Roughrider; vad får dig att tro att just en spiral skulle öka effekten? den prylen har funnits ett tag nu och INGEN biltillverkare har börjat använda sig av detta. skulle den ge någon procent lägre förbrukning så skulle man direkt sätta den i bilarna från första början. dessa virvlar som uppstår (en bra bit från insuget) är såpass små och svaga att blandningen inte skulle främjas. att du känner skillnad beror på en sak, fenomenet "psykisk effektökning" skulle man montera ett öppet luftfilter i min bil känns det som om effekten höjs avsevärt p.g.a. ljudet och att man vet att man monterat det.
i t.ex. AUDIs FSI teknik så använder man sig av ett högt bränsletryck (150bar) för att finfördela bränslet tillsammans med luften. tror du då att en liten propeller en meters slangväg från cylindern skulle ens vara i närheten av detta?
dessutom är "superspiralen" felkonstruerad. vill man få luften att rotera/virvla så bör inte propellern vara lagrad (så att den spinner av luftflödet) eftersom luften passerar och sätter fart på tubinen, utan den bör vara fast så att luften tvingas rotera runt för att passera. då får man en virvel...
Senast redigerat av Bullo (17 december 2006)
man lever bara en gång så lev väl!