JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 209 517 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
20 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

Update:

Började med att försöka få in 9-5an i garaget vilket inte var helt enkelt sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fc50503c5170ab08d12131aaf5fcc06b.jpg
Grannen borrade två hål i en bräda sen tryckte han upp mig med chevan dragkrok mot dragkrok wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f3db743536aff46b6d3e085d7e2bf799.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-77d8dbe9450ec60259b6c28f69a6a435.jpg

Bilen inne och upp på bockarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-27525bf95fe95abce8a6134dfddbacd7.jpg

Lossade på oljetråget, har gjort det ett par gånger innan men aldrig varit med om att det ser ut såhär hmm svåråtkommliga deluxe! Och då har ja ändå haft en -02 aero innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0f0252d8d52db82372a7729642ff4789.jpg

Med tråget väl nere så får ja se att det fullt med kopparspån
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c5d4ec92db458c53d0cb65c16a87273e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d089ed8b2bf3a63a46c99fa345a95db5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9596a7733dc9a1b205b9d75329ddfe6c.jpg

Lossade på en stake och där syntes direkt att lagrena inte satt som dom skulle.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-158e68822a13dc9285beb7e05218d1c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-493be665d59ca4559c0c88f088e242f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1b4dfd9cdc12bfcb66a35d0c3dcf27ee.jpg

Min teori är att oljepumpen fallerat, lagrena har nypt och nu är även veven slaktad. Bara min teori, men känns som för många har slitit i bilen för man ska kunna tro på att det mesta skall vara ok.

Blir nog tyvärr att skruva ner i delar så får delarna hjälpa att förädla andra saabar som fortfarande rullar...

Riktigt tråkigt men jag gjorde en ansträngning och försökte iaf.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
21 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

Paketens dag idag smile

Först ett utrikes mindre paket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e140431c4eb5284b0eafda0b62d57ef6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba4ae0a88f58c5b85285e0b56f6a089f.jpg
19T kompressorhus med kort nacke tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b8ea7191a93c24246ac7cabff3d66718.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-063390c3660d5817f841bb5b94b6c129.jpg
Lång vs kort
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-470a3f89ee95d69964efb18d0e8932d0.jpg

Sen 2 lite större inrikes paket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b9647fa64d1910fd3cf8657a54b18727.jpg
Ny ”diffusor” då jag förstört min genom att haft många olika ändrör big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e8bed68502e5a9887921c4d3f18000cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c14a802cb723fd72ad6db0e124ebf523.jpg

Sen i bubbelplasten gömde sig kobran!
Den är rätt maffig mot original
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f74b5a0fb107cf879248fb1780beb7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8b65f9cd447461ed8f114920a614f33b.jpg

Finns t.o.m en liten kant som ska portad ner för maximalt flöde
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b527bb48f1e7cac5ee6f1902c7225af5.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
21 augusti 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Paketens dag idag smile

Först ett utrikes mindre paket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e140431c4eb5284b0eafda0b62d57ef6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba4ae0a88f58c5b85285e0b56f6a089f.jpg
19T kompressorhus med kort nacke tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b8ea7191a93c24246ac7cabff3d66718.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-063390c3660d5817f841bb5b94b6c129.jpg
Lång vs kort
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-470a3f89ee95d69964efb18d0e8932d0.jpg

Sen 2 lite större inrikes paket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b9647fa64d1910fd3cf8657a54b18727.jpg
Ny ”diffusor” då jag förstört min genom att haft många olika ändrör big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e8bed68502e5a9887921c4d3f18000cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c14a802cb723fd72ad6db0e124ebf523.jpg

Sen i bubbelplasten gömde sig kobran!
Den är rätt maffig mot original
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f74b5a0fb107cf879248fb1780beb7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8b65f9cd447461ed8f114920a614f33b.jpg

Finns t.o.m en liten kant som ska portad ner för maximalt flöde
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b527bb48f1e7cac5ee6f1902c7225af5.jpg

Kobran är väl större än original där nere vid anslutningen till turbon? Har velat uppgradera Kobran men vet inte vad som passar. Jag har kortnos turbo och 42mm diameter på original

JKDesign
21 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Paketens dag idag smile

Först ett utrikes mindre paket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e140431c4eb5284b0eafda0b62d57ef6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba4ae0a88f58c5b85285e0b56f6a089f.jpg
19T kompressorhus med kort nacke tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b8ea7191a93c24246ac7cabff3d66718.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-063390c3660d5817f841bb5b94b6c129.jpg
Lång vs kort
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-470a3f89ee95d69964efb18d0e8932d0.jpg

Sen 2 lite större inrikes paket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b9647fa64d1910fd3cf8657a54b18727.jpg
Ny ”diffusor” då jag förstört min genom att haft många olika ändrör big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e8bed68502e5a9887921c4d3f18000cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c14a802cb723fd72ad6db0e124ebf523.jpg

Sen i bubbelplasten gömde sig kobran!
Den är rätt maffig mot original
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f74b5a0fb107cf879248fb1780beb7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8b65f9cd447461ed8f114920a614f33b.jpg

Finns t.o.m en liten kant som ska portad ner för maximalt flöde
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b527bb48f1e7cac5ee6f1902c7225af5.jpg

Kobran är väl större än original där nere vid anslutningen till turbon? Har velat uppgradera Kobran men vet inte vad som passar. Jag har kortnos turbo och 42mm diameter på original

Har du kortnos så skall den ju passa, sitter på 15t original 06-10. Har du en oem
Td04 från 06 frammåt? Är det en kina 15t har du med största sannolikhet den längre halsen

Sen får du ju modda anslutningen till vevhusventen som sitter på kobran iom att du har banjoskruv?

Senast redigerat av JKDesign (21 augusti 2018)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
21 augusti 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Paketens dag idag smile

Först ett utrikes mindre paket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e140431c4eb5284b0eafda0b62d57ef6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba4ae0a88f58c5b85285e0b56f6a089f.jpg
19T kompressorhus med kort nacke tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b8ea7191a93c24246ac7cabff3d66718.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-063390c3660d5817f841bb5b94b6c129.jpg
Lång vs kort
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-470a3f89ee95d69964efb18d0e8932d0.jpg

Sen 2 lite större inrikes paket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b9647fa64d1910fd3cf8657a54b18727.jpg
Ny ”diffusor” då jag förstört min genom att haft många olika ändrör big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e8bed68502e5a9887921c4d3f18000cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c14a802cb723fd72ad6db0e124ebf523.jpg

Sen i bubbelplasten gömde sig kobran!
Den är rätt maffig mot original
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f74b5a0fb107cf879248fb1780beb7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8b65f9cd447461ed8f114920a614f33b.jpg

Finns t.o.m en liten kant som ska portad ner för maximalt flöde
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b527bb48f1e7cac5ee6f1902c7225af5.jpg

Kobran är väl större än original där nere vid anslutningen till turbon? Har velat uppgradera Kobran men vet inte vad som passar. Jag har kortnos turbo och 42mm diameter på original

Har du kortnos så skall den ju passa, sitter på 15t original 06-10. Har du en oem
Td04 från 06 frammåt? Är det en kina 15t har du med största sannolikhet den längre halsen

Sen får du ju modda anslutningen till vevhusventen som sitter på kobran iom att du har banjoskruv?

Det är en kina från bakaxeldelar! Såg relativt kort ut när jag jämförde med bilder på en lång. Den passade på min originalkobra iaf! Så jag har ingen aning faktiskt!

Magnus_Wallin
22 augusti 2018 · 33 Inlägg

Gött att du köpte laxen! jag såg annonsen och skickade till han smile men kul att den är i goda händer! Samt oljetråget är det förstärkta som är ett helvete att få ner om det inte har blivit gjort innan hmm

JKDesign
22 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

Magnus_Wallin skrev:
Gött att du köpte laxen! jag såg annonsen och skickade till han smile men kul att den är i goda händer! Samt oljetråget är det förstärkta som är ett helvete att få ner om det inte har blivit gjort innan hmm

Det förklarar ju oljetråget smile tack.

Ja laxen är i goda händer, tyvärr i väldigt dåligt skick rent allmänt sad

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
22 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

Grabben gillar Laxen smile tar emot som fasen att riva isär bilen hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6e0ebf9d5e4d2dabd97a91ee08548e17.jpg

Fortsätter plocka isär motorn, hittar bultar som inte sitter så hårt åtdragna och packningar som blivit klämda. Inte för det har något med raset att göra men ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c647ecdb8766fe3b55f7ed7089b1fc61.jpg
Ventilkåpan har någon börjat rengöra invändigt med en ??? Mejsel? Sen gett upp...
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e7273c614b1c20ff280a15d9c06573e1.jpg

Kedjan är ju ny och fin. Kamaxlarna står rätt osv. Bra spänn på den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c662c3fd245350cbcac9595b1f01d270.jpg

En hel del bortplockat och snart dags att lyfta toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ec0e04c74cd9ac03edc8c127c814f953.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-38c5af4541fbe5a33dcb2168d3d4b616.jpg

Börjar få lite känslor för bilen, ska lugna mig med att sälja något innan jag är 100% säker att jag inte kan fixa den. Har ingen motorlyft men vad kan ett helt tomt block med endast vevaxel och transmission väga?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
wBes
23 augusti 2018 · 405 Inlägg

Ädelt att rädda en gammal 9-5 Aero, jag personligen hade dömt ut den till reservdelsbil utan att blicka. Saabar skrotas på löpande band och det finns bättre utgångsobjekt om man prompt vill göra en bevarings insats.. :- )

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
23 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
Ädelt att rädda en gammal 9-5 Aero, jag personligen hade dömt ut den till reservdelsbil utan att blicka. Saabar skrotas på löpande band och det finns bättre utgångsobjekt om man prompt vill göra en bevarings insats.. :- )

Vi får se hur det går, men som sagt det tar emot att skrota. Men finare delar än kompletta bilen.

Tack för kommentar!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
24 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

Toppen av, t5 kolvar och stakar ute.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d3b142ba22f30d840f3a2f93903ab46b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ef568e0da2ccaa197ce45686748a03b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-22d3e480da56242112a86b4dcc4c18e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-570f0a3267edd6647447041d4df03b1f.jpg

Börjar bli fullt i garaget hmm

Har lagt ut annons på blocket på alla delar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2b78e1296676101801ce1b2671697beb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-130e2b12451d6b1313a33a13b7762c7b.jpg

https://www.blocket.se/vi/80957245.htm

Senast redigerat av JKDesign (24 augusti 2018)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Robinsandkvist
24 augusti 2018 · 231 Inlägg

Så de blir att skrota den ändå?sad

Volvo 945 (1996)
Volvo 740 (1989)
JKDesign
24 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

Robinsandkvist skrev:
Så de blir att skrota den ändå?sad

Ja tyvärr blir det så. hmm

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
29 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

Inte roligaste updaten, men rätt så lärorikt att demontera det mesta som kan vara ”bra att ha”

I detta läget blev jag väldigt sugen på att korta ner min växelspak i 9-5an för lite mer race känsla. Någon som har eller har testat ”shortshift” genom att korta ner spaken?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c71a5bfa558f5f2b18727ade172de44f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bf40f3c471880e6af71d19989632d612.jpg

Börjar bli cleant i motorrummet nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d3f47ceee49aa0824aca3dae04417e82.jpg

Vill igentligen bara få detta ur världen så ja kan rusta upp 9-5an för Anderstorp i slutet av månaden. Någon som ska dit??

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
29 augusti 2018 · 174 Inlägg

Trist med nedplockning, ser så fin ut på bild men kan förstå att det är annat när man står bredvid.
Ang. shortshift så är det väl bara att kapa av och lägga en svetsning runt och testa big_smile
Kan nog bli rätt coolt och udda!

Senast redigerat av kitqeb (29 augusti 2018)

BioPowered SAAB 9-5
Tobzter
29 augusti 2018 · 3 145 Inlägg

Här har du en shortshift härlig prislapp https://genuinesaab.com/catalog/product … cts_id=801

Bara klippa å klistra ihop något wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
amazinjoey
30 augusti 2018 · 1 139 Inlägg

Tobzter skrev:
Här har du en shortshift härlig prislapp https://genuinesaab.com/catalog/product … cts_id=801

Bara klippa å klistra ihop något wink

Köp från Polen eller ungern ist smile Shortshiftern kostar 1/3 därifrån, finns på ebay

amazinjoey
30 augusti 2018 · 1 139 Inlägg

Tobzter skrev:
Här har du en shortshift härlig prislapp https://genuinesaab.com/catalog/product … cts_id=801

Bara klippa å klistra ihop något wink

Köp från Polen eller ungern ist smile Shortshiftern kostar 1/3 därifrån, finns på ebay

wBes
30 augusti 2018 · 405 Inlägg

Jag tycker alla 5-växlade Saabar efter 900OG har rätt lagom kast i växlingarna redan original, lägg krut på att stumma upp motor och växellåda så gott det går istället är mitt tips. Powerflex i momentstaget gör underverk!

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
30 augusti 2018 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
Jag tycker alla 5-växlade Saabar efter 900OG har rätt lagom kast i växlingarna redan original, lägg krut på att stumma upp motor och växellåda så gott det går istället är mitt tips. Powerflex i momentstaget gör underverk!

Sitter redan powerflex på dom flesta ställen, nya växellänkage bussningar osv. Bara kvar att korta spaken wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang