4453
Sök

Missnöjd kund söker hjälp!

30 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Som topic lyder så har jag tröttnat REJÄLT på JapTuning... Jag ska ta hela storyn här och ska försöka korta ner den så mycket jag kan, stay with me!

För ca 2 månader sedan så gjorde jag en beställning hos JapTuning på ett AEM CAI (AEM V2) system och som vanligt på deras hemsida så hade den "***" vilket innebär att de inte har varan hemma och måste beställas hem, detta skulle ta 1-4 veckor. Den sista veckan blev jag otålig och hörde av mig till dem och då sa dem att varan skickades från USA vid den tidpunkten och att jag skulle ha den hemma till nästa vecka, bla bla bla...

Två veckor senare fanns paketet att hämtas på statoil, KUL TYCKTE JAG! När killen på statoil plocka fram paketet så stod det inte ens AEM V2 på paketet, skitsamma tänkte jag som trodde de hade samma "logga" på alla sina paket. Aja nog om det! Jag skynda mig ivrigt hem för att packa upp skiten (som ett barn på julafton) och då såg jag att jag hade fått hem fel produkt. Suck...

Efter detta så tog jag kontakt med JapTuning via mejlen och berätta hur det låg till. Efter mycket ursäkter och förklaringar till hur det kunde bli fel så gav jag dem två val:

1) Att jag skickar tillbaka varan och att de fixar den rätta varan som jag från början BESTÄLLT inom loppet av 1 vecka, eller hävda köpet.
2) Att jag behåller varan men till ett billigare pris (då jag inte orka med mer väntetid.)

Jag hade kollat upp vad för sorts CAI system jag hade fått hem och det va ett AEM 21-508C, googlade lite snabbt på priser och det kosta ca 1600kr i USA, sen med moms, tull och frakt så skulle det gå på de dubbla sa han på JapTuning.

MEN: Nu kommer det lite komiska. Han sa att jag skulle behålla det system jag fått och sedan att de kunde kompensera mig med 400kr till nästa order jag gör, eftersom detta var mellanskillnaden på dessa system. Så den dealen tog jag och allt verkade frid o fröjd, tills för några dagar sedan då jag bara fick för mig att kolla min mejl (vilket jag sällan gör). Då hade jag fått ett mejl från JapTuning där det stod att det va fel faktura jag hade fått, de hade glömt lägga på moms på det.

Och nu kommer vi till själva forumets fråga då: Får de begära 900:- till efter avslutat köp trots deras egna fel och krångel?

Jag kan förstå att om de glömt lägga på momsen så vill de självklart ha den med, men det är detta som gör mig så förbannad. Att det är DEM som gjort fel och att de nu OMEDELBART vill att jag ska betala in 895:- till dem 1 månad senare. Får man göra så? Som jag sa jag kan förstå dem, men det är ju dem som har gjort fel och inte jag. På deras hemsida så står det att systemet kostar 3210:- inte 4100:-, sen med frakt och allt så hamnar det på ca 3400:-, det va den summan jag betala när jag hämta det här systemet (den summan mitt V2 system skulle kosta, kostar lika mycket som denna, vad hände med 400kr mellanskillnad?).

Aja nu har jag skrivit som en j**la gnu och ber om ursäkt för skrivfel osv. Finns det någon där ute med erfarenhet inom detta område så skriker jag efter din hjälp just nu! smile

Detta system jag fick hem från deras hemsida: http://www.japtuning.se/catalog/product … ts_id=1763

Tack på förhand
Teo

Got VTEC?

30 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Vad ska jag göra och vad har jag rätt till i dessa situationer? En kompis till mig tipsa mig om att ringa konsumentverket och prata med dem, men tänkte kolla här först om det fanns någon med kunskap inom det området innan jag ringer dem.

Glömde skriva med det så tog det här istället smile

Got VTEC?

8 910 Inlägg
18 juli 2011
Jag har mycket svårt att se hur företaget skall kunna kräva dig på ytterligare pengar efter att ni gjort den här överenskommelsen.
Vill du så kan du återgå till din ursprungliga order dvs kräva det du beställt samt det du betalat för.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

30 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Jag har mycket svårt att se hur företaget skall kunna kräva dig på ytterligare pengar efter att ni gjort den här överenskommelsen.
Vill du så kan du återgå till din ursprungliga order dvs kräva det du beställt samt det du betalat för.

Mvh
Hamilton

Precis så tycker jag med, ditt alternativ har jag redan i åtanke men jag orkar fan inte skruva dän mitt system och sätta på det gamla för att sedan ta av det och sätta på ett nytt. Skulle helst vilja behålla den jag har nu och slippa detta krångel. Så jag undrar nu om jag kan påverka detta något eller är det bara att betala och se glad ut?

I värsta fall får jag väll säga åt dem att de 400 de lovade mig får de dra av på momsen eller nått....

Got VTEC?

8 910 Inlägg
18 juli 2011
Blagmeister skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Precis så tycker jag med, ditt alternativ har jag redan i åtanke men jag orkar fan inte skruva dän mitt system och sätta på det gamla för att sedan ta av det och sätta på ett nytt. Skulle helst vilja behålla den jag har nu och slippa detta krångel. Så jag undrar nu om jag kan påverka detta något eller är det bara att betala och se glad ut?

I värsta fall får jag väll säga åt dem att de 400 de lovade mig får de dra av på momsen eller nått....

I ärlighetens namn så kan jag inte förstå hur dom missat att ange priserna ink moms då det har varit lag på det i många år dvs priser gentemot privatperson skall alltid anges ink moms.
Företaget har ju gjort en blunder i det här fallet och ska inte belasta dig för det här, dom får nog ta det här på goodwill kontot.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Evildan
18 juli 2011
Hamilton skrev:
Blagmeister skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

I ärlighetens namn så kan jag inte förstå hur dom missat att ange priserna ink moms då det har varit lag på det i många år dvs priser gentemot privatperson skall alltid anges ink moms.
Företaget har ju gjort en blunder i det här fallet och ska inte belasta dig för det här, dom får nog ta det här på goodwill kontot.

Mvh
Hamilton

Jag förstår i ärlighetens namn inte hur en moderator tillåter sig att svara i en dylik tråd som hänger ut ett företag utan möjlighet att försvara sig.
Trådar som denna brukar istället låsas med hänvisning till just det faktumet.
Förstår TS problem och det är beklagligt, men detta är knappast rätt forum utan kontakta konsumentverket så får du hjälp där.

5 198 Inlägg
18 juli 2011
Eller bjud in företaget för diskution

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 juli 2011
Jag driver själv företag och kan äga att om de sålt varan till dig utan moms så är det deras fel och de skall beala moms på det belopp de fått betalt för. Efterom jag uppfattar att ni hade ett avtal, muntligt som skriftligt så gäller det samt att du har de 400 kr till godo som u blv lovad. Jag har mycket svårt att se hur de skulle kunna våga dra en sådn här sak till tinget.

Hotar de med fogden så bestid skriftligt med rekommnderad post med mottagningsbvis så du vet att din bestdan kommer fram. Alla inkassobolag och fogden lägger ner sina krav om tvist finns. Då är det upp till domstol. Vänta då på att firman lägger fram en stämningsansökan mot dig innan du agerar. Går det till tinget kan jag rekommendera en riktigt bra advokat.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Aldrig nöjd
804 Inlägg
18 juli 2011
Evildan skrev:
Jag förstår i ärlighetens namn inte hur en moderator tillåter sig att svara i en dylik tråd som hänger ut ett företag utan möjlighet att försvara sig.
Förstår TS problem och det är beklagligt, men detta är knappast rätt forum utan kontakta konsumentverket så får du hjälp där.

Nu är ju det här knappast en tråd som hänger ut ett företag som dåligt. Snarare ber TS om råd i en situation där avtalet är någotlunda otydligt pga en miss. Hade det däremot varit en tråd för att hänga ut företaget så ser jag ändå inte varför den skulle låsas. Sköter sig inte företaget så förtjänar de att dålig reklam sprider sig, det hjälper oss konsumenter som redan har det svårt bland alla oseriösa företag.

Vidare så har Hamilton rätt här skulle jag säga. Ett avtal har gjorts och TS har betalat vad han skulle; Den avgörande faktorn här om jag har uppfattat det rätt är ju att TS aldrig hade behållt varan om det inte vore för att det var en rättvis affär. Har h*n nu monterat systemet så måste JapTuning ändå ta tillbaks det om TS inte vill betala och JapTuning inte vill gå ned i pris.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 juli 2011
Vad står det om moms på ditt kvitto/faktura?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

8 910 Inlägg
18 juli 2011
Evildan skrev:
Hamilton skrev:
Blagmeister skrev:

Mvh
Hamilton

Trådskaparen hänger på inget vis ut något företag utan han belyser ett problem han fått vid en beställning.
Jag är mycket hård vad gäller smutskastning av företag och låser dom trådarna direk då dom inte kan bemöta kritiken.
Den här tråden handlar mera om råd då det gått fel i en beställning inte ett ont ord om företaget i fråga har skrivits och därför ligger tråden kvar.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Evildan
18 juli 2011
Hamilton skrev:
Evildan skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Trådskaparen hänger på inget vis ut något företag utan han belyser ett problem han fått vid en beställning.
Jag är mycket hård vad gäller smutskastning av företag och låser dom trådarna direk då dom inte kan bemöta kritiken.
Den här tråden handlar mera om råd då det gått fel i en beställning inte ett ont ord om företaget i fråga har skrivits och därför ligger tråden kvar.

Mvh
Hamilton

Som topic lyder så har jag tröttnat REJÄLT på JapTuning...
Jag kan förstå att om de glömt lägga på momsen så vill de självklart ha den med, men det är detta som gör mig så förbannad. Att det är DEM som gjort fel och att de nu OMEDELBART vill att jag ska betala in 895:- till dem 1 månad senare.

Jag tolkar alltså dessa två meningar helt annorlunda än vad du gör.
jag läser att han tröttnat rejält och är förbannad på företaget ifråga.
Det var pga att du brukar vara hård och låsa för vad som i mina ögon är mindre fadäser än detta som jag blev förvånad och ifrågasatte ditt beslut.
Jag lägger härmed ned diskussionen då det blir totalt OT.

Motormontör
437 Inlägg
18 juli 2011
Har Japtuning skickat fel vara till dig som dessutom är billigare så ska de för det första antigen dra av det på priset eller bjuda dig på något annat så det väger upp priset på din faktura.
Men att komma i efterhand att kräva dig på moms dessutom är inte okej.
Har de tabbat sig prismässigt efter att varan är mottagen och fakturan är skickad så är det det priset på fakturan som gäller.
Betala bara det varan kostar eller så betalar du för vad ditt AEM V2 system kostade så har du en bra hållhake på dem att få tillbaka mellanskillnaden.
Du vet att du som privatperson kan oxå gå till fogden med ett ärende dock om jag inte missminner mig så kostar det ca 500 spänn men då får fogden ta ärendet istället för att du som privatperson ska behöva slåss med dem.
Bästa av allt är ju om du och Japtuning kan hitta en lösning tillsammans med dig men bråkar dem så stå på dig.
Rätt ska vara rätt och inget annat.
Annars om de inte ger sig så häv köpet, skicka tillbaka varan och köp ditt AEM V2 från någon annan.
Dalhems är vädligt duktiga kan jag lova. Har köpt grejer från dem förut.
Punktliga leveranser, bra service.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
18 juli 2011
3200 för en bit rör och ett luftfilter? aaah jag skulle också känna mig lurad... i övrigt vet jag inte hur du ska göra, men konsumentverket finns ju till för konsumenter...

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
18 juli 2011
Går inte att kräva moms i efterhand. Alla priser som riktar sig till privatpersoner är inkl. moms oavsett vad dom säger.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

227 Inlägg
18 juli 2011
En jag känner har ett företag och åkte med sin privatbil och visade den för rekondfirman att den var hans privata och ville få den fin. Inga problem sa rekondarn och sa det kostar säg 4000:-.

Dessa två herrar kände varandra sedan innan och rekondarn visste att han hade eget.

När det var dags för betala så gav han som lämna in bilen, 4000:- som det var sagt men rekondarn sa nej 5000:- ska du betala...

Mannen som lämna in bilen stod på sig och att detta är min privatbil och du visste om det du sa 4000:- och det betalar jag och inget mer...

Det jag vill säga är att till privat kunder så säger man ALLTID pris INKL MOMS!
Du kan helt enkelt be dem att ta det moms belopp de kräver av dig och stoppa upp det någonstans wink

Lycka till!

Mvh
David
Senast redigerat av DavidSan (18 juli 2011)

30 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Känner att jag fått mycket bra hjälp av samtliga här och är mycket nöjd med era svar.
Men måste bara få allt klart nu så jag inte har förstått något fel nu. Företag är alltså skyldiga att
ge en privatkund priset inkl moms? Menar om ni kollar på deras hemsida på länken till AEM filtret
så står det att det kostar 3210. Det måste alltså betyda ink moms?

Sedan en sak till jag upptäckte nyss va att när jag gick in på min historik och kolla mina ordrar så såg
jag att det stod att priset va ink moms på fakturan när man loggar in hos dem (Att betala (inkl. Moms)     3392kr) :S Asså jag är sjukt förvirrad, men då är det bäst jag vänder mig till
konsumentverket och ber dom om hjälp om jag inte kommer överens med dem?

Hoppas verkligen inte det går för långt detta nu då det är dem som gjort fel och då jag har alla våra konversationer sparade på mejl, så bra bevis har man om det skulle gå långt men det hoppas jag inte sad

Till Evildan:
Jag menar inte på något sätt att hänga ut JapTuning, de är också bara människor och alla gör vi fel någon gång i livet iallafall eller hur? Det jag vill komma fram till är att JAG enligt min uppfattning tycker de har dålig service och verkar lite virriga, och yttrandefrihet gäller väll här med va?

Aja hur som helst, stort tack till alla svar, har hjälpt mig enormt! smile

MVH
Teo.

Got VTEC?

8 910 Inlägg
18 juli 2011
Det är lag sedan länge att all försäljning, prissättning till privatperson är ink moms.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

* Studerande *
563 Inlägg
18 juli 2011

6§ Reservationer

Vi förbehåller oss rätten att fritt tolka reglerna och rätten att kunna kringgå dem vid behov. Vi försöker dock naturligtvis följa reglerna efter bästa förmåga.

Vi förbehåller oss rätten att utan motivering neka och förhindra individer att bruka webbplatsen. Garaget är ingen rättighet, utan ett privilegium.

smile

* Studerande *
563 Inlägg
18 juli 2011
Blagmeister skrev:
Teo

Du har både det;

- Skriftliga avtalet  (Avi/pack samt ordersedel & bekräftelsemejlet att tillgodo räkna)
- Muntliga avtalet  (via ditt mejl alt. tele-samtal)

Sedan har du både nytta utav med hänvisning till

- Japtunning´s Kund och Köpvillkor
- konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

"Kunden har inte alltid rätt, men man ska alltid försöka tillmötesgå kunden så gott det går så att kunden känner sig tillfredställd"

Lycka till!smile
Senast redigerat av Ljepone (18 juli 2011)

Sök