Saabs framtid. Hur blir allt.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Jag hade valt den enda svenska bilen av dom två wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MilleN
29 augusti 2011 · 9 108 Inlägg

Andrahandsvärdet verkar ha sjunkit ganska rejält, det ligger väääldigt många SAAB ute till salu just nu som legat ute länge.

För mig som letar efter just en SAAB för tillfället så är det perfekt prutläge smile

Reservdelar och verkstäder som kan meka SAAB kommer alltid att finnas så länge det rullar bilar på vägarna. Och även om det inte står SAAB Original på lådorna så finns alltid Biltema, Mekonomen, AD osv osv osv...

Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

MilleN skrev:
Andrahandsvärdet verkar ha sjunkit ganska rejält, det ligger väääldigt många SAAB ute till salu just nu som legat ute länge.

För mig som letar efter just en SAAB för tillfället så är det perfekt prutläge smile

Reservdelar och verkstäder som kan meka SAAB kommer alltid att finnas så länge det rullar bilar på vägarna.

Du har helt klart en poäng. Det här med delarna lär ju aldrig bli ett problem. Dagen då Saab slutar tillverka delar lär det finnas gott om pirat ändå. Man kanske dock ska göra sig beredd för en förlustaffär i förhållande till andrahandsvärdet. Är ju helt såld på Saaben men efter att stirrat sig blind på problemen med föregångarna och framtiden för Saab så har man väl sett Volvon som ett "sansat" val.

Kanske man helt enkelt ska ta det man helst vill ha

Fightertiger
29 augusti 2011 · 237 Inlägg

Ska du ha en bekväm o skön bil.. med komfort och endå billig kan ja ge dig ett bra förslag.. Du verkar ju kunna köpa en saab för 40,000 kr.. För den summan får du en riktigt skön och fin Bmw av årsmodell runt 2000.. Visst den är dyrare i försäkring men ställ den på morsan din eller nån äldre så är den inte alls dyr.. Det skulle ja rekomendera.. Och absolut ingen diesel då du får betala om du har otur ca 2000kr varje kvartal (3dje månad).

Bara tips.. bmws reservdelar är inte alls dyra.. och bmw håller bättre.. bara ett tips från en som äger både saab och bmw..

Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Fightertiger skrev:
Ska du ha en bekväm o skön bil.. med komfort och endå billig kan ja ge dig ett bra förslag.. Du verkar ju kunna köpa en saab för 40,000 kr.. För den summan får du en riktigt skön och fin Bmw av årsmodell runt 2000.. Visst den är dyrare i försäkring men ställ den på morsan din eller nån äldre så är den inte alls dyr.. Det skulle ja rekomendera.. Och absolut ingen diesel då du får betala om du har otur ca 2000kr varje kvartal (3dje månad).

Bara tips.. bmws reservdelar är inte alls dyra.. och bmw håller bättre.. bara ett tips från en som äger både saab och bmw..

Funderade på BMW ett tag men tyckte att de var lite dyra i inköp. Känns ju som man får en lite nyare bil om man satsar på Saab eller Volvo. Jämförde försäkring lite på bilarna och skiljde inte mycket i kostnad så det har inte varit något jag funderat på. Har aldrig haft någon i familjen, tror inte ens i stora släkten, som har ägt en BMW. Har liksom aldrig varit på tal. Dessutom har man hört skräckhistorier om tyska bilar och reparationskostnader. Men ska ta ditt tips och kika lite på några BMW.

Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Kan tillägga att Saaben jag kolla på har ca 9000 mil på mätarn vilket man kanske inte får på en BMW

Pendulum
29 augusti 2011 · 1 298 Inlägg

Vill man köpa Saab så är det nog läge att fynda nu. Själv sålde jag min för ett par månader sen, ville prova på nåt nytt, men det blir säkerligen fler Saabar i min ägo, mer prisvärda bilar får man leta efter. Reservdelstillgången  är jag inte orolig för heller. Försäljning av reservdelar (liksom alla produkter) bygger på efterfrågan och det kommer det finnas.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Tony_M skrev:
Kan tillägga att Saaben jag kolla på har ca 9000 mil på mätarn vilket man kanske inte får på en BMW

KÖP! 9-3SS är en modern konstruktion som är pålitlig och väldigt kul att köra, nu var du visserligen inte så intresserad av motoreffekten men den dagen då du vill ha mer så kan du åka från 150Hk/250Nm till 210Hk/320Nm med en enkel omprogrammering.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Är SS jag har kollat på. Glömde skriva det. Så du tycker alltså det är ett bra val? Kanske du ser en bild på den om några veckor då smile

Såg att dina bilar var mycket fina! Kanske något man ska efterlikna smile

Senast redigerat av Tony_M (29 augusti 2011)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Förstod att det var en SS då det var den enda modellen som fanns 04, og9-3 (den gamla) slutade säljas -02 och kombin kom först -05. wink Men ja jag tycker det låter som ett mycket bra val för 40k när den bara gått 9000 mil. Är den bara i det skick som den bör vara med det miltalet så kommer du garanterat bli nöjd!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Aha okej. Alltid lär man sig något nytt tongue Ja jag tror med att de blir ett bra val. Jämfört lite på blocket och verkar som 40 tusen är mer än rimligt med dom milen och en automat. Har inte sett bilen än så får hoppas att den är i vettigt skick!

Rquired Allmänt envis
29 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Jag hade valt den enda svenska bilen av dom två wink

Vilken svensk bil? Den tyska Opel Vectra/"Saab 9-3" eller den japanska Mitsubishi Carisma/"Volvo x40"? wink

Själv hade jag dock helt klart valt Saaben, jag hade inte ens funderat om alternativet heter Volvo V40. Inte ens om det varit en V40 T4, kan du däremot tänka dig en BMW hade jag rekommenderat en sådan starkt. Tycker en 1998 BMW med 20.000mil på mätaren är mer bil än en 2003 Saab med 9000mil på mätaren, men det är väl därför min andrabil är en gammal 328i istället för någon nyare "svensk" byggd på överblivna Ford (Även om just X40 är japansk) eller Opel-delar. smile

Senast redigerat av Rquired (29 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Pendulum
29 augusti 2011 · 1 298 Inlägg

Välkommen till tråden.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Mack Forum- och sitemoderator
29 augusti 2011 · 26 149 Inlägg

Var det inte nånstans dom sa att det till och med börjar bli svårt att hitta orginalreservdelar till nyare Saabar nu?
Har för mig de sa nåt om detta på radio men vet inte om jag har fått allt rätt. Nån som vet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Alla verkar gilla BMW starkt men om man skulle välja en BMW som var 6 år äldre med mer mil på mätaren måste väl risken vara större att man stöter på rost och elände?

Rquired Allmänt envis
29 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Tony_M skrev:
Alla verkar gilla BMW starkt men om man skulle välja en BMW som var 6 år äldre med mer mil på mätaren måste väl risken vara större att man stöter på rost och elände?

Visst är det så, men går du på en äldre BMW kan du istället titta på riktigt välskötta exemplar istället för att leta efter en Volvo eller Saab som är relativt billiga i förhållande till listpriset.

Ett exempel: För att riktigt slå på stort så leta efter en BMW 728i, märkets flaggskepp och en riktigt lyxig bil att åka i. Eftersom de flesta som köper en sådan bil vill ha en stor V8 eller V12 under huven är sexan underskattad trots att den ger riktigt hyggliga prestanda. Vilket betyder att de flesta körs lugnt av folk som inte är överdrivet gasglada.

Lyxbilar brukar dock generellt kosta en del att äga, 728i har dock samma billiga drivlina som de mindre modellerna och är därför ett undantag. Ingen kamrem, enkel beprövad teknik och gott om plats att komma åt när/om något behöver bytas. Blir väl roligare med något av det värsta BMW kunde erbjuda i slutet av 90-talet kontra en snikutrustad Saab? smile

Något annat som är bra att tänka på när det gäller bilar generellt är att slitdelar ofta håller ett visst intervall. En Saab med 9000mil på mätaren kommer kanske inom kort att stå inför en hel del underhåll (det är inte enbart milen som sliter utan även åren). En lite äldre bil med 18.000mil på mätaren kan däremot precis fått allt detta bytt och kommer rulla lika långt till innan det är dags igen! En långmilare eller äldre bil behöver alltså inte kräva mer underhåll än en nyare bil under den period du tänkt bruka den.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Känns lite törstigt att köra en v6 eller uppåt. Kollade på blocket och hade inte allt för mycket att välja på när man ville hitta en 7-serie -98 och uppåt för max 40,000kr. De såg ganska välanvända ut. Det skulle nog krävas en väldigt fin BMW för att jag skulle välja den över Saab. Har kört och kollat lite på saab och har fastnat för bilen lite. Känns som man sitter i en cockpit i en saab. Men vill heller inte utesluta BMW då den enda BMW jag åkt är en sliten gammal BMW 316 som bestod av mer silvertejp än plåt.

Något annat än 7-serien som är aktuellt? Jag vill ha komfort men inte behov av en stor motor. Vill bara den ska röra på sig och att omkörningar går smidigt.

Senast redigerat av Tony_M (30 augusti 2011)

Rquired Allmänt envis
30 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Tony_M skrev:
Känns lite törstigt att köra en v6 eller uppåt. Kollade på blocket och hade inte allt för mycket att välja på när man ville hitta en 7-serie -98 och uppåt för max 40,000kr. De såg ganska välanvända ut. Det skulle nog krävas en väldigt fin BMW för att jag skulle välja den över Saab. Har kört och kollat lite på saab och har fastnat för bilen lite. Känns som man sitter i en cockpit i en saab. Men vill heller inte utesluta BMW då den enda BMW jag åkt är en sliten gammal BMW 316 som bestod av mer silvertejp än plåt.

Något annat än 7-serien som är aktuellt? Jag vill ha komfort men inte behov av en stor motor. Vill bara den ska röra på sig och att omkörningar går smidigt.

Att hitta en ok 7a för 40.000:- är inga problem även om vrak finns med, men just 728i var mer ett exempel på hur du kan köra en riktigt vräkig vagn utan att driftkostnaden blir högre än för en nyare, enkelt utrustad svensk bil.

En mer vettig BMW? Varför inte en 320i eller 323i sedan eller coupé? Sexan går snålt men är samtidigt väldigt stark, kan du däremot hitta en 318i med 143hk-maskinen är den tillräckligt pigg och går fruktansvärt snålt; Men den har inte i närheten av samma fina gångkultur som sexorna. Behöver du inte så mycket utrymme kunde kanske en:
http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_318 … 20&w=3
Fungera?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tony_M
30 augusti 2011 · 100 Inlägg

Tack för alla tipsen. Ska kolla lite mer på det imorgon. 316/318 är inte aktuellt. Då cyklar jag nog hellre. Kanske svänger förbi några välsorterade handlare under veckan och provkör några bilar.

Rquired Allmänt envis
30 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Tony_M skrev:
Tack för alla tipsen. Ska kolla lite mer på det imorgon. 316/318 är inte aktuellt. Då cyklar jag nog hellre. Kanske svänger förbi några välsorterade handlare under veckan och provkör några bilar.

En BMW med tvålitersfyra (Jodå, 318i är på 2L trots namnet) och 143hk är alltså inte ok men en SAAB med tvålitersfyra (Jodå, 1.8t är på 2L trots namnet) och 150hk är ok? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang