör det ju finnas krav på ventilerade skivor eftersom alla 240 med sprut har det.

jag har konverterat ett antal b asconor samt mantor till insprut samt bes dom utan att dom sagt nått alls men  det kanske är annorlunda på volvo

5 111 Inlägg
12 juli 2011
RD_87 skrev:

Det behövs däremot inte, tror det är över 200 hk man behöver det för besiktningens skull på en 240.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 juli 2011
Volvo544special65 skrev:
RD_87 skrev:

Det behövs däremot inte, tror det är över 200 hk man behöver det för besiktningens skull på en 240.

Det är ju jävligt skumt, följer liksom ingen riktig logik.
Men brukar de verkligen bry sig om intyg på gamla Volvo om inte motorn går för bra eller ser skum ut?
Jag vet ju att byråkrater & paragrafryttare kan ställa till det i de mest oväntade lägen men jag tycker ju att det borde gå att besikta med en motor som fanns i tillvalslistan det aktuella året.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 182 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
har nu hämtat 244an och kommer inte byta till insprut då bilen går hur bra som helst eventuellt blir det att byta till servo samt 5vxlat. blir mest att putsa o polera bilen har gö bara gått 14600mil.

21 761 Inlägg
12 juli 2011
Då är den ju knappt inkörd. smile

Min GLT-86 har snart gått 40000 mil, ändå ganska normalt om man räknar antalet mil per år, men visst märks det att den börjar vara sliten.

Sök