Byta avgasrör som rostat, 5000 kr??

Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

Funderar på om jag verkligen ska betala hutlösa 5000 till min bilmekaniker. Har en volvo 945 där bakre delen av avgasröret rostat sönder, vid bakaxeln, bakom främre ljuddämparen. (Bakre ljuddämparen är borttagen).

Vad jag förstår behöver jag bara byta bakersta delen av avgassröret? Jag Har ett rakt rör, alltså inte det där fula s-formade gubbröret. Men annars är det nog inget dyrt och fräsigt sportavgassystem som borde kosta multum.

Han på bilverkstaden snackade om att detta skulle kosta 5000 spänn? - Mekonomen verkstad. Någon som har tips på bilverkstäder i sthlm som gör det billigare? wink

Det är bara avgasröret som behöver bytas, sedan behöver dämparen hissas upp, gummigrejen den hänger i har lossnat så nu dunkar den i backen, inget vidare.

Undrar också om man kan höja upp hela skiten så det inte hänger så lågt? Jag har en sänkt bil och det är tämligen opraktiskt när man kör över alla dessa vägbulor. Jag antar att detta bidragit till att röret gått sönder.

Jag skulle verkligen ha gift mig med en bilmekaniker!

ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

Hade jag bott kvar i sthlm hade jag kunnat byta skiten åt dig på en ok gör det själv hall för typ en hundring...
Han som sa 5000 spånn kan ju gå och dränka sig hmm men mekonomen tar ju årets överpriser på allt o det vet väll dom flästa...
Hissa upp bilen själv med en domkraft o titta så ser du vart delningarna är och vad du kommer behöva... Sen är det vara en rörtång, en slägga och en 13 eller 14 nyckel som behövs... O endel våld då förståss.... Gummiupphängningen är enkel att få dit, spraya den med någon rostlåsning eller teflonspray så kommer den glida på relativt lätt:)
Själv gick hela avgassystemet av före katten på väg till sthlm från linköping... Gick på totalt 2500 kanske och tog 35 min att byta med endast en rörtång o en hammare... Fast var ju rätt sur då så det hjälpte lite:)

Gör det själv! Du kommer spara ett flertal tusenlappar! Bara hissa upp o testa dig fram... Kan du tänka lågiskt så kommer det inte vara några problem:)

Lycka till! Såg till om det är något mer du undrar.
Mvh

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

Katten? Haha du pratar rena grekiskan för mig smile
Göra det själv kommer jag aldrig att göra.. Det kan bara gå fel. Jag har lyckats byta tändkablar, rotor och bränslepumpsrelä men längre än så sträcker sig inte mina kunskaper i bilmekanik.

Jag måste ju fortfarande få tag i delarna och sen kanske hitta någon som kan göra det för en billig peng men frågan är ju om besväret är värt det. Jag behöver bilen dagligen till jobbet/stallet etc. Nu kan jag rulla lite lugnt till jobbet men att dra ut på skumvägarna på landet känns inget vidare, snart ser jag väl avgassystemet i backspegeln..
Mekonomenkillen hade tid på måndag nämligen. Men det är mycket pengar, bilen är ju inte värd sååå många tusen till liksom.. hmm

ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

Nej men lämna inte in den där! Vad är det för årsmodell på bilen? Har du bytt rotor klarar du det här! Stallet sa du... Då har du väll starka handleder?
Exakt vart har det gått hål? Hur är böjen över bakaxeln och sista raka röret? Så vi vet om du kan återanvända det... Om du tittar på avgassystemet så ser du vart skarvarna är, sitter klämmor där... Närmsta klämma innan hålet tar du bort, våldar ordentligt så det går isär, sedan nytt från biltema o smacka på... Hur simpelt som hällst!

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
18 augusti 2011 · 938 Inlägg

För dom pengarna hoppas ja verkligen att dom räknat på ett helt nytt orginal avgassystem + arbete, annars är dom ju riktigt jävla stendum... Kolla om så var fallet, fråga igen vad de kostar om dom skruvar dit en ny liten universal rörstump. Får du ett bra pris då, 500-1000kr max, då kan de va ok, annars åk till närmsta mack å fråga om dom kan hjälpa dej.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

Kolla på biltema lite snabbt... Har främre dämparen klarat sig och röret som går från den till närmaste klämma, då behöver du kröken över bakaxeln, ca 120 kr. Och sedan köper du ett enmeters rör i rätt storlek(63,5mm/2,5 tum)  ca 119kr. Ett 2pack med avgasklamrar 25 kr och lite monteringspasta (en tub med lite kladd du har i skarvarna så går rören lättare ihop och tätar bättre) 30 kr... Så totalt 300 kr för material... Sedan hoppas jag väl du har lite verktyg hemma?? Har du otur och röret till ljuddämparen är trasig så blir det nästan 600 kr till... Så 900 kr max om du har otur i material och sen en lördag under bilen och olja ner sig lite med ett gäng öl smile

Skulle det mot all förmodan bli helt ät helvete så kan du ju ta någon liten verkstad du ser ligger någonstans (inte mekonomen) någon person som startat eget och inte är en stor kedja. Så ber du han/hon ta en titt så fixar dom det på 5 min smile
I värsta fall får väl jag sätta mig i bilen o dra till sthlm så det inte kommer kosta dig skortan! Du har ju skaffat dig en av dom bästa, billigaste och enklaste bilarna man kan ha så du ska ju inte betala multum för att någon nisse som tycker han är cool o tror du inte kan ett skit ska bli totallurad när prylarna kostar mellan 3 o 9 hundra... O slöar han ordentligt så tar det max 2 tim, o tar han då 250 spänn i timmen utbetalt så borde det inte kosta dig mer än mellan 1500 o MAX 2000!

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

ramb0 skrev:
Nej men lämna inte in den där! Vad är det för årsmodell på bilen? Har du bytt rotor klarar du det här! Stallet sa du... Då har du väll starka handleder?
Exakt vart har det gått hål? Hur är böjen över bakaxeln och sista raka röret? Så vi vet om du kan återanvända det... Om du tittar på avgassystemet så ser du vart skarvarna är, sitter klämmor där... Närmsta klämma innan hålet tar du bort, våldar ordentligt så det går isär, sedan nytt från biltema o smacka på... Hur simpelt som hällst!

En 96a. Ska försöka ladda upp lite bilder och förklara. Bakre dämparen är alltså borttagen, rosten/hålet är precis i kröken uppåt från främre ljuddämparen.
Sista raka röret verkar se fint ut.

Det är väl knepigt att få bort röret utan att paja ljuddämparen?

henke_92 TBM NINJA
18 augusti 2011 · 917 Inlägg

fixa en dom kraft, lyft lite på bilen å lägg en fälg på lämpligt ställe så du inte får bilen på dig, sen tittar du hur mykt av röret som behöver bytas...mät diamern på röret med ett skjutmått (borde vara 2,25 tum) köp en vinkel slip med kapskiva (300:- biltema) så kapar du där...köp en såkallat skarvmuff (bit rör för att koppla ihop rör och köp 2 rörklämmor (200:- för allt de biltema) sen kollar du i biltema katalogen efter de rörbitarna du behöver för att du ska ha komplett avgasrör därifrån du kapade...skruva ihop! glöm inte avgaspasta i skarvmuffen bara så det blir 100% tätt....
är du tummen mitt i handen så tar det kanske 2-5 timmar men e du inte helt galen så tar det bara en halvtimme!

verktyg du behöver är alltså vinkelslip, domkraft, skjutmått, hylsnycklar för rörklämorna å dvs fästen (12-17mm ungefär)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

ramb0 skrev:
I värsta fall får väl jag sätta mig i bilen o dra till sthlm så det inte kommer kosta dig skortan! Du har ju skaffat dig en av dom bästa, billigaste och enklaste bilarna man kan ha så du ska ju inte betala multum för att någon nisse som tycker han är cool o tror du inte kan ett skit ska bli totallurad när prylarna kostar mellan 3 o 9 hundra... O slöar han ordentligt så tar det max 2 tim, o tar han då 250 spänn i timmen utbetalt så borde det inte kosta dig mer än mellan 1500 o MAX 2000!

Bor du låångt härifrån? wink

Bästa bilarna vet jag inte. Har vart strul med den här bilen sedan jag köpte den. Först gick generatorremmen av, sedan dog den under körning när det passade, gick inte att starta, elfelslampan lös. etc etc. Men visst, jag har ju lärt mig massor om bilar, förut visste jag inte ens hur man bytte däck.

Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

henke_92 skrev:
fixa en dom kraft, lyft lite på bilen å lägg en fälg på lämpligt ställe så du inte får bilen på dig, sen tittar du hur mykt av röret som behöver bytas...mät diamern på röret med ett skjutmått (borde vara 2,25 tum) köp en vinkel slip med kapskiva (300:- biltema) så kapar du där...köp en såkallat skarvmuff (bit rör för att koppla ihop rör och köp 2 rörklämmor (200:- för allt de biltema) sen kollar du i biltema katalogen efter de rörbitarna du behöver för att du ska ha komplett avgasrör därifrån du kapade...skruva ihop! glöm inte avgaspasta i skarvmuffen bara så det blir 100% tätt....
är du tummen mitt i handen så tar det kanske 2-5 timmar men e du inte helt galen så tar det bara en halvtimme!

verktyg du behöver är alltså vinkelslip, domkraft, skjutmått, hylsnycklar för rörklämorna å dvs fästen (12-17mm ungefär)

Hade nyss upp den på domkraften, jag ser inte så mycket mer för det. Den är ju sänkt och går inte att få upp så mycket ändå.. sad  - Jag får inte ens in domkraften under bakaxeln utan måste sätta den på sidorna vid de där domkraftsplattorna eller vad det kan tänkas heta..

Herregud ni får allt att låta plättlätt! Pratade med min  pappa, han sa att det inte var det enklaste att få ordning på det röret eftersom det är den biten som sitter ihop med dämparen. Det blir svårt att få bort röret utan att första dämparen?

Senast redigerat av Lesliey (18 augusti 2011)

henke_92 TBM NINJA
18 augusti 2011 · 917 Inlägg

Lesliey skrev:

henke_92 skrev:
fixa en dom kraft, lyft lite på bilen å lägg en fälg på lämpligt ställe så du inte får bilen på dig, sen tittar du hur mykt av röret som behöver bytas...mät diamern på röret med ett skjutmått (borde vara 2,25 tum) köp en vinkel slip med kapskiva (300:- biltema) så kapar du där...köp en såkallat skarvmuff (bit rör för att koppla ihop rör och köp 2 rörklämmor (200:- för allt de biltema) sen kollar du i biltema katalogen efter de rörbitarna du behöver för att du ska ha komplett avgasrör därifrån du kapade...skruva ihop! glöm inte avgaspasta i skarvmuffen bara så det blir 100% tätt....
är du tummen mitt i handen så tar det kanske 2-5 timmar men e du inte helt galen så tar det bara en halvtimme!

verktyg du behöver är alltså vinkelslip, domkraft, skjutmått, hylsnycklar för rörklämorna å dvs fästen (12-17mm ungefär)

Hade nyss upp den på domkraften, jag ser inte så mycket mer för det. Den är ju sänkt och går inte att få upp så mycket ändå.. sad

Herregud ni får allt att låta plättlätt! Pratade med min  pappa, han sa att det inte var det enklaste att få ordning på det röret eftersom det är den biten som sitter ihop med dämparen. Det blir svårt att få bort röret utan att första dämparen?

du menar alltså att rosten har tagit sig hela vägen mot dämparen? såfall får det kanske bli en ny dämpare så att det går å fästa rör i andra änden...men de är inte svårare för det! smile
jag kan skicka bilder hur man gör för att helt seriöst! du kan inte betala mer än 1000-1500 för att verksta ska fixa problemet, mer än det är OUTRAGEUS! yikes
kan du inte låna en större domkraft eller gör som jag, hiva upp bilen, lägg något under så du kan ta bort domkraften, sen ställer du domkraften på några tegelstenar å hivar upp den ännu mer? va försiktig bara så du inte får bilen över dig!! när bilen är hissad så lägg massa grejor under som gör att bilen inte åker i baken, pröva putta nätt på bilen också så den inte trillar ner direkt bara på det...

vinkelslip å skarvmuffar så ska biffen va kirrad! säg till den idiot mekanikern att du betalar inte ett öre mer än 1500 för reperationen, säger han inte ja till det så kan han helt serioöst gå till arbetsförmedligen å söka jobb bakom symaskinen

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

Här kommer lite bilder.

http://img41.imageshack.us/img41/8217/29126910150348955358013.jpg

Uploaded with ImageShack.us Såhär låg är bilen och så här långt ner hänger hela systemet. Någonting brukar skrapa i när jag kör över gupp och jag tippar på att det är katalysatorn. Kan man inte trycka upp hela avgassystemet och hänga upp det högre upp??

http://img560.imageshack.us/img560/7269/28754910150348964683013.jpg

Uploaded with ImageShack.us Där ser man ljuddämparen, rosten är precis i kröken efter den.



http://img846.imageshack.us/img846/5246/29082910150348966138013.jpg

Uploaded with ImageShack.us Så ser änden på röret ut. Måste det bytas ut vill jag ha ett likadant, inte det där svängda, fula, originalröret.

henke_92 TBM NINJA
18 augusti 2011 · 917 Inlägg

men är det inte hål i avgasröret då? vill du bara hänga upp det högre?
såfall köper du "montageband" på biltema 70 per rulle typ å några bultar å muttrar så bara drar du montagebandet runt röret å hänger upp det på ngt lämpligt ställe!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

henke_92 skrev:
men är det inte hål i avgasröret då? vill du bara hänga upp det högre?
såfall köper du "montageband" på biltema 70 per rulle typ å några bultar å muttrar så bara drar du montagebandet runt röret å hänger upp det på ngt lämpligt ställe!

Jo det är hål! Precis i första kröken bakom ljuddämparen. Men jag misstänker att mitt grundproblem är att bilen är sänkt, jag skrapar i gupp och röret har rostat sönder.

Senast redigerat av Lesliey (18 augusti 2011)

Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

http://img832.imageshack.us/img832/6637/rostw.jpg

Har ringat in där rosten sitter!

blink_pj
18 augusti 2011 · 477 Inlägg

5000 spänn på mekonom kan låta dyrt men dom räknade säkert på från katten och bakåt med båda rör och burkar och upphängningar. desutom får du 3 års garanti på både jobb och material! smile
visst visst Muhammeds kebaberia och bilreparation gör det säkerligen för tot. 500 spänn men då får du räkna med att du får delar och arbete för samma värde!

men men... som det sur ut på dina bilder så är mitten dämparens anslutningar för rostiga för att räddas om man inte är väldigt varsam plus värmer med gassvets eller dyligt. sen så ser kröken ut att vara helt av vilket betyderatt du behöver även den delen. nu vet ja inte hur bakre burken ser ut men i 9 fall av 10 så blir avgassystemet värre o värre ju längre bak man kommer... så jag skulle rekommendera att byta mitten dämparen (från skarven på första bilden) o hela vägen bakåt!  så slipper du ligga och göra om hela skiten nästa år när dom "räddade" delarna släpar i backen

gör det rätt från början! gör det själv eller åk till en pålitlig firma som gör det åt dig med garanti... smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

Stackare... Förstår att det blir förvirrande när folk ska komma med provesoriska lagningar... Mellandämparen måste du ochså byta... Så 900kr i material på biltema hmm

Bor ju i linköping, flickvänen bor i sthlm (hammarby sjöstad) och dit har jag 22 mil... Ska upp till sthlm troligtvis innom 2 veckor...
Så har du inte fått ordning på det själv än då så får väl jag hjälpa dig med det :p
900 i material från biltema
120 kr för att hyra en billyft på ok i en timme
O säg 400 kanske?? Till mig för jobbet så ska jag lära dig hur man gör ocksåsmile

Så inte mer än 1500 kr totalt...

Ska du greja med vinkelslip och skit så blir det ju billigare... Men det kommer inte bli 100% tätt. Och kommer gå sönder senare... Bättre göra det ordentligt när man ändå är igång...

Vad tycker och tänker du nu då??

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Lesliey
18 augusti 2011 · 105 Inlägg

ramb0 skrev:
Stackare... Förstår att det blir förvirrande när folk ska komma med provesoriska lagningar... Mellandämparen måste du ochså byta... Så 900kr i material på biltema hmm

Bor ju i linköping, flickvänen bor i sthlm (hammarby sjöstad) och dit har jag 22 mil... Ska upp till sthlm troligtvis innom 2 veckor...
Så har du inte fått ordning på det själv än då så får väl jag hjälpa dig med det :p
900 i material från biltema
120 kr för att hyra en billyft på ok i en timme
O säg 400 kanske?? Till mig för jobbet så ska jag lära dig hur man gör ocksåsmile

Så inte mer än 1500 kr totalt...

Ska du greja med vinkelslip och skit så blir det ju billigare... Men det kommer inte bli 100% tätt. Och kommer gå sönder senare... Bättre göra det ordentligt när man ändå är igång...

Vad tycker och tänker du nu då??

Varför måste jag byta dämparen? sad Den är väl hel och fin, bara blivit en liten buckla på den nu när den hänger så långt ner. Men det låter ju fränt när jag gasar runt med hål i röret. cool
Ok, kanske lika bra att byta allt från ljuddämparen och bakåt så det håller ett bra tag utan problem. Finns det något man kan behandla röret med för att minska risken för rost och underhålla det på ett bra sätt?
Även om bilen strulat massor så är den väldigt praktisk som stallbil/dragbil och riktigt kul att köra faktiskt, så jag vill nog kunna behålla den ett tag till.


Min pappa visste en kille som kanske kunde fixa det billigare än mekonomenversktaden, ska försöka visa upp bilen för honom i helgen så får vi se om han kan fixa det.
Men det känns ganska akut, är lite smårädd att röret ska gå helt av och resten åker i backen..

RD_87 Skrotsamlare
18 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Fan biltemas halvsats kostar väl kring 1200:- och tar mindre än en timme att hänga upp, så 5k kan aldrig bli en bra affär. Jag skulle gissa på att mekanikern tänkte passa på att blåsa en tjej. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
ramb0 SKANK Performence
18 augusti 2011 · 272 Inlägg

Rosthålet är tyvärr i röret som sitter svetsat i demparen vad jag kan se... Svårt med bilder...
Men kolla med den vverkstaden! Och förklara att du inte vill ha sista dämparen utan du vill ha det så det ser ut nu.
Så 1500 borde vara ett lagom riktpris...

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang