JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 209 384 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
30 september 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Godafton!

Bredbandslambdan monterad, sticker ner minimalt i dp’n. Funkar bra än så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f74f8c65401325305a8d5cd073a2be73.jpg
Långt paket på ingång
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a57c5b91a255f563a665e15564437e7.jpg
Fjäderbensstag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-147170748db0dc8008e346511b1c6b30.jpg
En lätt 5min installation, känns riktigt bra i bilen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6f783716eb81af887f6667bf6fd92ecc.jpg

Monterade även en ”hasplåt” inte helt fel när man kör lågt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-de0f567916b0046f8d49c00e41f28eb6.jpg

Har haft lustigt fel under en längre tid och det blir inte bättre. När bilen är kall så startar den på första försöket men dör när den normalt sett går ner på lägre varv. Startar man om direkt brukar det funka. Har man kört en sväng och handlat tex så startar den fint då motorn fortfarande är ljummen. Någon som haft liknande problem?

Blev det verkligen stor skillnad med fjäderbensstag? Kan det vara vevaxelgivaren? Hade samma problem. Låter ju som det..

Nej stor skillnad kanske är att överdriva lite men det gör ju sitt jobb. Mitt chassi är ju rätt stumt från början med coils och bussningar osv. Känns som det svarar bättre i kurvor och så nu.

Är vevaxelgivaren kass brukar det väl inte gå att starta alls? Vart med om det på min v6a och då stendog bilen helt plötsligt.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
30 september 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Godafton!

Bredbandslambdan monterad, sticker ner minimalt i dp’n. Funkar bra än så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f74f8c65401325305a8d5cd073a2be73.jpg
Långt paket på ingång
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a57c5b91a255f563a665e15564437e7.jpg
Fjäderbensstag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-147170748db0dc8008e346511b1c6b30.jpg
En lätt 5min installation, känns riktigt bra i bilen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6f783716eb81af887f6667bf6fd92ecc.jpg

Monterade även en ”hasplåt” inte helt fel när man kör lågt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-de0f567916b0046f8d49c00e41f28eb6.jpg

Har haft lustigt fel under en längre tid och det blir inte bättre. När bilen är kall så startar den på första försöket men dör när den normalt sett går ner på lägre varv. Startar man om direkt brukar det funka. Har man kört en sväng och handlat tex så startar den fint då motorn fortfarande är ljummen. Någon som haft liknande problem?

Blev det verkligen stor skillnad med fjäderbensstag? Kan det vara vevaxelgivaren? Hade samma problem. Låter ju som det..

Nej stor skillnad kanske är att överdriva lite men det gör ju sitt jobb. Mitt chassi är ju rätt stumt från början med coils och bussningar osv. Känns som det svarar bättre i kurvor och så nu.

Är vevaxelgivaren kass brukar det väl inte gå att starta alls? Vart med om det på min v6a och då stendog bilen helt plötsligt.

Jo man kan starta bilen kall, och ljummen. Men stänger du av den när den är varm och försöker igen så kommer den tugga. Kolla då om varvmätaren rör sig något, gör den inte det så är det 100% vevaxelgivaren. En fungerande vevaxelgivare ska påverka varvmätaren när bilen tuggar. I mitt fall så gick det endast att starta kall eller om bilen stått en stund efter körning, oftast en 15-20 min.

cevapcici
30 september 2018 · 690 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Blev det verkligen stor skillnad med fjäderbensstag? Kan det vara vevaxelgivaren? Hade samma problem. Låter ju som det..

Nej stor skillnad kanske är att överdriva lite men det gör ju sitt jobb. Mitt chassi är ju rätt stumt från början med coils och bussningar osv. Känns som det svarar bättre i kurvor och så nu.

Är vevaxelgivaren kass brukar det väl inte gå att starta alls? Vart med om det på min v6a och då stendog bilen helt plötsligt.

Jo man kan starta bilen kall, och ljummen. Men stänger du av den när den är varm och försöker igen så kommer den tugga. Kolla då om varvmätaren rör sig något, gör den inte det så är det 100% vevaxelgivaren. En fungerande vevaxelgivare ska påverka varvmätaren när bilen tuggar (då kan man utesluta den) I mitt fall så gick det endast att starta kall eller om bilen stått en stund efter körning, oftast en 15-20 min.

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
30 september 2018 · 174 Inlägg

Najs med fjäderbenstag. Gör nog mer skillnad än vad man tror, speciellt om man trycker 300+ på framhjulen.

Går den på högvarv några sekunder först alltså, innan den dör?
Min spontana känsla är pumpen (dock så sa du ju att det funkar vid 2a försöket)
Vad händer när du ligger på gasen lite?

Senast redigerat av kitqeb (30 september 2018)

BioPowered SAAB 9-5
volvoglracing
30 september 2018 · 531 Inlägg

Vår Saab 9-5 stannade ibland plötsligt som kall när man bromsade in t.ex. vid en korsning och sen var det bara att startade igen och köra vidare. Slutade när vi bytte vevaxelgivare så verkar som den kan bete sig på flera sätt. Vi körde biltemas eftersom det var så stor prisskillnad mot dem från den lokala resevdelsbutiken och den har funkat bra hittils. Går ju alltid att testa med den när den inte är så kostsam.

JKDesign
30 september 2018 · 4 442 Inlägg

Varm startar bilen i alla lägen. Det är när den är kall som den vid start går upp till ca 2000rpm för att sedan dö. Den typ hostar för att hålla sig vid liv och trycker ja ner gasen svarar den inte alls.

Har en ny vevaxelgivare och en beg så kanske borde testa det först.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
stefanwasa
30 september 2018 · 766 Inlägg

JKDesign skrev:
Varm startar bilen i alla lägen. Det är när den är kall som den vid start går upp till ca 2000rpm för att sedan dö. Den typ hostar för att hålla sig vid liv och trycker ja ner gasen svarar den inte alls.

Har en ny vevaxelgivare och en beg så kanske borde testa det först.

Jag har samma problem på min, det kommer när det blir kallare ute. Det kan inte vara BTR:n? Det är iaf ingen skillnad om jag kör på etanol eller bensin...

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
JKDesign
30 september 2018 · 4 442 Inlägg

stefanwasa skrev:

JKDesign skrev:
Varm startar bilen i alla lägen. Det är när den är kall som den vid start går upp till ca 2000rpm för att sedan dö. Den typ hostar för att hålla sig vid liv och trycker ja ner gasen svarar den inte alls.

Har en ny vevaxelgivare och en beg så kanske borde testa det först.

Jag har samma problem på min, det kommer när det blir kallare ute. Det kan inte vara BTR:n? Det är iaf ingen skillnad om jag kör på etanol eller bensin...

Nope, jag har helt ny större btr nu och samma problem.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Funkiee Saab älskare!
1 oktober 2018 · 4 597 Inlägg

kan vara lite vad som, program, spridare som är lite kleggad osv. Blir de skillnad på bensin mot e85? Känns lite som att kallstartsmappen är off

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
1 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
kan vara lite vad som, program, spridare som är lite kleggad osv. Blir de skillnad på bensin mot e85? Känns lite som att kallstartsmappen är off

Nytt program, nya spridare.

Var samma problem innan. Har inte testat bensin än...

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
1 oktober 2018 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:
Godafton!

Bredbandslambdan monterad, sticker ner minimalt i dp’n. Funkar bra än så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f74f8c65401325305a8d5cd073a2be73.jpg
Långt paket på ingång
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a57c5b91a255f563a665e15564437e7.jpg
Fjäderbensstag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-147170748db0dc8008e346511b1c6b30.jpg
En lätt 5min installation, känns riktigt bra i bilen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6f783716eb81af887f6667bf6fd92ecc.jpg

Monterade även en ”hasplåt” inte helt fel när man kör lågt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-de0f567916b0046f8d49c00e41f28eb6.jpg

Har haft lustigt fel under en längre tid och det blir inte bättre. När bilen är kall så startar den på första försöket men dör när den normalt sett går ner på lägre varv. Startar man om direkt brukar det funka. Har man kört en sväng och handlat tex så startar den fint då motorn fortfarande är ljummen. Någon som haft liknande problem?

Låter som ett luftläckage någonstans!

JKDesign
1 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Godafton!

Bredbandslambdan monterad, sticker ner minimalt i dp’n. Funkar bra än så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f74f8c65401325305a8d5cd073a2be73.jpg
Långt paket på ingång
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a57c5b91a255f563a665e15564437e7.jpg
Fjäderbensstag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-147170748db0dc8008e346511b1c6b30.jpg
En lätt 5min installation, känns riktigt bra i bilen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6f783716eb81af887f6667bf6fd92ecc.jpg

Monterade även en ”hasplåt” inte helt fel när man kör lågt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-de0f567916b0046f8d49c00e41f28eb6.jpg

Har haft lustigt fel under en längre tid och det blir inte bättre. När bilen är kall så startar den på första försöket men dör när den normalt sett går ner på lägre varv. Startar man om direkt brukar det funka. Har man kört en sväng och handlat tex så startar den fint då motorn fortfarande är ljummen. Någon som haft liknande problem?

Låter som ett luftläckage någonstans!

Skulle kunna vara det, började i samband med fmic bygget och tryckrören, kan vara något svets som läcker.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
1 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

En teaser på vad som kommer framöver big_smile

https://youtu.be/L20VYlWQtmc

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f219021080954bdd318dcb9a4760e098.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
karlmag
2 oktober 2018 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:
En teaser på vad som kommer framöver big_smile

https://youtu.be/L20VYlWQtmc

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f219021080954bdd318dcb9a4760e098.jpg

Äntligen! Ser sjukt fränt ut!

Btw kör du med MIG på avgassystemet? Är det galvat?

JKDesign
2 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:

JKDesign skrev:
En teaser på vad som kommer framöver big_smile

https://youtu.be/L20VYlWQtmc

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f219021080954bdd318dcb9a4760e098.jpg

Äntligen! Ser sjukt fränt ut!

Btw kör du med MIG på avgassystemet? Är det galvat?

Ja mig, det är aluminiserat stål. Funkar perfekt.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
amazinjoey
2 oktober 2018 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Godafton!

Bredbandslambdan monterad, sticker ner minimalt i dp’n. Funkar bra än så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f74f8c65401325305a8d5cd073a2be73.jpg
Långt paket på ingång
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a57c5b91a255f563a665e15564437e7.jpg
Fjäderbensstag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-147170748db0dc8008e346511b1c6b30.jpg
En lätt 5min installation, känns riktigt bra i bilen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6f783716eb81af887f6667bf6fd92ecc.jpg

Monterade även en ”hasplåt” inte helt fel när man kör lågt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-de0f567916b0046f8d49c00e41f28eb6.jpg

Har haft lustigt fel under en längre tid och det blir inte bättre. När bilen är kall så startar den på första försöket men dör när den normalt sett går ner på lägre varv. Startar man om direkt brukar det funka. Har man kört en sväng och handlat tex så startar den fint då motorn fortfarande är ljummen. Någon som haft liknande problem?

Låter som ett luftläckage någonstans!

Skulle kunna vara det, började i samband med fmic bygget och tryckrören, kan vara något svets som läcker.

Kolla blåa backventilen under LMM, vanligt att den pajar smile Kolla oxå programvaran, de finns en tick i t7suite som heter catalytic lightoff, då varvar motorn i 15sek innan den går ner till normala varv

Händer de varje gång ? för mig hände de typ var 20de start, inte lyckats hitta vart läckaget är så misstänker en av ventilerna inte sitter helt 100...

karlmag
2 oktober 2018 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:

karlmag skrev:

JKDesign skrev:
En teaser på vad som kommer framöver big_smile

https://youtu.be/L20VYlWQtmc

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f219021080954bdd318dcb9a4760e098.jpg

Äntligen! Ser sjukt fränt ut!

Btw kör du med MIG på avgassystemet? Är det galvat?

Ja mig, det är aluminiserat stål. Funkar perfekt.

Okej, har gått i tankarna att skaffa en mig till garaget för avgassystemet och annat pyssel så, tack smile

JKDesign
2 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

Låter som ett luftläckage någonstans!

Skulle kunna vara det, började i samband med fmic bygget och tryckrören, kan vara något svets som läcker.

Kolla blåa backventilen under LMM, vanligt att den pajar smile Kolla oxå programvaran, de finns en tick i t7suite som heter catalytic lightoff, då varvar motorn i 15sek innan den går ner till normala varv

Händer de varje gång ? för mig hände de typ var 20de start, inte lyckats hitta vart läckaget är så misstänker en av ventilerna inte sitter helt 100...

Det är inte programvara, hade problemet med steg 1. Men blev värre nu, samt att jag får väldigt låg e85 %. Har bara E85 i tanken men t7 räknar ut 46% vilket blir galet. Ska försöka hitta något luftläck ikväll.

Min är svårstartad alla gånger när den är helt kall. Så fort den blir lite varm går den klockrent.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
3 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Felsökning steg 1

Symptom:

Svårstartad kall, adaption på ca 46% trots ren E85 i tanken( möjligt att mackarna redan hinkat i E75 )

Så första tanken var att det måste vara EN luftläcka någonstanns.
Plockade loss hela tryckröret och ”pluggade” med ett spjällhus i ena änden och ett remhjul i andra wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b8096de2695a681e724a9ca09764beed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c25b519ce5b4c1748ec13378008b5117.jpg

Och ja vad ska man säga...tryckröret var typ som en schweizerost. Alla läckor märkta med silver, typ 20st big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bdda5849c1f8ab30e2491f55dea0ab54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-05e9b9692eef0834a82a5f05154f4761.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d38a8d2b695b32ea4a3ea70018331e52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fc88da2d2591ca44390627ba3b05e2ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-00bfd46b8ff5722dfbcfd2589afe40d8.jpg

Svetsade alla läckor och monterade tillbaka
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7ff661ea8ceb6be60ed7cac0bab28c06.jpg
Nu med 70% på samma blandning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ee92c95dcac8c060c1abf4098ee24d38.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
4 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Efter tur till jobbet på ca 3mil så är ad85 nere på ~47% igen. Så måste vara något mer som läcker typ dumpventil. Skall testa att plugga den helt.

Sen har jag hängt med huvudet i framrutan vid två tillfällen  laddet skenar så det står härliga till. Lossade kontakten till mv för att se vad jag hade för glt, gick till 0,6 bar vilket är något högt. Men efter 0,6 så gick den upp till 1,3bar sen släppte ja gasen.

Wg’n pallar helt enkelt inte trycket.

Någon som har erfarenhet av ebay wg typ kinugawa, mamba osv som har utbytbara fjädrar?

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang