Super spiral?! Lägre bränsleförbrukning & mer effekt?!

Sleepy_One jopp
17 december 2006 · 145 Inlägg

"substantially increases the horsepower to your engine" smile

om det överhuvudtaget fungerar, substantially är alltså 3-5hk! haha tjena, fattar ju redan där att dom är oseriösa smile

jomenvisst
jinxs 90mil+ på en tank.
17 december 2006 · 484 Inlägg

Roughrider skrev:
"spiraldämpare" på avgassidan

Vad är det.????
vilken mapp mappade dom halo-tändstift med. tändning eller bränslemappen.??
vilken firma gjorde det.??

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
17 december 2006 · 1 852 Inlägg

Roughrider; vad får dig att tro att just en spiral skulle öka effekten? den prylen har funnits ett tag nu och INGEN biltillverkare har börjat använda sig av detta. skulle den ge någon procent lägre förbrukning så skulle man direkt sätta den i bilarna från första början. dessa virvlar som uppstår (en bra bit från insuget) är såpass små och svaga att blandningen inte skulle främjas. att du känner skillnad beror på en sak, fenomenet "psykisk effektökning" skulle man montera ett öppet luftfilter i min bil känns det som om effekten höjs avsevärt p.g.a. ljudet och att man vet att man monterat det.

i t.ex. AUDIs FSI teknik så använder man sig av ett högt bränsletryck (150bar) för att finfördela bränslet tillsammans med luften. tror du då att en liten propeller en meters slangväg från cylindern skulle ens vara i närheten av detta?

dessutom är "superspiralen" felkonstruerad. vill man få luften att rotera/virvla så bör inte propellern vara lagrad (så att den spinner av luftflödet) eftersom luften passerar och sätter fart på tubinen, utan den bör vara fast så att luften tvingas rotera runt för att passera. då får man en virvel...

Senast redigerat av Bullo (17 december 2006)

man lever bara en gång så lev väl!
Roughrider
17 december 2006 · 22 Inlägg

jinxs: "spiraldämpare" är ljuddämpare som Rakarör säljer under namnet "Rakarör special" (rakaror.se) där är spiralformationen fast så avgaserna tvingas rotera runt inne i dämparen, ger ett skorrande ljud av rotationen. Dom ger en ökning av förbränningen i motorn det kan TS-motorsport bekräfta, som har testat dom, ger dock inte så stor ökning av förbränning/effekt som Rakarör påstår, men med rätt installation så gör dom sitt. TS-motorsport (Uniship, individuell mappning) har mappat min motor med alla moddar som jag hade gjort med den förutom Superspiralen i insuget.

Bullo: Varför jag vet att spiraleffekter i insug/avgas fungerar som effekthöjare är just för att luftspiralen bidrar till en bättre luft/bränsleblandning och därmed kan mer bränsle förbrännas under förbränningsfasen, och mer förbrännt bränle ger mer effekt + bättre avgasvärden. Har man en 100% förbränning får man bara ut vattenånga, behövs inga katalysatorer då.

Audi A4 2.4 30-valve QUATTRO "EcoForce V6" (2000)
Kristian_L
17 december 2006 · 1 893 Inlägg

Spiral dämparen slår sönder avgasljudet med ett minimum av motstånd i dämparen.
I en vanlig dämpare skall gaserna i regel antingen vända, eller så skall de genom små hål i den del av röret som är inne i dämparen, får att åter igen passera små hål för att komma in i röret som sticker ut i andra änden. Detta innebär att avgaserna bromsas in. Med spiral dämparen fortsätter gaserna åt samma håll. Där av det minskade motståndet och effekt vinsten.

Vill någon köra runt med dubbla proppelrar i sitt insug, så tänker inte jag hindra dem.
Och alla har ju rätt till sin åsikt. wink
Vist kan grunkan ifråga generera mera kraft ur motorn, men det beror inte på propellern i den så mycket som att den gör insuget längre, vilket ökar gas hastigheten.
Den måste dock sitta EFTER trotteln för att fungera, oavsett om vi snackar proppeller, eller förlängning av insuget.
Trotteln bromsar upp gaserna, så förlängningen blir bortkastad. Likaså stoppar trotteln effektivt all rotation skapad innan den. Den är helt enkelt så tokigt utformad.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Roughrider
17 december 2006 · 22 Inlägg

Bullo skrev:
...utan den bör vara fast så att luften tvingas rotera runt för att passera. då får man en virvel...

Har testat 3" Rakarör "special" (korta varianten) i insuget, som har en fast spiralkontruktion. Tyvärr blev den långa vägen med slangar (89mm 1-lagers silikon) före/efter Rakarör "special" den förstörande faktorn i konstruktionen. Ville ju givetvis ha "spiraldämparen" anslutet direkt till LMM och en stor konisk sportluftfilter i andra ändan. Då hade den funkat. Så har en racingförare haft det inkopplat (enligt Rakarör), med dubbel effekthöjning mot att enbart ha "special" på avgassidan. Var tvungen att testa ide'n med en "civil" variant av inkoppling av den. Visste att möjligheten var stor att det skulle kunna bli skit pga slangarna & böjarna, men att det kunde lyckas också på detta sätt. Tyvärr gav den en strypning med minus 20hk i test hos TS-motorsport på rullande landsväg, så den kopplades bort. Det hela var ett testprojekt!

Bild på insuget med Rakarör "special": http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=35471

Audi A4 2.4 30-valve QUATTRO "EcoForce V6" (2000)
FL3JM Inga konstigheter
17 december 2006 · 2 064 Inlägg

"I have worked in the car industry for over fifteen years, everything from development of novel fuel-efficient engines to mapping of production vehicles. In that time I've seen dozens if not hundreds of supposed "fuel saving devices" advertised. Without exception, I advise you not to buy them!"  // http://www.fuelsaving.info/debunk.htm

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
17 december 2006 · 1 852 Inlägg

Roughrider skrev:
Bullo: Varför jag vet att spiraleffekter i insug/avgas fungerar som effekthöjare är just för att luftspiralen bidrar till en bättre luft/bränsleblandning och därmed kan mer bränsle förbrännas under förbränningsfasen, och mer förbrännt bränle ger mer effekt + bättre avgasvärden. Har man en 100% förbränning får man bara ut vattenånga, behövs inga katalysatorer då.

jo jag håller med dig om effektivare förbränning om man får kraftiga virvlar i cylindern som gör att bränsle/luftblandningen blandas bättre. men jag kommer inte tro att en liten "propeller" en meter innan insuget kan påverka detta på något sätt. jag skulle vilja se ett dyno test och inte "ojvilkenskillnadjaglovar".

man lever bara en gång så lev väl!
Kristian_L
18 december 2006 · 1 893 Inlägg

Spiral innan förbränningsrummet är bra!
Fast ifall där är en krök mellan spiralen och förbränningsrummet så är det INGENTING kvar av luftvirveln. Sorry, men man kan inte lura naturlagarna.
Det räcker med en 45 graders böj, så är mindre än 10% av virveln kvar.
Hur virvlar det där insuget delar sig..? i en V8 kommer luften in i insuget i ena gaveln. Där skall den dela på sig till åtta små kanaler som ligger i 90 graders vinkel mot  gaveln där luften kom in..? Någon hävdar ändå benhårt att hans bil går såååå mycket bätre med denna proppeller.

Skulle man bygga in någonting som får luften att virvla, så måste det givetvis byggas in  efter insugs grenröret, så nära förbränningsrummet som möjligt och det får absolut inte vara några krökar som tar ut virveln.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
theinsider
13 juli 2007 · 23 Inlägg

Ett litet tillägg i denna  tråd är att en liknande pryl säljs på dalhems, men med namnet cyclone. någon kan ju skicka till dom och fråga om det verkligen fungerar istället..

En glad prick..........
Rdx
16 februari 2008 · 113 Inlägg

Well kan inte säga att jag tror på detta, fanns en tid då jag trodde på allt vad har me mirakeltrimning att göra men har lämnat den bakom mig. Förstår inte varför man aldrig bevisar den lovade effektökningen igenom en oberoende bänkning av fordonet med denna produkt?

Roughrider: Du har ju många såna här "mirakelprodukter" som skall öka effekten på bilen, RVS, Spiraler här och där samt halo stift. Nu säger jag inte att du pratar strunt när du påstår att din bil lämnar 340hk (som en M5 E34) men jag tror inte på dig förns du bänkat din kärra. Skulle vara väldigt intressant att se papper på detta! Vi kan ju ta RVS som exempel. Det är ju en produkt som återställer motorn till orginalutförande, enligt skaparen. Man får alltså tillbaks borttappade hästar om det nu skulle fungera. Man får inte fler hästar än orginalutförandet på motorn. Har själv provat denna produkt i en av mina tidigare bilar och till min besvikelse... ingen skillnad. motorn lät och gick precis lika som innan trods utlovad effekt ökning samt motorljudsreducering.

Jaja fixa fram papper så har du iaf en som kommer kriga för denna produkt!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/
Xoff Volvo tönt... =)
16 februari 2008 · 2 344 Inlägg

Allt som ska röra på sig behöver energi, så då måste det ju gå åt energi för att få denna lilla fläkt att snurra? å den energin tas ju från luftens hastighet på väg till motorn, med andra ord så bromsar den luft flödet... (mindre luft mindre effekt) å inte nog med detta så är ju innerdiametern på denna spiral mycket mindre än innerdiametern på dina befintliga rör å sisst jag kollade efter satte man dit grövre tryckrör å inte klenare...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
BBAD Utbildad hobbymekare
17 februari 2008 · 1 125 Inlägg

Har själv testat för skoj skull å märkte då ingen skillnad alls

bara skit

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
monno Elektriker
17 februari 2008 · 718 Inlägg

Åt er som känner att den ger effekt skillnad så ni känner det å så..
Hört talas om folk som blir botad av placebo tabletter?smile
Man kan bli imponerad hur man kan lura i sig själv saker. När jag köper nya lätta joggingskor tycker ju jag att jag springer som jag vore stålmannen också, än fast jag är lika seg ändå.

Att man skulle få mer effekt av att sätta in ett motstånd? Du skrev själv att du fick tejpa för å sen "pula" in den, alltså har du minskat insugs diametern kraftigt? Hur i hela världen ska det ge effekt?

Som att kasta vatten i sjön.
micke_mds
19 februari 2009 · 14 Inlägg

om någon har en super spiral att sälja är jag intresserad.. kul och pröva iallafall

TTMotorsport
19 februari 2009 · 196 Inlägg

virvel i insuget = mer luft och mindre bränsle.
Varför ?
bränsle är tyngre än luft = slungas utåt väggarna istället . . typ det man inte ska eftersträva

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
micke_mds
19 februari 2009 · 14 Inlägg

skulle vara kul och testa denna pryl..

Team-Adolfsson Gödseldräng
20 februari 2009 · 4 529 Inlägg

micke_mds skrev:
om någon har en super spiral att sälja är jag intresserad.. kul och pröva iallafall

årets bump lol

Overbost
12 maj 2009 · 33 Inlägg

Kan man montera super spiral innan ett öppet luftfilter? lr kan det bli konflikter?

Xero
21 oktober 2009 · 28 Inlägg

Funkar jätte bra på min Nissan Navara

Senast redigerat av Xero (22 oktober 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang