JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 199 191 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
tommyhjortasen
24 september 2018 · 1 049 Inlägg

Mycket snyggt jobb med röret!

Approrå ingenting, du har inte ett bra spjällhis till en 04 2.3 liggande. kan ha något lite glapp i mitt då motorn rycker lite vid jämn fart i lägre hastigheter.

t.martensson@telia.com

karlmag
24 september 2018 · 78 Inlägg

Jag minns inte om du tog upp det i din video, men hur lång tid tog bytet av kolvar för dig ungefär?

JKDesign
24 september 2018 · 4 442 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Mycket snyggt jobb med röret!

Approrå ingenting, du har inte ett bra spjällhis till en 04 2.3 liggande. kan ha något lite glapp i mitt då motorn rycker lite vid jämn fart i lägre hastigheter.

t.martensson@telia.com

Tackar, har skickat mail.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
24 september 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:
Jag minns inte om du tog upp det i din video, men hur lång tid tog bytet av kolvar för dig ungefär?

Filmade allt så det tog längre tid, annars gör man bytet på 6-8timmar om man är noggrann.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
karlmag
24 september 2018 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:

karlmag skrev:
Jag minns inte om du tog upp det i din video, men hur lång tid tog bytet av kolvar för dig ungefär?

Filmade allt så det tog längre tid, annars gör man bytet på 6-8timmar om man är noggrann.

Okej tackar! Ska göra samma process nu i höst smile

Appropå det, vet du vart man kan köpa nya kolvbults låsringar? Har pratat med maptune, speedparts, kl racing etc och ingen säljer dessa lösa sad

wBes
24 september 2018 · 405 Inlägg

karlmag skrev:

JKDesign skrev:

karlmag skrev:
Jag minns inte om du tog upp det i din video, men hur lång tid tog bytet av kolvar för dig ungefär?

Filmade allt så det tog längre tid, annars gör man bytet på 6-8timmar om man är noggrann.

Okej tackar! Ska göra samma process nu i höst smile

Appropå det, vet du vart man kan köpa nya kolvbults låsringar? Har pratat med maptune, speedparts, kl racing etc och ingen säljer dessa lösa sad

Rekommenderar kyrkmotorsport.se vid motorrenovering/bygge, finns något som heter "kolvbults skruv" osäker på vad det kan vara. Om inte annat kan du köpa kolvbultar för 145:-/st och det kanske är lika bra.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
karlmag
24 september 2018 · 78 Inlägg

wBes skrev:

karlmag skrev:

JKDesign skrev:

Filmade allt så det tog längre tid, annars gör man bytet på 6-8timmar om man är noggrann.

Okej tackar! Ska göra samma process nu i höst smile

Appropå det, vet du vart man kan köpa nya kolvbults låsringar? Har pratat med maptune, speedparts, kl racing etc och ingen säljer dessa lösa sad

Rekommenderar kyrkmotorsport.se vid motorrenovering/bygge, finns något som heter "kolvbults skruv" osäker på vad det kan vara. Om inte annat kan du köpa kolvbultar för 145:-/st och det kanske är lika bra.

Amen perfekt tack och bock!! smile

JKDesign
25 september 2018 · 4 442 Inlägg

Woop woop!

Bilen nere på gummit igen big_smile

Men först lindades dp’n med titaniumbandage
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7148dcdb227de810e542498ef9fad748.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-be14af967db272dfa748f195f80098d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-853086163c23f5c25a3828e55d996886.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4046a48bb0c3dabd121331a1f354d070.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bbb3ee1f47c8deca399107c220e640af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-eb0c08e20b59825988773f38523d09ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9e82e3f356cea029c83536a870d5d104.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-468f2ca8d8359238fe788f20e4987a9c.jpg

Utöver hårdvaran som installerats så har den bestyckats med GDMperformance steg 4, tack till Göran!
Såhär ser dynografen ut i T7suit
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c13c56924aa51b120a3358d40ed9cb76.jpg

Väldigt snällt program, skulle nästa kunna vara svanenmärkt så snällt det är smile
366hp / 468Nm, men effekten ligger högt i registret = skonsamt för drivlina. Toppar 1,3bar nu med lätthet, så ja tror inte 400hp alls är omöjligt.

Ingen som har en bredbandslambda till salu för en rimlig peng?

Stay tunes for more....

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Tontbil
25 september 2018 · 209 Inlägg

Ingen stor turbolag allfall

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
JKDesign
25 september 2018 · 4 442 Inlägg

Tontbil skrev:
Ingen stor turbolag allfall

Nejdå den laddar på jämnt och fint redan från låga varv.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Tontbil
25 september 2018 · 209 Inlägg

JKDesign skrev:

Tontbil skrev:
Ingen stor turbolag allfall

Nejdå den laddar på jämnt och fint redan från låga varv.

Men är det med den nya turbon?

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
JKDesign
26 september 2018 · 4 442 Inlägg

Tontbil skrev:

JKDesign skrev:

Tontbil skrev:
Ingen stor turbolag allfall

Nejdå den laddar på jämnt och fint redan från låga varv.

Men är det med den nya turbon?

Yes

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
karlmag
26 september 2018 · 78 Inlägg

Grymt! Inväntar spänt video smile

JKDesign
28 september 2018 · 4 442 Inlägg

Fick tag i en innovate mtx-l bredbanslambda,
Så var inget att tveka på utan bara börja dra kabel och sladdar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6a164f3b6bd575dacd1a2b4151b8da80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5759543d31307e51aa86d604a5448cfd.jpg
Placerad åt sidan för att inte sitta och blinka rätt i ögonen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-aa99df222ea81d315cc2cd98c0c6018c.jpg

Och laddtrycksmätaren jag hade innan lös så starkt att det inte gick att använda på kvällen hmm

Åtgärdat
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-28f1057fe6a680358765256490dfd52a.jpg

Nu ska bara ett extra uttag för sonden svetsas. Skall sitta 60cm från turbon och innan katten, blir en ekvation som inte går ihop. Men tror denna placeringen blir bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6a9a4585b0f7c969c981e7a22b9af71e.jpg

Tyvärr kommer ja missa Anderstorp sad men men. Kommer fler chanser och nästa år bör jag vara mer än redo wink

Senast redigerat av JKDesign (28 september 2018)

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
keevinjomenvisst
28 september 2018 · 22 Inlägg

har en likadan laddtrycksmätare och jag upplever att den hackar litegrann ibland när den bygger upp ladd hade tidigare en sån du hade innan tyckte den gick mer smooth upplever du samma sak? smile grymt bygge!

JKDesign
28 september 2018 · 4 442 Inlägg

keevinjomenvisst skrev:
har en likadan laddtrycksmätare och jag upplever att den hackar litegrann ibland när den bygger upp ladd hade tidigare en sån du hade innan tyckte den gick mer smooth upplever du samma sak? smile grymt bygge!

Tror det har mest att göra med hur bra man dragit vakuumslangen, får ju inte ligga i kläm. Sen är det ju ingen superkvalitet på biltemas mätare så visst kan dom gå lite hackigt, men jag har haft svart innan som
Gick bättre än den med alla färger

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
amazinjoey
28 september 2018 · 1 138 Inlägg

Koppla in sensorn mot boxen ist, så kan du läsa värderna i T7Suite. De är oerhört mycket smidigare speciellt vid felsökning och skapandet av program  smile

JKDesign
28 september 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:
Koppla in sensorn mot boxen ist, så kan du läsa värderna i T7Suite. De är oerhört mycket smidigare speciellt vid felsökning och skapandet av program  smile

Får bli framtidsjobb om behovet finns wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
30 september 2018 · 4 442 Inlägg

Godafton!

Bredbandslambdan monterad, sticker ner minimalt i dp’n. Funkar bra än så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f74f8c65401325305a8d5cd073a2be73.jpg
Långt paket på ingång
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a57c5b91a255f563a665e15564437e7.jpg
Fjäderbensstag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-147170748db0dc8008e346511b1c6b30.jpg
En lätt 5min installation, känns riktigt bra i bilen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6f783716eb81af887f6667bf6fd92ecc.jpg

Monterade även en ”hasplåt” inte helt fel när man kör lågt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-de0f567916b0046f8d49c00e41f28eb6.jpg

Har haft lustigt fel under en längre tid och det blir inte bättre. När bilen är kall så startar den på första försöket men dör när den normalt sett går ner på lägre varv. Startar man om direkt brukar det funka. Har man kört en sväng och handlat tex så startar den fint då motorn fortfarande är ljummen. Någon som haft liknande problem?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
30 september 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Godafton!

Bredbandslambdan monterad, sticker ner minimalt i dp’n. Funkar bra än så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f74f8c65401325305a8d5cd073a2be73.jpg
Långt paket på ingång
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a57c5b91a255f563a665e15564437e7.jpg
Fjäderbensstag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-147170748db0dc8008e346511b1c6b30.jpg
En lätt 5min installation, känns riktigt bra i bilen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6f783716eb81af887f6667bf6fd92ecc.jpg

Monterade även en ”hasplåt” inte helt fel när man kör lågt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-de0f567916b0046f8d49c00e41f28eb6.jpg

Har haft lustigt fel under en längre tid och det blir inte bättre. När bilen är kall så startar den på första försöket men dör när den normalt sett går ner på lägre varv. Startar man om direkt brukar det funka. Har man kört en sväng och handlat tex så startar den fint då motorn fortfarande är ljummen. Någon som haft liknande problem?

Blev det verkligen stor skillnad med fjäderbensstag? Kan det vara vevaxelgivaren? Hade samma problem. Låter ju som det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang