JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 379 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
4 september 2018 · 4 442 Inlägg

-Norgren- skrev:
Hur ser höger ytterbackspegel ut?
Backa sönder min när jag skulle ur garaget för ett tag sedan tongue

Skicka sms till 0733200634 så får du bild, annars pm

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Mangisen
4 september 2018 · 1 034 Inlägg

Har du vindrutetorkar mekanismen?
Min är nåt knas med och slår i huven.

JKDesign
4 september 2018 · 4 442 Inlägg

Mangisen skrev:
Har du vindrutetorkar mekanismen?
Min är nåt knas med och slår i huven.

Tyvärr sitter kvar på bilen som är skrotad hmm

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Filpi
4 september 2018 · 57 Inlägg

Är hemma sjuk.
Hittade din projektlogg, har plöjt den lite sporadiskt igår och idag.

Tack för mycket intressant läsning och bra bilder! Du verkar ha gått från väldigt lite kunnande till att nu vara riktigt vass på att skruva!

JKDesign
4 september 2018 · 4 442 Inlägg

Filpi skrev:
Är hemma sjuk.
Hittade din projektlogg, har plöjt den lite sporadiskt igår och idag.

Tack för mycket intressant läsning och bra bilder! Du verkar ha gått från väldigt lite kunnande till att nu vara riktigt vass på att skruva!

Stort tack alltid kul när någon plöjer tråden från början wink Jo så är det ju, när ja köpte min första 9-5a hade jag aldrig lossat en hjulbult någonsin. Trots 2st tidigare bilar. Började ju greja iom starten av denna tråden för typ 8? År sedan.
Sen om jag är vass nu vetefasen tongue

Krya på dig!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Funkiee Saab älskare!
5 september 2018 · 4 597 Inlägg

Stänklapparna lär du ju inte slänga? yikes

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Montecarlo
5 september 2018 · 444 Inlägg

Funkiee skrev:
Stänklapparna lär du ju inte slänga? yikes

De är ju skitfula, vad skulle han ned dem till?!

JKDesign
5 september 2018 · 4 442 Inlägg

Montecarlo skrev:

Funkiee skrev:
Stänklapparna lär du ju inte slänga? yikes

De är ju skitfula, vad skulle han ned dem till?!

Dessutom var dom inte demonterade, utan bortslitna. Så dom åkte med till återvinningen.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
karlmag
6 september 2018 · 78 Inlägg

Du som är duktig, behöver man byta till kraftigare stakar i samband med uppgradering av kolvar?

Tänkt effekt ~300 ish

Hittar verkligen ingen som ställt den frågan när jag kollar diverse trådar på saab forumet

saab 9-5 2.3t 2002

Senast redigerat av karlmag (6 september 2018)

JKDesign
6 september 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:
Du som är duktig, behöver man byta till kraftigare stakar i samband med uppgradering av kolvar?

Tänkt effekt ~300 ish

Hittar verkligen ingen som ställt den frågan när jag kollar diverse trådar på saab forumet

saab 9-5 2.3t 2002

Det är väl inte dumt att göra när man ändå har isär motorn. Du tänkte på att köpa typ smidda kolvar och köra original stakar?

Går gör det men då är stakarna svaga punkten ist. Tror du kan köra 300hp på oöppnad motor med bra intercooler och helsystem. Men du kommer ju ligga på gränsen.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
karlmag
6 september 2018 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:

karlmag skrev:
Du som är duktig, behöver man byta till kraftigare stakar i samband med uppgradering av kolvar?

Tänkt effekt ~300 ish

Hittar verkligen ingen som ställt den frågan när jag kollar diverse trådar på saab forumet

saab 9-5 2.3t 2002

Det är väl inte dumt att göra när man ändå har isär motorn. Du tänkte på att köpa typ smidda kolvar och köra original stakar?

Går gör det men då är stakarna svaga punkten ist. Tror du kan köra 300hp på oöppnad motor med bra intercooler och helsystem. Men du kommer ju ligga på gränsen.

Jo problemet främst är att hitta en 9000 motor som inte gått fruktansvärt många mil på skroten.

En 9000 motor med över 25-30k mil för 4-5 tusen känns lite sisådär.

min 9-5 är välservad och gått 16k mil så tänkte om jag bara kunde sätta i smidda kolvar samt byta vevlager i samma process men ha kvar mina t7 stakar.

Har förövrigt do88 stora intercooler med 3tum system från turbon och en sprillans mitsubishi 15t i på steg 1 från nordic men är rädd för att skjuta en kolv sad

Senast redigerat av karlmag (6 september 2018)

JKDesign
6 september 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:

JKDesign skrev:

karlmag skrev:
Du som är duktig, behöver man byta till kraftigare stakar i samband med uppgradering av kolvar?

Tänkt effekt ~300 ish

Hittar verkligen ingen som ställt den frågan när jag kollar diverse trådar på saab forumet

saab 9-5 2.3t 2002

Det är väl inte dumt att göra när man ändå har isär motorn. Du tänkte på att köpa typ smidda kolvar och köra original stakar?

Går gör det men då är stakarna svaga punkten ist. Tror du kan köra 300hp på oöppnad motor med bra intercooler och helsystem. Men du kommer ju ligga på gränsen.

Jo problemet främst är att hitta en 9000 motor som inte gått fruktansvärt många mil på skroten.

En 9000 motor med över 25-30k mil för 4-5 tusen känns lite sisådär.

min 9-5 är välservad och gått 16k mil så tänkte om jag bara kunde sätta i smidda kolvar samt byta vevlager i samma process men ha kvar mina t7 stakar.

Har förövrigt do88 stora intercooler med 3tum system från turbon och en sprillans mitsubishi 15t i på steg 1 från nordic men är rädd för att skjuta en kolv sad

Har varit med om 9000 motorer för 500-1500spänn. Och dom kolvarna håller garanterat livslängden ut trots 30k + mil.

Försök hitta t5 kolvar/stakar är mitt tips. Sålde ju en fin uppsättning för några veckor sedan hmm

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
karlmag
6 september 2018 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:

karlmag skrev:

JKDesign skrev:
Det är väl inte dumt att göra när man ändå har isär motorn. Du tänkte på att köpa typ smidda kolvar och köra original stakar?

Går gör det men då är stakarna svaga punkten ist. Tror du kan köra 300hp på oöppnad motor med bra intercooler och helsystem. Men du kommer ju ligga på gränsen.

Jo problemet främst är att hitta en 9000 motor som inte gått fruktansvärt många mil på skroten.

En 9000 motor med över 25-30k mil för 4-5 tusen känns lite sisådär.

min 9-5 är välservad och gått 16k mil så tänkte om jag bara kunde sätta i smidda kolvar samt byta vevlager i samma process men ha kvar mina t7 stakar.

Har förövrigt do88 stora intercooler med 3tum system från turbon och en sprillans mitsubishi 15t i på steg 1 från nordic men är rädd för att skjuta en kolv sad

Har varit med om 9000 motorer för 500-1500spänn. Och dom kolvarna håller garanterat livslängden ut trots 30k + mil.

Försök hitta t5 kolvar/stakar är mitt tips. Sålde ju en fin uppsättning för några veckor sedan hmm

Okej så kolvar och stakarna är ok trots så många mil?
Får ta mig en titt igen sånna fall efter en 9000 motor.
Jo jag såg det men de hann säljas innan jag hann skriva sad

Senast redigerat av karlmag (6 september 2018)

amazinjoey
6 september 2018 · 1 139 Inlägg

karlmag skrev:

JKDesign skrev:

karlmag skrev:

Jo problemet främst är att hitta en 9000 motor som inte gått fruktansvärt många mil på skroten.

En 9000 motor med över 25-30k mil för 4-5 tusen känns lite sisådär.

min 9-5 är välservad och gått 16k mil så tänkte om jag bara kunde sätta i smidda kolvar samt byta vevlager i samma process men ha kvar mina t7 stakar.

Har förövrigt do88 stora intercooler med 3tum system från turbon och en sprillans mitsubishi 15t i på steg 1 från nordic men är rädd för att skjuta en kolv sad

Har varit med om 9000 motorer för 500-1500spänn. Och dom kolvarna håller garanterat livslängden ut trots 30k + mil.

Försök hitta t5 kolvar/stakar är mitt tips. Sålde ju en fin uppsättning för några veckor sedan hmm

Okej så kolvar och stakarna är ok trots så många mil?
Får ta mig en titt igen sånna fall efter en 9000 motor.
Jo jag såg det men de hann säljas innan jag hann skriva sad

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

karlmag
7 september 2018 · 78 Inlägg

amazinjoey skrev:

karlmag skrev:

JKDesign skrev:

Har varit med om 9000 motorer för 500-1500spänn. Och dom kolvarna håller garanterat livslängden ut trots 30k + mil.

Försök hitta t5 kolvar/stakar är mitt tips. Sålde ju en fin uppsättning för några veckor sedan hmm

Okej så kolvar och stakarna är ok trots så många mil?
Får ta mig en titt igen sånna fall efter en 9000 motor.
Jo jag såg det men de hann säljas innan jag hann skriva sad

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

Ja alltså vill "förstärka" motorn som sitter i bilen så jag ligger mer på safe när jag går upp mot 300h

Hittade faktiskt bara någon timme efter ett par t5 stakar och kolvar som är nedsvarvade 1.1mm smile

amazinjoey
7 september 2018 · 1 139 Inlägg

karlmag skrev:

amazinjoey skrev:

karlmag skrev:

Okej så kolvar och stakarna är ok trots så många mil?
Får ta mig en titt igen sånna fall efter en 9000 motor.
Jo jag såg det men de hann säljas innan jag hann skriva sad

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

Ja alltså vill "förstärka" motorn som sitter i bilen så jag ligger mer på safe när jag går upp mot 300h

Hittade faktiskt bara någon timme efter ett par t5 stakar och kolvar som är nedsvarvade 1.1mm smile

Av med toppen och ner med tråget, byt även lagrerna å de så går motorn bra!

Uppgradera vevhusventilationen om de inte redan är gjort

JKDesign
7 september 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

karlmag skrev:

amazinjoey skrev:

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

Ja alltså vill "förstärka" motorn som sitter i bilen så jag ligger mer på safe när jag går upp mot 300h

Hittade faktiskt bara någon timme efter ett par t5 stakar och kolvar som är nedsvarvade 1.1mm smile

Av med toppen och ner med tråget, byt även lagrerna å de så går motorn bra!

Uppgradera vevhusventilationen om de inte redan är gjort

Och starta en projekttråd, sen är klart wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
karlmag
7 september 2018 · 78 Inlägg

amazinjoey skrev:

karlmag skrev:

amazinjoey skrev:

Ska du bygga själv ? annars köp bara kolvarna, de går för 500kr

Ja alltså vill "förstärka" motorn som sitter i bilen så jag ligger mer på safe när jag går upp mot 300h

Hittade faktiskt bara någon timme efter ett par t5 stakar och kolvar som är nedsvarvade 1.1mm smile

Av med toppen och ner med tråget, byt även lagrerna å de så går motorn bra!

Uppgradera vevhusventilationen om de inte redan är gjort

Aa har kollat på Jonas klipp x antal gånger för bekantat mig så fökjer hans råd samt laddar ned guide.

Vevhus är redan bytt smile

Ska inte tjöta mer i den här tråden nu

wBes
10 september 2018 · 405 Inlägg

Skillnaden mellan "T5" och "T7" stakar är marginell, vissa påstår även att "T7" stakar är kraftigare, 500hk är inga som helst bekymmer.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
10 september 2018 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
Skillnaden mellan "T5" och "T7" stakar är marginell, vissa påstår även att "T7" stakar är kraftigare, 500hk är inga som helst bekymmer.

Fakta kvarstår dock att T5 är grövre och väger mer smile

Med det sagt måste dom inte vara mer hållbara, men mest troligen. Dock inte jättevanligt att man kröker stakarna, finns annat som går sönder innan smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang