Förslag: - Gör det dyrare att "ta bilen"

peegee Forummoderator
28 augusti 2011 · 2 924 Inlägg

Ja, då var några tomtar igång igen med att vilja chockhöja bilskatterna pga att de anser vi mest nöjesåker med bilar med för hög prestanda... pinne i hjulet ska de ha! mad

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13538343.ab

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
granadadr
28 augusti 2011 · 7 292 Inlägg

det skjuts för lite sad

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Marticus Meldem
28 augusti 2011 · 917 Inlägg

granadadr skrev:
det skjuts för lite sad

Precis min tanke hahaha

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Rallyhalle
28 augusti 2011 · 4 299 Inlägg

Marticus skrev:

granadadr skrev:
det skjuts för lite sad

Precis min tanke hahaha

Gilla-knappen från facebook saknas här ibland tongue

Torbo
28 augusti 2011 · 64 Inlägg

En utmärkt idé! Det skall vara tråkigt att transportera sig!

(Blir så trött på dessa idiotiska förslag)

fredde85
28 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

Ja som sagt de skjuts för lite de känns som att så fort de ska spara in pengar på något är de vi billister o entusiaster som ska få lida. I övrigt spelar de ingen större roll vad vi i sverige gör om de stora bovarna skiter i de

Senast redigerat av fredde85 (28 augusti 2011)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
OSkar000
28 augusti 2011 · 198 Inlägg

Nöjesåkningen borde bara vara en bråkdel av vad all arbetspendling är. Att sitta och köra 10 mil till och från jobbet varje dag är knappast nöjesåkning för någon och det lär vara många som kan tänka sig att lägga de bensinpengarna på att ha roligt i helgerna istället om det fanns ett vettigt alternativ till att åka bil till jobbet.

Jag avvecklade mitt arbetspendlande genom att flytta närmare jobbet.. så mitt miljösamvete och bilträngselsamvete tillåter mig nu att ha bra mycket roligare på helgerna istället för att bränna upp både tid och pengar för att ta mig till jobbet.

Mattsson_91 Självlärd
28 augusti 2011 · 3 083 Inlägg

HA HA. Kul att en mod låste en tråd om exakt samma sak i offtopic och en annan mod lägger upp det under allmänt big_smile.

Och det är ju ren idoti. Tänk dom som bor på landet (Gotland T.ex.) där MÅSTE man ha bil för annars lär ingen kunna ta sig till sig till varken jobbet eller affären. Samma här i hultsfred. Kollektivtrafiken är helt värdelös på dessa två ställen

Senast redigerat av Volvo142_73a (28 augusti 2011)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Andromeda Rumpmas
28 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Det räcker med att du jobbar skift på någon plats utanför Stockholm med längre än cykelavstånd till jobbet för att ett billöst liv ska vara en omöjlighet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Alden_88
28 augusti 2011 · 84 Inlägg

Jag själv la in detta inlägg på SVD angående detta xD Får la se om det blir godkänt inlägg. Och ja jag vart lite irriterad jag med på denna nyhet ^^

Börjar Här| Ge fasiken i bil skatten det är nog dyrt som det redan är, "Bosätta sig strategiskt?" snälla nån skall vi ta friheten från folket att få bestämma var man själv vill bo?

I stället för att ni gnäller om Bilarna å deras påverkan på naturen utan några som helst fakta på eller riktigt forskning på hur mycket som blir påverkat av dem så tycker jag ni som skriker "Mer kollektiv trafik" skall knipa. Ta reda på först alla kostnader för att skapa miljövänliga alternativ först.

Exempel : Ta reda på först vad 1 km tåg räls kostar att producera från första början när det bara är järn i ett berg till slut destinationen. Skulle gärna vilja se dem där 48-58 tons grävmaskinerna gå på el som utvinner skit**.

Å sedan kan du ta reda på om dem maskinerna skall gå på el varifrån elen kommer skulle gärna vilja se ett vindkraftverk driva en 58 ton grävmaskin. (Ne men oj det slutade blåsa, Bara att packa ihop för dagen grabbar vinden kommer inte för ens om 1 vecka)

Snälla någon sluta drömma för guds skull. Sen för skoj skull kan du ta reda på produktionen av det vindkraftverket vad det kostar å hur det blir transporterat. Jag skulle kunna forsätta så här i evigheter men jag tror jag gjort mig mer en tydlig.

Miljötramset blir jag oxtokig på börja forska om hur mycket universum har för inverkan på oss det är också en del av våran miljö dumb fuc**

Ne tack å lov att miljö hippisarna inte får bestämma då skulle hela världen gå i konkurs. (Survival of the fittest då eller? Snacka om att hippisarna skulle stryka med först)

Nej Tack för mig å förbjud sånt här trams att komma ut i nyheterna. Nej som mina goda vän Einstein en gång sa. (Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.)
| Slutar Här!

BMW I3s "Stormtrooper" (2019)
Andromeda Rumpmas
28 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Man får ju bosätta sig där det finns jobb. Ett problem som lätt kan uppstå, och som uppstått på många orter i Sverige:

Du får jobb på ett företag på en ort med få stora arbetsgivare. Du bildar familj, producerar avkommor och köper ett hus. Allt rullar på. Tills den dag företaget läggs ned. Du får jobb i en annan stad 3 mil bort. Ni funderar på att sälja huset och flytta, men ortens stora företag lades ned vill ingen flytta dit. Det finns helt enkelt inga jobb där, och huspriserna halveras på ett år. Att sälja nu innebär en förlust på flera hundra tusen, och det täcker aldrig lånen. Ni sitter fast. Du tvingas pendla, och med den straffskatt som är på drivmedel försvinner många kronor du annars skulle kunna amortera för. Och så vill några forskare straffbeskatta din bil så in i helvete för att stoppa din "nöjesåkning" mad

Edit: När min far blev arbetslös i slutet på 90-talet räknade han fram att han bara förlorade 2-3k i månaden på att inte behöva jobba treskift 6 mil bort. Den skillnaden kan vara något mindre i dag med jobbskatteavdraget om inte bensinprisökningen håller jämna steg. Reseavdraget höjs ju varje år. Varför jobba överhuvudtaget såsom bensinskatterna är? Jag kan tillägga att han hade ett nytt jobb inom tre veckor, vill man jobba och göra rätt för sig har man jobb.

Senast redigerat av Andromeda (28 augusti 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OSkar000
28 augusti 2011 · 198 Inlägg

Andromeda skrev:
Man får ju bosätta sig där det finns jobb. Ett problem som lätt kan uppstå, och som uppstått på många orter i Sverige:

Du får jobb på ett företag på en ort med få stora arbetsgivare. Du bildar familj, producerar avkommor och köper ett hus. Allt rullar på. Tills den dag företaget läggs ned. Du får jobb i en annan stad 3 mil bort. Ni funderar på att sälja huset och flytta, men ortens stora företag lades ned vill ingen flytta dit. Det finns helt enkelt inga jobb där, och huspriserna halveras på ett år. Att sälja nu innebär en förlust på flera hundra tusen, och det täcker aldrig lånen. Ni sitter fast. Du tvingas pendla, och med den straffskatt som är på drivmedel försvinner många kronor du annars skulle kunna amortera för. Och så vill några forskare straffbeskatta din bil så in i helvete för att stoppa din "nöjesåkning" mad

Edit: När min far blev arbetslös i slutet på 90-talet räknade han fram att han bara förlorade 2-3k i månaden på att inte behöva jobba treskift 6 mil bort. Den skillnaden kan vara något mindre i dag med jobbskatteavdraget om inte bensinprisökningen håller jämna steg. Reseavdraget höjs ju varje år. Varför jobba överhuvudtaget såsom bensinskatterna är? Jag kan tillägga att han hade ett nytt jobb inom tre veckor, vill man jobba och göra rätt för sig har man jobb.

Fast om man i det här scenariot säger att det finns en fungerande kollektivtrafik som går i princip lika fort som att ta bilen men till en betydligt lägre kostnad. Varför då inte ta bussen eller tåget?

Nu pratar jag dock om utopier.. dvs kollektivtrafik som är ett bättre val än bilen ur mer än ett ekonomiskt perspektiv. Men så länge som man måste stå ut med krångliga byten och tidtabeller som inte passar ihop.. vem sjutton vill då ens tänka på att åka annat än bil?

Lösningen borde vara att göra kollektivtrafik i en eller annan form mer attraktiv och då inte genom att straffbeskatta bilåkarna utan att ge något mer än ekonomi och miljö som argument till att låta bilen stå kvar hemma när man ska just till jobbet.

Andromeda Rumpmas
28 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

OSkar000 skrev:

Andromeda skrev:
Man får ju bosätta sig där det finns jobb. Ett problem som lätt kan uppstå, och som uppstått på många orter i Sverige:

Du får jobb på ett företag på en ort med få stora arbetsgivare. Du bildar familj, producerar avkommor och köper ett hus. Allt rullar på. Tills den dag företaget läggs ned. Du får jobb i en annan stad 3 mil bort. Ni funderar på att sälja huset och flytta, men ortens stora företag lades ned vill ingen flytta dit. Det finns helt enkelt inga jobb där, och huspriserna halveras på ett år. Att sälja nu innebär en förlust på flera hundra tusen, och det täcker aldrig lånen. Ni sitter fast. Du tvingas pendla, och med den straffskatt som är på drivmedel försvinner många kronor du annars skulle kunna amortera för. Och så vill några forskare straffbeskatta din bil så in i helvete för att stoppa din "nöjesåkning" mad

Edit: När min far blev arbetslös i slutet på 90-talet räknade han fram att han bara förlorade 2-3k i månaden på att inte behöva jobba treskift 6 mil bort. Den skillnaden kan vara något mindre i dag med jobbskatteavdraget om inte bensinprisökningen håller jämna steg. Reseavdraget höjs ju varje år. Varför jobba överhuvudtaget såsom bensinskatterna är? Jag kan tillägga att han hade ett nytt jobb inom tre veckor, vill man jobba och göra rätt för sig har man jobb.

Fast om man i det här scenariot säger att det finns en fungerande kollektivtrafik som går i princip lika fort som att ta bilen men till en betydligt lägre kostnad. Varför då inte ta bussen eller tåget?

Nu pratar jag dock om utopier.. dvs kollektivtrafik som är ett bättre val än bilen ur mer än ett ekonomiskt perspektiv. Men så länge som man måste stå ut med krångliga byten och tidtabeller som inte passar ihop.. vem sjutton vill då ens tänka på att åka annat än bil?

Lösningen borde vara att göra kollektivtrafik i en eller annan form mer attraktiv och då inte genom att straffbeskatta bilåkarna utan att ge något mer än ekonomi och miljö som argument till att låta bilen stå kvar hemma när man ska just till jobbet.

Ja, vi kan ju ta min far som exempel igen. 6 mil till jobbet, treskift. Behöver vara på plats 05.40, 13.40 eller 21.40, och åka hem 6.00, 14.00 eller 22.00. Att åka buss till jobbet skulle i runda slängar ta 3 timmar. Och det fungerar bara om man börjar 10.00 eller 15.00 Ta sig hem får man då göra på egen hand. Skulle inte tro att det är en ovanlig situation.

Inte var det du som miljömuppade i någon annan tråd?

Visste du förresten att om jag vill åka från mina föräldrar 3,5 mil till stan med buss, någon av de två turer som går, så kostar det 54 spänn enkel resa. Med bilen runt 2,5 liter bensin. Lösningen är inte att göra det dyra än 54 spänn att åka med den bussen, det är det politikerna gör just nu. Lösningen är att göra det billigare att ta bussen än bilen, och anpassa busstider efter att folk måste vara på en viss plats en viss tid. Det innebär ruggigt många avgångar även på landsbygden. Det är som du säkert förstår inte lönsamt varken för miljön eller för bussbolaget att åka en massa turer med två-tre personer på en stor buss. Bättre att de tar bilen i så fall. Du måste förstå att alla inte bor bredvid jobbet eller med goda kommunikationer och tar bilen av ren lathet.

Senast redigerat av Andromeda (28 augusti 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hool
29 augusti 2011 · 1 067 Inlägg

Om medborgarna i Svea rike trycker på "Ogilla" knappen mer än "Gilla" knappen på Riksdagens hemsida när motionen/förslagets publiceras..     Ja då får vederbörande böta 2 000 000 minst..  Givetvis plus moms och en faktureringsavgift på 50kr..  Sedan så ska det  vara betalt inom rimlig tid..   När?  Det ska du inte bry dig om. Däremot skickar vi en påminnelseavgift på 2000kr + moms ifall vi anser betalningen kommit in för sent.   Vi orkar heller inte avisera att du är skyldig pengar..  Det får du hålla reda på själv..

(Payback för trängselavgiften people!)

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
RD_87 Skrotsamlare
29 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Många av oss som jobbar inom bygg & installation byter ju arbetsplats med kort varsel var & varannan vecka. Det skulle vara jävligt lurigt att sätta sig in i kollektivtrafiken och få det att fungera så bil är ju en fullständig nödvändighet i mitt fall och jag är knappast ensam.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
OSkar000
29 augusti 2011 · 198 Inlägg

Andromeda skrev:

OSkar000 skrev:

Andromeda skrev:
Man får ju bosätta sig där det finns jobb. Ett problem som lätt kan uppstå, och som uppstått på många orter i Sverige:

Du får jobb på ett företag på en ort med få stora arbetsgivare. Du bildar familj, producerar avkommor och köper ett hus. Allt rullar på. Tills den dag företaget läggs ned. Du får jobb i en annan stad 3 mil bort. Ni funderar på att sälja huset och flytta, men ortens stora företag lades ned vill ingen flytta dit. Det finns helt enkelt inga jobb där, och huspriserna halveras på ett år. Att sälja nu innebär en förlust på flera hundra tusen, och det täcker aldrig lånen. Ni sitter fast. Du tvingas pendla, och med den straffskatt som är på drivmedel försvinner många kronor du annars skulle kunna amortera för. Och så vill några forskare straffbeskatta din bil så in i helvete för att stoppa din "nöjesåkning" mad

Edit: När min far blev arbetslös i slutet på 90-talet räknade han fram att han bara förlorade 2-3k i månaden på att inte behöva jobba treskift 6 mil bort. Den skillnaden kan vara något mindre i dag med jobbskatteavdraget om inte bensinprisökningen håller jämna steg. Reseavdraget höjs ju varje år. Varför jobba överhuvudtaget såsom bensinskatterna är? Jag kan tillägga att han hade ett nytt jobb inom tre veckor, vill man jobba och göra rätt för sig har man jobb.

Fast om man i det här scenariot säger att det finns en fungerande kollektivtrafik som går i princip lika fort som att ta bilen men till en betydligt lägre kostnad. Varför då inte ta bussen eller tåget?

Nu pratar jag dock om utopier.. dvs kollektivtrafik som är ett bättre val än bilen ur mer än ett ekonomiskt perspektiv. Men så länge som man måste stå ut med krångliga byten och tidtabeller som inte passar ihop.. vem sjutton vill då ens tänka på att åka annat än bil?

Lösningen borde vara att göra kollektivtrafik i en eller annan form mer attraktiv och då inte genom att straffbeskatta bilåkarna utan att ge något mer än ekonomi och miljö som argument till att låta bilen stå kvar hemma när man ska just till jobbet.

Ja, vi kan ju ta min far som exempel igen. 6 mil till jobbet, treskift. Behöver vara på plats 05.40, 13.40 eller 21.40, och åka hem 6.00, 14.00 eller 22.00. Att åka buss till jobbet skulle i runda slängar ta 3 timmar. Och det fungerar bara om man börjar 10.00 eller 15.00 Ta sig hem får man då göra på egen hand. Skulle inte tro att det är en ovanlig situation.

Inte var det du som miljömuppade i någon annan tråd?

Visste du förresten att om jag vill åka från mina föräldrar 3,5 mil till stan med buss, någon av de två turer som går, så kostar det 54 spänn enkel resa. Med bilen runt 2,5 liter bensin. Lösningen är inte att göra det dyra än 54 spänn att åka med den bussen, det är det politikerna gör just nu. Lösningen är att göra det billigare att ta bussen än bilen, och anpassa busstider efter att folk måste vara på en viss plats en viss tid. Det innebär ruggigt många avgångar även på landsbygden. Det är som du säkert förstår inte lönsamt varken för miljön eller för bussbolaget att åka en massa turer med två-tre personer på en stor buss. Bättre att de tar bilen i så fall. Du måste förstå att alla inte bor bredvid jobbet eller med goda kommunikationer och tar bilen av ren lathet.

Det var inte ett försök att miljömuppa eller på något sätt säga att kollektivtrafik är bra.. utan snarare säga att den på inget sätt är ett realistiskt alternativ för någon som inte har oändligt med fritid som personen värderar väldigt lågt. Chansen att det problemet löses lär vara minimalt och därför är en straffbeskattning (eller vad som helst för att göra livet surt för bilägare) inget annat än ren idioti.

Tynnerstroem
29 augusti 2011 · 345 Inlägg

Artikeln var med i SvD i en längre version där insändarna tycker att man skall ställa sig "emot majoriteten" och försöka höja skatter och avgifter för att minska bilbrukandet. Frågan är vad det är för politik när man börjar gå emot majoriteten.

Mattsson_91 Självlärd
29 augusti 2011 · 3 083 Inlägg

Andromeda skrev:

OSkar000 skrev:

Andromeda skrev:
Man får ju bosätta sig där det finns jobb. Ett problem som lätt kan uppstå, och som uppstått på många orter i Sverige:

Du får jobb på ett företag på en ort med få stora arbetsgivare. Du bildar familj, producerar avkommor och köper ett hus. Allt rullar på. Tills den dag företaget läggs ned. Du får jobb i en annan stad 3 mil bort. Ni funderar på att sälja huset och flytta, men ortens stora företag lades ned vill ingen flytta dit. Det finns helt enkelt inga jobb där, och huspriserna halveras på ett år. Att sälja nu innebär en förlust på flera hundra tusen, och det täcker aldrig lånen. Ni sitter fast. Du tvingas pendla, och med den straffskatt som är på drivmedel försvinner många kronor du annars skulle kunna amortera för. Och så vill några forskare straffbeskatta din bil så in i helvete för att stoppa din "nöjesåkning" mad

Edit: När min far blev arbetslös i slutet på 90-talet räknade han fram att han bara förlorade 2-3k i månaden på att inte behöva jobba treskift 6 mil bort. Den skillnaden kan vara något mindre i dag med jobbskatteavdraget om inte bensinprisökningen håller jämna steg. Reseavdraget höjs ju varje år. Varför jobba överhuvudtaget såsom bensinskatterna är? Jag kan tillägga att han hade ett nytt jobb inom tre veckor, vill man jobba och göra rätt för sig har man jobb.

Fast om man i det här scenariot säger att det finns en fungerande kollektivtrafik som går i princip lika fort som att ta bilen men till en betydligt lägre kostnad. Varför då inte ta bussen eller tåget?

Nu pratar jag dock om utopier.. dvs kollektivtrafik som är ett bättre val än bilen ur mer än ett ekonomiskt perspektiv. Men så länge som man måste stå ut med krångliga byten och tidtabeller som inte passar ihop.. vem sjutton vill då ens tänka på att åka annat än bil?

Lösningen borde vara att göra kollektivtrafik i en eller annan form mer attraktiv och då inte genom att straffbeskatta bilåkarna utan att ge något mer än ekonomi och miljö som argument till att låta bilen stå kvar hemma när man ska just till jobbet.

Ja, vi kan ju ta min far som exempel igen. 6 mil till jobbet, treskift. Behöver vara på plats 05.40, 13.40 eller 21.40, och åka hem 6.00, 14.00 eller 22.00. Att åka buss till jobbet skulle i runda slängar ta 3 timmar. Och det fungerar bara om man börjar 10.00 eller 15.00 Ta sig hem får man då göra på egen hand. Skulle inte tro att det är en ovanlig situation.

Inte var det du som miljömuppade i någon annan tråd?

Visste du förresten att om jag vill åka från mina föräldrar 3,5 mil till stan med buss, någon av de två turer som går, så kostar det 54 spänn enkel resa. Med bilen runt 2,5 liter bensin. Lösningen är inte att göra det dyra än 54 spänn att åka med den bussen, det är det politikerna gör just nu. Lösningen är att göra det billigare att ta bussen än bilen, och anpassa busstider efter att folk måste vara på en viss plats en viss tid. Det innebär ruggigt många avgångar även på landsbygden. Det är som du säkert förstår inte lönsamt varken för miljön eller för bussbolaget att åka en massa turer med två-tre personer på en stor buss. Bättre att de tar bilen i så fall. Du måste förstå att alla inte bor bredvid jobbet eller med goda kommunikationer och tar bilen av ren lathet.

Likadant med min far som är egenföretagare och åker runt med alla verktygen i bilen när han ska jobba. Kan ju bli LITE knepigt att ta två stora verktygsväskor på bussen kanske. En med el-verktyg och en med alla andra nödvändiga verktyg. Ligger säkert på mellan 10-30kg per väska

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Andromeda Rumpmas
29 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Oj, lösningen är inte att göra det dyrare att åka bil än att åka kollektivt skulle det naturligtvis stå tongue

Oskar000; Då var vi väl överens egentligen då smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
M103
29 augusti 2011 · 1 570 Inlägg

Tynnerstroem skrev:
Frågan är vad det är för politik när man börjar gå emot majoriteten.

+1

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang