Volvo "ejt" V40 T4 -99

ejt Nybörjare
4 augusti 2011 · 75 Inlägg

2011-08-08
Här händer det inte mycket.

Killen jag köpte bilen av skjuter upp dag efter dag och säger "du kan hämta däcken imorgon"... börjar lessna på det här...

Men men det finns en lista på vad som ska göras innan besiktningen, tänkte göra en lista på vad som ska göras efter.

Exteriör:

[ ] = Fixa till bucklor och små repor i lacken
[ ] = "Devil Eyes" strålkastare
[ ] = Ett par schysta 18"
[ ] = Fixa den rost som finns, inte mycket men vill gärna inte ha mer smile
[ ] = Nytt kjolpaket

Interiör:

[ ] = Ny stereo och lite schysta högtalare samt kanske baslåda
[ ] = Rekond
[ ] = Turbomätare
[ ] = Hållare i A-stolpe
[ ] = Nya gas/broms/kopplingspedalsplattor

Motor:

[ ] = Öppet luftfilter
[ ] = Dumpventil
[ ] = 2,5 eller 3" avgassystem
[ ] = Slangar i silikon? Eller vad som är bäst :p
[ ] = Allmänt snygga till så allt ser bra ut
[x] = Byte av kamrem!!
[ ] = service

2011-08-05

Uppdaterar med en liten lista på vad som ska göra inför besiktningen:
[ ] = Ej påbörjat
[/] = Påbörjat
[x] = Klart

[x] = Kolla och byta alla yttre lampor (halvljus, helljus, bakljus osv.)
[x] = Byta till sommardäck
[x] = Byta kylarslang (se #2)
[x] = Kolla under bilen för att se om det är mycket rost eller ej
[x] = Kolla bromsar och spänna handbromsen
[x] = Fylla på med spolarvätska och sätta på nya torkare
[x] = Byta batteri... - Blev inget nytt batteri men tror jag har lyckats ladda det så det funkar
[x] = Nytt sidospegelglas
[ ] = Ny regskylt fram

Uppdaterar listan om jag kommer på något mer.



2011-08-04
Har lite tråkigt så lägger upp en projekttråd om min T4 smile.

Bilen införskaffades 8/3-11 för hela 6.000kr. Den har vid inköpet gått nästan 20 000 mil.

Kända defekter när bilen köptes:
Kylarslangs fördelaren trasig
Baklamporna lyser ej
Trasig höger halvljus
Trasig höger sidospegel (bara spegeln)
Några instrumentlampor trasiga
Buckla höger sida bak
Obesiktad, skattad till mars -12

Eftersom det var fel på kylarslangen blev det varken provkörning eller mycket tomgångs körning och då var det ju självklart svårt att veta om topplockspackning eller till och med toppen hade gått men det var en risk som jag tog.

Idag (8/4-11) så blev det till att sticka förbi Biltema efter jobbet och köpa glasfiberväv och polyester efter många om och men hur jag skulle få det att funka så jag kan testa motorn. (mer om detta i nästa post)
I slutändan fick jag det i alla fall att fungera och kan gladligen säga att motorn samt växellåda verkar gå bra än så länge på den lilla sträckan jag körde.

Och så nu till biten alla hoppar till (ärligt vem fan vill lyssna på en liten skitunge prata om sitt bilköp och alla fel?), pratar alltså om BILDER!

Lite bilder på hur den ser ut direkt efter köp:
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/front.jpg
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/vanster.jpg
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/bak.jpg
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/framsate.jpg
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/baksate.jpg
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/baklucka.jpg
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/motor.jpg

Väldigt skitig är den direkt efter inköp eftersom den stått 1 år.

Kommer uppdatera tråden så mycket jag kan allt eftersom jag gör något med bilen.

Senast redigerat av ejt (1 september 2011)

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
4 augusti 2011 · 75 Inlägg

2011-08-04

Andra dagen efter jag köpt bilen och vilken härlig dag! Solen skiner ner på T4 som bara står och slappar. Men det skulle det bli ändring på.

Efter jobbet åkte jag direkt hem med glasfiberväv i ena handen och polyester i andra.

Började med att gå upp med batteriet till laddaren och låta den stå medans jag arbetade.
Glömde tyvärr ta bilder under arbetet men har lite för och efter bilder:

Före:
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/trasig_fordelare.jpg

Efter:
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/fordelare_lagad.jpg

Första gången jag använde glasfiberväv så blir halvdant (något för mig att tänka på till nästa gång) men det gjorde susen och strax efter så åkte batteriet in och blev till att starta.

Eureka! Den startar och glasfiberväven håller ihop, motorn lät väldigt trött och hostade ordentligt. Kanske inte konstigt det eftersom den stått i ett år utan uppsyn.

Efter 10 minuter på tomgång började den låta bättre men hostade fortfarande lite så körde och parkerade på riktiga parkeringen så jag inte skulle blir stående längst vägen igen (datumparkering) och det gick ju bra.
Fick stå ca 10 minuter till och värmas upp, höll sig en arbetstemp på 90 grader så kylningen fungerade igen så inget annat var fel.

Vad jag kunde avgöra så är det varken dålig topplockspackning eller spricka i toppen.

Stängde av och starta upp när den kallnat då blev jag chockad av att se tempen gå upp i rött och stängde genast av. Efter en inspektion av vattenkylartanken så konstaterades att vattnet var slut då den tömt ut mycket luft så mer vatten fylldes i och tempen gick normalt igen.

Åkte på en provtur runt området och allt verkar funka bra, motorn morrar och vill att jag ska trycka på gasen men fortsätter lugnt till man vet att problemet inte uppstår igen.

Nu var det natt och dagen var slut, det var allt jag hade att komma med idag smile.

Senast redigerat av ejt (1 september 2011)

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
JohanRehn89
4 augusti 2011 · 266 Inlägg

Roligt med en uppfräschning av en trött o sliten v40, kommer att följas

ejt Nybörjare
4 augusti 2011 · 75 Inlägg

JohanRehn89 skrev:
Roligt med en uppfräschning av en trött o sliten v40, kommer att följas

Ja smile Fastnade direkt för S/V40 efter jag köpte 1.8an men ville ha en piggare motor därför letade jag och hittade en med rimligt pris.

Eftersom jag fortfarande är grön på bilar så blir det en bil för mig att pilla med på fritiden och samtidigt lära mig mer om bilar.

Får bara hoppas inget har hänt med toppen så motorn inte rasar efter några mil, det är min värsta tanke just nu. Resten är smågrejer som ska ordnas innan jag provbesiktar.

Kan också påpeka något jag glömde (lägger till det också i OP) är att den bara gått 20 000 mil så är inte något 35 000+ här inte.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
JohanRehn89
4 augusti 2011 · 266 Inlägg

ejt skrev:

JohanRehn89 skrev:
Roligt med en uppfräschning av en trött o sliten v40, kommer att följas

Ja smile Fastnade direkt för S/V40 efter jag köpte 1.8an men ville ha en piggare motor därför letade jag och hittade en med rimligt pris.

Eftersom jag fortfarande är grön på bilar så blir det en bil för mig att pilla med på fritiden och samtidigt lära mig mer om bilar.

Får bara hoppas inget har hänt med toppen så motorn inte rasar efter några mil, det är min värsta tanke just nu. Resten är smågrejer som ska ordnas innan jag provbesiktar.

Kan också påpeka något jag glömde (lägger till det också i OP) är att den bara gått 20 000 mil så är inte något 35 000+ här inte.

20000 mil va inte farligt det, angående toppen o det skulle jag inte tro att det är nån större fara. Motor och växellåda e rätt tåliga på dessa!

ejt Nybörjare
4 augusti 2011 · 75 Inlägg

JohanRehn89 skrev:

ejt skrev:

JohanRehn89 skrev:
Roligt med en uppfräschning av en trött o sliten v40, kommer att följas

Ja smile Fastnade direkt för S/V40 efter jag köpte 1.8an men ville ha en piggare motor därför letade jag och hittade en med rimligt pris.

Eftersom jag fortfarande är grön på bilar så blir det en bil för mig att pilla med på fritiden och samtidigt lära mig mer om bilar.

Får bara hoppas inget har hänt med toppen så motorn inte rasar efter några mil, det är min värsta tanke just nu. Resten är smågrejer som ska ordnas innan jag provbesiktar.

Kan också påpeka något jag glömde (lägger till det också i OP) är att den bara gått 20 000 mil så är inte något 35 000+ här inte.

20000 mil va inte farligt det, angående toppen o det skulle jag inte tro att det är nån större fara. Motor och växellåda e rätt tåliga på dessa!

Ja man hoppas i alla fall smile

Ägaren innan har ju slarvat med service så vet inte hur han har tagit hand om bilen. Motoroljan är svart så den ska bytas ASAP i alla fall, sen får jag göra grundservice på den så allt står rätt till.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
5 augusti 2011 · 75 Inlägg

2011-08-05

Dags för en ny dag och fixa lite med bilen innan man åker till jobbet. Den här gången blev det baklysen.

Efter en snabbtitt så sågs det att ingen säkring hade gått utan var lampor som var trasiga/saknades. Efter en snabbis till Statoil återkom man med en hel påse med lampor, det blev följande:
4st 5W (vanliga röda som lyser hela tiden, glömt vad dom heter...)
2st PY21W (blinkers)
2st P21W (bromsljus)

Här vare bra trångt. Många svärord innan skiten kom ut.
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/IMAG0078.jpg

Sådär ja, lampor ute. En av varje. 4st av den vänstra, 2 av mittersta, 2 av högra.
http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/IMAG0079.jpg

Passade på att köra lite också, går fortfarande underbart och vågade varva lite mer. Har nu varit uppe i 80 med bilen, efter slangen är bytt hoppas jag på betydligt mer smile.

Får se om det blir lite pill efter jobbet också, måste bara komma på vad jag ska göra först. Kanske en tur till OKQ8, tvätta, dammsuga och kolla om det är rost på undersidan?

Mer information kommer!

Senast redigerat av ejt (1 september 2011)

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
JohanRehn89
5 augusti 2011 · 266 Inlägg

Skönt att se att du har o göra i alla fall!

ejt Nybörjare
5 augusti 2011 · 75 Inlägg

JohanRehn89 skrev:
Skönt att se att du har o göra i alla fall!

Jag jag har att göra smile

Glömde skriva att jag bytte högra halvljus lampan också, så alla lampor runt om ska funka. Glömde kolla sidoblinkers men det gör jag när jag kommer hem om 2 timmar och 27 minuter smile

Frågan är om man vågar sig ner till OKQ8 med dubb, tror jag skippar det och tvättar bilen imorgon då jag hämtat sommardäcken med T4 fälgarna på big_smile. Annars måste jag ju tvätta dom också så bättre att ta det imorgon.

Kan passa på att fråga, ingen av fläktarna funkar inne i bilen, kan det vara en säkring? Låter konstigt att allting skulle gå på en säkring men kollar det när jag kommer hem om ingen svarar. Hänger också en röd kabel från under handsfacket, kan vara något att kolla på...

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
5 augusti 2011 · 75 Inlägg

Jaha då kom man hem och tänkte spänna åt handbromsen lite, detta hittade jag under mittkonsolen:

http://d20924849.u302.surftown.se/garaget/v40t4/skitigt_mittkonsol.jpg

Inte en trevlig syn!

Fortsatte i alla fall med att spänna och fick dra ett bra tag, var väldigt lös. Fick det som jag ville tillslut och tänkte starta bilen för att prova hur det blev... icke sa nicke, batteriet var HELT DÖTT!

Tog saften ur mig lite och efter ett par svärord gick jag upp igen för att skriva denna uppdatering i väntan på att få ork att gå ner och starta bilen med kablar. Blir till att köpa nytt batteri så fort som möjligt.

Har också en snabb fråga. Ska det vara snett där handbromsen delar sig till vä/hö? Är så på båda mina V40s så man tycker ju det. Eller så är det fel på båda.

Senast redigerat av ejt (1 september 2011)

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
yoppe
5 augusti 2011 · 388 Inlägg

ejt skrev:

JohanRehn89 skrev:

ejt skrev:

Ja smile Fastnade direkt för S/V40 efter jag köpte 1.8an men ville ha en piggare motor därför letade jag och hittade en med rimligt pris.

Eftersom jag fortfarande är grön på bilar så blir det en bil för mig att pilla med på fritiden och samtidigt lära mig mer om bilar.

Får bara hoppas inget har hänt med toppen så motorn inte rasar efter några mil, det är min värsta tanke just nu. Resten är smågrejer som ska ordnas innan jag provbesiktar.

Kan också påpeka något jag glömde (lägger till det också i OP) är att den bara gått 20 000 mil så är inte något 35 000+ här inte.

20000 mil va inte farligt det, angående toppen o det skulle jag inte tro att det är nån större fara. Motor och växellåda e rätt tåliga på dessa!

Ja man hoppas i alla fall smile

Ägaren innan har ju slarvat med service så vet inte hur han har tagit hand om bilen. Motoroljan är svart så den ska bytas ASAP i alla fall, sen får jag göra grundservice på den så allt står rätt till.

Kolla upp när kamremmen är bytt om det slarvats med service annars står du snart med en kass topp ändå 12.000 mil eller 8 år vilket som infaller först.Och som du redan tänkte byt oljan dom är ganska känsliga på oljebyterna hade personligen aldrig köpt en T4 som det slarvats med oljebyterna på.......Jo kanske för 6 tusen då wink

Sers
5 augusti 2011 · 251 Inlägg

den ska vara sne ....

Mazda Miata MX5 "Daily" (1991)
ejt Nybörjare
5 augusti 2011 · 75 Inlägg

yoppe skrev:

ejt skrev:

JohanRehn89 skrev:

20000 mil va inte farligt det, angående toppen o det skulle jag inte tro att det är nån större fara. Motor och växellåda e rätt tåliga på dessa!

Ja man hoppas i alla fall smile

Ägaren innan har ju slarvat med service så vet inte hur han har tagit hand om bilen. Motoroljan är svart så den ska bytas ASAP i alla fall, sen får jag göra grundservice på den så allt står rätt till.

Kolla upp när kamremmen är bytt om det slarvats med service annars står du snart med en kass topp ändå 12.000 mil eller 8 år vilket som infaller först.Och som du redan tänkte byt oljan dom är ganska känsliga på oljebyterna hade personligen aldrig köpt en T4 som det slarvats med oljebyterna på.......Jo kanske för 6 tusen då wink

Japp det ska bli kambyte direkt, surt om motorn skulle rasa pga. att man skjuter upp något så viktigt, då är inte 6 tusen billigt längre.

Måste bara sälja min nuvarande v40 innan jag kan börja köpa in och laga grejer eftersom plånboken är ganska tom just nu :p.

Tack till Sers för att du klargjorde att den ska vara sne.

Fick bättre broms efter jag spände i mittkonsolen men vet inte hur bromsarna ser ut om dom är rostiga osv förens jag byter däck på dom imorgon, då ska jag kolla hur det ser ut.

Försökte starta bilen med kablar men batteriet är helt dött, blir till att köpa nytt.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
6 augusti 2011 · 75 Inlägg

Tänkte lägga en uppdatering även fast det inte hänt mycket.

La batteriet på laddning över natten igår och satte in det i bilen. Bilen startar utan problem än så länge.

Mätte batteriet på 12.90 ungefär och med bilen igång ungefär 13.80 så ser normalt ut och generatorn är nog inte dålig.

Försökte lokalisera varför fläkten är på hela jävla tiden men blev inte mycket smartare även fast jag hade lite hjälp. Kollade på Google och vad jag fick fram var antingen tempmätarn (eller var det givarn?) eller något relä. Såg att det kanske också kunde vara anledningen till att ACn inte funkar men vet inte om det riktigt stämmer.

Prio 1 är att komma igenom besiktningen just nu i alla fall, resten kan tas efteråt.

Längtar till jag kan åka upp på E18 (till farsan) och testa bilen ordentligt.

Allt jag har idag tyvärr, får se när jag får sålt på andra bilen och kan börja shoppa.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
11 augusti 2011 · 75 Inlägg

Inte hunnit uppdatera men har i alla fall bytt vattenslangen nu så behöver inte oroa sig om att den ska börja läcka eller gå sönder big_smile

Tog inga bilder eftersom jag hade lite brottom, behöver bara på med en slangklämma på slangen som går till vattentanken sen är allt bra.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
14 augusti 2011 · 75 Inlägg

Här händer det inte mycket pga. pengabrist men har i alla fall bytt till sommardäck idag, ett steg närmre besiktning.

När jag säger att jag bytte så menar jag självklart att min farbror bytte.

På med dom nya
http://fildela.nu/4e47e5b1d3d93

Rengöra fälgarna lite snabbt
http://fildela.nu/4e47e5bba483a

Hela bilen fick sig en liten dusch också
http://fildela.nu/4e47e5c2d6c91

Tack till Mats från Men At Work i Haninge för hjälpen.

Senast redigerat av ejt (23 augusti 2011)

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
17 augusti 2011 · 75 Inlägg

Då pillade man lite på bilen idag.

Började med kupéfläktarna, krypa under och skruva, tog ett tag för mig att klura ut hur man fick bort alla kåpor.

När kåporna väl var borta så var det 2 sladdar som satt löst. En brun och en blå. Efter närmare koll och diskussion så kom vi till slutsatsen att båda sladdarna var jordar, tryckte den bruna kabeln mot metall, slå på tändning och fläktarna drog igång i full fart! big_smile

Problemet är att vi har ingen koll överhuvudtaget om vilken sladd som ska vara där och inte, tidigare ägare måste ha kopplat om allt när han satte in nytt ljudsystem (jävla idiot) så kommer dra ny jord från motorblock så det inte slutar med kortslutning.

När vi var klara med det så fortsatte vi med kylfläkten.

Verkar vara fel på givarn men oklart ännu, tempmätarn visar helt fel i alla fall. Kopplar man ut relät till fläkten så visar mätarn att motorn kokar fast den knappt är varm, blir nog att lämna in eftersom el-lampan lyser också, så man kan få koder och se exakt vad den klagar på.

Mycket roligt med kylfläkten däremot, den lever sitt egna liv och man vet aldrig vad den ska göra härnäst big_smile

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
19 augusti 2011 · 75 Inlägg

Ännu en dag med lite pillandes på t4an.

Var förbi Meca på lunchen och köpte motorolja, glykol, tempgivare och spolarvätska.

Tråkigt nog blev det dåligt väder idag och kunde därför inte byta motorolja som planerat men fick i alla fall i en ny tempgivare.

Började med att ta bort termostat huset och tyckte det var väldigt tomt där inne... någonting saknades.... kanske en termostat? Tidigare ägare har alltså tagit bort termostaten! Bytte till ny tempgivare och drog förbi Biltema för en ny termostat. I med termostat, på med huset, i med slangen sen starta. Allt fungerade perfekt! Fläkten går inte längre hela tiden och stannar på arbetstemperatur.

Ska snart ner igen och tömma på kylarvatten och i med lite glykol sen fylla på spolarvätska eftersom den klagar på det också.

Får ta och byta motorolja imorgon om det blir bättre väder.

Vi såg också att det fanns gott om utrymme bakom motorn... twinturbo kanske? smile Man kan ju drömma i alla fall...

Allt jag hade att komma med idag, ifall någon läser big_smile.

Tack till Mikael (a.k.a. Pappa) för all hjälp som vanligt.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
JohanRehn89
19 augusti 2011 · 266 Inlägg

Kul att det finns lite o göra, börjar ju bli bättre o bättre detta nu så

ejt Nybörjare
19 augusti 2011 · 75 Inlägg

JohanRehn89 skrev:
Kul att det finns lite o göra, börjar ju bli bättre o bättre detta nu så

Ja första steget är ju att få den lagligt ut på vägarna innan man kan göra något med den så går lite segt och små grejer som fixas smile

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang