11007
Sök

Bästa möjliga ljud för 2-3000??

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Hej! har en saab 9000 t16 av modell äldre..
hur som helst skulle jag vilja bygga lite ljud i den.. men eftersom ekonomin inte är den bästa så får det bli ett billigt bygge..det enda jag har som är hyffsat är en kenwood 4X40Watt och en kenwood cd-växlare.. stereon skall ha varit en värsting för ett par år sedan som kosta ett antal tusen lappar..

Hursomhelst som rubriken säger.. bästa möjliga ljud för 2-3000 vad får jag för det?
Alla förslag utom lägg 10papp så får du nåt värt att använda mottages! smile
Senast redigerat av hedley (22 augusti 2006)

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 019 Inlägg
22 augusti 2006
Jag la precis ut mitt billjud på köp och sälj.
Det är en 4x45w panasonic cd-spelare,  15"baslåda, 1280w slutsteg och allt kablage som du behöver.

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Davv3 skrev:
Jag la precis ut mitt billjud på köp och sälj.
Det är en 4x45w panasonic cd-spelare,  15"baslåda, 1280w slutsteg och allt kablage som du behöver.

Cd-spelare behöver jag inte direkt.. hur många watt är basen på samt hur mycket spelad?
Blir det bra ljud av detta?

787 Inlägg
22 augusti 2006
http://www.biltema.se/

http://www.clasohlson.se/

Där kan du hitta schyssta grejer till kanon pris wink

draminbil.nu
1 382 Inlägg
22 augusti 2006
Ska du sats på bas är det ju inte fel att uppgradera framsystemet.. Om du inte är ute efter bara dunk!

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
ludde__mannen skrev:
Ska du sats på bas är det ju inte fel att uppgradera framsystemet.. Om du inte är ute efter bara dunk!

Klart jag vill ha bas! Jag vill ha mycket bas men inte så det överskrider allt för mycket..beror ju på vilken musik man lirar förtillfället..

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
AlvereZ skrev:

Hehe okej..tänkte mer på konkreta exempel..så plocka gärna ut lite grejer från det där sidorna och tipsa mig om dessa..dock lär kvalitèten inte vara den bästa..?

787 Inlägg
22 augusti 2006
hedley skrev:
AlvereZ skrev:

Hehe okej..tänkte mer på konkreta exempel..så plocka gärna ut lite grejer från det där sidorna och tipsa mig om dessa..dock lär kvalitèten inte vara den bästa..?

Nej, men för dom pengarna så får man nog inte så mycket kvalité..
Mitt förslag är att du kollar på blocket, brukar alltid komma fram något vettigt för en billig peng!
Mm jag kör ju bara på MDS så jag har inte heller koll på Kvalité = )

Kolla blocket iaf....

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Haha okej.. jo det gör jag nu och har gjort ett tag..har dock inte spec bra koll på hur mycket ljud t.ex 300 wrms verkligen är och sådana saker.. haha nje MDS är ju inte direkt känt för super kvalitèt.. men det funkar ju smile

787 Inlägg
22 augusti 2006
hedley skrev:
Haha okej.. jo det gör jag nu och har gjort ett tag..har dock inte spec bra koll på hur mycket ljud t.ex 300 wrms verkligen är och sådana saker.. haha nje MDS är ju inte direkt känt för super kvalitèt.. men det funkar ju smile

Nej dom säger det dom som vet, men jag har alltid hafr MDS och jag tycker dom har funkar för mig!
Nej jag är inte heller så där jätte haj på basar/slutsteg och sånna saker heller = )
Men kolla efter ett bra märke, watt och sånt ska man väl inte gå efter så mycket!!
Ska du ha framsystem, baslåda, slutsteg, ström för 3K ? ?

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
AlvereZ skrev:
hedley skrev:

Nej dom säger det dom som vet, men jag har alltid hafr MDS och jag tycker dom har funkar för mig!
Nej jag är inte heller så där jätte haj på basar/slutsteg och sånna saker heller = )
Men kolla efter ett bra märke, watt och sånt ska man väl inte gå efter så mycket!!
Ska du ha framsystem, baslåda, slutsteg, ström för 3K ? ?

Det är prioritering som gäller men man kan ju få billiga 6.9 5.25 och 6.5 på typ biltema..men ja det är tänkt så..har redan färdigdragna kablar till skuffen där baslådan skall vara sen..

6 851 Inlägg
22 augusti 2006
Skulle råda dej att skaffa dej ett 2-3 vägs kitt till fram. Dörrsidorna är väldigt lätta att bygga om i en 9000. Brädan i en 9000 är oxå extremt lätt att plocka bort och modda för tex 5.25"/6½" där.
Vill du ha i dörrarna så kanske ett DLS R36 skulle passa? Kostar 1870 på Nårdik.
Välger du ett 2 vägskitt med antingen 5.25" eller 6½" så finns det massor att välja bland.

PS: jag har en intrumentbräda till salu för en 9000, plats med 5.25", men lätt att modda för 6½".

1 631 Inlägg
22 augusti 2006
hedley skrev:
hur som helst skulle jag vilja bygga lite ljud i den.. men eftersom ekonomin inte är den bästa så får det bli ett billigt bygge..det enda jag har som är hyffsat är en kenwood 4X40Watt och en kenwood cd-växlare.. stereon skall ha varit en värsting för ett par år sedan som kosta ett antal tusen lappar..

Hursomhelst som rubriken säger.. bästa möjliga ljud för 2-3000 vad får jag för det?

Alternativ 1: HIFI
--------------------
Kan du tänka dig att bygga om brädan för 6.5-tumskit så är valet självklart. Diskant i A-stolpen och 6.5an i brädan. Välj ett kit för hela budgeten, dvs upp till 3.000:-

Det kommer låta behagligt, trevligt och med lagom nivå av bas. Helt klart HiFi-känsla.

Alternativ 2: BAS-DUNK
---------------------------
Är du istället bas-freak så är ett begagnat system det bästa. En 12:a i färdig låda och ett steg, kompletterat med ett framsystem eller 6x9or.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
hedley skrev:

Alternativ 1: HIFI
--------------------
Kan du tänka dig att bygga om brädan för 6.5-tumskit så är valet självklart. Diskant i A-stolpen och 6.5an i brädan. Välj ett kit för hela budgeten, dvs upp till 3.000:-

Det kommer låta behagligt, trevligt och med lagom nivå av bas. Helt klart HiFi-känsla.

Alternativ 2: BAS-DUNK
---------------------------
Är du istället bas-freak så är ett begagnat system det bästa. En 12:a i färdig låda och ett steg, kompletterat med ett framsystem eller 6x9or.

Okej vad rekomenderar du för watt som minst på bas samt 6x9or och steget? Vid vilket watt antal börjar ljudet bli bra?

6 851 Inlägg
22 augusti 2006
Watt antalet har inte så stor betydelse på högtalare. Det är bättre du letar efter kända märken och inte sånna där noname högtalare.

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
Watt antalet har inte så stor betydelse på högtalare. Det är bättre du letar efter kända märken och inte sånna där noname högtalare.

Okej men 100-200watts 6x9or är något att ha då? oavsett märke?

6 851 Inlägg
22 augusti 2006
hedley skrev:
Tiaz skrev:

Ja det är klart att det kan vara. Tar du tex. DLS så ligger deras 6x9" på runt 80-100Wrms.
Men väljer du kanske ett märke som heter *iuhijhn* (villinte peka ut någon specifikt)
som har 600W kan jag ju säga att DLS antagligen spelar bättre (inte helt säkert)

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
hedley skrev:
Tiaz skrev:

Ja det är klart att det kan vara. Tar du tex. DLS så ligger deras 6x9" på runt 80-100Wrms.
Men väljer du kanske ett märke som heter *iuhijhn* (villinte peka ut någon specifikt)
som har 600W kan jag ju säga att DLS antagligen spelar bättre (inte helt säkert)

Hehe okej..men om jag tar ett märke som GAS eller MDS som ändå är ett lågbudget märke.. är det något att ha då?

6 851 Inlägg
22 augusti 2006
hedley skrev:
Tiaz skrev:
hedley skrev:

Hehe okej..men om jag tar ett märke som GAS eller MDS som ändå är ett lågbudget märke.. är det något att ha då?

Skulle isf. satsa på 6½" kitt ist. för en 6x9"

Sök