Hjälp angående avstämning.

Drönirettab
16 september 2011 · 21 761 Inlägg

Ja, i stort sett kan basen göra så. Den får ingen hjälp av porten, istället fungerar porten som en stor läcka i lådan och basen beter sig som att det spelar i tomma luften. smile

Rigan
18 september 2011 · 451 Inlägg

Drönirettab skrev:
Där håller jag nog med AndrAAx faktiskt, omkring avstämningsfrekvensen har konen som minst rörelse eftersom baselementet får mest "hjälp" av porten där. Kollar man i ett beräkningsprogram så syns det i konrörelsediagrammet att konen rör sig som minst vid avstämningen.

Däremot ökar konrörelsen märkbart en liten bit ovanför avstämningen, för att sedan minska igen med ökad frekvens. smile

Ja, men vad har detta med hur högt man upplever basen vid vald lyssningsposition att göra?
Detta måste antingen modelleras med en finita element metod eller gissas fram till. Jag ville bara belysa att det är otroligt många variabler som folk fullkomligt skiter i när det gäller billjud. Sålde själv en baslåda nydligen till en kille som sa att den lät fantastiskt i min konfiguration. Han tog hem den och använde den som hemmabiobas och blev fly förbannad på mig för att jag lurat honom.

Det har ingenting med avstämningen att göra i sig. folk har hängt upp sig för mycket på detta och måste inse att bilar fungerar som stora bandpasslådor med enorma läckage till omgivningen.

Vet inte ens varför jag bemödar mig med att skriva sånt här här. Men jag hade själv uppskattat det för fem år sedan så att jag hade fått en knuff i rätt riktning mot att inse att man inte bara kan veva ihop billjud hur som helst. Beräkningsprogram är såklart bättre än ingenting, men jag snackar om att det skall bli optimalt.

Drönirettab
19 september 2011 · 21 761 Inlägg

Fast nu var det ju så att mitt svar endast berörde detta med hur man på ett "grovt sätt" kan ta reda på vilken frekvens lådan är avstämd till. Hur man upplever basen vid lyssningsposition bryr jag mig inte om just nu, det får andra ge sina teorier om. smile

Jag håller dock helt med om att en beräkning i ett lådberäkningsprogram inte ger "rätt" frekvensåtergivning i bil eftersom programmen oftast är avsedda för ett mycket stort resonansfritt utrymme och bilens kupe är allt annat än detta.

Kan även tillägga att jag i mina lådberäkningar utgår ifrån en mycket generell kupeförstärkning (12 dB/oktav förstärkning från 65 Hz) för att ta hänsyn till bilkupen och därmed försöka få en "mindre felaktig" uträkning. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang