Saabs framtid. Hur blir allt.

discokapten Kapten på disco!
20 december 2011 · 1 729 Inlägg

XorcessX skrev:
9Femma:

saab gör inte dåliga bilar och står sej bra i besiktningen...  men har man byggt istort sett samma bil i 15-20år så är de inte så konstigt att barnsjukdommarna är borta.

Sen är de inte så konstigt att Saab inte sålde särskilt bra...  vilka modeller fanns det att välja på under 80-90tal? joo... 900 och 9000... och såååå stor skillnad är de inte imellan dem.  jag menar saabs första kombi kom inte förrän 1999 tillsammans med 9-5an.

Har du setat i båda bilarna? Det är stor skillnad.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Wicca
20 december 2011 · 886 Inlägg

Lina- skrev:

XorcessX skrev:
9Femma:

saab gör inte dåliga bilar och står sej bra i besiktningen...  men har man byggt istort sett samma bil i 15-20år så är de inte så konstigt att barnsjukdommarna är borta.

Sen är de inte så konstigt att Saab inte sålde särskilt bra...  vilka modeller fanns det att välja på under 80-90tal? joo... 900 och 9000... och såååå stor skillnad är de inte imellan dem.  jag menar saabs första kombi kom inte förrän 1999 tillsammans med 9-5an.

Saab har alltid haft för lite modeller att välja på, övriga tillverkare har alltid haft fler modeller.
Sista årsmodellen av 99an gjordes 1984, nog dom flesta som köpte 900an istället som ville ha Saab.
Kombi fanns tidigare, Saab 95 som tillverkades som sista årsmodell 1978. (Många  förväxlar nog  modellnamnet 95 med 9-5an).

Njah, förr hade de flesta biltellverkare relativt få modeller, på mitten av 90-talet hade Volvo t.ex. bara 3(4**, 8**, 9**). Skillnaden är att när de flesta tillverkare började köra på med fler och fler modeller så lät GM inte Saab göra detta om jag ska gissa "vilt".

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
SportPilot Ubåtsingenjör
21 december 2011 · 7 234 Inlägg

jonnielahti skrev:
http://www.bytbil.com/nyheter/yv3yrkyg smile

dock tror jag att det endast är drömmare som skrivit den artiklen .

Varför skulle de, som någon annan sa här innan , vilja betala för vår arbetskraft när de har nästan gratis i sitt eget hemland ? Men med lite tur så kanske det kommer stå SAAB på bilarna, men ett svenskt saab kommer aldrig igen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Munkis
21 december 2011 · 1 637 Inlägg

Wicca skrev:

Lina- skrev:

XorcessX skrev:
9Femma:

saab gör inte dåliga bilar och står sej bra i besiktningen...  men har man byggt istort sett samma bil i 15-20år så är de inte så konstigt att barnsjukdommarna är borta.

Sen är de inte så konstigt att Saab inte sålde särskilt bra...  vilka modeller fanns det att välja på under 80-90tal? joo... 900 och 9000... och såååå stor skillnad är de inte imellan dem.  jag menar saabs första kombi kom inte förrän 1999 tillsammans med 9-5an.

Saab har alltid haft för lite modeller att välja på, övriga tillverkare har alltid haft fler modeller.
Sista årsmodellen av 99an gjordes 1984, nog dom flesta som köpte 900an istället som ville ha Saab.
Kombi fanns tidigare, Saab 95 som tillverkades som sista årsmodell 1978. (Många  förväxlar nog  modellnamnet 95 med 9-5an).

Njah, förr hade de flesta biltellverkare relativt få modeller, på mitten av 90-talet hade Volvo t.ex. bara 3(4**, 8**, 9**). Skillnaden är att när de flesta tillverkare började köra på med fler och fler modeller så lät GM inte Saab göra detta om jag ska gissa "vilt".

Mjo men Saab saknade en extremt viktig modell då, nämligen en kombi! Hade dom haft kombi-bilar att erbjuda under 80talet och stora delen av 90-talet så hade det kanske sett annorlunda ut för Saab idag?

Volvo hade förövrigt dessa modeller under mitten på 90-talet:
940/945
960/965
850/855
S40/V40

Räknar vi hela 90-talet så kan vi lägga till ännu fler:
440/460/480
744/745
760/765
V70/S70/C70
S80
S90/V90
780
244/245

Vilket är betydligt fler än vad Saab hade att erbjuda.

Senast redigerat av Munkis (21 december 2011)

SportPilot Ubåtsingenjör
21 december 2011 · 7 234 Inlägg

Munkis skrev:

Wicca skrev:

Lina- skrev:

Saab har alltid haft för lite modeller att välja på, övriga tillverkare har alltid haft fler modeller.
Sista årsmodellen av 99an gjordes 1984, nog dom flesta som köpte 900an istället som ville ha Saab.
Kombi fanns tidigare, Saab 95 som tillverkades som sista årsmodell 1978. (Många  förväxlar nog  modellnamnet 95 med 9-5an).

Njah, förr hade de flesta biltellverkare relativt få modeller, på mitten av 90-talet hade Volvo t.ex. bara 3(4**, 8**, 9**). Skillnaden är att när de flesta tillverkare började köra på med fler och fler modeller så lät GM inte Saab göra detta om jag ska gissa "vilt".

Mjo men Saab saknade en extremt viktig modell då, nämligen en kombi! Hade dom haft kombi-bilar att erbjuda under 80talet och stora delen av 90-talet så hade det kanske sett annorlunda ut för Saab idag?

Jo med tanke på att SAABs största marknad var sverige, så tycker man att man borde haft en kombi... kombi land som sverige är

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
XorcessX
21 december 2011 · 709 Inlägg

Lina- skrev:

XorcessX skrev:
9Femma:

saab gör inte dåliga bilar och står sej bra i besiktningen...  men har man byggt istort sett samma bil i 15-20år så är de inte så konstigt att barnsjukdommarna är borta.

Sen är de inte så konstigt att Saab inte sålde särskilt bra...  vilka modeller fanns det att välja på under 80-90tal? joo... 900 och 9000... och såååå stor skillnad är de inte imellan dem.  jag menar saabs första kombi kom inte förrän 1999 tillsammans med 9-5an.

Saab har alltid haft för lite modeller att välja på, övriga tillverkare har alltid haft fler modeller.
Sista årsmodellen av 99an gjordes 1984, nog dom flesta som köpte 900an istället som ville ha Saab.
Kombi fanns tidigare, Saab 95 som tillverkades som sista årsmodell 1978. (Många  förväxlar nog  modellnamnet 95 med 9-5an).

jojo, 95an fanns men är fortfarande 21års gap imellan kombi modellerna

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
XorcessX
21 december 2011 · 709 Inlägg

discokapten skrev:

XorcessX skrev:
9Femma:

saab gör inte dåliga bilar och står sej bra i besiktningen...  men har man byggt istort sett samma bil i 15-20år så är de inte så konstigt att barnsjukdommarna är borta.

Sen är de inte så konstigt att Saab inte sålde särskilt bra...  vilka modeller fanns det att välja på under 80-90tal? joo... 900 och 9000... och såååå stor skillnad är de inte imellan dem.  jag menar saabs första kombi kom inte förrän 1999 tillsammans med 9-5an.

Har du setat i båda bilarna? Det är stor skillnad.

men inte tillräkligt stor enligt mej. du får istort sett "samma" bil men i annat utförande

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
XorcessX
21 december 2011 · 709 Inlägg

Njah, förr hade de flesta biltellverkare relativt få modeller, på mitten av 90-talet hade Volvo t.ex. bara 3(4**, 8**, 9**). Skillnaden är att när de flesta tillverkare började köra på med fler och fler modeller så lät GM inte Saab göra detta om jag ska gissa "vilt".

visst, men ta tex audi, i mitten av 90talet hade dem.

Audi 80

Audi 90

Audi 100

Audi s4

Audi s2

Audi V8

Sedan 1995 intruderades även:

Audi a4 (audis bäst säljande bil?)

Audi A6

Audi s6

och Audi A8

dessutom fanns nästan alla bilar i kombi utförande, bara 90, s2 och v8 som de inte gick på.
hade även en stor variatet på motorer, allt från 1,8liters till v8er och dieslar. dessutom fanns såklart valet mellan fwd och 4wd med Quattro


vad hade saab?

saab 900

saab 9000 sedan

saab 9000 kombicoupe samt talladega version?

fanns de fler får ni gärna tillägga.


De är klart att Audi tilltalade större variation av köpare.

Senast redigerat av XorcessX (21 december 2011)

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
Martin 9-3 Fisketokig
21 december 2011 · 2 997 Inlägg

Då var man stolt ägare till ett minnesmonument då smile

Ska bli intressant att se priserna på nytt eller lättare beg bilar.
Själv skulle jag aldrig på några villkor köpa en saab nyare än 2 år oavsett om det blev halva priset.

Har själv jobbat extra på ett företag som legat i samma sits och efter nedläggningshot och uppsägningar vet man hur intresset och arbetsmoralen påverkas på anställda som haft fast jobb innan. Bla "misstag" i tillverkningen som kommer uppenbara sig inom något år som skadar företaget och varumärket ännu mer bara som hämnd.

Man kan ju bara tänka sig hur det skulle ha sett ut nere på Saab och hur det blev med intresset att tillverka hållbara bilar...

Också en stor orsak till att bilförsäljningen aldrig någonsin kunnat ökat efter första problemen inom Saab.

Senast redigerat av Martin 9-3 (21 december 2011)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Wicca
21 december 2011 · 886 Inlägg

XorcessX skrev:

Njah, förr hade de flesta biltellverkare relativt få modeller, på mitten av 90-talet hade Volvo t.ex. bara 3(4**, 8**, 9**). Skillnaden är att när de flesta tillverkare började köra på med fler och fler modeller så lät GM inte Saab göra detta om jag ska gissa "vilt".

visst, men ta tex audi, i mitten av 90talet hade dem.

*Massa modeller*

Absolut har du rätt, men jag måste ändå vara lite petig och säga att A6 och S6 ju faktiskt är samma bil i grunden.

Som ni säger är det nog kombin som är det stora problemet, samt en mindre modell. Hade dessa kommit i början på 90-talet hade nog historien sett annorlunda ut.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Putteliten
21 december 2011 · 9 083 Inlägg

XorcessX skrev:

Njah, förr hade de flesta biltellverkare relativt få modeller, på mitten av 90-talet hade Volvo t.ex. bara 3(4**, 8**, 9**). Skillnaden är att när de flesta tillverkare började köra på med fler och fler modeller så lät GM inte Saab göra detta om jag ska gissa "vilt".

visst, men ta tex audi, i mitten av 90talet hade dem.

Audi 80

Audi 90

Audi 100

Audi s4

Audi s2

Audi V8

Sedan 1995 intruderades även:

Audi a4 (audis bäst säljande bil?)

Audi A6

Audi s6

och Audi A8

dessutom fanns nästan alla bilar i kombi utförande, bara 90, s2 och v8 som de inte gick på.
hade även en stor variatet på motorer, allt från 1,8liters till v8er och dieslar. dessutom fanns såklart valet mellan fwd och 4wd med Quattro


vad hade saab?

saab 900

saab 9000 sedan

saab 9000 kombicoupe samt talladega version?

fanns de fler får ni gärna tillägga.


De är klart att Audi tilltalade större variation av köpare.

Audi S2 gick visst att få som kombi. S2 Avant heter den.

Funkiee Saab älskare!
21 december 2011 · 4 597 Inlägg

saab fick ju inte bygga fler modeller för GM, bara såna modeller som tilltalade amerikanare. Hade saab haft en liten bil, ex audi a3 o volvo c30 så hade saab legat bättre till. Ett större utbud samt att dom hade vart fria från GM så hade läget nog vart heeeeeelt annorlunds mot idag tyvärr! hmm

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2011 · 13 754 Inlägg

M_Broberg skrev:
Kombi är ju dok inte såå stort i alla marknader som i sverige.

det var dags för konkurs, tyvärr så blir det ju så till slut.

läste i dagens GP lite tråkiga siffror. Cirka 7000 personer i trollhättan berörs av saabs konkurs (läs, blir arbetslösa) enligt arbetförmedlingens prognoser beräknas arbetslösheten fördubblas (ligger nu på 14.8%) industrierna i regionen har möjlighet att öka produktionen utan att öka personalstyrkan pga låg efterfrågan kontra kapacitet.

Säga vad ni vill om saab osv, men 30% arbetslöshet är inte kul för någon. hoppas det går att få ordning på detta.

troligen kommer kostnaderna blir förbannat stora för staten pga saab gått omkull

om man vill skylla på någon så är det Gm

så hoppas att ingen i sverige någonsin köper en bil som gm gjort

för detta kommer slå hårdare än folk tror även på andra delar av sverige

enda som tjänar lite på det är Volvo som får mer av tjänstebil sektorn här i sverige
när saab är ur matchen

förbannat synd att saab försvinner trotts att jag hatar saab så har dom gjort bra bilar hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2011 · 13 754 Inlägg

Funkiee skrev:
saab fick ju inte bygga fler modeller för GM, bara såna modeller som tilltalade amerikanare. Hade saab haft en liten bil, ex audi a3 o volvo c30 så hade saab legat bättre till. Ett större utbud samt att dom hade vart fria från GM så hade läget nog vart heeeeeelt annorlunds mot idag tyvärr! hmm

instämmer utan tvekan har gm hållt tillbaka saab och jag tror att gm enbart köpte saab för deras teknik

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Putteliten
21 december 2011 · 9 083 Inlägg

Growe skrev:

M_Broberg skrev:
Kombi är ju dok inte såå stort i alla marknader som i sverige.

det var dags för konkurs, tyvärr så blir det ju så till slut.

läste i dagens GP lite tråkiga siffror. Cirka 7000 personer i trollhättan berörs av saabs konkurs (läs, blir arbetslösa) enligt arbetförmedlingens prognoser beräknas arbetslösheten fördubblas (ligger nu på 14.8%) industrierna i regionen har möjlighet att öka produktionen utan att öka personalstyrkan pga låg efterfrågan kontra kapacitet.

Säga vad ni vill om saab osv, men 30% arbetslöshet är inte kul för någon. hoppas det går att få ordning på detta.

troligen kommer kostnaderna blir förbannat stora för staten pga saab gått omkull

om man vill skylla på någon så är det Gm

så hoppas att ingen i sverige någonsin köper en bil som gm gjort

för detta kommer slå hårdare än folk tror även på andra delar av sverige

enda som tjänar lite på det är Volvo som får mer av tjänstebil sektorn här i sverige
när saab är ur Hej. Ja du, vet inte riktigt. Ska på behandling idag och imorrn, sen blev vi visst tvunga att ta hem katten imorrn. Så vi lär ju märka rätt snart jähur det går.
förbannat synd att saab försvinner trotts att jag hatar saab så har dom gjort bra bilar hela tiden

Tror faktiskt att VW kommer öka inom tjänstebil delen. Dom är stora redan nu. Bättre service och bättre villkor än något annat bilmärke. Till och svenska polisen kommer köra Passat snart.

TS_quattro fyrkrafsare
21 december 2011 · 1 443 Inlägg

Funkiee skrev:
saab fick ju inte bygga fler modeller för GM, bara såna modeller som tilltalade amerikanare. Hade saab haft en liten bil, ex audi a3 o volvo c30 så hade saab legat bättre till. Ett större utbud samt att dom hade vart fria från GM så hade läget nog vart heeeeeelt annorlunds mot idag tyvärr! hmm

Nja, utan GM:s stöd (eller någon annans) under tiden de utvecklade småbilar så hade det skitit sig i vilket fall.
Men visst, GM riktade sin småbilstillverkning mot andra märken, Opel och Daewoo, nej, jag vägrar kalla dem "Chevrolet", att köpa ett bilmärke och byta logga på dem är lite för latmansaktigt för min del. Om de samtidigt skulle ha utvecklat småbil med SAAB så hade de konkurrerat med sig själva, eller vad man ska kalla det... GM såg helt enkelt ingen poäng att bygga småbilar med saabloggan på, de hade redan två andra tillverkare som gjorde det...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2011 · 13 754 Inlägg

M_Broberg skrev:

Putteliten skrev:
Till och svenska polisen kommer köra Passat snart.

Svenska polisen kör redan VW i liten utsträckning.

det jag har hört från bekanta som jobbar där (är en passat dom har i stan) är att dom ogillar den pga den lilla storleken.

+då att deras v70 T6 AWD har lite mer umph roll

t6 awd används i VÄLDIGT liten utsträckning utan det är mest gamla sur dieslar som körs numera

enda t6 vi har här i örebro är trafipaxbilar har inte sätt en enda blåvit t6:A än så läng
men ska kolla lite mer nogrant i fortsättningen

nog för att d5 går ganska bra har dom inte mycket att säga till om vid biljakter med dom mesta vanliga bilarna

tanke på utrustning osv

passaten syns direkt att den är för liten för svenska polisen
tror inte dom kommer finnas i några mängder om jag ska vara ärlig

tror bara caravellerna från vw är dom som kommer fortsättas köras
och en del civila vw och audis

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OUTLAW1
21 december 2011 ·

sluta tro så mycket nu...

Polisen kör underbart mycket saab,volvo vw.
SÄPO kör BMW samt Volvos lyxbilar.

Nya polisbilen är en vw med över 300hk sägs det....men det ska bara vissa städer f köra med..resten får köra standard modell med ca 150hk..
Den vassa är givetvis till insatsstyrkan...

Angående SAAB som jag trodde det som diskuterades här inne..
Så tror jag att SAAB kommer stå upp som fågel Phoenix(kul eftersom bilen byggs på phoenix plattformen).
Inom kort..nya pengar kommer komma in och nya ägare.Denna gång kommer det bli Kina Antonov och Muller ihop i en salig röra med massa friska pengar..
Räkna inte ut SAAB än...Men räkna gärna bort GM ur spelet helt o hållet för det e dom som skapat allt detta..

ekelund88
21 december 2011 · 2 656 Inlägg

M_Broberg skrev:

Putteliten skrev:
Till och svenska polisen kommer köra Passat snart.

Svenska polisen kör redan VW i liten utsträckning.

det jag har hört från bekanta som jobbar där (är en passat dom har i stan) är att dom ogillar den pga den lilla storleken.

+då att deras v70 T6 AWD har lite mer umph roll

t6 awd har vi väl ändå ingen p-bil i stan med

Fightertiger
21 december 2011 · 237 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
sluta tro så mycket nu...

Polisen kör underbart mycket saab,volvo vw.
SÄPO kör BMW samt Volvos lyxbilar.

Nya polisbilen är en vw med över 300hk sägs det....men det ska bara vissa städer f köra med..resten får köra standard modell med ca 150hk..
Den vassa är givetvis till insatsstyrkan...

Angående SAAB som jag trodde det som diskuterades här inne..
Så tror jag att SAAB kommer stå upp som fågel Phoenix(kul eftersom bilen byggs på phoenix plattformen).
Inom kort..nya pengar kommer komma in och nya ägare.Denna gång kommer det bli Kina Antonov och Muller ihop i en salig röra med massa friska pengar..
Räkna inte ut SAAB än...Men räkna gärna bort GM ur spelet helt o hållet för det e dom som skapat allt detta..

Svenska polisen får inte längre köra saab.. Dom har köpt in ny volvo samt VW ist.. För saaben har för mycket hk. då polisen får använda endast 300 hk

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang