3500
Sök

Frågor och tips om HU byte

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 oktober 2011
Kul! smile Ett tips om du nu har möjlighet, dra på kabelstrumpa på kablarna när du ändå håller på. Ifall du nu ska tävla så kommer det ge en del extra poäng, iaf i dom lite högre klasserna. Ångrar själv att jag inte gjort det, funderar på att riva ur kablarna i vinter och fixa det. Men lycka till med pillande, och testa att fixa tidskompet själv i helgen så kanske du löser det rätt bra själv!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

376 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Hur gör jag när jag konfigurerar min Bit1 till optisk? Som master..
Det går väl bara att välja på hög/lågnivå?
Måste jag låta den konfigurera systemet med RCA?
Och sen välja optisk som aux?
Och efter det ta bort de analoga kablarna..
Låter ju heldumt.

376 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Det här med att tävla..
Jag har nog förutsättningarna emot mig.
Basen bak i en sedan, middarna under sätena, mellan i dörren och diskant vid backspeglarna.
Tror inte jag kan vinna något med det..
Men, jag tänker ändå prova på i den lägsta klassen. Typ..
Mest för att träffa andra ljudintresserade, och kolla och höra på andras byggen.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Kul! smile Ett tips om du nu har möjlighet, dra på kabelstrumpa på kablarna när du ändå håller på. Ifall du nu ska tävla så kommer det ge en del extra poäng, iaf i dom lite högre klasserna. Ångrar själv att jag inte gjort det, funderar på att riva ur kablarna i vinter och fixa det. Men lycka till med pillande, och testa att fixa tidskompet själv i helgen så kanske du löser det rätt bra själv!

Från Adv och uppåt ger det poäng ja.

Simon76 skrev:
Hur gör jag när jag konfigurerar min Bit1 till optisk? Som master..
Det går väl bara att välja på hög/lågnivå?
Måste jag låta den konfigurera systemet med RCA?
Och sen välja optisk som aux?
Och efter det ta bort de analoga kablarna..
Låter ju heldumt.

Erhm...... Du aktiverar den optiska ingången via mjukvaran du har installerat på en dator....
Du kommunicerar mellan datorn och boxen med en USB-kabel som medföljer (gått o köpt mig en liten trevlig netbook ENBART för detta)

Simon76 skrev:
Det här med att tävla..
Jag har nog förutsättningarna emot mig.
Basen bak i en sedan, middarna under sätena, mellan i dörren och diskant vid backspeglarna.
Tror inte jag kan vinna något med det..
Men, jag tänker ändå prova på i den lägsta klassen. Typ..
Mest för att träffa andra ljudintresserade, och kolla och höra på andras byggen.

Knappast.......
Om du visste vilka udda placeringar en del byggen har haft....och de har kommit långt.
Dessutom så om du verkligen är RIKTIGT Intresserad så kan Nonne komma med en hel del tips om du verkligen visar att du ÄR intresserad......och erhm ja....börjar handla mer av honom wink
Senast redigerat av Lonefox (7 oktober 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

376 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Ja, jag vet hur jag aktiverar den optiska ingången..
Jag tänkte bara om man kunde göra en ominstallation, utan RCA.
Men strunt samma. Det spelar ju ingen roll.
Hur som helst så funkar det inte.. sad

Jag kopplade in den optiska kabeln i 511, satte optical out på on, i menyn.
Aktiverade den optiska ingången på Bit1.
Det bara sprakade i alla högtalare. Kollade så det lyste i kabeln, vilket det gjorde en stund. Sen dog den..
Nu händer ingentig. Vad gör jag för fel?
Ska man ändra på EQ/DIV på sidan av 511? Och hur ska de isf stå?
Eller är det något annat?
Mycket frustrerande.. sad

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 oktober 2011
Nu är jag lite osäker här men när du nu kör med en seaprat processor som inte styrs av huvudenheten så tror jag inte du ska ändra switcharna på enhetens sida, dom ska stå på NORM. Mina är däremot ändrade till EQ/DIV då jag kör med en processor som styrs av enheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

376 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Jag har nu kommit fram till följande:
Det kommer endast signal genom den optiska kabeln när jag spelar från CD/DVD läsaren.
Försöker jag spela från ipod eller radion så lyser inte kabeln.
Det blir dock aldrig någon musik, endast knaster i samtliga högtalare.
Stänger jag av optical out så tystnar det, såklart.
Jag har testat att ändra switcharna på sidan, samma resultat.
Har dock inte testat att ställa switcharna i olika lägen(en höger, den andra vänster), eftersom det står i manualen att man inte ska ställa dem olika. Dock så kan man ju undra varför det finns två switchar, om man inte får ställa dem i olika lägen.
Jag har även testat att ställa om så DVD bara sänder i stereo, och inte surround. Utan resultat.
Vilket var väntat, då det inte borde påverka varken CD-skivor eller mp3..
Eftersom det lyser i kabeln vid uppspelning av CD-skivor, så borde det inte vara kabeln eller utgången som är sönder.
Men vad är det som jag missar??
Tacksam för förslag..

376 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Alltså.. Stämmer det att den optiska signalen bara ska funka när man spelar en skiva?
Isf är det ju helt värdelöst.
Man kan visserligen bränna ganska mycket musik på en dvd, men jag måste öppna handskfacket och byta ingång på Bit1 med fjärren(som ligger där) varje gång jag ska slå över till radion eller ipoden..
Funkar det likadant om man kör med Alpines processor(H800)?

7 241 Inlägg
8 oktober 2011
Simon76 skrev:
Alltså.. Stämmer det att den optiska signalen bara ska funka när man spelar en skiva?
Isf är det ju helt värdelöst.
Man kan visserligen bränna ganska mycket musik på en dvd, men jag måste öppna handskfacket och byta ingång på Bit1 med fjärren(som ligger där) varje gång jag ska slå över till radion eller ipoden..
Funkar det likadant om man kör med Alpines processor(H800)?

Då jag hade optiskt viaClariongrejerna (back in the stoneage) så var den optiska bara från CD.
Enheten slussade med andra ord bara direkt vidare från lasern....
Radio togs via kontrollkabeln.

Jag TROR att Alpines grejer funkar på samma sätt.

376 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Om man har en H800, måste man då köpa till remoten för att kunna välja ingång?
Annars borde den ju byta automatiskt..
Inte för att jag är sugen på att lägga mer pengar direkt, men jag klarar inte av att grejerna inte funkar som jag vill..

7 241 Inlägg
8 oktober 2011
Simon76 skrev:
Om man har en H800, måste man då köpa till remoten för att kunna välja ingång?
Annars borde den ju byta automatiskt..
Inte för att jag är sugen på att lägga mer pengar direkt, men jag klarar inte av att grejerna inte funkar som jag vill..

Bättre att Horseyhorse eller ChriZtoffer svarar på dne frågan då jag INTE har den blekaste.....annat än vad jag ANTAR och det är att AiNet-systemet tar hand om den biten......så därför är det bättre att jag håller tyst smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
Det stämmer, enbart skiva som går via fiber (kanske även ALAC när man kör via iPod, osäker på den punkten) men när man kör med Alpines egen processor så väljer den själv ingång beroende på media. Eller rättare sagt, enheten säger till processorn vilken ingång som ska användas. I mitt fall så går all mp3 via AiNet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

376 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Suck!! sad
8000kr till.. Inte kul..
Tanten kommer att döda mig..
Men med lite rabatt, och försäljning av Bit1, så kanske det inte blir så farligt..
Runt 4000kr kanske.
Behöver man köpa till fjärren?
För det är väl H800 jag måste köpa? Om jag ska få det här att fungera smärtfritt..
Har den allt jag behöver? Så jag inte saknar något från Bit1?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
Du kan lika gärna köpa en 700 eller 701, jag kör en 700 och det funkar klockrent. Då kommer jag åt alla inställningar också, även fast jag kör utan RUX. Osäker dock hur det är med H800, vissa påstår att man måste ha RUXen för att komma åt alla inställningar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

376 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Jag har hittat en begagnad 701.
Vad är ett rimligt pris? Killen ville ha 4-4500kr..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
Det låter relativt rimligt, iaf om den är komplett med RUX och AiNet kabel och är i bra skick.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

376 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Han gick med på 3800kr
Med Ainet kabel+optisk,som jag precis har köpt.. Dock ingen RUX, behövs den?
Jag var på väg och skulle hämta den nu ikväll. (han bor bara ett par mil ifrån mig)
På vägen dit klapp jag ett rådjur i 90km/h.. Mosade halva fronten på bilen..
Ingen bra helg.. sad

7 241 Inlägg
9 oktober 2011
Simon76 skrev:
Han gick med på 3800kr
Med Ainet kabel+optisk,som jag precis har köpt.. Dock ingen RUX, behövs den?
Jag var på väg och skulle hämta den nu ikväll. (han bor bara ett par mil ifrån mig)
På vägen dit klapp jag ett rådjur i 90km/h.. Mosade halva fronten på bilen..
Ingen bra helg.. sad

Aj aj........aldrig roligt sådant.....
Men om du hade viltskade-eleminering i försäkringen (oftast ett tillägg) så betalar du iaf ingen självrisk.....
Senast redigerat av Lonefox (9 oktober 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
Nej! Satan så trist! sad Ang. processorn så nej du behöver inte RUXen, men tycker den där verka lite dyr utan RUX. Fast 3800kr är väl okej. Hoppas att det löser sig med bilen för dig nu!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök