2062
Sök

Tryck i kylsystemet när bilen blir varm, Volvo 940 b230fk.

1 624 Inlägg
19 september 2011
Det kan ju vara hastighetsmätarn som kärvar...

46 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Felet fixat! big_smile Hur simpelt fel som helst, men tänkte att jag får dela med mig utifall någon får samma problem som mig någon gång! (Så ni slipper riva isär topp m.m helt i onödan):

Slangen som luftar systemet var helt tät + det var tätt i expansionskärlet där man kopplar på slangen.
(den smala slangen som går från kylets ovankant till expansionskärlet).
Blåste ren slangen och gjorde rent i expansionskärlet med en spik och efter det verkar bilen funka som vanligt igen!

1 624 Inlägg
27 september 2011
Gött smile

583 Inlägg
27 september 2011
Hammar90 skrev:
dawwe skrev:
Oj...Du är fullt medveten om att det SKALL vara tryck i systemet vid varm motor???? Vissa bilar kan ha uppemot 2 bar i "tryck" innan övertryckventilen i locket öppnar, systemen är designade för att jobba med övertryck, bla för att höja kylvätskans kokpunkt. Att den formligen "tömmer" systemet när du skruvar loss lpcket vid varm motor är således fullt normalt.

Bazinga !

Jag skulle gärna veta villka bilars kylsystem som klarar upp imot 2 bar utan att förvandlas till balonger och explodera. Oftast är den svagaste punkten själva stålkylen enligt min kunskap.

Jag har för mig ~0.5 bar som kylarsystemet skall innan avlastningsventilen skall göra sitt jobb då något är fel. Men vänligen hänvisa till 2.0bars system. Då det ligger utanför min kunskap. Alltid bra att lära sig något nytt.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 758 Inlägg
27 september 2011
ajonasson skrev:
Hammar90 skrev:
dawwe skrev:
Oj...Du är fullt medveten om att det SKALL vara tryck i systemet vid varm motor???? Vissa bilar kan ha uppemot 2 bar i "tryck" innan övertryckventilen i locket öppnar, systemen är designade för att jobba med övertryck, bla för att höja kylvätskans kokpunkt. Att den formligen "tömmer" systemet när du skruvar loss lpcket vid varm motor är således fullt normalt.

Bazinga !

Jag skulle gärna veta villka bilars kylsystem som klarar upp imot 2 bar utan att förvandlas till balonger och explodera. Oftast är den svagaste punkten själva stålkylen enligt min kunskap.

Jag har för mig ~0.5 bar som kylarsystemet skall innan avlastningsventilen skall göra sitt jobb då något är fel. Men vänligen hänvisa till 2.0bars system. Då det ligger utanför min kunskap. Alltid bra att lära sig något nytt.

Mvh
Anders

Finns en hel drös. BMWs S38 från M5 har 2,0 bar original.
Runt 1,5 bar är inga konstigheter.

583 Inlägg
27 september 2011
Du menar självaste överlastnings ventilen som skall hindra att kylarsystemet förvandlas till en bomb?. Dvs sista nödventilen.

Jag hade mer i åtanke vad kylarsystem bör ligga i operationstryck och inte nödavlastningstryck.

När nödavlastningskyddet måste kicka in så har det blivit något riktigt fel att den är på tok för varm och dålig till ingen kylning.

Mitt skrivfel givetvis.. Dock känns 2 bar väldigt i rödkant.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (27 september 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 624 Inlägg
27 september 2011
Tror det bara är BMW i kategorin "standardbilar" som har ett hyffsat högt tryck gentemot de andra bilarna.

4 Inlägg
30 april 2012
Laine90 skrev:
Felet fixat! big_smile Hur simpelt fel som helst, men tänkte att jag får dela med mig utifall någon får samma problem som mig någon gång! (Så ni slipper riva isär topp m.m helt i onödan):

Slangen som luftar systemet var helt tät + det var tätt i expansionskärlet där man kopplar på slangen.
(den smala slangen som går från kylets ovankant till expansionskärlet).
Blåste ren slangen och gjorde rent i expansionskärlet med en spik och efter det verkar bilen funka som vanligt igen!

Hej! Har exakt samma problem med min Supra mkiv. Det blir extremt övertryck i expensionskärlet och motor tempen visar "normalt". Tack för åtgärds text!big_smile Uppskattas mycket!smile Skall direkt ut och testa rensa slangar och kopplingen på expensionskärlet! smile

Ha de gött!

Mvh Linus

4 586 Inlägg
10 maj 2014
Kanske är samma på min bil verkar som kylarvätskan kommer till behållaren men inte därifrån.

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 maj 2014
Min Passat från -96 har även den bra tryck i kylsystemet, o har alltid haft det. Som det sagt uppåt 2 bar kan det vara. På äldre M5 E34 kunde/skulle man även trycksätta systemet när det fylldes, genom en trycknippel på utjämningsbehållaren. Att det blir tryck i ALLA system är fakta, när kylarvätskan blir varm expanderar den o tar mer plats, dessutom lär en del av kylarvätskan vara i "ångfas" vilket även det höjer trycket. Har man ett tätt o bra system så blir det tryck i det, mer eller mindre. Dessutom har trycksatt vätska högre kokpunkt, moderna motorer kan ibland ha en normal driftstemp kring 100 grader. I fallet med BMW (generellt!) har jag för mig att kylarvätske tempen behöver vara uppåt 130 grader för att det skall "koka" med 2 Bar som tryck. Sannolikt så blinkar den röda templampan redan vid 115-120 grader...Så det 2 Bar får kanske ses som en absolut sista nödutväg om föraren är helt blind...Observera att om atmosfärstyck är 1 Bar. Så vi pratar om 1 Bar i övertryck. 0.5 bar i övertyck ger en kokpunkt kring 115 grader typ.

Förtydligande: När det står 2 Bar på ett kylarlock från BMW så avses inte 2 Bar i övertryck.
Senast redigerat av dawwe (10 maj 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök