Min Passat från -96 har även den bra tryck i kylsystemet, o har alltid haft det. Som det sagt uppåt 2 bar kan det vara. På äldre M5 E34 kunde/skulle man även trycksätta systemet när det fylldes, genom en trycknippel på utjämningsbehållaren. Att det blir tryck i ALLA system är fakta, när kylarvätskan blir varm expanderar den o tar mer plats, dessutom lär en del av kylarvätskan vara i "ångfas" vilket även det höjer trycket. Har man ett tätt o bra system så blir det tryck i det, mer eller mindre. Dessutom har trycksatt vätska högre kokpunkt, moderna motorer kan ibland ha en normal driftstemp kring 100 grader. I fallet med BMW (generellt!) har jag för mig att kylarvätske tempen behöver vara uppåt 130 grader för att det skall "koka" med 2 Bar som tryck. Sannolikt så blinkar den röda templampan redan vid 115-120 grader...Så det 2 Bar får kanske ses som en absolut sista nödutväg om föraren är helt blind...Observera att om atmosfärstyck är 1 Bar. Så vi pratar om 1 Bar i övertryck. 0.5 bar i övertyck ger en kokpunkt kring 115 grader typ.
Förtydligande: När det står 2 Bar på ett kylarlock från BMW så avses inte 2 Bar i övertryck.
Senast redigerat av dawwe (10 maj 2014)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure