3517
Sök

Frågor och tips om HU byte

376 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Det blir nog en 117..
D511 blir lite för dyr för mig just nu, men det är alltid kul att kunna byta upp sig i framtiden wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 september 2011
Måste ändå säga att du byter ner dig kraftigt.

Pratade så sent som idag med Anders Redigh på Armour om BitOne.....
Ett par snubbar där har fått till RIKTIGT bra ljud i sina bilar (Lexus och SAAB) med högnivåingångarna och originalenheter.
Skall försöka snacka till mig lite provlyssning.....

Så jag vill hellre ge dig rådet att se till att verkligen få Bitettan riktigt BRA inställd istället för att köpa dig en ny (sämre) enhet......men det är bara mitt råd.. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

376 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Lugn Lonefox..
Menar du att Alpine CDA-117Ri med 4V lågnivå, skulle spela SÄMRE än BMW original med endast högnivå?
Jag glömde kanske att säga, men jag tänker behålla bit1 också.
Tror du inte att HU-byte kommer förbättra ljudet?
Ljudet är helt ok, men jag saknar lite dynamik.

7 241 Inlägg
8 september 2011
Simon76 skrev:
Lugn Lonefox..
Menar du att Alpine CDA-117Ri med 4V lågnivå, skulle spela SÄMRE än BMW original med endast högnivå?
Jag glömde kanske att säga, men jag tänker behålla bit1 också.
Tror du inte att HU-byte kommer förbättra ljudet?
Ljudet är helt ok, men jag saknar lite dynamik.

Är du verkligen intr. av en 117 så har ChriZtoffer en att sälja.
Annars skulle jag absolut gått på en enhet med antingen optisk eller coax ut för digital signal.

För det känns som att elda för kråkorna med en 117 för att komma åt 4V lågnivå när det finns billigare maskiner som lämnar ut samma signalstyrka.

Men nu lite dummare frågor.........vilken version av BitOne har du?
BitOne eller BitOne.1? .1 är lite uppdaterad på ngr få komponenter...vilket gjorde skillnad....

376 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Fan också. Nu blev jag osäker igen..
Lonefox:
Anser du att 117 är en dålig spelare?
Tycker du också som ChriZtoffer att jag bör välja D511? Och isf köra den digitalt?
För du kan väl inte mena att det bästa ljudet man kan få, kommer från en spelare utan lågnivå?

Jag skrev innan jag såg att du svarat.
Senast redigerat av Simon76 (8 september 2011)

376 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Jag har den senare versionen. Bitone.1

376 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Ja, ChriZtoffer har en till salu för en rimlig peng, så mycket billigare maskin i klassen hittar jag nog inte.
Men, jag får väl kolla upp vad jag kan få loss en D511 för..
Om ni nu verkligen tycker att det blir mycket bättre. wink

7 241 Inlägg
8 september 2011
Simon76 skrev:
Ja, ChriZtoffer har en till salu för en rimlig peng, så mycket billigare maskin i klassen hittar jag nog inte.
Men, jag får väl kolla upp vad jag kan få loss en D511 för..
Om ni nu verkligen tycker att det blir mycket bättre. wink

Har du den versionen tycker jag absolut att du skall gå på en enhet med digital utgång då DA-omvandlaren i bitettan är en aning bättre (underdrift) än den i 117-maskinen.

Som en parantes kommer jag att köra med en Nakamichi IN-DV7 ihop med en BO.1, visserligen "bara" coax digital ut men ändå. Jag gör det inte utan anledning wink

Ouh....jag glömde.....mer dynamik kan man även få via lågnivåkablarna från boxen till stegen wink
Senast redigerat av Lonefox (8 september 2011)

376 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Jag fattar inte det där med lågnivåkablarna?
Jag använder DLS HQL1-kabel. Är den inte bra?

7 241 Inlägg
8 september 2011
Simon76 skrev:
Jag fattar inte det där med lågnivåkablarna?
Jag använder DLS HQL1-kabel. Är den inte bra?

Jodå....hade den själv förut.
Men det finns bättre... wink

376 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
Ja, ja.
De får duga  smile

376 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
Efter många om och men, så är nu en Alpine IVA-D511R beställd.
Nu får jag fan hoppas att den är bra. wink

Lite fler frågor:
Coaxialkabel.
Spelar det nån roll vilken man väljer?
Eller har den optisk utgång?
Ljudformat från USB.
Den tar väl inte FLAC? Vilket format är då bäst att rippa till AAC ell WMA? Går det att koppla till nån extern hårddisk, eller bara USB-minnen?

Sen tänkte jag passa på att separera mellanregister från diskanterna. Och dela allting aktivt. När jag ändå håller på.. Så kan spelaren få driva bakhögtalarna till backsensorn. Det blit totalt 9 kanaler..
Vem nära skåne är grym på att ställa in tidskomp? För det lär jag inte få rätt på utan hjälp..
Senast redigerat av Simon76 (9 september 2011)

7 241 Inlägg
9 september 2011
Simon76 skrev:
Efter många om och men, så är nu en Alpine IVA-D511R beställd.
Nu får jag fan hoppas att den är bra. wink

Lite fler frågor:
Coaxialkabel.
Spelar det nån roll vilken man väljer?
Eller har den optisk utgång?
Ljudformat från USB.
Den tar väl inte FLAC? Vilket format är då bäst att rippa till AAC ell WMA? Går det att koppla till nån extern hårddisk, eller bara USB-minnen?

Sen tänkte jag passa på att separera mellanregister från diskanterna. Och dela allting aktivt. När jag ändå håller på.. Så kan spelaren få driva bakhögtalarna till backsensorn. Det blit totalt 9 kanaler..
Vem nära skåne är grym på att ställa in tidskomp? För det lär jag inte få rätt på utan hjälp..

http://www.alpine-electronics.se/produc … d511r.html wink

376 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Ok, jag fattar.
Bara till att sätta sig och läsa bruksanvisningen.. Tur att man vaknade tidigt..
Har kollat lite.
Den har optisk utgång, men man måste tydligen köpa Alpines egna (förmodligen svindyra) kabel. Ändå ganska bra med optisk..
Ingen FLAC sad Vilket är då bäst, AAC ell WMA?
Tydligen bara flashminnen. Men det räcker ju långt till ljudfiler.

Sen det här med kablen till handbromsen(för DVD)? Kan man koppla den till jord? Eller vad är enklast?

7 241 Inlägg
10 september 2011
Simon76 skrev:
Ok, jag fattar.
Bara till att sätta sig och läsa bruksanvisningen.. Tur att man vaknade tidigt..
Har kollat lite.
Den har optisk utgång, men man måste tydligen köpa Alpines egna (förmodligen svindyra) kabel. Ändå ganska bra med optisk..
Ingen FLAC sad Vilket är då bäst, AAC ell WMA?
Tydligen bara flashminnen. Men det räcker ju långt till ljudfiler.

Sen det här med kablen till handbromsen(för DVD)? Kan man koppla den till jord? Eller vad är enklast?

Om du bara skall köra i Sverige kan du diraktjorda den ja.
Men om du mot förmodan skall ner till yskland tex. så MÅSTE du ha handbromssignalen då det är lag på det där. Man får inte kunna kolla på film medans bilen körs. Likadant i England vad jag vet. (O andra sidan kan man i det läget montera en tvålägeskontakt......direktjordad respektive handbromsen)

Det där med komprimerat matrial....
WMA går ju att få rätt bra men bästa kvalitén tar nästan lika mkt plats som WAW.

Och varför är folk så himla insnöade på flac?
Det är ju 24bit som är bäst och den ligger ju runt 10-20% mindre i storlek i än WAW i praktiken...

För slölyssning brukar jag själv köra mp3 men när jag vill LYSSNA är det köpeskivor som gäller allt som oftast.
Dock är de oftast sönderkomprimerade så de låter skit ändå..... sad

Kommer dock att skaffa mig en trevlig vinylsvarv och en extern RIAA-förstärkare med både rca och USB så jag kan rippa vinyl för att ha i bilen.
Jämför tex AC/DC - Black Ice mellan FLAC, mp3, köpeskiva mot vinyl så kommer du att förstå varför jag vill göra det wink

Angående den optiska kabeln så kan ChriZtoffer eller Horseyhorse svara på vad den kostar....

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2011
Fiberkabeln är inte billig nej, tyvärr, men det är en specialkabel som du måste ha då det i huvudenhetens ände sitter en liten enhet för att ge ut den optiska signalen. Men köp den, det är det värt, sen så skaffar du en iPod Classic och kör ALAC så har du hög kvalité på musiken och får med dig en hel del. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

376 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Fick min nya spelare igår.
Det blev inte billigt..
Med 511, rattstyrningsinterface, backsensorinterface, ipod(video)kabel, bmw-ram, optisk kabel, antennadapter, frakt mm. Så hamnade det runt 15000kr!!
Den optiska kabeln finns dock inte i sverige, så jag får köra analogt en vecka eller två..
Ska se om jag hinner slänga in allt ikväll.
Men fy fan vad mycket kablar! Hoppas alla får plats hmm

376 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
He he. Me like smile
Efter mycket möda, och ett par spruckna nagelband, så lyckades jag hitta plats till alla kablar..
Det enda problemet är att jag har fått lite generatorljud.. Men det borde väl försvinna när jag byter till optisk kabel?
Även utan den optiska kabeln, så är det stor skillnad mot innan. En helt annan dynamik och klarhet i ljudet.
Det blev även ett helt annat stamp. Och då har jag bara gjort en snabb grundinställning.
Körde runt hela kvällen igår och lyssnade på Infected. På väldigt hög volym smile
Nån som har tips på ett bra program för att konvertera .avi och .mkv mfl, till mp4. Eller vad som funkar i ipoden..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2011
Kul att du blev nöjd. smile Störningarna borde försvinna med en optisk kabel, samt att det kommer låta ännu bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

376 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Yes!
Fick precis ett mess om att min optiska kabel+distansramarna till HU, ligger och väntar på postens ombud. smile
Samtidigt som jag byter till optiskt, så ska jag dra nya kablar till dörrarna. Ta bort mina passiva filter till mellan/diskant, och köra allting aktivt.
Sen till Nonne nästa vecka för lite hjälp med tweakning, då jag inte behärskar tidskomp till 100% själv.. Ännu.. wink
Helgen är räddad. big_smile

Sök