9221
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 363 317 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
4 september 2018
Trådstartare
#5401
-Norgren- skrev:
Hur ser höger ytterbackspegel ut?
Backa sönder min när jag skulle ur garaget för ett tag sedan tongue

Skicka sms till 0733200634 så får du bild, annars pm


1 037 Inlägg
4 september 2018
#5402
Har du vindrutetorkar mekanismen?
Min är nåt knas med och slår i huven.


4 442 Inlägg
4 september 2018
Trådstartare
#5403
Mangisen skrev:
Har du vindrutetorkar mekanismen?
Min är nåt knas med och slår i huven.

Tyvärr sitter kvar på bilen som är skrotad hmm


57 Inlägg
4 september 2018
#5404
Är hemma sjuk.
Hittade din projektlogg, har plöjt den lite sporadiskt igår och idag.

Tack för mycket intressant läsning och bra bilder! Du verkar ha gått från väldigt lite kunnande till att nu vara riktigt vass på att skruva!

4 442 Inlägg
4 september 2018
Trådstartare
#5405
Filpi skrev:
Är hemma sjuk.
Hittade din projektlogg, har plöjt den lite sporadiskt igår och idag.

Tack för mycket intressant läsning och bra bilder! Du verkar ha gått från väldigt lite kunnande till att nu vara riktigt vass på att skruva!

Stort tack alltid kul när någon plöjer tråden från början wink Jo så är det ju, när ja köpte min första 9-5a hade jag aldrig lossat en hjulbult någonsin. Trots 2st tidigare bilar. Började ju greja iom starten av denna tråden för typ 8? År sedan.
Sen om jag är vass nu vetefasen tongue

Krya på dig!


Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 september 2018
#5406
Stänklapparna lär du ju inte slänga? yikes


445 Inlägg
5 september 2018
#5407
Funkiee skrev:
Stänklapparna lär du ju inte slänga? yikes

De är ju skitfula, vad skulle han ned dem till?!


4 442 Inlägg
5 september 2018
Trådstartare
#5408
Montecarlo skrev:
Funkiee skrev:
Stänklapparna lär du ju inte slänga? yikes

De är ju skitfula, vad skulle han ned dem till?!

Dessutom var dom inte demonterade, utan bortslitna. Så dom åkte med till återvinningen.


78 Inlägg
6 september 2018
#5409
Du som är duktig, behöver man byta till kraftigare stakar i samband med uppgradering av kolvar?

Tänkt effekt ~300 ish

Hittar verkligen ingen som ställt den frågan när jag kollar diverse trådar på saab forumet

saab 9-5 2.3t 2002
Senast redigerat av karlmag (6 september 2018)

4 442 Inlägg
6 september 2018
Trådstartare
#5410
karlmag skrev:
Du som är duktig, behöver man byta till kraftigare stakar i samband med uppgradering av kolvar?

Tänkt effekt ~300 ish

Hittar verkligen ingen som ställt den frågan när jag kollar diverse trådar på saab forumet

saab 9-5 2.3t 2002

Det är väl inte dumt att göra när man ändå har isär motorn. Du tänkte på att köpa typ smidda kolvar och köra original stakar?

Går gör det men då är stakarna svaga punkten ist. Tror du kan köra 300hp på oöppnad motor med bra intercooler och helsystem. Men du kommer ju ligga på gränsen.


78 Inlägg
6 september 2018
#5411
JKDesign skrev:
karlmag skrev:
Du som är duktig, behöver man byta till kraftigare stakar i samband med uppgradering av kolvar?

Tänkt effekt ~300 ish

Hittar verkligen ingen som ställt den frågan när jag kollar diverse trådar på saab forumet

saab 9-5 2.3t 2002

Det är väl inte dumt att göra när man ändå har isär motorn. Du tänkte på att köpa typ smidda kolvar och köra original stakar?

Går gör det men då är stakarna svaga punkten ist. Tror du kan köra 300hp på oöppnad motor med bra intercooler och helsystem. Men du kommer ju ligga på gränsen.

Jo problemet främst är att hitta en 9000 motor som inte gått fruktansvärt många mil på skroten.

En 9000 motor med över 25-30k mil för 4-5 tusen känns lite sisådär.

min 9-5 är välservad och gått 16k mil så tänkte om jag bara kunde sätta i smidda kolvar samt byta vevlager i samma process men ha kvar mina t7 stakar.

Har förövrigt do88 stora intercooler med 3tum system från turbon och en sprillans mitsubishi 15t i på steg 1 från nordic men är rädd för att skjuta en kolv sad
Senast redigerat av karlmag (6 september 2018)

4 442 Inlägg
6 september 2018
Trådstartare
#5412
karlmag skrev:
JKDesign skrev:
karlmag skrev:
Du som är duktig, behöver man byta till kraftigare stakar i samband med uppgradering av kolvar?

Tänkt effekt ~300 ish

Hittar verkligen ingen som ställt den frågan när jag kollar diverse trådar på saab forumet

saab 9-5 2.3t 2002

Det är väl inte dumt att göra när man ändå har isär motorn. Du tänkte på att köpa typ smidda kolvar och köra original stakar?

Går gör det men då är stakarna svaga punkten ist. Tror du kan köra 300hp på oöppnad motor med bra intercooler och helsystem. Men du kommer ju ligga på gränsen.

Jo problemet främst är att hitta en 9000 motor som inte gått fruktansvärt många mil på skroten.

En 9000 motor med över 25-30k mil för 4-5 tusen känns lite sisådär.

min 9-5 är välservad och gått 16k mil så tänkte om jag bara kunde sätta i smidda kolvar samt byta vevlager i samma process men ha kvar mina t7 stakar.

Har förövrigt do88 stora intercooler med 3tum system från turbon och en sprillans mitsubishi 15t i på steg 1 från nordic men är rädd för att skjuta en kolv sad

Har varit med om 9000 motorer för 500-1500spänn. Och dom kolvarna håller garanterat livslängden ut trots 30k + mil.

Försök hitta t5 kolvar/stakar är mitt tips. Sålde ju en fin uppsättning för några veckor sedan hmm


78 Inlägg
6 september 2018
#5413
JKDesign skrev:
karlmag skrev:
JKDesign skrev:
Det är väl inte dumt att göra när man ändå har isär motorn. Du tänkte på att köpa typ smidda kolvar och köra original stakar?

Går gör det men då är stakarna svaga punkten ist. Tror du kan köra 300hp på oöppnad motor med bra intercooler och helsystem. Men du kommer ju ligga på gränsen.

Jo problemet främst är att hitta en 9000 motor som inte gått fruktansvärt många mil på skroten.

En 9000 motor med över 25-30k mil för 4-5 tusen känns lite sisådär.

min 9-5 är välservad och gått 16k mil så tänkte om jag bara kunde sätta i smidda kolvar samt byta vevlager i samma process men ha kvar mina t7 stakar.

Har förövrigt do88 stora intercooler med 3tum system från turbon och en sprillans mitsubishi 15t i på steg 1 från nordic men är rädd för att skjuta en kolv sad

Har varit med om 9000 motorer för 500-1500spänn. Och dom kolvarna håller garanterat livslängden ut trots 30k + mil.

Försök hitta t5 kolvar/stakar är mitt tips. Sålde ju en fin uppsättning för några veckor sedan hmm

Okej så kolvar och stakarna är ok trots så många mil?
Får ta mig en titt igen sånna fall efter en 9000 motor.
Jo jag såg det men de hann säljas innan jag hann skriva sad
Senast redigerat av karlmag (6 september 2018)

1 156 Inlägg
6 september 2018
#5414
karlmag skrev:
JKDesign skrev:
karlmag skrev:

Jo problemet främst är att hitta en 9000 motor som inte gått fruktansvärt många mil på skroten.

En 9000 motor med över 25-30k mil för 4-5 tusen känns lite sisådär.

min 9-5 är välservad och gått 16k mil så tänkte om jag bara kunde sätta i smidda kolvar samt byta vevlager i samma process men ha kvar mina t7 stakar.

Har förövrigt do88 stora intercooler med 3tum system från turbon och en sprillans mitsubishi 15t i på steg 1 från nordic men är rädd för att skjuta en kolv sad

Har varit med om 9000 motorer för 500-1500spänn. Och dom kolvarna håller garanterat livslängden ut trots 30k + mil.

Försök hitta t5 kolvar/stakar är mitt tips. Sålde ju en fin uppsättning för några veckor sedan hmm

Okej så kolvar och stakarna är ok trots så många mil?
Får ta mig en titt igen sånna fall efter en 9000 motor.
Jo jag såg det men de hann säljas innan jag hann skriva sad

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

78 Inlägg
7 september 2018
#5415
amazinjoey skrev:
karlmag skrev:
JKDesign skrev:

Har varit med om 9000 motorer för 500-1500spänn. Och dom kolvarna håller garanterat livslängden ut trots 30k + mil.

Försök hitta t5 kolvar/stakar är mitt tips. Sålde ju en fin uppsättning för några veckor sedan hmm

Okej så kolvar och stakarna är ok trots så många mil?
Får ta mig en titt igen sånna fall efter en 9000 motor.
Jo jag såg det men de hann säljas innan jag hann skriva sad

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

Ja alltså vill "förstärka" motorn som sitter i bilen så jag ligger mer på safe när jag går upp mot 300h

Hittade faktiskt bara någon timme efter ett par t5 stakar och kolvar som är nedsvarvade 1.1mm smile

1 156 Inlägg
7 september 2018
#5416
karlmag skrev:
amazinjoey skrev:
karlmag skrev:

Okej så kolvar och stakarna är ok trots så många mil?
Får ta mig en titt igen sånna fall efter en 9000 motor.
Jo jag såg det men de hann säljas innan jag hann skriva sad

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

Ja alltså vill "förstärka" motorn som sitter i bilen så jag ligger mer på safe när jag går upp mot 300h

Hittade faktiskt bara någon timme efter ett par t5 stakar och kolvar som är nedsvarvade 1.1mm smile

Av med toppen och ner med tråget, byt även lagrerna å de så går motorn bra!

Uppgradera vevhusventilationen om de inte redan är gjort

4 442 Inlägg
7 september 2018
Trådstartare
#5417
amazinjoey skrev:
karlmag skrev:
amazinjoey skrev:

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

Ja alltså vill "förstärka" motorn som sitter i bilen så jag ligger mer på safe när jag går upp mot 300h

Hittade faktiskt bara någon timme efter ett par t5 stakar och kolvar som är nedsvarvade 1.1mm smile

Av med toppen och ner med tråget, byt även lagrerna å de så går motorn bra!

Uppgradera vevhusventilationen om de inte redan är gjort

Och starta en projekttråd, sen är klart wink


78 Inlägg
7 september 2018
#5418
amazinjoey skrev:
karlmag skrev:
amazinjoey skrev:

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

Ja alltså vill "förstärka" motorn som sitter i bilen så jag ligger mer på safe när jag går upp mot 300h

Hittade faktiskt bara någon timme efter ett par t5 stakar och kolvar som är nedsvarvade 1.1mm smile

Av med toppen och ner med tråget, byt även lagrerna å de så går motorn bra!

Uppgradera vevhusventilationen om de inte redan är gjort

Aa har kollat på Jonas klipp x antal gånger för bekantat mig så fökjer hans råd samt laddar ned guide.

Vevhus är redan bytt smile

Ska inte tjöta mer i den här tråden nu

405 Inlägg
10 september 2018
#5419
Skillnaden mellan "T5" och "T7" stakar är marginell, vissa påstår även att "T7" stakar är kraftigare, 500hk är inga som helst bekymmer.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

4 442 Inlägg
10 september 2018
Trådstartare
#5420
wBes skrev:
Skillnaden mellan "T5" och "T7" stakar är marginell, vissa påstår även att "T7" stakar är kraftigare, 500hk är inga som helst bekymmer.

Fakta kvarstår dock att T5 är grövre och väger mer smile

Med det sagt måste dom inte vara mer hållbara, men mest troligen. Dock inte jättevanligt att man kröker stakarna, finns annat som går sönder innan smile



Sök