5329
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 363 941 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
231 Inlägg
30 december 2017
Då förstår ja att du ligger lågt med vinge

81 Inlägg
30 december 2017
JKDesign skrev:
Arresterad skrev:
Blir superb detta! Har här och nu beställt nya sänkfjädrar av samma anledning som du, bättre väghållning! Frågan är bara om man måste göra en fyrhjulsinställning efter den operationen, du kanske vet?

Bästa är att köra så att fjädrarna hinner sätta sig och sen känna sig för om det behövs. Står ratten snett och hjulen pekar rakt är det ju nödvändigt. Spårar det vid gaspådrag / inbromsning så är det ju också nödvändigt.

Men man kan även klara sig utan att göra det efteråt wink

Hur har dina egna erfarenheter varit såhär långt gällande detta? Tänkte även på ojämnt däckslitage. Tack för svaret förresten

Kolla med fördel in mitt S60-projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313769

4 442 Inlägg
30 december 2017
Trådstartare
Arresterad skrev:
JKDesign skrev:
Arresterad skrev:
Blir superb detta! Har här och nu beställt nya sänkfjädrar av samma anledning som du, bättre väghållning! Frågan är bara om man måste göra en fyrhjulsinställning efter den operationen, du kanske vet?

Bästa är att köra så att fjädrarna hinner sätta sig och sen känna sig för om det behövs. Står ratten snett och hjulen pekar rakt är det ju nödvändigt. Spårar det vid gaspådrag / inbromsning så är det ju också nödvändigt.

Men man kan även klara sig utan att göra det efteråt wink

Hur har dina egna erfarenheter varit såhär långt gällande detta? Tänkte även på ojämnt däckslitage. Tack för svaret förresten

Saab 9-5 kombi 3,0t V6 2001
Sänkt med H&R fjädrar 35/35mm = snedslitna däck bak efter en säsong. Hjulinställning gjordes.

Saab 9-5 AERO kombi 2002
Sänkt med Yellowspeed Coilovers = sne ratt och framdäck som gick åt på ett par månader, sjukt otrevlig att köra i vått väglag. Hjulinställning gjordes.

Saab 9-3 AERO kombi 2009
Sänkt med H&R Fjädrar 45/45mm = spårade och uppförde sig nervöst på vägen. Hjulinställning gjordes.

Saab 9-5 Vector sedan 2005 (Röd)
Sänkt med AK FK street coilovers.
Gick som ett lok på vägen, ingen hjulinställning.

Saab 9-5 Vector sedan 2005 (Svart)
Sänkt med AK FK street coilovers.
Ligger som en padda på vägen! Även lossat hela framvagnen, bytt bussningar och ändå står ratten rakt och den uppför sig exemplariskt. Ingen hjulinställning.

Saab 9-5 Vector kombi 2006
Sänkt med Speedparts fjädrar 30/30mm = ej inkörda än smile

Som du ser kan det variera lite och ska man göra hjulibställning ska man ju vara hyffsat säker på att man inte ska byta typ styrleder, bussningar eller liknande i närtid då man lätt kan sabba inställningen.

Så tipset är att byta allt man vill/ behöver, köra in grejerna lite och sen hjulinställning vid behov.

531 Inlägg
30 december 2017
Hej, du som kan saab kan kanske hjälpa mig med vår 9.5:a: det är en sedan från 1998 med 2.3t motorn och automat samt SE-paketet. Bilen stannade plötsligt  för några dagar sedan när den hade gått ca., 1 minut och sedan dess har den inte startat. Har inte hunnit göra nån felsökning ännu men vad skulle du i första hand kolla över? Mycket tacksam för svar! Ps. Du använde väl inte vanlig hylsa i mutterdragaren vid ett tillfälle i din senaste video? big_smile Gott nytt år förresten!

4 442 Inlägg
31 december 2017
Trådstartare
volvoglracing skrev:
Hej, du som kan saab kan kanske hjälpa mig med vår 9.5:a: det är en sedan från 1998 med 2.3t motorn och automat samt SE-paketet. Bilen stannade plötsligt  för några dagar sedan när den hade gått ca., 1 minut och sedan dess har den inte startat. Har inte hunnit göra nån felsökning ännu men vad skulle du i första hand kolla över? Mycket tacksam för svar! Ps. Du använde väl inte vanlig hylsa i mutterdragaren vid ett tillfälle i din senaste video? big_smile Gott nytt år förresten!

Tjena, rent spontant hade jag sagt vevaxelgivare. Nog det enda ja kommer på på rak arm som bara ger upp helt plötsligt.

Man hade ju behövt veta mer om hur den stannade, skrammel i motorn osv, läsa ut felkod är ju inte dumt att börja med iaf.

Jodå jag kör med vanliga hylsa i mutterknackaren när jag saknar krafthylsa. Brukar dock skruva det mesta för hand.

Gott nytt år wink

531 Inlägg
31 december 2017
JKDesign skrev:
volvoglracing skrev:

Tjena, rent spontant hade jag sagt vevaxelgivare. Nog det enda ja kommer på på rak arm som bara ger upp helt plötsligt.

Man hade ju behövt veta mer om hur den stannade, skrammel i motorn osv, läsa ut felkod är ju inte dumt att börja med iaf.

Jodå jag kör med vanliga hylsa i mutterknackaren när jag saknar krafthylsa. Brukar dock skruva det mesta för hand.

Gott nytt år wink

Vevaxelngivaren är jag medventen om så den är bytt redan tidigare (glömde tyvärr nämna det) men dock av ebay-variant så man kan ju inte säga hur bra kvaliteten är...
Ajabaja, vanlig hylsa i mutterdragare kan gå illa om det vill sig men gör som du vill bara. big_smile
Ska ju gå att kolla felkoder i acc:n genom att trycka in off- och autoknappen på samma gång men fick det inte att funka, ska man göra på något annat sätt?

4 442 Inlägg
31 december 2017
Trådstartare
volvoglracing skrev:
JKDesign skrev:
volvoglracing skrev:

Gott nytt år wink

Vevaxelngivaren är jag medventen om så den är bytt redan tidigare (glömde tyvärr nämna det) men dock av ebay-variant så man kan ju inte säga hur bra kvaliteten är...
Ajabaja, vanlig hylsa i mutterdragare kan gå illa om det vill sig men gör som du vill bara. big_smile
Ska ju gå att kolla felkoder i acc:n genom att trycka in off- och autoknappen på samma gång men fick det inte att funka, ska man göra på något annat sätt?

Acc kan du bara få ut ac felkoder, troligtvis inte dom som gjort att bilen dog. Annars är det väl kolla så att tändkassetten funkar, bränsle pumpen slår till som den ska. Kan ju vara en himla massa igentligen.... men en felkodsläsare typ Elm327 och en app i telefonen kan hjälpa till på vägen.

1 156 Inlägg
31 december 2017
volvoglracing skrev:
JKDesign skrev:
volvoglracing skrev:

Gott nytt år wink

Vart bor du ? Kan nog kolla upp om du har några felkoder med min tech 2

4 442 Inlägg
31 december 2017
Trådstartare
Lite småspännande paket på g hem big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a007577f302efdc47f84666da9e1116b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2b7c938d28972def53b48e5e0de7529c.jpg

Mitt rostfria grenrör ligger ute billigt till försäljning om någon är sugen på att modda:
https://www.blocket.se/kalmar/Japspeed_ … .htm?ca=11

Jag kommer att sammarbete med ett företag och bygga ett helt eget!

22 Inlägg
1 januari 2018
kan du länka sidan där man köper fk coilovers? smile

231 Inlägg
1 januari 2018
Har du någon idé varför våran steg 3 chippade 9 5 05 biopower är seg startad på Etanol men jätte lätt startad på 98?

4 442 Inlägg
1 januari 2018
Trådstartare
Robinsandkvist skrev:
Har du någon idé varför våran steg 3 chippade 9 5 05 biopower är seg startad på Etanol men jätte lätt startad på 98?

Huvudsakliga anledningen är ju att det är just etanol, har du open sid så kan du kolla lite hur bilen adapterar på etanol och om det du får ut verkar rimligt.

231 Inlägg
1 januari 2018
Har ju tyvärr inte Open sid är de svårt att fixa det?

231 Inlägg
1 januari 2018
Kan påpeka att den går riktigt illa innan den blir lite varm

4 442 Inlägg
1 januari 2018
Trådstartare
Robinsandkvist skrev:
Har ju tyvärr inte Open sid är de svårt att fixa det?

Det är lätt fixat men styrboxen måste ut och du måste ha rätt utrustning för att koppla upp boxen.

Men tycker det låter som du bör kolla hur tändstiften mår.

231 Inlägg
4 442 Inlägg
531 Inlägg
1 januari 2018
amazinjoey skrev:
volvoglracing skrev:
JKDesign skrev:

Gott nytt år wink

Vart bor du ? Kan nog kolla upp om du har några felkoder med min tech 2

Jag bor i österbotten, Finland. Pm:a om du vill veta närmare. smile
Har nog nån läsare som jag lånat av brodern som är för obd2 uttaget men vet inte om bilen i fråga har något sådant?
Men nu ska jag inte klottra ner jonas tråd nåt mer.
Senast redigerat av volvoglracing (1 januari 2018)

Sök