Ljudanläggning - minimal plats, maximal effekt!?

MrMonsterZ SmartRepair.se
20 augusti 2006 · 130 Inlägg

Vet f*n inte hur man ska formulera sig i Ämne för att alla moderatorer inte ska låsa tråden på en gång...

Men wtf... Här är frågan...

Jag vill ha hjälp med att klura ut vad jag behöver för grejer till mitt ljudsystem då jag inte är någon ljudkille. Jag vill ha ett system som låter bra men tar lite plats och väger så lite som möjligt...

Så här har jag tänkt mig: Huvudenhet, framsystem av två högtalare i dörrar t.ex. och två eller fyra diskanter. Två 8" eller 10" basar som kommer att spela rakt in i ryggstödet på stolarna. Slutsteg!? Behöver jag några högtalare mer eller nått annat? Fyll gärna i med era tankar och kommentarer...

Är evigt tacksam för all hjälp...

/ Mr.M

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
MrMonsterZ SmartRepair.se
20 augusti 2006 · 130 Inlägg

Tipsa gärna om bra grejer med då jag inte har en j*vla aning om vad som är bra eller dåligt...
(lyssnar heldre på motorn i den bilen, men man lär ju ha någon slags stereo. wink )

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
Drönirettab
20 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Hur många slantar känner du för att lägga ut på det hela?

MrMonsterZ SmartRepair.se
20 augusti 2006 · 130 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur många slantar känner du för att lägga ut på det hela?

Spelar ingen roll...

Men jag vill ju inte lägga 5000:- på en bas precis... roll

Som sagt, vill ha ett lagom system som låter hyfsat bra till en lagom peng så att säga... big_smile
Kommer aldrig att tävla i ljud av något slag, så nå värstingprylar är nog uteslutet...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
m4rtin
20 augusti 2006 · 124 Inlägg

MrMonsterZ skrev:

Drönirettab skrev:
Hur många slantar känner du för att lägga ut på det hela?

Spelar ingen roll...

Men jag vill ju inte lägga 5000:- på en bas precis... roll

Som sagt, vill ha ett lagom system som låter hyfsat bra till en lagom peng så att säga... big_smile
Kommer aldrig att tävla i ljud av något slag, så nå värstingprylar är nog uteslutet...

Kika runt lite på nardik.se. smile

ludde__mannen draminbil.nu
20 augusti 2006 · 1 382 Inlägg

Vill du ha en enkel installation av högtalarna så är ju koaxialer smidigt.. Så slipper du trixa in lösa diskanter någon annanstanns.. Annars är väl ett kit med 2x mellanregister och 2x diskanter från vilken firma som helst en rekomendation smile Köper du seriösa grejer så kan det också vara värt att lägga pengar på ett steg till det.
Ska basen sedan ta lite plats är ju mds x-max basarna smidigaeftersom dom jobbar i en så liten låda. Kan också räcka med 1 bas för att få bra ljud! (Om du inte vil ha det flashiga utseendet)
Antagligen kommer 25 stycken hoppa på mig och skrika att mds bara är skit, men dom är inte några dåliga grejer..
Kanske ett kraftigt 4kanals steg att driva hela systemet på blir den lösningen som väger minst..

Agazzie Inget liv utan Quattro
20 augusti 2006 · 116 Inlägg

MDS är skit! wink hehe.. nä, skämt åsdio, men om pengarna inte spelar så stor roll ska du satsa på nåt annat än mds. Skulle föreslå kicker eller Rockford Fosgate. smile

Ronnie.L
20 augusti 2006 · 914 Inlägg

mina 6.5" kit kan man sätta ihop så de blir som koaxialer.. Alltså man får bättre filter och högtalare fast man slipper trixa med att placera ut diskanterna. För du kan skruva fast diskanterna i mitten av 6,5" registret.
som det ser ut på bilden så kan man göra det även men den billigare varianten.. Den ligger på 1995/par.
ochk ja luddemannen en sak kan jag definitivt kritisera dig för och det är att min erfarenhet avkoaxialer är värdelös kommer aldrig mer köpa det. Man får så mycket bättre/renare ljud med kit. Än så länge så håller de bättre än koaxialer med dom jag har.

Senast redigerat av Ronnie.L (20 augusti 2006)

Ronnie.L
20 augusti 2006 · 914 Inlägg

såg även detta paketet som nog kan låta grymt bra/rent på dbakuten.. Sa inget om nån budget men tror du skulle bli grymt nöjd med detta.

2st Kicker SX400.2
1st Framsystem Kicker SS 6.5" kit
1st Subbas Kicker CVX 10"
Paketpris 16995:-
Ordpris ca 24000:-

MrMonsterZ SmartRepair.se
20 augusti 2006 · 130 Inlägg

Tack för alla tips...

Men jag har bestämt att jag ska ha: Högtalare i dörrarna, diskanter i A-stolparna (ev. även i B-stolparna om det kan vara bra av någon anledning) sen två basar, en bakom varje stol. som ska spela rätt in i ryggstödet, kommer vara 10-15cm från ryggstödet så 8 eller 10" får räcka...
Sen om det går att driva allt på ett litet "lätt" steg så är jag en lycklig trafikant... big_smile

Behöver man kondensator m.m för ett sånt litet bygge?

/ Mr.M

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
Drönirettab
20 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Nej.

Sharky
20 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Så här :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18184

Göran
Moderator

P.S Bra formulering.

MrMonsterZ skrev:
Vet f*n inte hur man ska formulera sig i Ämne för att alla moderatorer inte ska låsa tråden på en gång...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ludde__mannen draminbil.nu
21 augusti 2006 · 1 382 Inlägg

Ronnie.L skrev:
mina 6.5" kit kan man sätta ihop så de blir som koaxialer.. Alltså man får bättre filter och högtalare fast man slipper trixa med att placera ut diskanterna. För du kan skruva fast diskanterna i mitten av 6,5" registret.
som det ser ut på bilden så kan man göra det även men den billigare varianten.. Den ligger på 1995/par.
ochk ja luddemannen en sak kan jag definitivt kritisera dig för och det är att min erfarenhet avkoaxialer är värdelös kommer aldrig mer köpa det. Man får så mycket bättre/renare ljud med kit. Än så länge så håller de bättre än koaxialer med dom jag har.

Det kanske var lite dåligt skrivet av mig.. Men det jag försökte få fram var inte att man skulle använda koaxialer..Utan att det var ett smidigt sätt att spara arbete om det man vill uppnå enbart är bättre ljud än original.

Ronnie.L
21 augusti 2006 · 914 Inlägg

jo med de flesta kitten är det som så ja att de är jobbigare att montera det har du helt rätt i.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang