Att bila ner till Lissabon med en BMW Alpina 5,7l. Dyrt?

Kz
20 juli 2011 · 19 Inlägg

Vad är dyrt???? 8000? 25000? 50 000?

Lönar sig?
Hur tänker du då? Jämfört med flyg eller vad?

Vill du göra resan och har råd (vilket du borde ha med en Alpina B12) så är det väl bara en fråga om du har rumpa nog, tid nog och lust nog att göra den.

Om resan är målet och du har tid och pengar, så åk. Jäkta inte, se saker på vägen, sippa vin på en vingård längs någon flod, få en gnutta kultur till livs och NJUT av resan.

Phaetoon
20 juli 2011 · 8 156 Inlägg

Aero T16 skrev:
Glöm inte att räkna med övernattning och mat på bilvägen med. Jag skulle ta flyget istället.

Hur mycket drar en Alpina 5.7l långkörning?

Skulle tippa på 1.5l milen i snitt. Kanske lite mindre om man inte pressar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
slowSwede
20 juli 2011 · 223 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Planerar man går halva resan förlorad. Att sätta sig i bilen och bara dra iväg är kul. Diverse Gasthaus/B&B hittar man alltid. Har alltid bara kört. Både i Europa och USA. Resten löser sig. Har träffat många kul människor på vägen dessutom! Hoppa inte i Lago Di Magiore bara. Iskallt.

Klart är det roligare att inte planera, men skall man köra till Lissabon är det nog bra att ha en uppfattning om kostnader och möjliga vägval.

BMW 335 (2007)
PerfectionR Japanese Engineering
20 juli 2011 · 690 Inlägg

Tänk om bensinpriset var så lågt som det är i olje-länder? kostar ca 3kr/l i Kuwait har jag hört.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Blazi
21 juli 2011 · 14 Inlägg

Hej

Vad många roliga kommentarer! Det har varit min dröm sen några år tillbaks att bila ner till Lissabon. Är född och uppvuxen där och har inte varit där på ett par år. Visst är det billigare att flyga men skulle vilja se mkt annat. Sambo min ska givetvis följa med. Hon har faktiskt uppmuntrat mig ganska mycket. Sen att det inte lönar sig vet jag väl. Vill helst uppleva roliga saker och ha det som minnen resten av mitt liv.
Kul att det många som svarar smile

Rock-Star
21 juli 2011 · 2 982 Inlägg

blev sjukt taggad att göra en bilresa. kanske tar en trip italien nu bara för att , FAN!

Memme I'am AWESOME..
21 juli 2011 · 2 783 Inlägg

Jävla vilken upplevelse. Jag är själv sugen men så slår de alltid en i tankarna, tänk om bilen går i sönder. Vad gör man?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Rock-Star
21 juli 2011 · 2 982 Inlägg

Memme skrev:
Jävla vilken upplevelse. Jag är själv sugen men så slår de alltid en i tankarna, tänk om bilen går i sönder. Vad gör man?

det finns verkstäder  smile finns ett gäng som åkte med en audi 100 och de har en blogg dessutom. grymma grabbar smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 juli 2011 · 2 973 Inlägg

Rock-Star skrev:

Memme skrev:
Jävla vilken upplevelse. Jag är själv sugen men så slår de alltid en i tankarna, tänk om bilen går i sönder. Vad gör man?

det finns verkstäder  smile finns ett gäng som åkte med en audi 100 och de har en blogg dessutom. grymma grabbar smile

Menar du dessa så är bilen numera skrotad i Österrike sad Men, här finns att läsa: http://www.vitarbilen.se/

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DuelBall Seg bôvel
21 juli 2011 · 322 Inlägg

matteeee skrev:

Rock-Star skrev:

Memme skrev:
Jävla vilken upplevelse. Jag är själv sugen men så slår de alltid en i tankarna, tänk om bilen går i sönder. Vad gör man?

det finns verkstäder  smile finns ett gäng som åkte med en audi 100 och de har en blogg dessutom. grymma grabbar smile

Menar du dessa så är bilen numera skrotad i Österrike sad Men, här finns att läsa: http://www.vitarbilen.se/

Nej, den ena finns kvar.
De köpte en annan Audi inför årets resa, och det var den som hamnade på skroten.
Audin som kördes till Uzbekistan finns fortfarande kvar, om än avställd. Bilden nedan är från Uzbekistan-resan, och man ser att det inte är samma regnummer.

http://www.vitarbilen.se/wp-content/upl … 0814-1.jpg

För ett par veckor sedan körde jag till Stockholm, tog Silja till Helsingfors och körde upp till Rovaniemi, SVETTIGT som fan i en 15 år gammal Polo utan AC.

trocade
21 juli 2011 · 194 Inlägg

Blazi skrev:
Hej

Vad många roliga kommentarer! Det har varit min dröm sen några år tillbaks att bila ner till Lissabon. Är född och uppvuxen där och har inte varit där på ett par år. Visst är det billigare att flyga men skulle vilja se mkt annat. Sambo min ska givetvis följa med. Hon har faktiskt uppmuntrat mig ganska mycket. Sen att det inte lönar sig vet jag väl. Vill helst uppleva roliga saker och ha det som minnen resten av mitt liv.
Kul att det många som svarar smile

Bara kör! Bila i europa är kul och man kan göra små avstickare medans man åker smile

9Femma
21 juli 2011 · 342 Inlägg

Jag säger som Ingemar Stenmark:
"De ä ba å åk!"

Som vissa redan påpekat gör man inte en sådan resa ur ekonomiska perspektiv, utan rent själsliga.
Det handlar om upplevelser, på en helt annan nivå än vad man får från någon trist charterresa.

När jag var 18 år tyckte jag det var bortkastade pengar med resor. Undra på det, då jag bara reste charter.
Sedan dess har det blivit en del bilsemestrar i Europa, med slutmål som Kroatien, Italien, franska rivieran, alperna och alltid en massa planlösa zickzackande på väg mot målen, aldrig raka vägen.

Det är dyrt. Svindyrt rent av.
Men minnena och upplevelserna är helt obetalbara.
Har du råd, så go for it, men kom ihåg att en sådan här resa gör man inte för att vända på kronorna direkt.

Vad gäller bilens hållbarhet så instämmer jag med tidigare inlägg: Det finns både verkstäder och bra försäkringar.

Det som hindrar många från att åka är just att de oroar sig för mycket.
Visst bör man vara förberedd, men när allt kommer till kritan så är det inte så komplicerat.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang