Slutsteg 0,2 volt

jocki_
17 augusti 2011 · 124 Inlägg

kopplade in basen och slutsteget igår, spelade väldigt lågt till först, på steget fanns en "skruv" som var vriden till 9 volt, spelade nästan ingenting, sen när jag vred det till 0,2 volt började det spela högt? vad har det för betydelse?


tacksam för svar smile

Senast redigerat av jocki_ (17 augusti 2011)

Wiechert tysk.
17 augusti 2011 · 592 Inlägg

jocki_ skrev:
kopplade in basen och slutsteget igår, spelade väldigt lågt till först, på steget fanns en "skruv" som var vriden till 9 volt, spelade nästan ingenting, sen när jag vred det till 0,2 volt började det spela högt? vad har det för betydelse?


tacksam för svar smile

Det är gainen. Inmatchningen på din utsignal från din huvudenhet.

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
jocki_
17 augusti 2011 · 124 Inlägg

Wiechert skrev:

jocki_ skrev:
kopplade in basen och slutsteget igår, spelade väldigt lågt till först, på steget fanns en "skruv" som var vriden till 9 volt, spelade nästan ingenting, sen när jag vred det till 0,2 volt började det spela högt? vad har det för betydelse?


tacksam för svar smile

Det är gainen. Inmatchningen på din utsignal från din huvudenhet.

vad betyder det då? roll

Frissan
17 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Att den ska inte vara på max, dvs 0,2 på ditt steg utan någonstans runt 50%

Booyakasha!
micke7406
17 augusti 2011 · 1 400 Inlägg

Softis skrev:
Att den ska inte vara på max, dvs 0,2 på ditt steg utan någonstans runt 50%

Hur kan du säga det.

Du vet väll inte vad han har för utsignal på sin stereo tongue.

Men lite rätt har Softis trots allt (Bli inte mallig nu). Inte många stereo som har så låg utsignal.

Till TS. Testa sökfunktionen här på forumet. Fins säkert 1000 trådar om hur man ställer in Gain.hmm

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
bosabengt
17 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

Jag vet hur man ställer in en Gain ändåså ställer jag åt helt fel håll, varför?? Jag menar skulle jag ställa in att min stereo lämnar 5v på steget skulle det ju inte låta nåt knappt så jag har gainen på minst 90% mot "max" (0.2v)

Biljudsveteran sen 1984!
micke7406
17 augusti 2011 · 1 400 Inlägg

bosabengt skrev:
Jag vet hur man ställer in en Gain ändåså ställer jag åt helt fel håll, varför?? Jag menar skulle jag ställa in att min stereo lämnar 5v på steget skulle det ju inte låta nåt knappt så jag har gainen på minst 90% mot "max" (0.2v)

Inte ofta den lämnar max signal. Signalen varierar hela tiden.
Vad har du för steg ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

bosabengt skrev:
Jag vet hur man ställer in en Gain ändåså ställer jag åt helt fel håll, varför?? Jag menar skulle jag ställa in att min stereo lämnar 5v på steget skulle det ju inte låta nåt knappt så jag har gainen på minst 90% mot "max" (0.2v)

Om huvudenheten hade lämnat en lågnivåsignal på 5V ås behöver den inte förstärkas lika mycket som om signalen hade legat på 0,5V. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bosabengt
17 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

micke7406 skrev:

bosabengt skrev:
Jag vet hur man ställer in en Gain ändåså ställer jag åt helt fel håll, varför?? Jag menar skulle jag ställa in att min stereo lämnar 5v på steget skulle det ju inte låta nåt knappt så jag har gainen på minst 90% mot "max" (0.2v)

Inte ofta den lämnar max signal. Signalen varierar hela tiden.
Vad har du för steg ?

Okej. Men så är det ju att skulle man ställa stegen exakt efter utsignal skulle det inte lira samspelt i t ex trevägs system.
Jag har ett Ampire m2000 limited edition. sen två Ep2x =O)

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
17 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

bosabengt skrev:
Jag vet hur man ställer in en Gain ändåså ställer jag åt helt fel håll, varför?? Jag menar skulle jag ställa in att min stereo lämnar 5v på steget skulle det ju inte låta nåt knappt så jag har gainen på minst 90% mot "max" (0.2v)

Om huvudenheten hade lämnat en lågnivåsignal på 5V ås behöver den inte förstärkas lika mycket som om signalen hade legat på 0,5V. wink

nej okej. så du menar att med gain ställer man bara hur mycket steget ska förstärka signalen?

Biljudsveteran sen 1984!
Lonefox Bad music kills good sound
17 augusti 2011 · 7 241 Inlägg

Ganska enkelt..n..
Bakvänd skala. 9v är min gain och 0.2v är max gain.
Så någonstans runt 50% ja, ge och ta lite.

Personligen ligger jag på knappt 20% gain på basen (ökar jag hör jag tinsellerna på basen så den stressas ganska mkt som det är och närmar sig x-max.....har redan överskridit x-mech på en sådan här bas :-S ) och midbasar och toppar har gain på runt 35-40%...ta bara detta som exempel...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
bosabengt
17 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

Lonefox skrev:
Ganska enkelt..n..
Bakvänd skala. 9v är min gain och 0.2v är max gain.
Så någonstans runt 50% ja, ge och ta lite.

Personligen ligger jag på knappt 20% gain på basen (ökar jag hör jag tinsellerna på basen så den stressas ganska mkt som det är och närmar sig x-max.....har redan överskridit x-mech på en sådan här bas :-S ) och midbasar och toppar har gain på runt 35-40%...ta bara detta som exempel...

Men jag förstår inte riktigt, för skulle jag ha mitt steg inställt på 5v skulle det inte basa nåt knappt.

Men det är ju skillnad när kanske du kör mer på sq stuket och jag tävlade i spl.

Dock ställde jag alltid ner sw lvl i stereon till -11db eller nåt och -1db vid tävling så slapp jag ställa i bagaget.

Biljudsveteran sen 1984!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Läste du verkligen det som jag och Lonefox skrev? Det är helt korrekt att utsignalen ur steget blir lägre när du ställer gain på en "högre spänning", därför att då förstår steget det som att du skulle ha en huvudenhet med hög utsignal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
micke7406
17 augusti 2011 · 1 400 Inlägg

bosabengt skrev:

ChriZtoffer skrev:

bosabengt skrev:
Jag vet hur man ställer in en Gain ändåså ställer jag åt helt fel håll, varför?? Jag menar skulle jag ställa in att min stereo lämnar 5v på steget skulle det ju inte låta nåt knappt så jag har gainen på minst 90% mot "max" (0.2v)

Om huvudenheten hade lämnat en lågnivåsignal på 5V ås behöver den inte förstärkas lika mycket som om signalen hade legat på 0,5V. wink

nej okej. så du menar att med gain ställer man bara hur mycket steget ska förstärka signalen?

Kan förklara det enkelt. Om du gainar upp steget för mycket så får du mera oren signal.
Oren signal kan göra så att det låter högre.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
bosabengt
17 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Läste du verkligen det som jag och Lonefox skrev? Det är helt korrekt att utsignalen ur steget blir lägre när du ställer gain på en "högre spänning", därför att då förstår steget det som att du skulle ha en huvudenhet med hög utsignal.

Okej tror jag förstår. Det jag inte förstår är hur steget beter sig när man ger ut 5v från stereon och ställer steget på 0.5v.  behöver nog få detta förklarat flera ggr för att förstå. är lite trög i denna frågan.

Ja oren signal borde väl mina basar alltid få eftersom jag har min gain på typ 0.5v eller?

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
17 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

micke7406 skrev:

bosabengt skrev:

ChriZtoffer skrev:

Om huvudenheten hade lämnat en lågnivåsignal på 5V ås behöver den inte förstärkas lika mycket som om signalen hade legat på 0,5V. wink

nej okej. så du menar att med gain ställer man bara hur mycket steget ska förstärka signalen?

Kan förklara det enkelt. Om du gainar upp steget för mycket så får du mera oren signal.
Oren signal kan göra så att det låter högre.

jag spelade iallafall högre ju högre gain jag hade. hade dock aldrig gainen på max.

Biljudsveteran sen 1984!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

bosabengt skrev:

ChriZtoffer skrev:
Läste du verkligen det som jag och Lonefox skrev? Det är helt korrekt att utsignalen ur steget blir lägre när du ställer gain på en "högre spänning", därför att då förstår steget det som att du skulle ha en huvudenhet med hög utsignal.

Okej tror jag förstår. Det jag inte förstår är hur steget beter sig när man ger ut 5v från stereon och ställer steget på 0.5v.  behöver nog få detta förklarat flera ggr för att förstå. är lite trög i denna frågan.

Ja oren signal borde väl mina basar alltid få eftersom jag har min gain på typ 0.5v eller?

Om du har en huvudenhet med hög utsignal och ställer gainen på ett lågt värde så kommer steget att överstyra signalen så att den blir jättehög och steget klipper rätt så omgående.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bosabengt
17 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

bosabengt skrev:

ChriZtoffer skrev:
Läste du verkligen det som jag och Lonefox skrev? Det är helt korrekt att utsignalen ur steget blir lägre när du ställer gain på en "högre spänning", därför att då förstår steget det som att du skulle ha en huvudenhet med hög utsignal.

Okej tror jag förstår. Det jag inte förstår är hur steget beter sig när man ger ut 5v från stereon och ställer steget på 0.5v.  behöver nog få detta förklarat flera ggr för att förstå. är lite trög i denna frågan.

Ja oren signal borde väl mina basar alltid få eftersom jag har min gain på typ 0.5v eller?

Om du har en huvudenhet med hög utsignal och ställer gainen på ett lågt värde så kommer steget att överstyra signalen så att den blir jättehög och steget klipper rätt så omgående.

Steget har aldrig klippt för mig. har kört på 80% gain hela tiden typ.  Vid tävling med termlab har det aldrig visat på nåt dåligt. eller några fyrkantvågor.

Biljudsveteran sen 1984!
Frissan
17 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Nu vart jag mallig tongue Fast egentligen inte eftersom att jag visste att det var rätt wink

Booyakasha!
jocki_
18 augusti 2011 · 124 Inlägg

Softis skrev:
Nu vart jag mallig tongue Fast egentligen inte eftersom att jag visste att det var rätt wink

jag har en ganska gammal stereo.. och den skickar ut oren signal, talspolen gick väldigt varm pågrund av oren signal, så kan jag ställa gainen för att undvika oren signal?

Senast redigerat av jocki_ (18 augusti 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang