Skillnad odiffat och diffat?

MCB1189
16 augusti 2011 · 151 Inlägg

vad är det för skillnad på diffat och odiffat? ( nu menar jag när man sladdar alltså ) och exakt hur ska man svetsa för att diffa bak axeln? tack på förhand smile

Senast redigerat av MCB1189 (16 augusti 2011)

henke_92 TBM NINJA
16 augusti 2011 · 917 Inlägg

odiffat är samma som svetsdiff (aga) alltså stel axel som roterar lika mycket i varje ände
diffad axel är som alla bilar har standarn nästan..då är det en korg som snurrar och där är ett drev som ligger liksom ner i korgen när den snurrar, vid varje sida mot däcken sitter ett kugg vertikalt som får kraften av den liggande kuggen som kan snurra runt sin egen axel å då när korgen är i fart från kardanen så ger det liggande kugger kraft till de däcket som har minst friktion, alltså så spinner det inre hjulet när man försöker ligga brett i rondellen utan resultat

edit
glömde att du fråga om hur man svetsar..
du skall alltså svetsa ihop det liggande hjulet i korgen mot korgen och svetsa fast de vertikala dreven mot det liggande
kan rita i paint om du vill

Senast redigerat av henke_92 (16 augusti 2011)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
henke_92 TBM NINJA
16 augusti 2011 · 917 Inlägg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … l_free.png

Input torque is applied to the ring gear (blue), which turns the entire carrier (blue). The carrier is connected to both the side gears (red and yellow) only through the planet gear (green) (visual appearances in the diagram notwithstanding). Torque is transmitted to the side gears through the planet gear. The planet gear revolves around the axis of the carrier, driving the side gears. If the resistance at both wheels is equal, the planet gear revolves without spinning about its own axis, and both wheels turn at the same rate

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
MCB1189
16 augusti 2011 · 151 Inlägg

henke_92 skrev:
odiffat är samma som svetsdiff (aga) alltså stel axel som roterar lika mycket i varje ände
diffad axel är som alla bilar har standarn nästan..då är det en korg som snurrar och där är ett drev som ligger liksom ner i korgen när den snurrar, vid varje sida mot däcken sitter ett kugg vertikalt som får kraften av den liggande kuggen som kan snurra runt sin egen axel å då när korgen är i fart från kardanen så ger det liggande kugger kraft till de däcket som har minst friktion, alltså så spinner det inre hjulet när man försöker ligga brett i rondellen utan resultat

edit
glömde att du fråga om hur man svetsar..
du skall alltså svetsa ihop det liggande hjulet i korgen mot korgen och svetsa fast de vertikala dreven mot det liggande
kan rita i paint om du vill

okej tack för förklaringen smile du får gärna rita i paint eftersom jag inte förstod hur jag skulle svetsa smile

turboforssen Telge Drifting Team
16 augusti 2011 · 5 398 Inlägg

MCB1189 skrev:

henke_92 skrev:
odiffat är samma som svetsdiff (aga) alltså stel axel som roterar lika mycket i varje ände
diffad axel är som alla bilar har standarn nästan..då är det en korg som snurrar och där är ett drev som ligger liksom ner i korgen när den snurrar, vid varje sida mot däcken sitter ett kugg vertikalt som får kraften av den liggande kuggen som kan snurra runt sin egen axel å då när korgen är i fart från kardanen så ger det liggande kugger kraft till de däcket som har minst friktion, alltså så spinner det inre hjulet när man försöker ligga brett i rondellen utan resultat

edit
glömde att du fråga om hur man svetsar..
du skall alltså svetsa ihop det liggande hjulet i korgen mot korgen och svetsa fast de vertikala dreven mot det liggande
kan rita i paint om du vill

okej tack för förklaringen smile du får gärna rita i paint eftersom jag inte förstod hur jag skulle svetsa smile

du ska svetsa hopp dom 4 små kuggen i varandra
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/175263_e7ycej.jpg
du behöver inte svetsa så mycket som på bilden

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
MCB1189
16 augusti 2011 · 151 Inlägg

turboforssen skrev:

MCB1189 skrev:

henke_92 skrev:
odiffat är samma som svetsdiff (aga) alltså stel axel som roterar lika mycket i varje ände
diffad axel är som alla bilar har standarn nästan..då är det en korg som snurrar och där är ett drev som ligger liksom ner i korgen när den snurrar, vid varje sida mot däcken sitter ett kugg vertikalt som får kraften av den liggande kuggen som kan snurra runt sin egen axel å då när korgen är i fart från kardanen så ger det liggande kugger kraft till de däcket som har minst friktion, alltså så spinner det inre hjulet när man försöker ligga brett i rondellen utan resultat

edit
glömde att du fråga om hur man svetsar..
du skall alltså svetsa ihop det liggande hjulet i korgen mot korgen och svetsa fast de vertikala dreven mot det liggande
kan rita i paint om du vill

okej tack för förklaringen smile du får gärna rita i paint eftersom jag inte förstod hur jag skulle svetsa smile

du ska svetsa hopp dom 4 små kuggen i varandra
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/175263_e7ycej.jpg
du behöver inte svetsa så mycket som på bilden

okej tack smile så om jag förstått rätt nu så kommer de alltså bli lättare att sladda? tongue

turboforssen Telge Drifting Team
16 augusti 2011 · 5 398 Inlägg

MCB1189 skrev:

turboforssen skrev:

MCB1189 skrev:

okej tack för förklaringen smile du får gärna rita i paint eftersom jag inte förstod hur jag skulle svetsa smile

du ska svetsa hopp dom 4 små kuggen i varandra
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/175263_e7ycej.jpg
du behöver inte svetsa så mycket som på bilden

okej tack smile så om jag förstått rätt nu så kommer de alltså bli lättare att sladda? tongue

ja det kommer bli lättare men det kommer slita mer på drivlinan och bussningar , men enligt mig är det värt det smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
MCB1189
16 augusti 2011 · 151 Inlägg

turboforssen skrev:

MCB1189 skrev:

turboforssen skrev:

du ska svetsa hopp dom 4 små kuggen i varandra
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/175263_e7ycej.jpg
du behöver inte svetsa så mycket som på bilden

okej tack smile så om jag förstått rätt nu så kommer de alltså bli lättare att sladda? tongue

ja det kommer bli lättare men det kommer slita mer på drivlinan och bussningar , men enligt mig är det värt det smile

okej smile är ju ändå bara eb isbil plus att jag har en annan bil att plocka delar från så de gör inte så mycket tongue

Frager TurboBiten
16 augusti 2011 · 76 Inlägg

Jag svetsar jämt som så att jag lägger en fyrkantig metall bit så den precis passar i " hålet " mellan kugghjulen, punktar dit den sen fyller jag hela hålet som syns på bilden med svets....

Vissa brukar ju bara punkta eller svetsa ytterst lite, men när man ändå är där och svetsar kan man ju göra det rejält från början så går inte svetsen sönder.....

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
JonasHaglund
5 september 2011 · 168 Inlägg

Svetsa nyss bakaxeln på min 745a och jag brände på mycket mycket mer än vad som är gjort på bilden smile lika bra så de håller

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2011 · 13 742 Inlägg

Yelenaspojk skrev:
Svetsa nyss bakaxeln på min 745a och jag brände på mycket mycket mer än vad som är gjort på bilden smile lika bra så de håller

gör man det med drivaxlarna i så brukar det bita tillbaka duktig smile

för risken finns att man sätter fast dom j-vla +härdning släpper sen när! inte om dom går av så är det förbannat jobbigt att byta

bättre att skaffa riktig diff eller låta det vara och ha en bil som går att köra med utan att vara en trafikfara

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Frager TurboBiten
5 september 2011 · 76 Inlägg

Bättre att svetsa skiten om man nu bara ska ha den som vinterbil, bli hur bra som helst om man gör rätt.

# Lägg en svets imellan varje kugghjul
# Kapa 2st metall bitar som passar i hålet mellan kugghjulen
# Punkta dit metall biten
# Fyll ut med svets i omgångar så man inte som Growe säger förstör drivaxlarna.

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
dannnej
6 september 2011 · 761 Inlägg

Herregud vad dom svetsat på den bilden, så mycekt svets gör det hela bara sämre, och dessutom har dom lagt svetsen på fel ställe.
Dreven på sidorna är helt meningslöst att mura så mycket på, då huset är gjutjärn så tål det ingenting ändå.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
JonasHaglund
6 september 2011 · 168 Inlägg

Growe skrev:

Yelenaspojk skrev:
Svetsa nyss bakaxeln på min 745a och jag brände på mycket mycket mer än vad som är gjort på bilden smile lika bra så de håller

gör man det med drivaxlarna i så brukar det bita tillbaka duktig smile

för risken finns att man sätter fast dom j-vla +härdning släpper sen när! inte om dom går av så är det förbannat jobbigt att byta

bättre att skaffa riktig diff eller låta det vara och ha en bil som går att köra med utan att vara en trafikfara

Tog god tid på mig så det inte var någon risk att sabba härdning. Vinterlek-slitåslängbil är värd att svetsa, inte lägga pengar på.

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
dannnej
6 september 2011 · 761 Inlägg

plocka av?

det räcker att ta ut klumpen, rengör med högtryckstvätt både innan och efter

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
JonasHaglund
6 september 2011 · 168 Inlägg

dannnej skrev:
plocka av?

det räcker att ta ut klumpen, rengör med högtryckstvätt både innan och efter

ÄÄÄÄäääähhhhhh  räcker å ta bort kåpa  å göra rent wink

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
dannnej
6 september 2011 · 761 Inlägg

Ja, det går att köra med pinne med så behöver man inte ens tömma ut oljan, men frågan är ju hur många gånger man vill göra om det...

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Frager TurboBiten
7 september 2011 · 76 Inlägg

dannnej skrev:
Ja, det går att köra med pinne med så behöver man inte ens tömma ut oljan, men frågan är ju hur många gånger man vill göra om det...

Det jag menade var att man bara tar bort kåpan över diff huset och tvättar rent ( Och tömmer på olja ) sedan sätta dit locket igen och i med ny olja. tongue

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
JonasHaglund
7 september 2011 · 168 Inlägg

dannnej skrev:
Ja, det går att köra med pinne med så behöver man inte ens tömma ut oljan, men frågan är ju hur många gånger man vill göra om det...

du e rooolii du haha

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang