2066
Sök

Tryck i kylsystemet när bilen blir varm, Volvo 940 b230fk.

46 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Tja.

Jag har en Volvo 940 med B230fk motor.

Mitt problem är att det blir tryck i kylsystemet, men bara när bilen har blivit varm.

Jag har plockat av toppen och lämnade in den på momek i munkedal för planslipning,
och han sa att om det hade vart någon spricka i toppen så hade han sett det.

Men när jag satte ihop grejerna igen så blir det likadant igen... Kan det vara så att det är en spricka i toppen?
Eller är det någon som har något annat förslag på vad det kan vara som spökar? 
(kan tillägga att värmen i bilen fungerar).

När bilen blivit varm och man skruvar av locket till kylarvattnet så sprutar det en stor fontän med vatten tills nästan allt vatten i systemet är slut, så det känns ju som att det kan vara en liten spricka i toppen som vidgar sig när toppen blir varm, och därmed trycker den ut komp i kylsystemet.
(när motorn är kall så blir det ju inget tryck i systemet)..

Men har ni något annat förslag på vad det kan vara som man kan testa innan jag börjar riva isär toppen igen?

Tack på förhand

552 Inlägg
17 september 2011
Kollat vattenflödet? Är vattenpump & termostat OK? Blir hela kylet varmt? Är toppen moment draget?

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 september 2011
Oj...Du är fullt medveten om att det SKALL vara tryck i systemet vid varm motor???? Vissa bilar kan ha uppemot 2 bar i "tryck" innan övertryckventilen i locket öppnar, systemen är designade för att jobba med övertryck, bla för att höja kylvätskans kokpunkt. Att den formligen "tömmer" systemet när du skruvar loss lpcket vid varm motor är således fullt normalt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

100 Inlägg
17 september 2011
dawwe skrev:
Oj...Du är fullt medveten om att det SKALL vara tryck i systemet vid varm motor???? Vissa bilar kan ha uppemot 2 bar i "tryck" innan övertryckventilen i locket öppnar, systemen är designade för att jobba med övertryck, bla för att höja kylvätskans kokpunkt. Att den formligen "tömmer" systemet när du skruvar loss lpcket vid varm motor är således fullt normalt.

Bazinga !

Höölan Racing
VolvoMaffian

46 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
Kollat vattenflödet? Är vattenpump & termostat OK? Blir hela kylet varmt? Är toppen moment draget?

japp allt är helt som det ska! ;(

46 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
dawwe skrev:

jo jag vet hur det "ska vara", men nu är det på tok för mycket tryck. har haft många volvo-bilar, men aldrig vart med om nått liknande innan hmm

2 953 Inlägg
18 september 2011
har du haft en 940 med b230fk förut då? kan ju va anorlunda på dom

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 september 2011
Har du kollat om du har avgaser i kylarvattnet? Är det möjligt att se om det bubblar ordentlig i expansionskärlet? Har kylaren "ändrat form" pga det "höga" trycket? Har någon kylarslang "skjutits bort" pga trycket? Om svaret är nej på frågorna så är det inget fel på bilen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

498 Inlägg
18 september 2011
Det brukar oftast spricka mellan avgas och insug ventilerna. Dom kan vara rätt små och svåra att hitta. När motorn blir varm blir matrialet varmt och sprickorna blir lite större och skjuter sedan in kompression i kylsystemet.

Men fixade han sprickan eller vad gjorde han? Det var inte så att han sa att du hade spricka i den så satte du på den endå? Missförstånd?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

1 915 Inlägg
18 september 2011
Är det nån spricka på utsidan så ser han ja, men han kan omöjligt se om det är en spricka inne i toppen.

Min B230FK gick toppen på när jag drog en tung hästvagn, men den såg bra ut och riktplanade den, men för säkerhetsskull lämnade jag in den till en firma för trycktest och det visade sig då finnas en invärtes spricka i toppen. Hade aldrig upptäckt den annars, förutom efter motorn varit ihopmonterad. Var bara att köpa ny topp o slänge den gamla.

Med din beskrivning av att det är som en fontän när du tar bort locket så tror jag att din topp har en spricka.
Det är normalt med tryck i systemet, men inte så högt tryck.
Bubblar det i vattnet ? Tar motorn vatten ? Hur ser oljan ut ?
Luktar det avgaser i vattnet ?
Gör ett kompressionstest och se vad det visar.

Laine90 skrev:
Tja.

Mitt problem är att det blir tryck i kylsystemet, men bara när bilen har blivit varm.

Jag har plockat av toppen och lämnade in den på momek i munkedal för planslipning,

Men när jag satte ihop grejerna igen så blir det likadant igen... Kan det vara så att det är en spricka i toppen?

När bilen blivit varm och man skruvar av locket till kylarvattnet så sprutar det en stor fontän med vatten tills nästan allt vatten i systemet är slut, så det känns ju som att det kan vara en liten spricka i toppen som vidgar sig när toppen blir varm, och därmed trycker den ut komp i kylsystemet.

Men har ni något annat förslag på vad det kan vara som man kan testa innan jag börjar riva isär toppen igen?

Tack på förhand

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 160 Inlägg
18 september 2011
hade samma problem är en spricka i toppen .
rätt vanligt på ltt iallafall

46 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
xorox_88 skrev:
har du haft en 940 med b230fk förut då? kan ju va anorlunda på dom

nej men jag har haft den länge, och den har aldrig varit sån förut

46 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Har du kollat om du har avgaser i kylarvattnet? Är det möjligt att se om det bubblar ordentlig i expansionskärlet? Har kylaren "ändrat form" pga det "höga" trycket? Har någon kylarslang "skjutits bort" pga trycket? Om svaret är nej på frågorna så är det inget fel på bilen.

Hur kollar man om det är avgaser i kylarvattnet? Vattnet blir iaf helt brunt och det bubblar som fan efter en stund å sen börjar allt vatten spruta som en stor fontän ur expansionskärlet när motorn börjat bli varm.
Men det skumma är att motorn går inte varm, utan den håller sig ändå på rätt temperatur så det är ju inte så att den kokar.. hm

46 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
horbybonnen skrev:
hade samma problem är en spricka i toppen .
rätt vanligt på ltt iallafall

åfan! Men hur ser man om det e nån spricka i den? För om det är någon spricka så borde den nog vara ganska liten eftersom dom som plande den inte såg någon..

46 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Okej, får nog bli att skaffa ny topp och testa helt enkelt!
ja det bubblar i vattnet, vet inte om motorn tar vatten eftersom det sprutar ut så svårt att se.
Oljan ser bra ut.
Har inte luktat på vattnet, men vattnet blir iaf brund å grumligt efter en stund och så ryker det lite smått när det bubblar.
Ska göra komptest så fort jag får lånat kompmätare av en polare.

Louksor skrev:
Är det nån spricka på utsidan så ser han ja, men han kan omöjligt se om det är en spricka inne i toppen.

Min B230FK gick toppen på när jag drog en tung hästvagn, men den såg bra ut och riktplanade den, men för säkerhetsskull lämnade jag in den till en firma för trycktest och det visade sig då finnas en invärtes spricka i toppen. Hade aldrig upptäckt den annars, förutom efter motorn varit ihopmonterad. Var bara att köpa ny topp o slänge den gamla.

Med din beskrivning av att det är som en fontän när du tar bort locket så tror jag att din topp har en spricka.
Det är normalt med tryck i systemet, men inte så högt tryck.
Bubblar det i vattnet ? Tar motorn vatten ? Hur ser oljan ut ?
Luktar det avgaser i vattnet ?
Gör ett kompressionstest och se vad det visar.

Laine90 skrev:
Tja.

Tack på förhand

46 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
SLG skrev:
Det brukar oftast spricka mellan avgas och insug ventilerna. Dom kan vara rätt små och svåra att hitta. När motorn blir varm blir matrialet varmt och sprickorna blir lite större och skjuter sedan in kompression i kylsystemet.

Men fixade han sprickan eller vad gjorde han? Det var inte så att han sa att du hade spricka i den så satte du på den endå? Missförstånd?

Nejnej, jag lämnade in den på planslipning och jag var väldigt noga med att fråga om det kunde vara nån spricka i den, men det svaret jag fick var: "Nej, isåfall hade jag sett det".
Men tydligen som det ser ut så var det nog en spricka i den iaf!
Ska åka å köpa ny topp idag, och denna gången ska jag fan se till att den blir provtryckt innan jag sätter ihop det igen smile

429 Inlägg
18 september 2011
Testat att byta expansionslocket?

1 758 Inlägg
18 september 2011
Klurar på samma sak som ovanstående. Sitter ju en övertrycksventil där, kan vara den som kärvat ihop.

100 Inlägg
18 september 2011
Kör bara, volvo lagar sig själv smile

Höölan Racing
VolvoMaffian

46 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Klurar på samma sak som ovanstående. Sitter ju en övertrycksventil där, kan vara den som kärvat ihop.

Tror inte det kan vara det som är felet. Jag har testat att starta bilen och låta den stå igång utan det locket på tills bilen är varm, och efter en stund så börjar det bubbla som fan och vattnet blir brunt och sen börjar det spruta ut massa vatten och så ryker det lite smått, och så mycket tryck ska det inte vara i systemet.

Jag tror mer på att det är en spricka i toppen och när materialet blir varmt så vidgar sig sprickan och blir större och då trycker den ut komp i kylsystemet.
Jag har ju även testat att köra utan termostat så att bilen Inte kommer upp i rätt temperatur, och då blir det inte så,, hm

Sök