Volvo v70-98 tdi som drar för mkt...?

std_daniella
7 september 2011 · 24 Inlägg

Hej!

jag har en volvo v70 tdi 98 som jag tkr dricker för mkt...
byte olja,filter å plugg för 10 mil sedan då jag reagerade på att den drack 7,9 i genomsnitt blandad körning, fick ner den till 6,3-6,8 l/m precis efter men nu ligger den uppe runt 7,6 l/milen igen.. när jag köpte bilen låg den på 6,3 genomsnitt... ligger jag på raksträcka i 100 km me jämn gas så ligger den på runt 0,8 om man kollar på färddatan...

ngn som har tips på vad för annat de kan vara?
gjorde pumpinställning i vintras då den var svårstartad när de va så kallt...

Hoppas på några bra svar!big_smile

Pedaal
7 september 2011 · 601 Inlägg

std_daniella skrev:
Hej!

jag har en volvo v70 tdi 98 som jag tkr dricker för mkt...
byte olja,filter å plugg för 10 mil sedan då jag reagerade på att den drack 7,9 i genomsnitt blandad körning, fick ner den till 6,3-6,8 l/m precis efter men nu ligger den uppe runt 7,6 l/milen igen.. när jag köpte bilen låg den på 6,3 genomsnitt... ligger jag på raksträcka i 100 km me jämn gas så ligger den på runt 0,8 om man kollar på färddatan...

ngn som har tips på vad för annat de kan vara?
gjorde pumpinställning i vintras då den var svårstartad när de va så kallt...

Hoppas på några bra svar!big_smile

Min tdi ligger på nästan litern blandat, och jag kör lugnt!
Kör jag landsväg så cirka 0.65 tongue

ekelund88
7 september 2011 · 2 656 Inlägg

std_daniella skrev:
Hej!

jag har en volvo v70 tdi 98 som jag tkr dricker för mkt...
byte olja,filter å plugg för 10 mil sedan då jag reagerade på att den drack 7,9 i genomsnitt blandad körning, fick ner den till 6,3-6,8 l/m precis efter men nu ligger den uppe runt 7,6 l/milen igen.. när jag köpte bilen låg den på 6,3 genomsnitt... ligger jag på raksträcka i 100 km me jämn gas så ligger den på runt 0,8 om man kollar på färddatan...

ngn som har tips på vad för annat de kan vara?
gjorde pumpinställning i vintras då den var svårstartad när de va så kallt...

Hoppas på några bra svar!big_smile

de låter inte för mycket e en stor o gammal bil

std_daniella
8 september 2011 · 24 Inlägg

hehe aja okey, får la lita på er dåsmile e dock goare när den dricker så lite som möjligt:P hehe:)

OphanWitehall
8 september 2011 · 1 335 Inlägg

Gasa mindre tongue

kolvas
8 september 2011 · 4 001 Inlägg

min ligger enligt färddatorn på ca 0,73 men i verkligheten hamnar den oftast runt 0,75-0,8, då är det iofs. en automatare med många mil på mätaren.

en sliten pump gör en del på förbrukningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
std_daniella
8 september 2011 · 24 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Gasa mindre tongue

haha näääe de e ju tråkigt;)

std_daniella
8 september 2011 · 24 Inlägg

kolvas skrev:
min ligger enligt färddatorn på ca 0,73 men i verkligheten hamnar den oftast runt 0,75-0,8, då är det iofs. en automatare med många mil på mätaren.

en sliten pump gör en del på förbrukningen

min e också automatare, dom dricker ju alltid lite mer så de kanske inte e så mkt fel på bilen:P hehe

JeepErnie
8 september 2011 · 40 Inlägg

Kolla det uppenbara först! Dåligt däcktryck?Anliggande broms?Mycket skit i bagaget? Krockad spoiler i fronten eller takbox?Sportläge på aut lådan?Anliggande broms är vanligare än man tror... LYft upp bilen och snurra hjulen! Däcken kan man enligt rekommendationer pumpa med 0.2 högre en bilens dataskylt anger.big_smile

Senast redigerat av JeepErnie (8 september 2011)

Jeep wrangler "laredo" (1988)
JettaKillen
17 oktober 2011 · 15 Inlägg

tycker din drar lite jag jämfört med min. en 97as v70tdi med automat. bilen har snart gått 73tusen mil big_smile men långkörning enligt färddatorn är ca 0.68l/m men tittar man på tankmätaren samt trippen så drar den liter om inte mer beroende å hur många omkörningar man gör. har promotech chip i den så den ligger på 174hk

zemet
17 oktober 2011 · 4 047 Inlägg

Varför skulle bilen dra mera för att pumpen är sliten?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Ravi Tekniker
18 oktober 2011 · 624 Inlägg

Låter normalt för en sliten bil, TDI bilar i dagens läge går ju lite som de vill...  JeepErnie hon har kanske en älg i bagaget utan att hon vet om det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang