2388
Sök

Ctek-laddare MXS 5.0, är dom bra?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Jag hade tänkt mig en laddare som man kan använda som underhållsladdare och till vanlig laddning. Min fråga är då: Ctek-laddare MXS 5.0, kommer den att räcka till mina behov?

Jag kommer bara att ladda "vanliga" bilbatterier.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
15 augusti 2011
Jag tycker den verkar vettig, har ju samma laddningssteg som tex MXS25000. 5 A laddström räcker långt för batteristorlekar till vanliga personbilar. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tycker den verkar vettig, har ju samma laddningssteg som tex MXS25000. 5 A laddström räcker långt för batteristorlekar till vanliga personbilar. smile

Jag tycker oxå att det verkar vettigt! Tack!

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 augusti 2011
Köper du en ctek-laddare kommer du nog att bli nöjd smile

Jag har räddat livet på ett par batterier med min MSX7000 och jag är inget annat än nöjd med den iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:

Jag har räddat livet på ett par batterier med min MSX7000 och jag är inget annat än nöjd med den iaf.

Den är större eller?

Skulle få köpa en MXS 5.0 för 699kr med Volvokortet, det är ung. 100kr billigare än på andra ställen.

/Benny

Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
15 augusti 2011
Den som är storleken större heter i dag MXS 7.0 men förut hette den MXS 7000. Den nya 7.0 har fått 8-stegsladdning istället för 4 steg som den äldre hade. smile

MXS 5.0 har även ett "motorcykelläge", då kan du ladda små motorcykel/gräsklipparbatterier utan att de får för hög laddström. Dock finns inte "supply".

6 170 Inlägg
15 augusti 2011
Vettemannen skrev:
TBOC_Razor skrev:

Den är större eller?

Skulle få köpa en MXS 5.0 för 699kr med Volvokortet, det är ung. 100kr billigare än på andra ställen.

/Benny

Ja större och äldre, som namnet antyder så är den på 7 Ampere istället för 5 Ampere. Dom gamla namnen var x000 och nu har dom väl förtydligat det eller nå till x.0 för att visa hur många ampere laddarna är på..

Köpte min för 895kr på mekonomen när dom hade kampanj på ctek-laddare för något år sen, var nästan så att jag köpte två tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den som är storleken större heter i dag MXS 7.0 men förut hette den MXS 7000. Den nya 7.0 har fått 8-stegsladdning istället för 4 steg som den äldre hade. smile

MXS 5.0 har även ett "motorcykelläge", då kan du ladda små motorcykel/gräsklipparbatterier utan att de får för hög laddström. Dock finns inte "supply".

Vad menas med "supply"?

/Benny

Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
15 augusti 2011
Supply är ett läge där laddaren fungerar som spänningsaggregat och behöver ingen motspänning för att ge ut spänning. smile

Den ger ut en fast spänning på 13,6 V.
Senast redigerat av Drönirettab (15 augusti 2011)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Supply är ett läge där laddaren fungerar som spänningsaggregat och behöver ingen motspänning för att ge ut spänning. smile

Eftersom jag har gräsklipparbatterier och bilbatterier som behöver underhållas känns det rätt att köpa denna!

/Benny

Min youtubekanal!

6 170 Inlägg
15 augusti 2011
Drönirettab skrev:

Det är ett måste för att kunna rekonditionera dom värst urladdade batterierna eftersom laddaren inte startar utan motspänning...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Drönirettab skrev:

Det är ett måste för att kunna rekonditionera dom värst urladdade batterierna eftersom laddaren inte startar utan motspänning...

Jo men, är det riktigt urladdat så kan jag börja med den jag har nu.

/Benny

Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
15 augusti 2011
TBOC_Razor skrev:

Jo, har märkt det. Två batterier har haft strax under 3 V och då vägrade laddaren att ladda, men med supply inkopplad i typ en minut så gick det att slå över till vanliga laddningen igen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 augusti 2011)

6 170 Inlägg
15 augusti 2011
Vettemannen skrev:
TBOC_Razor skrev:
Drönirettab skrev:

/Benny

Så kan man också göra men jag tänkte om du inte hade någon annan laddare, lite segt att behöva fippla med två olika laddare med i längden tongue

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Vettemannen skrev:
TBOC_Razor skrev:

/Benny

Så kan man också göra men jag tänkte om du inte hade någon annan laddare, lite segt att behöva fippla med två olika laddare med i längden tongue

Jo men det är ju ändå inte så ofta man har nåt batteri som är helt tomt så det kan jag leva med.

/Benny

Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
15 augusti 2011
När ett batteri är så pass urladdat att en sån här laddare inte startar, då får man räkna med att batteriet kanske inte funkar igen. Nu gick det trots allt bra med de två batterier jag bråkade med, men nästa gång går det kanske inte lika bra. smile

På jobbet har vi en eldriven flakmoped och de två batterierna som sitter i den blev nyligen urladdade ner till under 1 V pga en trasig likriktare. En MXS 25000 kopplades på, men inte ens i "supply" ville den ladda. Troligen blev laddströmmen för hög, jag vet nämligen att laddaren slår av om man tex försöker använda den som starthjälp.

Efter lite bökande med supplyläget så började den ladda som vanligt, men båda batterierna kommer nog att pajja eftersom de dessutom hade ganska låg syranivå. I alla celler stack plattorna upp litegrann ovanför syran. Vi får se vad som händer. smile

Sök