Jag tycker alla 5-växlade Saabar efter 900OG har rätt lagom kast i växlingarna redan original, lägg krut på att stumma upp motor och växellåda så gott det går istället är mitt tips. Powerflex i momentstaget gör underverk!
Sitter redan powerflex på dom flesta ställen, nya växellänkage bussningar osv. Bara kvar att korta spaken
Ja dåså, det är ju alltid kul att förbättra oavsett..
Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
*Sönderrostade hundben/bakskärmar *Rostig bagagelucka *Sönderrepat tak *Allmänt dålig lack *Sprucken sidokjol (andra kjolen inte vacker heller) *Blankslitna däck *Rasad motor *Förstörd toning tack vara innerskärmar och front inne i bilen. *oskattad, ej besiktigad *Slitna däck osv osv
Pengar för alla nya delar som behövdes + Jobbtimmar gjorde att jag valde att plocka isär den i delar ist.
Hade allt varit ok förrutom motorn hade jag fixat den, även mindre rost hade inte varit något bekymmer och polering är ju nemas problemas. Men detta blev alldeles för mycket för att det skulle kännas ok.
Som någon skrev, vill man rädda en saab finns det bättre utgångsobjekt.
Detta får bli en av dom sista uppdateringarna på Laxen. Har lossat så mycket delar som jag orkar/ tror jag kommer ha nytta av. Har lite ideer på ett kolfiber paket till min svarta kan bli trevligt om det blir verklighet!
Satt ju powerflex i länkarmar, momentstag ,”a bussningen” det har jag tagit tillvara på. Hittade även totalt upprostade tröskellådor
Så nu är den nere på marken och ute ur garaget, bara sista resan till återvinningen som återstår och plocka bromsar, länkarmar och fjäderben.
Dendär rosten såg riktigt förjävlig ut, betydliigt värre än min som gått 31k
Ja inte bra alls tyvärr
eastmotorsport skrev:
Ja den röda var inte allt för frisk
Nope! Så det går om man bara ställer av bilarna och låter dom stå på en gräsmatta
Tontbil skrev:
Men det var bra att du försökte ge Laxen en till chans...
Är de svårt att ta bort sidotrökel?
Ja den var värd ett försök. Sidokjolen är enkel att plocka av. Sitter en 10mm mutter i innerskärmen fram så många inte ser och bryter sönder. Annars är resten synligt som skall lossas. Undertill sitter plastmuttrar på jätteklena gängade stänger, till 97% så bryter du av mutter med gängan kvar i. Så ska man ha dit en kjol igen så får man ha själborrande karossskruv eller likanande redo
Inredningen då, beige helskinn måste man väl kunna få en slant för?
Ingen som var intresserad på 10dagar, sen har jag inte plats att ha det stående.
Sen är det tyvärr så att idag är det svårt att bli av med en bil om den inte är komplett. Första skroten skulle jag få betala om ja skulle lämna den. Sen hade jag tur som fick lämna den på glasriketsbildemontering i Nybro. Så det som är kvar av värde är typ vxl låda, aero koppling, ny kamkedja och inredning typ. Resten går ju att sälja men är inga kioskvältare direkt.