5747
Sök

DLS slutsteg lyser rött, vad är felet?

MoffeGreven
4 augusti 2011
Drönirettab skrev:
För säkerhets skull ALLTID spänningsmätning under belastning (dvs med stereon påslagen så att det kommer remotespänning) med tex multimeter på stegets plintar där strömkablarna sitter fast, inte förrän då kan man vara så gott som säker på att spänningen verkligen kommer fram till steget. smile

Det ska jag testa! Men blir nog imorrn. smile

6 851 Inlägg
4 augusti 2011
Drönirettab skrev:
För säkerhets skull ALLTID spänningsmätning under belastning (dvs med stereon påslagen så att det kommer remotespänning) med tex multimeter på stegets plintar där strömkablarna sitter fast, inte förrän då kan man vara så gott som säker på att spänningen verkligen kommer fram till steget. smile

lättare att använda sig av en billig testpenna för att kolla spänningsfall i jorden. lyser den starkt, bra, lyser den svagt,dåligt wink
En multimeter kan visa 12-14V fast jorden är kass wink
(och man måste då heller inte ha igång stegen)

21 761 Inlägg
4 augusti 2011
Multimeter är bättre till bil än testpenna enligt mig, jag vill veta mer noggrannt än endast hela volt (tex för laddspänningen). Är det 12-14 V på stegets plint när stereon är påslagen så lyser inte stegets protectionlampa. Lyser protectionlampan så syns det också på multimetern vid mätningen om spänningen är för låg. smile

6 851 Inlägg
4 augusti 2011
tror kanske inte vi menar lika testpennor. för jag tycker att de funkar bättre en mm och smidigare oxå wink

21 761 Inlägg
4 augusti 2011
Multimetrar som är formade som testpennor går jag med på, men inte testpennor som endast visar lysdioder (inga siffror alltså). Icke i min bil. wink

Sök