18x8" och sänkning på BMW E36 Touring? Funderingar..

tendency
16 juli 2011 · 445 Inlägg

Har köpt mig en Bmw 318i E36 Touring -96 som bruksbil och blev sugen på att piffa upp pärlan med större fälgar och en sänkning.

Bilen har "hängbak", dvs avståndet mellan däck och skärm är ganska mycket större fram än bak (vanligt på E36 möjligen?). Jag funderar på att köpa nya budgetdämpare (hårdare än original) och sänkfjädrar runtom för att rätta till detta samt att få bilen närmare marken. Men för att få "rätt stuk" med samma avstånd mellan däck och skärm både fram och bak, vilken sänkning ska man då köpa - t. ex 40/30mm eller 60/30 möjligtvis? Denna E36 sedan har 60/40 och är aningen lägre bak än fram, så 60/30 borde väl bli perfekt tänker jag, rent estetiskt åtminstone..

Och hjulen jag har tittat på har måtten 18x8" och ET35 med 225/40-däck. Men, kommer det att fungera ihop med en 60/40-sänkning? Funkar det att bruksa med? Dvs, att man kan lasta människor och hundar utan att däck skrapar i skärmkanter eller att man fastnar över farthinder och normalhöga trottoarkanter... :-)

Senast redigerat av tendency (17 juli 2011)

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Smajly
17 juli 2011 · 3 059 Inlägg

Inget ovanligt att det "hänger" bak på dessa. Alla e36 touring ser ut så (om man inte bytt till sänkfjädrar eller liknande)
Du kommer få det svårt att få lika avstånd mellan däck och hjulhus både fram o bak.
Det blir "alltid" lägre bak för om du sänker den mycket fram och vill ha samma avstånd bak så får du nästan höja den och då blir det ett as fult epa-traktor stuk på den.. o de e inge snyggt.

Du kan ju testa att bara sänka fram och sätta dit 40 fjädrarna och behålla orginalen bak. kan bli bra.

Kolla denna bilen så ser du vad jag menar med avståndet.. Du får leva med lägre bak om det ska bli snyggt. Och bilen i länken är ändå ganska så jämn både fram o bak men ändå lite mer bak.
http://www.stanceworks.com/forums/showthread.php?t=2468

Vill du ha ett bra svar angående fälgarna och sänkningen så knalla in på http://www.autopower.se och fråga i det forumet där..

Senast redigerat av Smajly (17 juli 2011)

tendency
17 juli 2011 · 445 Inlägg

Jag postade på AP först, men fick inget bra svar där, det fick jag däremot här. smile
Det är så alltså, jag har uppmärksammat att de E36 (speciellt Touring) som verkar vara original ofta har hängbak. Med Epa-stuk menar du att man får en framåtlutning på hela bilen?

Jag var ut och mätte avståndet mellan däck och skärmkant, mellan fram respektive bak... och det skiljer hela 50mm! Avståndet fram är ca 75mm och bak 25mm.

Hela bilen:
http://www.impreza.nu/expo/albums/album86/IMAG0257c.jpg
Fram & bak:
http://www.impreza.nu/expo/albums/album86/20110717_Bmw_sk_rmkanter_avst_nd_005c.jpghttp://www.impreza.nu/expo/albums/album86/20110717_Bmw_sk_rmkanter_avst_nd_004c.jpg

För att få samma avstånd skulle jag alltså behöva en 50mm sänkning fram. Och det vore inte helt fel om det räckte med att byta framfjädrar. smile Men man lär väl bli tvungen att handla 4 fjädrar ändå, har inte hittat någon återförsäljare som säljer enbart framfjädrar.

Jag hittade en tråd på AP där det stog att; för att få samma avstånd mellan däck och skärmkant fram och bak så behöver man sänka 30mm mer fram. Då borde alltså 60/30 ge samma avstånd fram och bak. Men den sänkningen skulle alltså inte fungera på min bil eftersom skillnaden är 50mm i dagsläget - jag skulle behöva handla nya dämpare runtom också antar jag. Så 50mm sänkfjädrar fram borde göra susen för min bil?!

Den där Touringen du länkade till var riktigt läcker! H*n har fått till det ruskigt bra med avstånd och måtten på hjulen. Undrar hur mycket han har sänkt? Han lär iallafall ha valsat skärmarna med tanke på ET. Hmm, nästan så att man börjar fundera över 17" istället...

Senast redigerat av tendency (17 juli 2011)

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Smajly
17 juli 2011 · 3 059 Inlägg

Ja med EPA menar jag att hela bilen kommer luta för mycket framåt och att det ser ut att vara för högt bak.
Den på bilderna har ganska mycket "tyskstuk" på däcken så det blir en del fjädringsväg bak ändå fast dom är så breda. Slitagebanan ligger ändå en liten bit innanför skärmkanterna fast att fälgarna sticker ut så mycket.
Hårda fjädrar på det så minimerar man ju risken att skärmkanterna ska slå i däcken..

Dina mått är ungefär det samma som jag har på min compact. Skulle också vilja ha bara ett par sänkfjädrar fram för att få ner den lite där..

Blir helt klart lättare att få den låg om du kör på 17" istället.. fast det är fett med 18 smile

Senast redigerat av Smajly (17 juli 2011)

tendency
18 juli 2011 · 445 Inlägg

Jo, jag såg att den hade rätt smala däck för fälgarna. Lite på gränsen till för extremt, men h*n har fått till det väldigt smakfullt måste jag säga!

Det är ju också lite därför jag först var inne på att byta (till hårdare) dämpare och fjädrar runtom, för att styva upp lite och minimera risken för skrap i skärmkanter osv eftersom jag planerar på att köra med 18" och vill kunna köra runt med folk och hundar i bilen.

Men frågan är hur nära skärmkanterna de nya däcken kommer att hamna.. Låt oss säga att jag sänker bilen 50mm (eller 40, beroende på fjäderutbudet).

Originalhjulen:
Fälg 15x7" ET47
Däck 195/50

Och de jag vill ha:
Fälg 18x8" ET35
Däck 225/40

Om jag inte tänker helt tokigt?! Så med 1" (2,54cm) bredare fälg växer det 1,27cm utåt från hjulhuset (och lika mycket inåt hjulhuset). Och 1,20cm lägre ET. Dvs 1,27 + 1,20 = själva fälgen flyttas ut 2,47cm från hjulhuset. Det känns som att jag tänker fel, kan det verkligen bygga ut 2,47cm. Isåfall kan det ju bli problem fram...

http://www.impreza.nu/expo/albums/album86/20110717_Bmw_sk_rmkanter_avst_nd_007c.jpghttp://www.impreza.nu/expo/albums/album86/20110717_Bmw_sk_rmkanter_avst_nd_009c.jpg

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Smajly
18 juli 2011 · 3 059 Inlägg

Jo du tänker nog helt rätt..
Ja ca 1 cm utåt breddar ET på 35 mot orginal ET 47.. Så ditt mått med 8" bredd verkar ju stämma.

Om du kollar i min profil på min gamla blåa touring så hade jag 17" BMW Orginal. (Styling 42 Kreuzspeichen-Verbundrad II) fälgar med 225/45/17 fram och 245/40/17 bak..
Nu kommer jag inte ihåg vad det var för ET på dom fälgarna men bakfälgarna hade inte samma ET som fram för fälgbanan var bredare bak..
Dom ligger ganska jämt med skärmkanterna, kanske lite innanför bak..

https://www1.garaget.org/archive/40/39737/57278/57278-836596.jpg

https://www1.garaget.org/archive/40/39737/57278/57278-836592.jpg

Här är en ganska bra sida sär man får lite ungefärliga siffror om hur det kommer bli.. lite om bredd och rullomkrets och sånt nyttigt.. även vad olika däck o fälg ger i felmarginal på hastighetsmätare med mera..

http://www.willtheyfit.com/

Skriv in det du har nu överst och dina nya underst och tryck på knappen submit så kommer det upp en lite bild och siffror nedanför..
Jag hade nog gått ner till 35 profil på däcken på ett par 18" för att kompensera för felvisning på hastighetsmätaren.. Det blir en del skillnad med 40 profil på dom.

Senast redigerat av Smajly (18 juli 2011)

Smajly
18 juli 2011 · 3 059 Inlägg

Hitta denna på en sida på nätet:

http://home.arcor.de/merlin-ex-isis/BMW/scheiben.JPG

I info står det:
VA: 40mm Apex Federn + JOM-Federteller
HA: original M-Technik-FW + 22mm SWP
rundrum 8,5x18 ET35 mit 225/40x18

De e nock en tysk sida så vad VA och HA står för vet ja inte men förmodligen fram o bak..

isso \m/(><)\m/
18 juli 2011 · 742 Inlägg

Jag kör med 18x8 ET35 225/40-18 och coilovers som är nedskruvade rejält.

Bak har det aldrig tagit i, finns plats för hjulet att fjädra innanför skärmkanten. Fram har det skrapat i skärmkanterna någon enstaka gång om man svängt runt snabbt med fullt rattutslag
https://www1.garaget.org/archive/83/82593/202990/202990-2333651.jpg

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Jerk-R
18 juli 2011 · 593 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/85/84716/251887/large_251887-2379276.jpg

Inte så bra bild men..
8x19 fram med 225/35
9.5x19 bak med 255/35

Förvisso är det en M3 men de funkar fint, tar inte i något alls, inte ens när man styr fullt..

Hjulen på bilden är till salu btw.. smile

Senast redigerat av Jerk-R (18 juli 2011)

Smajly
18 juli 2011 · 3 059 Inlägg

Va har du för ET på dom fälgarna Jerk-R ?

Verkar som att 18*8 med ET35 passar perfekt.
Men jag hade som sagt valt däck i 35 profil istället för 40.

(hehe. det blev en riktigt intressant tråd detta, Kul med riktiga bilar.)

Senast redigerat av Smajly (18 juli 2011)

tendency
18 juli 2011 · 445 Inlägg

Ja, vad kul med lite aktivitet i tråden.
Tack för hjälpen allihop!

Smajly: http://www.willtheyfit.com/ var en behändig sida! Tidigare har jag använt mig av NordicAudis rullomkretsberäknare och räknat i huvudet, nu slipper man det till en viss del iaf. ;-) Angående däckmåtten så skulle jag också vilja ha 215/35 egentligen. Dels för att jag tycker att det är snyggare, men även för att vara mer safe mot skärmkanterna. Men det får bli 225/40 eftersom de ingår i ett paketpris med fälgarna jag vill ha. Mailade återförsäljaren och frågade, men det gick inte att ändra måtten.

isso: Perfekt att du har de måtten på hjul som vi har diskuterat. Ser ut att passa riktigt fint! Din bil ser minsann riktigt låg ut. Men vore det inte för att det är coilovers som sitter på så antar jag att det hade skrapat mer. För jag förmodar att det är rätt styvt och inte fjädrar så mycket.


Jag fick råd om att inte sänka bilen med originaldämparna fram eftersom de kommer att bottna och slitas ut snabbt. Men jag funderar på att göra det ändå.. funkar det inte eller att de slits ut snart, så får jag väl köpa nya dämpare då helt enkelt. Förlorar inga pengar på att testa iaf.

Imorse beställde jag hjul! :-) Förhoppningsvis får jag dom innan helgen. Sänkning fram kommer senare, ska skruva på hjulen och mäta och fundera lite över hur jag ska göra och välja.

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
isso \m/(><)\m/
18 juli 2011 · 742 Inlägg

tendency skrev:
Ja, vad kul med lite aktivitet i tråden.
Tack för hjälpen allihop!

isso: Perfekt att du har de måtten på hjul som vi har diskuterat. Ser ut att passa riktigt fint! Din bil ser minsann riktigt låg ut. Men vore det inte för att det är coilovers som sitter på så antar jag att det hade skrapat mer. För jag förmodar att det är rätt styvt och inte fjädrar så mycket.

Jo den är ganska stum. När bilen står på plan mark med fullt rattutslag så får man pekfingret lite men tar stopp vid nagelbandet mot skärmkanten tongue

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
tendency
18 juli 2011 · 445 Inlägg

Hahaha, lagom... ;-P Så lågt kan inte jag köra eftersom jag bara ska ha sänkfjädrar.

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Smajly
18 juli 2011 · 3 059 Inlägg

Va blev det för fälgar ?? smile

Också hört många som säger att man inte bör sänka med orginaldämpare utan att det är bäst att köpa "sänk"dämpare också.. Det beror ju lite på skicket hur pass dom ska hålla.. En del kör i evigheter utan problem och andra säger att dom tar slut relativt fort.. fast det beror säkerligen mycket på skicket på dom när man monterar sänkfjädrar.
Som du säger så kostar det inget extra att testa och köra tills dom är slut.

tendency
19 juli 2011 · 445 Inlägg

Du/ni får väl se. ;-) Fälgarna heter IA B9, ser lite ut som en klassisk BBS splitfälg. Får skicka upp bild när dom sitter påskruvade!

Ja, jag testar nog med originaldämparna, så får vi se hur det funkar. Jag skulle ju behöva sänka 50mm för att få samma avstånd däck-skärmkant fram och bak. Men det verkar vara svårt att hitta 50mm? Så jag tror att jag kör med 40mm och lever med lite högre framtill. För 60mm blir nog lite väl lågt och kommer att ge det där "jänkestuket" med för mycket lutning framåt. 40mm lär väl dessutom vara snällare mot originaldämparna och vara bruksvänligare. :-) Bilen ska ju köras även i vinter, med människor och hundar i.

Senast redigerat av tendency (19 juli 2011)

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Smajly
19 juli 2011 · 3 059 Inlägg

tendency skrev:
Du/ni får väl se. ;-) Fälgarna heter IA B9, ser lite ut som en klassisk BBS splitfälg. Får skicka upp bild när dom sitter påskruvade!

Ja, jag testar nog med originaldämparna, så får vi se hur det funkar. Jag skulle ju behöva sänka 50mm för att få samma avstånd däck-skärmkant fram och bak. Men det verkar vara svårt att hitta 50mm? Så jag tror att jag kör med 40mm och lever med lite högre framtill. För 60mm blir nog lite väl lågt och kommer att ge det där "jänkestuket" med för mycket lutning framåt. 40mm lär väl dessutom vara snällare mot originaldämparna och vara bruksvänligare. :-) Bilen ska ju köras även i vinter, med människor och hundar i.

Exakt.. bilen ska ju kunna användas normalt med lite folk o last i så att säga..

IA B9 är jevligt snygga och kommer att sitta perfekt.. en supersnygg fälg på dessa bilarna.

Senast redigerat av Smajly (19 juli 2011)

tendency
22 juli 2011 · 445 Inlägg

Fick hem hjulen idag och var självklart tvungen att montera dom direkt. smile Här kommer bilder som utlovat.

Tycker att fälgarna passade riktigt fint till bilen, utseende- & färgmässigt. Den röda kanten stämmer fint med lacken. Men så hög den är fram... Så en sänkning fram är ett måste. Ska fnula vidare på det.


Äntligen hemma!
https://www1.garaget.org/archive/32/31987/255826/255826-2427148.jpg

Bak satt de bra med lagom höjd. Men fram tyckte jag att hjulen kom ut aningen mycket, lite högre ET än 35 hade inte skadat. Tittar på isso's framhjul med exakt samma mått, men mina verkar sitta längre ut?
https://www1.garaget.org/archive/32/31987/255826/255826-2427149.jpg

Sänkning fram ska det bli. Funderar även på nerlackning och nya baklysen (rödvita eller rödsvarta?).
https://www1.garaget.org/archive/32/31987/255826/255826-2427150.jpg

Bilderna finns i högre upplösning på min sida.
https://www1.garaget.org/archive/32/31987/255826/255826-2427152.jpg

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Germax
23 juli 2011 · 12 086 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/3/2637/192456/192456-1855412.jpg

18x8" ET 17, sitter som en smäck wink

Garanterat sänkt mer än 60 fram, dock körde jag på eltejp (215/35-18) hade inte gått med en millimeter större med den ET tongue

Senast redigerat av JapMax (23 juli 2011)

Smajly
23 juli 2011 · 3 059 Inlägg

Ja en nerlackering sitter som pricken över i'et.. det gör jädra stor skillnad.
Ang. bakljusen hade jag valt dom röd/vita.. är snyggare än röd/svarta. Inte "crystal" utan dom vanliga.. sånna jag har på compacten (mina är bmw orginal).
Men det är som allt annat, en smaksak. Välj det du själv tycker är snyggast.

tendency
23 juli 2011 · 445 Inlägg

Japmax: Whaaat, hur f*n kan det funka med ET17, speciellt fram?! :-P Mina med ET35 tyckte jag hamnade lite väl långt ut. Fast då har jag lite bredare däck, men ändå, det kompenserar inte för ET.

Smajly: Det får nog bli rödvita. Egentligen vill jag nog hellre ha svartröda, eftersom hela bilen är svartröd - skulle nog se riktigt snyggt ut. Men jag har bara hittat svartröda i klarglas hittills - och jag gillar heller Inte det. Det måste vara "originalfrostat" glas, det är betydligt snyggare.

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang