Förslag: - Gör det dyrare att "ta bilen"

Hool
10 september 2011 · 1 067 Inlägg

Phaetoon skrev:

Aerodynamik skrev:
En liten rättelse, Sverige står för mindre än 0.2% av världens växthusgaser. Bara Schweiz släpper ut mindre i hela Europa.

Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/For-stude … thusgaser/

Det är Svenskt Näringsliv som står bakom den sidan, så helt objektiv är den inte.

Dessutom så finns det några faktafel.

Globalt är faktiskt avverkningen av jordens skogar den näst största källan till utsläpp av växthusgaser. Avskogningen gör nämligen att skogarna inte kan absorbera lika mycket koldioxid

Avskogningen minskar ju bara absorberingsförmågan. Utsläppen påverkas inte så mycket, om man inte tar hänsyn till de länder som bränner ner sina skogar för att plantera palm-plantager, sockerrör osv.

Det finns dessutom två sätt att räkna. Det ena sättet tar bara upp våran produktion. Det andra sättet räknar mer på själva konsumtionen, dvs vilka utsläpp som produkterna vi importerar har för påverkan. Koldioxiden följer med varan/tjänsten. Man kan se det som att om vi köper en vara från t.ex. Kina så är det vi som är ansvarig för varans koldioxidutsläpp. Samma sak gäller för fabriker i Sverige som exporterar. Ett land utan tillverkningsindustri gynnas enormt mycket av att räkna på det första sättet. Inga fabriker, inga utsläpp.
Samma sak gäller när Sverige köper kolkrafts-el av Danmark. Vi får el, men koldioxidutsläppen räknas till Danmark.

God tur med att hitta oberoende data om miljön big_smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Kinshi
11 september 2011 · 139 Inlägg

Varje dag man läser sånt eller hör det på tv så gnäller folk om det eller skriver om det om hur allt är fel hit och dit och vart sverige är på väg....jag menar f*n när ska folk vakna upp, det enda ni gör är att gnälla men när det kommer till kritan så är det ingen som vågar sätta sig upp mot regeringen eller inte äns demonstrera mot nåt....

Gubbarna och kärringarna i riksdag sitter och skrattar åt oss där de gör va de vill exact va de vill....men ingen vågar göra ett skit mer än att blogga om det eller gnälla om det på forum sidor.

Ursäkta hur jag framför detta men är så jävla trött på hur allt går och ingen gör nåt åt det...bara massa gnäll.

Kolla på alla länder har lyckats fan störta ner diktaturer och fått sin rätt men här är det f*n ingen som vågar göra ett **it, och när jag menar fått sin rätt då menar jag att de har kunnat göra nåt åt saken, och inte bara gnällt om det på forum sidor.

Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

Kinshi skrev:
Varje dag man läser sånt eller hör det på tv så gnäller folk om det eller skriver om det om hur allt är fel hit och dit och vart sverige är på väg....jag menar f*n när ska folk vakna upp, det enda ni gör är att gnälla men när det kommer till kritan så är det ingen som vågar sätta sig upp mot regeringen eller inte äns demonstrera mot nåt....

Gubbarna och kärringarna i riksdag sitter och skrattar åt oss där de gör va de vill exact va de vill....men ingen vågar göra ett skit mer än att blogga om det eller gnälla om det på forum sidor.

Ursäkta hur jag framför detta men är så jävla trött på hur allt går och ingen gör nåt åt det...bara massa gnäll.

Kolla på alla länder har lyckats fan störta ner diktaturer och fått sin rätt men här är det f*n ingen som vågar göra ett **it, och när jag menar fått sin rätt då menar jag att de har kunnat göra nåt åt saken, och inte bara gnällt om det på forum sidor.

Vad föreslår du? Ska man hålla sig inom lagens råmärken kan man inte göra mer än att rösta vaart fjärde år, och det känns tyvärr som om min röst äts upp av första bästa 18-åring som sett ett program ur tveksamt objektiv synvinkel om Arktis och utan någon som helst aning om hur det faktiskt påverkar Sveriges konkurrenskraft och i slutänden världen röstar på Miljöpartiet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Wicca
11 september 2011 · 886 Inlägg

Andromeda skrev:
Vad föreslår du? Ska man hålla sig inom lagens råmärken kan man inte göra mer än att rösta vaart fjärde år, och det känns tyvärr som om min röst äts upp av första bästa 18-åring som sett ett program ur tveksamt objektiv synvinkel om Arktis och utan någon som helst aning om hur det faktiskt påverkar Sveriges konkurrenskraft och i slutänden världen röstar på Miljöpartiet.

Du kan bli politiskt aktiv och försöka påverka på lång sikt. Eller börja skriva insändare, blogga, mejla eller påverka politiker på andra sätt. Starta en förening, värva medlemmar och påverka på det sättet.

Det är din inställning som gör att inget händer i Sverige. "Det går ju ändå inte att påverka.". Pyttsan!

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
CarpeDiem German Engineering
11 september 2011 · 9 083 Inlägg

Om man måste ha bilen för att ta sig till arbetet då arbetet inte ligger på ett och samma ställe utan förflyttas då funkar det inte med kollektivtrafik. Men det kanske är bättre att säga upp sig då och sälja bilen, ärligt talat fan va less man blir.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
A_Karlsson
11 september 2011 · 537 Inlägg

miljönisselassarna kommer ta död på bilkulturen....

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Hool
11 september 2011 · 1 067 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:
miljönisselassarna kommer ta död på bilkulturen....

De kommer ta död på det mesta..


Man får väl räkna ihop vad bilhobbyn omsätter och hur många som har sysselsättning på grund av densamme..

Men i det här jävla landet så lär de väl bara lägga på mer skatt..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
zovix Maskinbefäl
11 september 2011 · 1 038 Inlägg

Wicca skrev:

Andromeda skrev:
Vad föreslår du? Ska man hålla sig inom lagens råmärken kan man inte göra mer än att rösta vaart fjärde år, och det känns tyvärr som om min röst äts upp av första bästa 18-åring som sett ett program ur tveksamt objektiv synvinkel om Arktis och utan någon som helst aning om hur det faktiskt påverkar Sveriges konkurrenskraft och i slutänden världen röstar på Miljöpartiet.

Du kan bli politiskt aktiv och försöka påverka på lång sikt. Eller börja skriva insändare, blogga, mejla eller påverka politiker på andra sätt. Starta en förening, värva medlemmar och påverka på det sättet.

Det är din inställning som gör att inget händer i Sverige. "Det går ju ändå inte att påverka.". Pyttsan!

Precis går inte att påverka... Titta bara på bensinskatteupproret. De har "bara" 1,8 miljoner namnunderskrifter men det är tydligen för få för att påverka ledande politiker, så komm inte med nått jävla snack om att politiker lyssnar på folket.

Politiker är ett ljugande folkskyggt folkslag som inte förtjänar någon respekt alls. Detta oavsett partifärg eller symbol. Jag röstar i varje val och försöker påverka så gott jag kan..

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
M103
11 september 2011 · 1 570 Inlägg

Det skulle vara intressant att se hur mycket pengar bilhandlare, bensinstationer, biltillbehörsbutiker, bilverkstäder, bensinskatter, bilskatter etc ger staten. Cyklisterna ska hålla käft för de drar inte många strån till stacken. smile

Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

M103 skrev:
Det skulle vara intressant att se hur mycket pengar bilhandlare, bensinstationer, biltillbehörsbutiker, bilverkstäder, bensinskatter, bilskatter etc ger staten. Cyklisterna ska hålla käft för de drar inte många strån till stacken. smile

Vägtrafikskatter, som den du betalar på bilen varje år, gav 16,4 miljarder år 2010.

Bensinskatten (koldioxidskatt och energiskatt på bensin) gav ca 24 miljarder, och oljeprodukter, t ex diesel, gav 22 miljarder.

Totalt 46 miljarder på bränslen som staten aldrig i helvete släpper ifrån sig. Räkna sedan 25% moms på detta, som tillkommer vid pumpen så har du 11,5 miljarder till.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
M103
11 september 2011 · 1 570 Inlägg

Andromeda skrev:

M103 skrev:
Det skulle vara intressant att se hur mycket pengar bilhandlare, bensinstationer, biltillbehörsbutiker, bilverkstäder, bensinskatter, bilskatter etc ger staten. Cyklisterna ska hålla käft för de drar inte många strån till stacken. smile

Vägtrafikskatter, som den du betalar på bilen varje år, gav 16,4 miljarder år 2010.

Bensinskatten (koldioxidskatt och energiskatt på bensin) gav ca 24 miljarder, och oljeprodukter, t ex diesel, gav 22 miljarder.

Totalt 46 miljarder på bränslen som staten aldrig i helvete släpper ifrån sig. Räkna sedan 25% moms på detta, som tillkommer vid pumpen så har du 11,5 miljarder till.

Ok tack. Intressant. smile

Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

M103 skrev:

Andromeda skrev:

M103 skrev:
Det skulle vara intressant att se hur mycket pengar bilhandlare, bensinstationer, biltillbehörsbutiker, bilverkstäder, bensinskatter, bilskatter etc ger staten. Cyklisterna ska hålla käft för de drar inte många strån till stacken. smile

Vägtrafikskatter, som den du betalar på bilen varje år, gav 16,4 miljarder år 2010.

Bensinskatten (koldioxidskatt och energiskatt på bensin) gav ca 24 miljarder, och oljeprodukter, t ex diesel, gav 22 miljarder.

Totalt 46 miljarder på bränslen som staten aldrig i helvete släpper ifrån sig. Räkna sedan 25% moms på detta, som tillkommer vid pumpen så har du 11,5 miljarder till.

Ok tack. Intressant. smile

Intressant och beklämmande smile

Glömde källan: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska … ktskatter/

Betänk sedan att du själv skattat ~25 kr/100-lapp du tankar för, och att din arbetsgivare betalat ytterligare ~50 kr i avgift/skatt på den hundralappen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Wicca
11 september 2011 · 886 Inlägg

zovix skrev:
Precis går inte att påverka... Titta bara på bensinskatteupproret. De har "bara" 1,8 miljoner namnunderskrifter men det är tydligen för få för att påverka ledande politiker, så komm inte med nått jävla snack om att politiker lyssnar på folket.

Politiker är ett ljugande folkskyggt folkslag som inte förtjänar någon respekt alls. Detta oavsett partifärg eller symbol. Jag röstar i varje val och försöker påverka så gott jag kan..

Mvh Magnus

Ja, jag tittade just på bensinskatteupproret:
"Bensinskatteupprorets tre krav:
Sänk bensinskatten!
Ta bort momsen på bensinskatten!
Inför samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik, alltså 6 procent istället för som idag 25 procent!"

När man ändå är igång med totalt orimliga krav så kan man ju kräva gratis ballonger när man tankar också...

Man påverkar inte genom att hitta på några krav som det inte finns en chans att man kommer att få igenom och sen få jättemånga att skriva på en lista.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
discokapten Kapten på disco!
12 september 2011 · 1 729 Inlägg

Wicca skrev:

discokapten skrev:
Det jag inte kan förstå när man debatterar sånt här är att inte en bilfri innerstad dyker upp på tapeten, (Pratar stockholm nu, går säkert att översätta iaf till GBG och Malmö också).

Vem fan behöver privatbil innanför tullarna? INGEN! Bygg bevakade parkeringsgarage vid infarterna som sväljer 10 000 bilar var, upplysta med kameror och vakter och allt! Låt det vara gratis att parkera där, se till att alla garagen ligger inom rimligt avstånd till en tunnelbaneuppgång.

Vi skulle få bort köerna på morgonen, köerna på kvällen, hipsterhororna på söder skulle inte klaga över dubbdäck och muppcyklisterna skulle äntligen känna sig säkra.

Låt enbart lokaltrafik, taxi och distrubition köra, det skulle fan bli skitbra.

Ok, hur funkar det när någon ska flytta, eller har köpt ny hörnsoffa? Ska man utfärda dispenser till handikappade?

Naturligtvis så får man vid flytt använda det fordon som är lämpligast.
Handikappade kan även idag åka tunnelbana, och de som inte klarar av det kan naturligtvis fortsätta med färdtjänst.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
12 september 2011 · 1 729 Inlägg

zovix skrev:

discokapten skrev:
Det jag inte kan förstå när man debatterar sånt här är att inte en bilfri innerstad dyker upp på tapeten, (Pratar stockholm nu, går säkert att översätta iaf till GBG och Malmö också).

Vem fan behöver privatbil innanför tullarna? INGEN! Bygg bevakade parkeringsgarage vid infarterna som sväljer 10 000 bilar var, upplysta med kameror och vakter och allt! Låt det vara gratis att parkera där, se till att alla garagen ligger inom rimligt avstånd till en tunnelbaneuppgång.

Vi skulle få bort köerna på morgonen, köerna på kvällen, hipsterhororna på söder skulle inte klaga över dubbdäck och muppcyklisterna skulle äntligen känna sig säkra.

Låt enbart lokaltrafik, taxi och distrubition köra, det skulle fan bli skitbra.

Oj så bra allt blev......eller inte.

Tyvärr finns det ett bilbehov även där. Dock kan jag hålla md om underjordiska garage. Det vore bra. Fick mn bort alla parkerde bilar i innerstaden fick man iprincip tvåfiligt över allt....

Mvh Magnus

Vad har du för bilbehov i innerstan?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Wicca
12 september 2011 · 886 Inlägg

discokapten skrev:
Naturligtvis så får man vid flytt använda det fordon som är lämpligast.
Handikappade kan även idag åka tunnelbana, och de som inte klarar av det kan naturligtvis fortsätta med färdtjänst.

Var går gränsen då?
En musiker som ska ut på gig 5 gånger i månaden och ska ha med sig utrustning, konstnärer, folk som köper möbler? Hur mycket ska man kräva att folk ska kunna ta med sig på kollektivtrafiken? En gitarr, två gitarrer eller hela riggen? Om man renoverar lägenheten, ska man ta med sig virket på kollektivtrafiken då? Ska man sluta storhandla, eller ska man kräva att folk ska ta med sig en hel bal med toapapper och 5 ICA-kassar på kollektivtrafiken?

Ska man ha kontroller där de med tillräckligt mycket prylar får åka bil i innerstan medans de som anses kunna bära grejerna måste ta buss eller tunnelbana?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
discokapten Kapten på disco!
12 september 2011 · 1 729 Inlägg

Wicca skrev:

discokapten skrev:
Naturligtvis så får man vid flytt använda det fordon som är lämpligast.
Handikappade kan även idag åka tunnelbana, och de som inte klarar av det kan naturligtvis fortsätta med färdtjänst.

Var går gränsen då?
En musiker som ska ut på gig 5 gånger i månaden och ska ha med sig utrustning, konstnärer, folk som köper möbler? Hur mycket ska man kräva att folk ska kunna ta med sig på kollektivtrafiken? En gitarr, två gitarrer eller hela riggen? Om man renoverar lägenheten, ska man ta med sig virket på kollektivtrafiken då? Ska man sluta storhandla, eller ska man kräva att folk ska ta med sig en hel bal med toapapper och 5 ICA-kassar på kollektivtrafiken?

Ska man ha kontroller där de med tillräckligt mycket prylar får åka bil i innerstan medans de som anses kunna bära grejerna måste ta buss eller tunnelbana?

Snarare tror jag på en statlig lastbilscentral för det riktiga tunggodset, sedan kommer det här rendera i en vad jag tror galet mycket billigare taxiservice.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Andromeda Rumpmas
12 september 2011 · 3 860 Inlägg

discokapten skrev:

Wicca skrev:

discokapten skrev:
Naturligtvis så får man vid flytt använda det fordon som är lämpligast.
Handikappade kan även idag åka tunnelbana, och de som inte klarar av det kan naturligtvis fortsätta med färdtjänst.

Var går gränsen då?
En musiker som ska ut på gig 5 gånger i månaden och ska ha med sig utrustning, konstnärer, folk som köper möbler? Hur mycket ska man kräva att folk ska kunna ta med sig på kollektivtrafiken? En gitarr, två gitarrer eller hela riggen? Om man renoverar lägenheten, ska man ta med sig virket på kollektivtrafiken då? Ska man sluta storhandla, eller ska man kräva att folk ska ta med sig en hel bal med toapapper och 5 ICA-kassar på kollektivtrafiken?

Ska man ha kontroller där de med tillräckligt mycket prylar får åka bil i innerstan medans de som anses kunna bära grejerna måste ta buss eller tunnelbana?

Snarare tror jag på en statlig lastbilscentral för det riktiga tunggodset, sedan kommer det här rendera i en vad jag tror galet mycket billigare taxiservice.

Hur mycket billigare går det att göra tjänsten "taxiresa" för bolagen tror du? Var det så enkelt som att bara sådär sänka en hundralapp och fortfarande kunna ta ut en tillräcklig vinst hade ju någon redan gjort det för att få fler körningar.

Hyffsat nya bilar, serviceavtal, bokningstjänst, sambandscentral, löner och sociala avgifter, bränsle, körningar med tom bil osv osv. Det kostar som att äga en ny bil med privatchaufför och lägg sedan på kostnaderna för det administrativa arbetet och sambandscentral.

En ny bil brukar man ju räkna på 40-60 kr/mil eller vad det brukar landa på. Att det kostar 100-200 eller t o m kanske 300 kr (stadstrafik) kr/mil  att åka taxi är inte ett dugg konstigt och går inte att göra särskilt mycket billigare.

Du föreslår alltså att alla innerstadsbor ska behöva anlita en lastbil när vi handlat något som inte får plats i en taxi, och dessutom åka taxi från innerstadsgränsen när de handlat. Vad kommer inte det att kosta folk? Dessutom kommer de taxibilarna att gå en del i tomme. Klimatpåverkan blir större sammantaget.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Wicca
12 september 2011 · 886 Inlägg

discokapten skrev:

Wicca skrev:

discokapten skrev:
Naturligtvis så får man vid flytt använda det fordon som är lämpligast.
Handikappade kan även idag åka tunnelbana, och de som inte klarar av det kan naturligtvis fortsätta med färdtjänst.

Var går gränsen då?
En musiker som ska ut på gig 5 gånger i månaden och ska ha med sig utrustning, konstnärer, folk som köper möbler? Hur mycket ska man kräva att folk ska kunna ta med sig på kollektivtrafiken? En gitarr, två gitarrer eller hela riggen? Om man renoverar lägenheten, ska man ta med sig virket på kollektivtrafiken då? Ska man sluta storhandla, eller ska man kräva att folk ska ta med sig en hel bal med toapapper och 5 ICA-kassar på kollektivtrafiken?

Ska man ha kontroller där de med tillräckligt mycket prylar får åka bil i innerstan medans de som anses kunna bära grejerna måste ta buss eller tunnelbana?

Snarare tror jag på en statlig lastbilscentral för det riktiga tunggodset, sedan kommer det här rendera i en vad jag tror galet mycket billigare taxiservice.

Vad av det jag nämnde räknar du som "riktigt tunggods"?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
joysam
13 september 2011 · 56 Inlägg

Andromeda skrev:

joysam skrev:
Growe

Vilka är de verkliga problemen då?

Även om vi bortser från ev växthuseffekt finns det många andra negativa effekter med biltrafiken.

Det är möjligt att Sverige bara står för 0,4% av utsläppen.
Hur stor del av befolkningen står vi för?

Varför låta bli att göra något i väntan på utvecklingen när vi istället kan leda den?

Varför vara en negativ, konservativ bakåtsträvare istället för en progressiv nytänkare?

Problemet med att "leda utvecklingen" är att man kan dra det för långt i förväg också. Politiker sitter och är överlyckliga över det extra tillskott i statskassan varje bensinskattehöjning ger. Men folk måste åka bil för att ta sig till jobbet, så konsekvensen för miljön blir lika. Man får skjuta upp att byta bil eftersom man inte har råd då man lägger mer och mer pengar på att ta sig till jobbet.

Sedan plötsligt undrar politiker varför det går så dåligt för våra bilhandlare och våra företag som tillverkar och säljer sällanköpsprodukter, typ möbler, vitvaror, hemelektronik etc. Folk har plötsligt inte råd att unna sig sådant i lika stor utsträckning. Man uppnår samma läge som om man skulle göra en generell lönesänkning i ett land, en deflation. Något som är mycket farligt i en marknadsekonomi. Ekonomi är för övrigt något som miljövurmare ofta verkar sakna ens grundläggande förståelse i.

Du har säkert också ett arbete?
För våra industriföretag är det redan tufft. I USA, Kina m. fl. länder sker utsläpp fortfarande oreglerat eller enligt de normer vi hade för 50 år sedan. Jag har väl redan redogjort för att det kostar mycket pengar att möta utsläppskrav? Hälften av de system vi har på jobbet skulle vara onödiga om vi inte hade utsläppskrav. Det är även de som krånglar mest och det kan leda till och har lett till produktionsstopp då vi inte får producera utan att de fungerar. Långt över hälften av produktionskostnaderna både vad gäller utrustning, energi och arbetsinsatser kan också härledas till system för rökgasrening, avfallsrening, omhändertagande av miljöfarligt avfall osv.

Hur tror du att produktionskostnaden för motsvarande produkt ser ut i ett land där utsläpp inte regleras, och där löneläget dessutom är ett helt annat?

Dessa länders industri "tjänar" naturligtvis enormt i konkurrensen på att slippa investera i och underhålla dessa system. De kan ju producera till halva priset eller lägre jämfört med EU-länder i gemen och Sverige i synnerhet. Det finns naturligtvis en stark lobbyverksamhet, eller i mindre genomsynliga regeringar t o m mutor för att hålla miljölagar så långt bort från den inhemska industrin det bara går.
I Sverige i dagsläget gäller det att ha mycket specialiserad tillverkning med kunskap som inte finns i andra länder.

Det som händer är att vi i Sverige går allt längre i vårt strävande efter att minska utsläpp medan de flesta andra länder tittar på, skakar på huvudet och tar över kunder från våra industrier då de inte längre kan komma i närheten av miljöbovarnas priser. För när vi handlar tar vi ju det billigaste, oavsett vad vi säger att vi gör. Annars hade ju läget varit ett annorlunda. Hade vi velat ha det mest miljövänliga oavsett pris hade alla länders industri varit på vår nivå. Men miljömuppar pratar gärna vitt och brett om skitiga industrier och plockar sedan kläder på H&M där blekmedel och färger går direkt ut i floderna vid tillverkningen eller tar med billiga klorblekta kollegieblock till sin föreläsning i hållbar utveckling. Och ju mer miljömedvetna vi blir, desto större verkar handeln med Kina-produkter över Ebay bli.

Allt eftersom vi går mer och mer före i det du kallar "utvecklingen" försämras vår konkurrenskraft mer och mer. Till slut har vi inga industrier kvar i Sverige, och är riktigt "rena" och oskuldsfulla på pappret. Men i realiteten har det som tidigare tillverkades förhållandevis utsläppsneutralt i Sverige flyttats till t ex Kina där det tillverkas med flerfalt gånger större miljöpåverkan. Till slut kommer det lilla fördyrande steg som slutligen stjälper t ex Sandvik i Sverige och flyttar tillverkningen till Kina där utsläppen sker ohämmat. Sug på den du!

Det enda vi ska göra är att påverka andra länder att komma ikapp. För vår egen skull och Jordens. Inte ge upp för att det "är svårt". Vi tjänar absolut ingenting på att fortsätta som i dagsläget där varje tveksamt steg framåt för miljön är ett steg bakåt i vår konkurrenskraft och i slutänden ett större steg bakåt för miljön.

Det vore extra respektfullt om du dessutom någon gång kunde bemöta ett inlägg i dess helhet istället för att bara bryta ut ett fragment och ställa någon mer eller mindre orimlig motfråga. Jag tolkar det såsom att de av mina argument du hittills valt att inte bemöta är sådana argument du saknar svar på. Det blir intressant att höra dig motbevisa min tes om att miljön skulle förlora på en utflytt av svensk industri.

Ärligt talat...

Om du på fullaste allvar vill hävda att sällanköpshandeln går dåligt pga höga bensinpriser så är du så långt från verkligheten att det blir svårt att debattera med dig.

Det går inte att besvara hela dina inlägg, du breder ut dig som en våt filt.

Ägna dig åt det tråden gäller så kommer jag med glädje visa dig respekten att svara seriöst på dina inlägg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang